Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    oddgeir skrev:
    Jeg tror nok du vil få problemer med å overbevise den jevne muslim om at muhammed og turberkolose er det samme. Spørsmålet er hva du vil gjøre da. Å slå Atlas Shrugged i hodet på dem, kan vise seg å være utilstrekkelig.

Mest sannsynlig må du konsentrere deg om praktiske og gjennomførbare politiske virkemidler, som et adekvat regelsett, begrensing i tilstrømningen, samt litt pisk og gulrot.
    Praktiske politiske virkemidler. Det mest effektive er å kutte all offentlig støtte til religiøse formål. Det sparer staten for enorme summer, og sparer sivilbefolkningen for unødvendig religionsutbredelse. Man kan heller bruke penger på rehabilitering av religiøse.

Adekvat regelsett. Her er vi jo ikke enige heller. Du ser for deg et regelsett som jeg forbinder med totalitære regimer. Jeg tror det vil gjøre mer skade enn hva det er ment å skulle bekjempe. Det kan fort ende opp som mye det samme i praksis.

Begrensing i tilstrømmingen. Tilstrømming av hva? Utlendinger, religiøse, vanntro, asylsøkere, geitebønder, fattigfolk, tiggere, krigsflyktninger, ?? Du har nok en milelang liste formoder jeg, en som jeg ikke er villig til å hoppe på sånn uten videre.

Pisk og gulrot er greit det..., men da må vi først bli enige om hva vi skal piske for og hva vi vil oppnå. Der er vi ikke enige. Jeg seg ikke for meg en strømlinjeformet nasjonalistisk statskontrollert kultur der folk skal piskes til lydighet og fores med økologiske gulrøtter.
    Da kan jeg konstatere at det eneste du kan tenke deg å gjøre for å avhjelpe de stigende integreringsproblemene Europa har med muslimske innvandrere, er å stoppe all økonomisk støtte til religiøse menigheter.

Gratulerer, det er simpelthen genialt. ;D

S

Slubbert

Gjest
    Gubra skrev:
    Slubbert skrev:
    De store linjer...en nykonservativ såkalt "høyrevind", som bærer kraftig i retning av innskrenkede individuelle friheter og rettigheter, et mer drakonisk lovverk og sterk økning av maktmidlene staten skal disponere for å håndheve det. Mer regulering, mer overvåkning, mer statlig kontroll, strengere straffer, økt maktbruk fra politi og rettsvesen, 1984...det er de store linjene.
    Hvis du bytter ut "nykonservativ såkalt høyrevind" med "muslimsk" så stemmer det du skriver over foruroligende godt. Men som sagt, det er deg helt uvedkommende.......
    Hvilken politisk gjennomslagskraft har konservative muslimer hatt i Europa, hvilke eksempler på lovendringer eller endring av statlige strukturer kan du vise til? På hvilken måte har muslimspøkelset påvirket dine rettigheter, bortsett fra å skremme overnevnte nykonservative bestemorsmoralister til å stemme for partier og politikere som vil innskrenke dem?

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Da kan jeg konstatere at det eneste du kan tenke deg å gjøre for å avhjelpe de stigende integreringsproblemene Europa har med muslimske innvandrere, er å stoppe all økonomisk støtte til religiøse menigheter.

Gratulerer, det er simpelthen genialt. ;D
    Når det gjelder innvandring kan man ikke sortere folk etter hvilken religiøs variant de lider av. De man kan gjøre er å forlange at alle som får oppholdstillatelse kan dokumentere at de kan forsørge seg selv, enten ved medbrakt formue eller en fast jobb å gå til. Man behøver ikke sortere etter andre kriterier.

Når det gjelder integrering av religiøse mennesker som bor i Norge allerede er rehabilitering en god vei å gå, og selvsagt det å kutte statlig støtte til religiøs aktivitet vil dempe problemet.

Så ja økonomi er et viktig virkemiddel i alle tilfeller.

Vi kan hjelpe de religiøse, men vi kan ikke tvinge dem og piske dem så lenge de er statsborgere med samme rett til å være sinnsforvirrede tullinger som oss to. :)

S

Slubbert

Gjest
    oddgeir skrev:

