el_mariachi
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 396
Mange mer eller mindre rasjonelle innlegg her, kanskje noen også kan tjene til livets opphold med sine skriverier: http://vimeo.com/15601506
Hold deg unna kirker og moskeer så er det ingen plage i det hele tatt.BBking skrev:All offentlig utøvelse av religion burde forbys.
Det er en plage, og det krenker meg.
Utilbørlig er det.
Fy skam.
Imamene er selvsagt mer blodtørstige og derfor verre enn våre hjemlige homo-pedofile avarter.
All fair, det der. Frihet fordrer også ansvar, så vi må også kunne stille krav til ansvarligheten til religiøse grupper. Ikke med å true med forbud, men en form for sanksjon må da kunne eksistere. Ansvarlighet må være den første kvalifikasjonen til en deltaker i et fritt samfunn.oddgeir skrev:Der er du ved det sentrale. Religiøse kulturer / grupper som fremmer sine særkrav under dekke av å være stigmatiserte er gode eksempler på dette. De fleste religioner her i landet, også kristendommmen har i alle år måttet finne seg i satire, stigmatisering, latterliggjøring, osv, uten at det har fått konsekvenser for landefreden. Og slik skal det være. Religion skal kritiseres.Gjestemedlem skrev:Rett til å tro, rett til å være eksentrisk, men ingen rett til ikke å bli fornærmet, støtt eller såret.
kilde: UN Watch:Saudi-Arabia er innvalgt i ledelsen for FNs nye organisasjon for ivaretakelse av kvinners rettigheter. NGO'en UN Watch mener det er absurd med tanke på Saudi-Arabias behandling av kvinner.
"It's morally perverse to reward a country that lashes rape victims, and that systematically subjugates women in every walk of life, with the power to negatively influence the global protection of women's rights," said Hillel Neuer, executive director of the Geneva-based UN Watch, who is currently visiting New York to monitor today's vote.
FN har et kvotesystem for representasjon: regionene kan velge et visst antall delegater og det skjer som regel etter et rotasjonssystem. Hvis landene i regionen er enige, er det lite FN kan gjøre. Da må landene i komiteen eller panelet protestere, og det gjør man i liten grad. Resultatet er at FNs prestisje synker.
Man nærmer seg samme situasjon som under den kalde krigen: da satt Moskvas satellitt-land i FN og drev den samme type hvitvasking av regimer som var dypt undertrykkende, samtidig som man kritiserte vestlige land.
Menneskerettigheter og kvinners rettigheter er ikke annet enn noe endel stater har blitt enige om. Det er ikke noe universelt over dem ut over dette, og de kan endres til det ugjennkjennelige hvis man blir enige om nye utforminger.oddgeir skrev:Dette er noe av det mest perverse jeg har hørt om.
kilde: UN Watch:Saudi-Arabia er innvalgt i ledelsen for FNs nye organisasjon for ivaretakelse av kvinners rettigheter. NGO'en UN Watch mener det er absurd med tanke på Saudi-Arabias behandling av kvinner.
"It's morally perverse to reward a country that lashes rape victims, and that systematically subjugates women in every walk of life, with the power to negatively influence the global protection of women's rights," said Hillel Neuer, executive director of the Geneva-based UN Watch, who is currently visiting New York to monitor today's vote.
FN har et kvotesystem for representasjon: regionene kan velge et visst antall delegater og det skjer som regel etter et rotasjonssystem. Hvis landene i regionen er enige, er det lite FN kan gjøre. Da må landene i komiteen eller panelet protestere, og det gjør man i liten grad. Resultatet er at FNs prestisje synker.
Man nærmer seg samme situasjon som under den kalde krigen: da satt Moskvas satellitt-land i FN og drev den samme type hvitvasking av regimer som var dypt undertrykkende, samtidig som man kritiserte vestlige land.
FN systemet er etter hvert blitt pil råttent. Islamske diktaturer har flertall i menneskerettskommisjonen, og nå dette.
Ja, og dette er aldeles absurd. Det finnes ingen grunnet for at religion skal ha noen form for særrettigheter i samfunnet; for å ikke snakke om et fritak for kritikk eller fornærmelser....Gjestemedlem skrev:Det har blitt et viktig prinsipp nå at religioner er viktigere enn mennesker. Å krenke en religion er blitt et menneskrettighetesbrudd.