Gratulerer, det er simpelthen genialt.;D
    Å gå på akkord med grunnleggende, vestlige, sekulærliberale prinsipper som likhet for loven, rettssikkerhet, retten til en privat sfære samt tros- og ytringsfrihet høres ikke ut som et særlig attraktivt alternativ.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    793
    Slubbert skrev:
    Gubra skrev:
    Slubbert skrev:
    De store linjer...en nykonservativ såkalt "høyrevind", som bærer kraftig i retning av innskrenkede individuelle friheter og rettigheter, et mer drakonisk lovverk og sterk økning av maktmidlene staten skal disponere for å håndheve det. Mer regulering, mer overvåkning, mer statlig kontroll, strengere straffer, økt maktbruk fra politi og rettsvesen, 1984...det er de store linjene.
    Hvis du bytter ut "nykonservativ såkalt høyrevind" med "muslimsk" så stemmer det du skriver over foruroligende godt. Men som sagt, det er deg helt uvedkommende.......
    Hvilken politisk gjennomslagskraft har konservative muslimer hatt i Europa, hvilke eksempler på lovendringer eller endring av statlige strukturer kan du vise til? På hvilken måte har muslimspøkelset påvirket dine rettigheter, bortsett fra å skremme overnevnte nykonservative bestemorsmoralister til å stemme for partier og politikere som vil innskrenke dem?
    Hvilken politisk gjennomslagskraft vil konservative muslimer i Europa?
    På hvilken måte vil muslimspøkelset påvirke dine rettigheter når muslimene blir i flertall?
    Det er slike spørsmål du bør stille, for iløpet av 50 års tid er muslimene i flertall.
    Og i den forbindelse, finn ett velfungerende islamsk demokrati!
    Det kan bli underholdende å se Slubbert og Deffern kverulere seg blå om personlig frihet og religiøs avvenning.....
    ;D

S

Slubbert

Gjest
    ^ Du kan ikke vise til noe belegg for din påstand m.a.o.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er flere stater i Europa i dag som lider under en konservativ kristen lovgivning. Polen og Irland er to eksempler på dette. Den store faren med å mane frem innvandrerspøkelset og stemme på de kristenkoservative partiene i Norge er at vi heller kan risikere å ende opp som dem. Det er en mye mer reell trussel mot vårt sekulære liberale demokrati enn en bunke muslimske geitebønder fra Afghanistan og Somalia.

Politisk konservatisme er faktisk en mye større trussel mot frie mennesker i Europa enn religion. Kombinasjonen er selvsagt ekstra ille.

Hvis man skal begynne å lage ordninger og lover mot alle man ikke liker, hvordan er man da sikret mot at en selv ikke står for tur i neste runde? Når negrene, muslimene, innvandrerne, jødene, sigøynerne, rumenerne og tiggerne er borte.. er turen da kommet til de liberale, til ateistene, evolusjonister, vitenskapsmenn, venner av folk i de første gruppene etc..... de står som man vet på den samme hatlisten til de mørkeblå. Et blikk på galningene i sørstatene i USA gir oss et hint om hva vi kan vente oss om vi ikke er varsomme med hva vi ønsker oss.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    332
    Sted
    Oslo Vest
    Hva som skjer i Sørstatene i USA og at det er konservativ katolsk lovgining i Polen og Irland har liten relevans for hva
    som vil skje i Norge og andre 'vestlige' land når muslimene blir i flertall. Det er tross alt kun snakk om et
    tidsspørsmål. Vet ikke hvor gammel du er Deph, men selv er jeg glad jeg er over 50 og uten unger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:
    Hva som skjer i Sørstatene i USA og at det er konservativ katolsk lovgining i Polen og Irland har liten relevans for hva
    som vil skje i Norge og andre 'vestlige' land når muslimene blir i flertall. Det er tross alt kun snakk om et
    tidsspørsmål.
    Hvilken religion som er mest populær har mindre betydning enn hvordan vi beskytter Norge mot religion og religiøs påvirkning. Den beste plassen å starte er å utforme en helt sekulær grunnlov der nordmenn er sikret et styresett og en lovgivning som er immun mot religiøse krav og endrende politiske svingninger. Neste en grunnlovsfestet rett til ytringsfrihet som også gir rom for de dypeste fornærmelser mot religioner og politiske parter og statsinstitusjoner. Videre en sikring av at skolebarn skal være beskyttet mot religiøs påvirkning i skolen før de når den religiøse lavalderen. Til sist et grunnlovsforbud mot offentlig finansiering av religiøs aktivitet, trossamfunn, kirker etc.

Da spiller det ingen rolle lenger hva slags religiøse vrangforestillinger folk har på privaten.

Så hvis et flertall av nordmenn en gang ønsker å bli muslimer, buddhister eller hare krisna ... så er det deres fulle rett som frie mennesker. Forhåpentligvis har folk begynt å innse tåpeligheten i religiøse forestillinger innen den tid kommer.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    332
    Sted
    Oslo Vest
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:
    tidsspørsmål.
    Hvilken religion som er mest populær har mindre betydning enn hvordan vi beskytter Norge mot religion og religiøs påvirkning. Den beste plassen å starte er å utforme en helt sekulær grunnlov der nordmenn er sikret et styresett og en lovgivning som er immun mot religiøse krav og endrende politiske svingninger. Neste en grunnlovsfestet rett til ytringsfrihet som også gir rom for de dypeste fornærmelser mot religioner og politiske parter og statsinstitusjoner. Videre en sikring av at skolebarn skal være beskyttet mot religiøs påvirkning i skolen før de når den religiøse lavalderen. Til sist et grunnlovsforbud mot offentlig finansiering av religiøs aktivitet, trossamfunn, kirker etc.

Da spiller det ingen rolle lenger hva slags religiøse vrangforestillinger folk har på privaten.

Så hvis et flertall av nordmenn en gang ønsker å bli muslimer, buddhister eller hare krisna ... så er det deres fulle rett som frie mennesker. Forhåpentligvis har folk begynt å innse tåpeligheten i religiøse forestillinger innen den tid kommer.
    I prinsippet er jeg enig, men vi går ned uansett.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    793
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:
    tidsspørsmål.

Klippe, klippe............

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gubra skrev:
    Klippe, klippe............
    Du får ramme det pent inn og henge det på veggen over sengen, slik at du husker Gjestemedlem i din aftenbønn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:
    I prinsippet er jeg enig, men vi går ned uansett.
    Kanskje. Hvis et flertall av folk i Norge ønsker en politisk utvikling så vil det bli slik. Det er jo slik demokratiet fungerer. Om store deler av befolkningen sverger til en religion og ønsker å leve etter dennes bud og regler.. ja så er det ikke noe å frykte med det. Så lange den sekulære delen av befolkningen er sikret å kunne leve upåvirket så må gjerne resten av befolkningen holde på med slikt tull hvis det gjør dem lykkelige.

Det viktige arbeidet handler derfor om hvordan vi kan sikre det sekulære Norge mot skiftende religiøse trender, ikke hvordan staten kan utøve demografisk sortering alt etter hvilken variant som er mest populær for øyeblikket.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.668
    Jeg lurer på om hijab-motstanderene er like mye motstander av kleskodeksen til f.eks. Smiths Venner?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Pink_Panther skrev:
    Jeg lurer på om hijab-motstanderene er like mye motstander av kleskodeksen til f.eks. Smiths Venner?
    De insisterer ikke på å gå sin "uniform" dersom de søker jobb i politiet....eller de søker ikke jobb i politiet.
    De har forstått at de ved sin "uniformering" ikke passer i alle jobber...såfremt de ikke kompromisser.
    De krever ikke kjønnsdelt gym og svømming på skolen.
    De tar konsekvensen av sine valg.

Andre tilfeller i ihvertfall i meg bekjent.

Jeg er ikke motstander av hijab som sådan, men motstanderav at man skal særbehandles pga den.
    At jeg personlig synes det er et latterlig plagg...tighte jeans og høye hæler, men skaut for ikke å vise håret og få blikk fra fremmede menn...halloooo....vel, det er så sin sak..det er min sak.

Niqab er derimot en helt annen sak. Den er i sin natur kvinneundertrykkende. Den er laget for å avpersonifisere kvinnen for andre enn familiens menn. Hun blir for andre ikkeeksisterende som person, - kun et menneske uten identitet. Perfekt for et patriarkalsk samfunn hvor menn ønsker å befeste sin kontroll.

Det er i deres fulle rett. Javisst. Men, det vil i et moderne samfunn nødvendigvis være praktiske problemer selvom man ikke har generell legitimasjonsplikt. Ikke minst er det vår fulle rett å uttrykke vår motstand mot noe som så konsekvent motarbeider viktige norske verdier uten å bli beskyldt for rasisme eller diskriminering.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje. Hvis et flertall av folk i Norge ønsker en politisk utvikling så vil det bli slik. Det er jo slik demokratiet fungerer. Om store deler av befolkningen sverger til en religion og ønsker å leve etter dennes bud og regler.. ja så er det ikke noe å frykte med det. Så lange den sekulære delen av befolkningen er sikret å kunne leve upåvirket så må gjerne resten av befolkningen holde på med slikt tull hvis det gjør dem lykkelige.
    Denne fatalismen som noen gladliberalere pynter seg med er helt uforståelig for meg. Først insisterer man på at det er nasjonalstaten som skal garantere den enkelte borgers frihet og rett til egne valg, for så å ønske en utvikling som på sikt kan redusere den samme nasjonalstaten til et islamsk teokrati. Samtidig insisterer man på at det er greit bare "den sekulære del av befolkningen" får holde på med sitt i fred for "tullingene".