Det er vel en av de mest usympatiske, blodtørstige, smålige, misunnelige og hevngjerrige karakterene i hele litteraturhistorien. :-\Voff skrev:Ganske smålig gud denne Javeh som ikke tåler å bli fornærmet.... :
Nei, det er jo en helt riktig observasjon. I et liberalt samfunn har ikke myndighetene en dritt med hvorvidt folk ikler seg silikonmugger, klovnenese, lakk og lær, smoking, bikini eller burka. Hvis amisher, sigøynere, bedehuspredikanter eller ultrakonservative muslimer vil skape seg parallellsamfunn, så er det faktisk deres fulle rett. Men det er ikke noens fulle rett å få statsstøtte for sine religiøse vrangforestillinger...oddgeir skrev:
Bare en liten differensiering her. Det er helt greit at folk fritt utøver sin religion, både i Norge og i andre land, så lenge det ikke begrenser andre menneskers valgfrihet. Jeg velger fritt å være kristen, ut fra min personlige overbisning. Jeg tåler godt å bli utfordret på troen, og at noen mer eller mindre bevisst latterliggjør eller hetser standpunktene mine. Gjør ikke annet enn å ta til motmæle (selv om jeg blir litt lei meg).Gjestemedlem skrev:Det blir vel litt som med Visjon Norge. Propagandasentral for religiøse ekstremister. De blir også finansiert av folk som vil gjøre Norge til nordmenn til lallende åndsslaver.
Norske krefter driver også å samler inn penger for å bygge religiøse forposter rundt i verden, og sender misjonærer slik for å erobre de innfødte.
Med slikt som bakgrunn blir det ekstremt hyklerisk å nekte Saudi Arabia å bygge moskeer hos oss. Det er også en Catch22 her. Hvis vi bruker Saudi Arabias manglende religiøse mangfold som begrunnelse for å nekte misjonering i Norge, så vil jo vi også bli et land som nekter det samme her.
Helt greit å lage lover som ikke tillater utenlandske krefter å finansiere religion i Norge. Men vi får da være konsekvente, og da bør vi også forby finansiering av slik aktivitet fra Norge også. Et forbud mot å finansiere misjonærer, på lik linje med terroristorganisasjoner ville være en grei plass å starte.
Det er helt latterlig at folk i frihetens navn ønsker forbud mot enkelte klesplagg? Folk som ønsker å forby klesplagg i det offentlige rom grenser farlig nær stalinisme og nazisme i sin logikk. Det er rett og slett forkastelig å forby hodeplagg som niqab, sixpence eller fedora-hatt. Det er mulig å ha restriksjoner på arbeidsplasser og skoler, men ikke i samfunnet generelt. Jeg mener at alle som står for det, er løgnere når de bedyrer at de er frihetselskende. Og dobbeltmoralister når de anklager myndighetene for å begrense folks frihet.Slubbert skrev:Nei, det er jo en helt riktig observasjon. I et liberalt samfunn har ikke myndighetene en dritt med hvorvidt folk ikler seg silikonmugger, klovnenese, lakk og lær, smoking, bikini eller burka. Hvis amisher, sigøynere, bedehuspredikanter eller ultrakonservative muslimer vil skape seg parallellsamfunn, så er det faktisk deres fulle rett. Men det er ikke noens fulle rett å få statsstøtte for sine religiøse vrangforestillinger...oddgeir skrev:
Satt på spissen må det også da være greit å gå med KKK-hette osv.baluba skrev:Det er helt latterlig at folk i frihetens navn ønsker forbud mot enkelte klesplagg? Folk som ønsker å forby klesplagg i det offentlige rom grenser farlig nær stalinisme og nazisme i sin logikk. Det er rett og slett forkastelig å forby hodeplagg som niqab, sixpence eller fedora-hatt. Det er mulig å ha restriksjoner på arbeidsplasser og skoler, men ikke i samfunnet generelt. Jeg mener at alle som står for det, er løgnere når de bedyrer at de er frihetselskende. Og dobbeltmoralister når de anklager myndighetene for å begrense folks frihet.Slubbert skrev:Nei, det er jo en helt riktig observasjon. I et liberalt samfunn har ikke myndighetene en dritt med hvorvidt folk ikler seg silikonmugger, klovnenese, lakk og lær, smoking, bikini eller burka. Hvis amisher, sigøynere, bedehuspredikanter eller ultrakonservative muslimer vil skape seg parallellsamfunn, så er det faktisk deres fulle rett. Men det er ikke noens fulle rett å få statsstøtte for sine religiøse vrangforestillinger...oddgeir skrev:
Siden du nevner nazisme, så har vi vel forbud mot å agitere for nazisme i Norge? Er det bra?baluba skrev:Det er helt latterlig at folk i frihetens navn ønsker forbud mot enkelte klesplagg? Folk som ønsker å forby klesplagg i det offentlige rom grenser farlig nær stalinisme og nazisme i sin logikk. Det er rett og slett forkastelig å forby hodeplagg som niqab, sixpence eller fedora-hatt. Det er mulig å ha restriksjoner på arbeidsplasser og skoler, men ikke i samfunnet generelt. Jeg mener at alle som står for det, er løgnere når de bedyrer at de er frihetselskende. Og dobbeltmoralister når de anklager myndighetene for å begrense folks frihet.