Hvor naiv er det mulig å bli? I muslimske land blir kristne dømt til døden fordi de henter vann til muslimer, drept, steinet og satt fyr på. For tiden drives det klappjakt på annerledes tenkende i flere muslimske land.
    Og så tror Deph at han kan nyte sitt otium som hedning og fritenker, og fritt kunne spre sine tanker i et islamdominert samfunn? Et islam som blir stadig mer radikalisert.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    I tilfelle man ikke har tilgang til Aftenposten på vestlandet, linker jeg til denne, et intervju med Ayaan Hirsi Ali av Halvor Tjønn:

Europa har få år på seg til å sluse den muslimske minoriteten inn i det moderne samfunn. Gjør man det ikke nå, kan situasjonen om kort tid bli kritisk, mener Ayaan Hirsi Ali
    - De muslimske land er i dyp krise. Denne krisen har utløst en folkevandring fra sør til nord. Hvis velgere og politikere i de vestlige land håndterer denne folkevandringen galt, kan selve de idealer som Vestens samfunn bygger på, nemlig Opplysningstidens ideer, stå for fall, slår hun fast.

Vestens idealer står i fare

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Denne fatalismen som noen gladliberalere pynter seg med er helt uforståelig for meg. Først insisterer man på at det er nasjonalstaten som skal garantere den enkelte borgers frihet og rett til egne valg, for så å ønske en utvikling som på sikt kan redusere den samme nasjonalstaten til et islamsk teokrati. Samtidig insisterer man på at det er greit bare "den sekulære del av befolkningen" får holde på med sitt i fred for "tullingene".

Hvor naiv er det mulig å bli? I muslimske land blir kristne dømt til døden fordi de henter vann til muslimer, drept, steinet og satt fyr på. For tiden drives det klappjakt på annerledes tenkende i flere muslimske land.
    Og så tror Deph at han kan nyte sitt otium som hedning og fritenker, og fritt kunne spre sine tanker i et islamdominert samfunn? Et islam som blir stadig mer radikalisert.
    I motsetning til deg har jeg faktisk bodd en tid i et land med 99% muslimer. Livet der er ikke så vesens forskjellig fra Norge, i alle fall ikke i siviliserte strøk. Kanskje med unntak av mye mer liberale skjenkeregler og en mye mer sekulær forfatning. Så det som skiller de fæle skremmelandene fra vesten er at de ikke har et nødvendig skille mellom kirke, religion og stat. Tyrkia har vært et sekulært land siden i nesten 100 år nå, selv om det er fullt av muslimer.

Så det er faktisk ikke så viktig hvilken religion som er den mest populære varianten av galskapen, men hvordan samfunnet og våre lover kan beskytte oss mot religiøs innflytelse.

Det er viktig å bekjempe religion og annen organisert overtro, men det er like viktig å innse at det ikke er den helt store forskjellen på religionene i seg selv, og at det viktigste er hvordan vi beskytter oss mot skadevirkningene av organisert gudedyrking. Vi kan ikke innføre en ny jødeparagraf for muslimer i Norge, ei heller tvinge nordmenn i kirken eller på bedehuset.

Dine mareritt om islamsk teokrati i Norge er feberfantasier som ikke er egnet til å skremme andre enn barn og seriefreppere.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    I motsetning til deg har jeg faktisk bodd en tid i et land med 99% muslimer. Livet der er ikke så vesens forskjellig fra Norge, i alle fall ikke i siviliserte strøk. Kanskje med unntak av mye mer liberale skjenkeregler og en mye mer sekulær forfatning. Så det som skiller de fæle skremmelandene fra vesten er at de ikke har et nødvendig skille mellom kirke, religion og stat. Tyrkia har vært et sekulært land siden i nesten 100 år nå, selv om det er fullt av muslimer.

Så det er faktisk ikke så viktig hvilken religion som er den mest populære varianten av galskapen, men hvordan samfunnet og våre lover kan beskytte oss mot religiøs innflytelse.

Det er viktig å bekjempe religion og annen organisert overtro, men det er like viktig å innse at det ikke er den helt store forskjellen på religionene i seg selv, og at det viktigste er hvordan vi beskytter oss mot skadevirkningene av organisert gudedyrking. Vi kan ikke innføre en ny jødeparagraf for muslimer i Norge, ei heller tvinge nordmenn i kirken eller på bedehuset.

Dine mareritt om islamsk teokrati i Norge er feberfantasier som ikke er egnet til å skremme andre enn barn og seriefreppere.
    Vel, da kjenner du sikkert utviklingen i Tyrkia. Det er neppe så lenge før forsvaret ikke lenger kan garantere den sekulære staten. Da får du ta en ny tur og sjekke sjenkereglene. ;)

S

Slubbert

Gjest
    oddgeir skrev:
    Denne fatalismen som noen gladliberalere pynter seg med er helt uforståelig for meg.
    Fatalisme? Hvem er det som villig vil underminere grunnleggende vestlige prinsipper som likhet for loven, tros- og ytringsfrihet , et humant rettsapparat og avgrensinger av statens kontroll over den enkeltes liv og leve, på grunnlag av usubstansiert skremselspropaganda og demagogisk appell til frykt og fordommer? De konspiratoriske fremstillingene av "PK-elitens" og medias undergraving av "sannheten" er så gammel som politikken selv, det er alltid slik de ytterliggående har manet til samhold og oppslutning om sine korstog. Hva er dine løsninger? Brennmerking av muslimer? Og så skjønner du ikke engang da hvorfor noen av dem radikaliseres?

Det er ikke "oss mot dem", Geert Wilders og hans like spiller helt på lag med islamistene i sin kamp mot den liberale, humanistiske og inkluderende statsforfatningen vesten (til en viss grad) har bygget opp siden reformasjonen. Det er mer oss mot dere, der "dere" inkluderer både de nykonservative og nasjonalistiske såvel som islamistene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å forby burka vil vere det same som å forby fotballskjerf - og tru at fotballdilla vil gi seg av den grunn.
    Hilde Sandvik i en kommentar i BT i dag.

Det er 70.000 registrerte medlemmer i muslimske trossamfunn i Norge. Rundt 120.000 kommer fra muslimske land. Hvor lang tid tror skremselstaktikerne at de trenger på å multiplisere seg såpass at de overgår de nesten 4,7 millionene som enten tilhører en annen religion, eller er sekulære? Kutt ut den latterlige påstanden om at vi snart har et muslimsk flertall.

Uansett er det absurd å begrense folks valg av klær. Totalt absurd. Det åpner for muligheten til å begrense friheten på fryktelig mange andre områder. Burde punkerne blitt bøtelagt eller fengslet for å bruke svastikaen på sine klesplagg?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    Det er 70.000 registrerte medlemmer i muslimske trossamfunn i Norge. Rundt 120.000 kommer fra muslimske land. Hvor lang tid tror skremselstaktikerne at de trenger på å multiplisere seg såpass at de overgår de nesten 4,7 millionene som enten tilhører en annen religion, eller er sekulære? Kutt ut den latterlige påstanden om at vi snart har et muslimsk flertall.
    Kjenner du begrepet eksponentiell vekst?

Hvorfor sjekker du ikke SSB? De har laget beregninger på dette. Ellers kan jeg jo tilføye at et flertall av 1. klassingene i osloskolen er fremmedkulturelle allerede. Flertall i Oslo uansett alder innen 2026. Dette er velkjente fakta, eller?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    Kjenner du begrepet eksponentiell vekst?

Hvorfor sjekker du ikke SSB? De har laget beregninger på dette. Ellers kan jeg jo tilføye at et flertall av 1. klassingene i osloskolen er fremmedkulturelle allerede. Flertall i Oslo uansett alder innen 2026. Dette er velkjente fakta, eller?
    Godt for oss som ikke bor i Oslo, som fortsatt vil leve i et sekulært samfunn også i fremtiden. En god grunn til å bo andre steder, for de som er exenofobe. Jeg har liten tro på endel av den befolkningsforskningen som foretas. Grunnen er at den bygger på premisser som er i ferd med å dø ut, blant annet om fødselsraten til muslimer. Det er i ekstrem utvikling for tiden, og pt føder norske kvinner flere barn enn iranske. Det er god grunn til å mene at dagens forskning på befolkningsvekst kommer til å være feilaktig om få år. Stadig flere vitenskapsjournalister er kritiske til forskningen om befolkningsvekst, og Attenborough har faktisk fått på pelsen for sin siste serie for det. Hans svartmaling bygger på helt feile beregning. Det siste i forskning om befolkningsvekst er at rundt 2030 har kurven flatet ut, og er på vei nedover. Da vil vi være rundt ni milliarder på jorden.

Om få år vil befolkningsveksten blant innvandrere være omtrent den samme som blant etnisk norske, er min påstand. Da vil tallene som vi i dag opererer med være ugyldige. Det går ikke an å bruke tidligere generasjoner som utgangspunkt for slike regnestykker, fordi forskjellene er så enormt store. De reelle tallene vil først vise seg om noen år.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    Jeg har liten tro på endel av den befolkningsforskningen som foretas. Grunnen er at den bygger på premisser som er i ferd med å dø ut, blant annet om fødselsraten til muslimer.
    Jeg foreslår du skriver en artikkel om dine sensasjonelle funn. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    Jeg har liten tro på endel av den befolkningsforskningen som foretas. Grunnen er at den bygger på premisser som er i ferd med å dø ut, blant annet om fødselsraten til muslimer.
    Det er ikke mine funn, de er forlengst publisert i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter. Men verden vil ikke høre, fordi skrekk-scenarioer selger flere aviser enn "gode" nyheter. Og jeg har selv publisert en liten sak om temaet, uten at det har hatt noen betydning.

Men Dag og Tid har gjort et intervju med vitenskapsjournalisten Fred Pierce, i forbindelse med hans bok om temaet.
    http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1773

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    Det er ikke mine funn, de er forlengst publisert i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter. Men verden vil ikke høre, fordi skrekk-scenarioer selger flere aviser enn "gode" nyheter. Og jeg har selv publisert en liten sak om temaet, uten at det har hatt noen betydning.