Såklart, hvis en tulling vil gå rundt med KKK-hette eller hakekors tatovert i panna så er det ikke noe myndighetene har noe med. Var jo et mentalkasus fra Russland på nyhetene her forleden som satt i rettssalen med nazi-t-skjorte, det er nå hans anliggende det. Ytringsforbud har til bare konsekvens at de "forbudte holdningene" ulmer og vokser i undergrunnen.Heimdall skrev:Satt på spissen må det også da være greit å gå med KKK-hette osv.
Nei, det er en begrensing av ytringsfriheten. Det er feil og det vil alltid være feil.Godalive skrev:Siden du nevner nazisme, så har vi vel forbud mot å agitere for nazisme i Norge? Er det bra?
De som ytrer seg, det er ingen som tvinger deg til hverken å høre på eller bli støtt av en ytring.Hvem sin frihet skal man verne om, de som ytrer seg, eller de som blir provosert/støtt av ytringen?
Jeg trenger ikke svare på noen av spørsmålene, siden du gjør det på en utmerket måte.Slubbert skrev:Såklart, hvis en tulling vil gå rundt med KKK-hette eller hakekors tatovert i panna så er det ikke noe myndighetene har noe med. Var jo et mentalkasus fra Russland på nyhetene her forleden som satt i rettssalen med nazi-t-skjorte, det er nå hans anliggende det. Ytringsforbud har til bare konsekvens at de "forbudte holdningene" ulmer og vokser i undergrunnen.Heimdall skrev:Satt på spissen må det også da være greit å gå med KKK-hette osv.
At en arbeidsgiver har kleskodeks og ikke tillater sine ansatte å gå med burka eller whatever er en urelatert anliggende. Ytringsfrihet betyr at ingen mening eller ytring, herunder valg av påkledning, er forbudt ved lov i det offentlige rom.
Nei, det er en begrensing av ytringsfriheten. Det er feil og det vil alltid være feil.Godalive skrev:Siden du nevner nazisme, så har vi vel forbud mot å agitere for nazisme i Norge? Er det bra?
De som ytrer seg, det er ingen som tvinger deg til hverken å høre på eller bli støtt av en ytring.Hvem sin frihet skal man verne om, de som ytrer seg, eller de som blir provosert/støtt av ytringen?
Eh, javel... dette synes jeg i beste fall var en liten tanke fordomsfullt!!Gjestemedlem skrev:Det er vel en av de mest usympatiske, blodtørstige, smålige, misunnelige og hevngjerrige karakterene i hele litteraturhistorien. :-\Voff skrev:Ganske smålig gud denne Javeh som ikke tåler å bli fornærmet.... :
JEG tror ikke dere som er i mot forbud mot burka også er for forbud mot rasistiske hodeplagg, jeg påpeker bare at det ikke er greit i Norge i dag. Dette fordi vi har begrensninger i ytringsfriheten. Ytringsfriheten i Norge er begrenset, blant annet ved at rasistiske uttalelser kan være straffbare og at ærekrenkende ytringer kan medføre rettslig ansvar.baluba skrev:Jeg trenger ikke svare på noen av spørsmålene, siden du gjør det på en utmerket måte.Slubbert skrev:Såklart, hvis en tulling vil gå rundt med KKK-hette eller hakekors tatovert i panna så er det ikke noe myndighetene har noe med. Var jo et mentalkasus fra Russland på nyhetene her forleden som satt i rettssalen med nazi-t-skjorte, det er nå hans anliggende det. Ytringsforbud har til bare konsekvens at de "forbudte holdningene" ulmer og vokser i undergrunnen.Heimdall skrev:Satt på spissen må det også da være greit å gå med KKK-hette osv.