Men Dag og Tid har gjort et intervju med vitenskapsjournalisten Fred Pierce, i forbindelse med hans bok om temaet.
    Jeg har ingen problemer med å akseptere det som kommer fram i denne artikkelen. Faktisk er det gode nyheter. Men det handler altså ikke om den demografiske utviklingen i Norge eller i Europa for den del. Det er der problemet ligger.

Les ellers Asle Tojes utmerkede artikkel om Flukten fra flerkulturen

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:

Dette har også vært tema for flere britiske og amerikanske dokumentarer over de siste par årene. Andre også sikkert, men engelsk er nå mitt eneste fremmedspråk. Mitt inntrykk er uansett at dette er i ferd med å bli den godtatte vitenskapelige posisjonen, da oppdaterte data fra nær sagt hele verden tilsier at de gamle modellene må forkastes. Om 3-4-5 år følger kanskje mainstream media etter.

S

Slubbert

Gjest
    baluba skrev:
    Grunnen er at den bygger på premisser som er i ferd med å dø ut, blant annet om fødselsraten til muslimer.
    Fødselsraten til "frepperne" burde jo være mer av bekymring, siden disses barn ofte forblir lavt utdannede som sine foreldre og derfor er mer tilbøyelige til å få mange barn selv. Eksponensiell vekst....innvandrerjenter leder an på statistikker over høyere utdanning og det er et svært veletablert statistisk faktum at de med høyere utdanning får færre barn. De lavt utdannede som stemmer populistisk/innvandringskritisk derimot, de formerer seg jo som kaniner.

Man har dessuten også etablert klare statistiske korrelasjoner mellom IQ og politiske preferanser, de som stemmer populistisk/innvandringskritisk scorer feks. signifikant lavere enn mennesker som stemmer Venstre, eller generelt liberalistisk eller sosialliberalt. Det er godt statistisk grunnlag for å hevde at Oddgeir og Gubra og deres meningsfeller utgjør en kjempetrussel mot det liberale demokratiet, ikke minst hvis de får lov til å formere seg og herje som nå i en generasjon eller to fremover.

Men her er greia: Hvis vi sier dette til Oddgeir/Gubra og deres meningsfeller gang på gang, banker det inn i hodet deres at de er et problem på grunn av sin statistiske tilhørighet, at de egentlig er uønsket, at det er et demografisk problem at de formerer seg...hvis vi gjør dette klinkende klart i ordentlig nedsettende vendinger, så er jeg sikker på at de vil moderere sine synspunkter og bli bedre integrert blant oss liberale og oppegående mennesker. Da får de lyst til å bli mer imøtekommende. For det er sånn man får til god integrering!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    baluba skrev:
    Grunnen er at den bygger på premisser som er i ferd med å dø ut, blant annet om fødselsraten til muslimer.
    Fødselsraten til "frepperne" burde jo være mer av bekymring, siden disses barn ofte forblir lavt utdannede som sine foreldre og derfor er mer tilbøyelige til å få mange barn selv. Eksponensiell vekst....innvandrerjenter leder an på statistikker over høyere utdanning og det er et svært veletablert statistisk faktum at de med høyere utdanning får færre barn. De lavt utdannede som stemmer populistisk/innvandringskritisk derimot, de formerer seg jo som kaniner.

Man har dessuten også etablert klare statistiske korrelasjoner mellom IQ og politiske preferanser, de som stemmer populistisk/innvandringskritisk scorer feks. signifikant lavere enn mennesker som stemmer Venstre, eller generelt liberalistisk eller sosialliberalt. Det er godt statistisk grunnlag for å hevde at Oddgeir og Gubra og deres meningsfeller utgjør en kjempetrussel mot det liberale demokratiet, ikke minst hvis de får lov til å formere seg og herje som nå i en generasjon eller to fremover.

Men her er greia: Hvis vi sier dette til Oddgeir/Gubra og deres meningsfeller gang på gang, banker det inn i hodet deres at de er et problem på grunn av sin statistiske tilhørighet, at de egentlig er uønsket, at det er et demografisk problem at de formerer seg...hvis vi gjør dette klinkende klart i ordentlig nedsettende vendinger, så er jeg sikker på at de vil moderere sine synspunkter og bli bedre integrert blant oss liberale og oppegående mennesker. Da får de lyst til å bli mer imøtekommende. For det er sånn man får til god integrering!
    ;D ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    baluba skrev:
    Uansett er det absurd å begrense folks valg av klær. Totalt absurd. Det åpner for muligheten til å begrense friheten på fryktelig mange andre områder. Burde punkerne blitt bøtelagt eller fengslet for å bruke svastikaen på sine klesplagg?
    Du kan ikke mene at det er noen form for frihet i at muslimske kvinner tvinges til å gå med klær som begrenser deres mulighet til å bestemme over egen kropp og eget liv? Dette er mye mer sammenlignbart med kyskhetsbeltet enn med silikonpupper, fotballskjerf, svastika og alt mulig annet som brukes.

S

Slubbert

Gjest
    oddgeir skrev:
    Nei men seriøst...storsamfunnet må bekjempe radikaliseringen av muslimske innvandrere i Europa på samme måte som man med svært stort hell har bekjempet veksten til FrP: Stigmatiser og problematiser dem som gruppe, behandle dem som et statistisk utskudd i stedet for som individer. Da er jeg sikker på at radikaliseringen vil opphøre og integreringen vil gå mye bedre fremover, akkurat som man har sett at FrP og andre populistiske partier har mistet sin oppslutning og svunnet hen i glemselen. Elementær menneskelig psykologi dette.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    baluba skrev:

Me like! :D
    Er dog redd din analogi og ironi er relativt spilt møye. Angst for det ukjente er også veletablerte menneskelige trekk det er vanskelig å kvitte seg med over natta.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Angst for det ukjente er også veletablerte menneskelige trekk det er vanskelig å kvitte seg med over natta.
    Det kan sikkert forbys, eller man kan i det minste forby uttrykk og symboler som kan tolkes i den retningen. Forby i det offentlige rom mener jeg da selvsagt, hjemme får nå folk gjøre som de vil. Problem solved!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    baluba skrev:
    Du kan ikke mene at det er noen form for frihet i at muslimske kvinner tvinges til å gå med klær som begrenser deres mulighet til å bestemme over egen kropp og eget liv? Dette er mye mer sammenlignbart med kyskhetsbeltet enn med silikonpupper, fotballskjerf, svastika og alt mulig annet som brukes.
    Jeg hevder ikke at muslimske kvinner tar på seg dette frivillig, selv om det er helte klart at mange gjør det. Men det at mange frie muslimske kvinner oppfatter det som et uttrykk for sin identitet, er heller ikke noe godt argument for burka. Det er bare det at å forby å ta på seg tøy på den måten man ønsker det, er helt absurd. Det går ikke an i et samfunn som holder individuell frihet høyt å forby folk å kle seg som de vil. Samme hvor provosert offentligheten blir av det. Eneste krav som kan stilles med forbud er mangel av klær, eller blotting - som det også kalles.

Tojes blogginnlegg/kommentar (ikke artikkel) var interessant nok, men ikke akkurat spekket med nyheter. Jeg hadde vel forventet sprekere avsløringer enn dette, ut fra hvordan kommentaren startet. Men et utsagn fra en av de kritiske svenskene han møtte var litt interessant.

Ham de kaller «Gais» ser på skoene sine og mumler at ’det er vel naturlig at man vil leve blant sine egne’. Han kan ha rett i det. I en lang rekke europeiske land ser vi at når en gruppe innvandrere når en viss mengde, har de en tendens til å søke sammen.
    Betyr det at vi kanskje må godta at det finnes bydeler som er "etniske"? Er det da naturlig at vi bor separat, men i samme by? Er det på andre områder vi må forlange mer av våre nye landsmenn mht integrering? Det stiller endel spørsmål. Svenskene har utvilsomt vært naive med sin ikke-eksisterende integreringspolitikk. Jeg har pratet med endel innvandrere med norsk statsborgerskap om dette. De etterlyser en form for troskaps-erklæring. En erklæring a-la USAs. En erklæring der muslimer må sverge å være tro mot Norge på Koranen, kristne på Bibelen, og andre på det som måtte passe. De tar ofte ikke ateister med i beregningen, for de anser dem ikke for å være potensielle problemer.

Disse ønskene om krav til innvandrere kommer selvsagt fra folk med et sekulært livssyn. Ofte muslimer, men sekulære. De mener at det kan skape en annen følelse av samhør og lojalitet overfor landet de skal leve i. Og kanskje det er veien å gå, nemlig å forlange at hånden som strekkes ut møtes av en hånd.

Btw: Min konklusjon som henger sammen med artikkelen i Dag og Tid er at SSBs beregninger bygger på gamle dogmer, og ikke det som nå begynner å regnes som realiteten. Ut fra befolkningsveksten blant muslimer som i dag er den reelle så er det umulig at 100.000 +/- skal kunne dominere de øvrige 4,6-7 millionene. Mattestykket går rett og slett ikke opp. Kanskje det kan skje i bydeler i Oslo, eller Drammen. Men Norge eksisterer også nord for Sinsenkrysset, og generelt i Oslo vil heller ikke forholdstallene forandre seg så dramatisk.