At en arbeidsgiver har kleskodeks og ikke tillater sine ansatte å gå med burka eller whatever er en urelatert anliggende. Ytringsfrihet betyr at ingen mening eller ytring, herunder valg av påkledning, er forbudt ved lov i det offentlige rom.
Hva er det som gjør at folk tror at vi som er motstandere av forbud mot burka, er tilhengere av forbud mot KKK-hette? Forstå at vi er ikke som dere. Vi ønsker ikke å forby alt vi ikke liker.
baluba skrev:Jeg trenger ikke svare på noen av spørsmålene, siden du gjør det på en utmerket måte.Slubbert skrev:Såklart, hvis en tulling vil gå rundt med KKK-hette eller hakekors tatovert i panna så er det ikke noe myndighetene har noe med. Var jo et mentalkasus fra Russland på nyhetene her forleden som satt i rettssalen med nazi-t-skjorte, det er nå hans anliggende det. Ytringsforbud har til bare konsekvens at de "forbudte holdningene" ulmer og vokser i undergrunnen.Heimdall skrev:Satt på spissen må det også da være greit å gå med KKK-hette osv.
Hva er det som gjør at folk tror at vi som er motstandere av forbud mot burka, er tilhengere av forbud mot KKK-hette? Forstå at vi er ikke som dere. Vi ønsker ikke å forby alt vi ikke liker..
Men jeg har heldigvis lov til å uttale meg mot at det skal være sånn...Heimdall skrev:JEG tror ikke dere som er i mot forbud mot burka også er for forbud mot rasistiske hodeplagg, jeg påpeker bare at det ikke er greit i Norge i dag. Dette fordi vi har begrensninger i ytringsfriheten. Ytringsfriheten i Norge er begrenset, blant annet ved at rasistiske uttalelser kan være straffbare og at ærekrenkende ytringer kan medføre rettslig ansvar.
Du sårer ikke mennesker, mennesker velger å bli såret av deg.Godalive skrev:Ønsker vi et vern om retten til å såre mennesker?
Det er vel rimelig at dødstrusler og troverdige trusler om vold i hvert fall igangsetter en prosess i politi/rettsvesen, siden det er overveiende sannsynlig at disse foranledninger straffbare handlinger.Hvor går grensen?
De fleste tilhengere av et liberalt, sekulært demokrati mener at ytringsfriheten skal være grunnlovsfestet.Hvem skal evt bestemme hvor grensen går, og på hvilket grunnlag?
Vel, vi har et lovverk mot injurier i Norge. Selv har jeg vært forsøkt anmeldt for det, uten godt nok grunnlag. Men det lovverket er til for å beskytte enkeltpersoner, og ikke grupper. Jeg har selv vært i kraftig konflikt omkring min tro her på forumet, men det kunne ikke falt meg inn å anmelde noen for injurier på grunn av det. Og selv om jeg synes at måten troende generaliseres på er utilbørlig, så er det ikke ulovlig. Og bør ikke være det heller, selv om jeg personlig blir litt såret av å bli satt i samme bås som Ludvig Nessa og snåsamannen.Godalive skrev:Dere glemte det siste spørsmålet...
Ønsker vi et vern om retten til å såre mennesker? Hvor går grensen? Hvem skal evt bestemme hvor grensen går, og på hvilket grunnlag?
Nettopp.. Veldig godt poeng.Slubbert skrev:Du sårer ikke mennesker, mennesker velger å bli såret av deg.Godalive skrev:Ønsker vi et vern om retten til å såre mennesker?
Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere. Jeg er enig i at burka er kvinneundertrykkende, og at debatten er viktig. Men vi har større og viktigere problemer enn dette, sier Ahmed, og peker på at barn helt ned i barnehagealder blir presset til å gå med hijab.
Dette er mye mer utbredt og alvorlig enn burka. Jeg ser det hver dag barn ned i 5, 6 og 7 års alder som går med hijab. Barn må få være barn, mener Ahmed, som mener et eventuelt forbud må gjelde alle religiøse hodeplagg i skolen.
oddgeir skrev:De som har større innsikt i bekledningsproblematikken enn kompromissløse liberalere uttaler seg slik:
Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere. Jeg er enig i at burka er kvinneundertrykkende, og at debatten er viktig. Men vi har større og viktigere problemer enn dette, sier Ahmed, og peker på at barn helt ned i barnehagealder blir presset til å gå med hijab.
Dette er mye mer utbredt og alvorlig enn burka. Jeg ser det hver dag barn ned i 5, 6 og 7 års alder som går med hijab. Barn må få være barn, mener Ahmed, som mener et eventuelt forbud må gjelde alle religiøse hodeplagg i skolen.
http://dt.no/nyheter/onsker-forbud-mot-hijab-1.5808013
Vi "kompromissløse" har vel skrevet nettopp det at skole og arbeidsplass kan stille slike krav, men et generelt forbud i samfunnet er latterlig, og "nesten" like nazi som Taliban.som mener et eventuelt forbud må gjelde alle religiøse hodeplagg i skolen.
Det er du som pleier å argumentere for at skumle muslimbusemenn truer ytringsfriheten; Aisha Ahmed burde vel bare gi deg vann på mølla i så fall, siden hun har politisk makt og fremviser åpenbart manglende forståelse for ytringsfrihetsprinsippet.oddgeir skrev:Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere.
Men hun er jo ganske søt, da.Slubbert skrev:Det er du som pleier å argumentere for at skumle muslimbusemenn truer ytringsfriheten; Aisha Ahmed burde vel bare gi deg vann på mølla i så fall, siden hun har politisk makt og fremviser åpenbart manglende forståelse for ytringsfrihetsprinsippet.oddgeir skrev:Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere.
Rart at du plutselig tar en sånn fæl muslim under din vinge...
Jeg er ikke uenig i det poenget.oddgeir skrev:Nettopp.. Veldig godt poeng.Slubbert skrev:Du sårer ikke mennesker, mennesker velger å bli såret av deg.Godalive skrev:Ønsker vi et vern om retten til å såre mennesker?
Litt lite bilde og store klær, men det ser ikke verst ut, nei!baluba skrev:Men hun er jo ganske søt, da.
Vet du om hun i det hele tatt er muslim og ikke er født i Norge?oddgeir skrev:Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere.
1. Jeg pleier å argumentere med at ryggradsløse politikere gir etter for press fra minoriteter.Slubbert skrev:Det er du som pleier å argumentere for at skumle muslimbusemenn truer ytringsfriheten; Aisha Ahmed burde vel bare gi deg vann på mølla i så fall, siden hun har politisk makt og fremviser åpenbart manglende forståelse for ytringsfrihetsprinsippet.oddgeir skrev:Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere.
Rart at du plutselig tar en sånn fæl muslim under din vinge, men den reaksjonære drømmen om et homogent gatebilde blir vel for vektig her.
Strengt tatt ikke, men det går jeg ut fra, og er sikkert lett å sjekke. Hvor hun er født vet jeg ikke, og spiller heller ikke noen rolle.Heimdall skrev:Vet du om hun i det hele tatt er muslim og ikke er født i Norge?oddgeir skrev:Når muslimer reagerer på åpenbar kvinneundertrykkelse, er det underlig om ikke vi som er født i Norge også skulle reagere.
Store deler av Europa har, eller er i ferd med å vedta forbud mot burka / niqab, siden de anser at det er et brudd på menneskerettighetene å tvinge mennesker til å gå med slikt. At du sidestiller dette med talibans fremferd med kvinner forbauser ikke.baluba skrev:, men et generelt forbud i samfunnet er latterlig, og "nesten" like nazi som Taliban.
Hva disse plaggene egentlig er varierer helt etter behovet for argumenter.Heimdall skrev:Hvis debatten handler om hvorvidt diverse klesplagg skal være godtatt eller ei må man vel først definere klesplagget:
Er det et religøst plagg?
Er det et kulturelt plagg?
Er det et plagg for å uttrykke sin identitet (regner med noen bruker det pga dette, tross i at enkelte politikere hevder det gjør dem "identitetsløse")?
Er det kanskje bare pynt?
Eller er det et plagg for å uttrykke diskriminering og undertrykkelse? I så fall blir brukeren sannsynligvis tvunget til å bære det?