Kan vi derfor regne med at bydeler blir "unorske"? Vel, det kommer vel helt an på måten vi tar inn folk på, og hvilke krav vi stiller til de som er her allerede. Som mange andre steder, så spørs det om ikke det er kvinnene som til slutt sitter på løsningen. Hvis de går tilstrekkelig langt fra sine mannlige søsken akademisk, så vil de også få tilsvarende mer makt i det sekulære samfunnet. Er vi heldige, vil det kunne tvinge fram endel holdningsendringer i forskjellige miljøer. Noen miljøer vil for alltid være tapt, slik som våre egne Jehovas Vitner og Smiths Venner.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er absurd å kvotere kvinner i mange sammenhenger også, men vi gjør det likevel for å få til likestilling. Jeg kan ikke skjønne at det er mer absurd å forby kvinneundertrykkende hodeplagg. Hvor stor andel styremedlemmer finner man med burka?

---

Jeg tror nok også kunnskapen om fødselsrater for n'te generasjons innvandrere fra ulike land er relativt høy hos SSB. Jeg har i alle fall lest artikler der som absolutt tyder på det.

---

Ingen tvil om at innvandrere klumper seg, og da spesielt på Oslo øst. Dette blir jo et problem dersom de ser på dette som sine bydeler hvor deler av sharialoven håndheves i gatene og hvor homofile lynsjes osv.

S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    Det er absurd å kvotere kvinner i mange sammenhenger også, men vi gjør det likevel for å få til likestilling. Jeg kan ikke skjønne at det er mer absurd å forby kvinneundertrykkende hodeplagg.
    Begge deler er absurd.

Jeg tror nok også kunnskapen om fødselsrater for n'te generasjons innvandrere fra ulike land er relativt høy hos SSB. Jeg har i alle fall lest artikler der som absolutt tyder på det.
    Statistikk er statistikk, det er projeksjonen som er tvilsom. Gjort riktig kan statistikk brukes som støtte for nesten hva som helst, jmfr. "frepperinnlegget" over.

Ingen tvil om at innvandrere klumper seg, og da spesielt på Oslo øst. Dette blir jo et problem dersom de ser på dette som sine bydeler hvor deler av sharialoven håndheves i gatene og hvor homofile lynsjes osv.
    Det eksisterer allerede mer enn klare nok lover mot selvtekt og lynsjing, hovedhensikten med statens eksistens er dens juridiske (makt-)monopol som lovgivende og utøvende makt. Hvis noen lynsjer homofile er det definitivt et anliggende for lovmakten, men da snakker vi om noe helt annet enn å forby klesplagg eller utøve andre diskriminerende regler som jo bare bidrar til å sementere "problematiske" demografiske strukturer. Blir ikke mindre klumping om innvandrere generelt ugleses utenfor gettoene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Var det kanskje denne nyheten du forsøkte å linke til? http://www.spaniaavisen.no/wip4/diskotek-gir-bort-vibratorer-til-300-jenter-em/d.epl?id=554869

Det er et problem, og det er ikke minst en stor utfordring. Og den må vi ta, for de er her, og det er en reell situasjon å ta fatt i. Den debatten holder vi på med, og jeg er ikke blant dem som ønsker å fortie den. Jeg kan mane til besinnelse, eller mene at enkelte utspill kan ha negativ effekt i form av ødeleggende generalisering, demonisering, stigmatisering og gruppedømming. Men - debatten er livsnødvendig, for vi kan ikke akseptere at grunnleggende rettigheter til noen grupper lider under en ghettofiseringen. En sterkere følelse av å være en integrert del av samfunnet vil nok føre til at kun en marginal gruppe vil være tilhengere av sharialover i Norge. Den gruppen vil vi nok alltid ha, vi blir ikke helt kvitt slike elementer. Det vi kan gjøre, er å bygge et samfunn der de ikke har grobunn til å promotere sin hat-ideologi ved hjelp av frustrasjon og fremmedgjøring. Det virker som en stor utfordring, men vi bør ha råd til å gjøre det til en liten utfordring. Dessverre gjør vår innsats i Afghanistan det litt vanskelig å få bukt på dem-eller-oss-tankegangen.

Jeg tror det er viktig å lytte til godt integrerte fremmedkulturelle som er glad i sitt nye hjemland for råd om hvilke krav vi kan stille til deres tidligere landsmenn. Ofte er de mer konservative enn innvandringsliberale nordmenn, men noen ganger kan det spores tilbake til egoistiske motiver. De ønsker at det skal bli vanskeligere i likhet med fremskrittpartister. De er jo allerede norske, så det gjelder jo ikke dem lenger. Det aller farligste er hvis de blir desillusjonerte på grunn av generalisering og demonisering, for det er de som skal være forbilder for nye generasjoner med ferske nordmenn.

Obs: Jeg har ikke flagget noen personlig mening om Norges innsats i Afghanistan. Jeg har kun nevnt en av effektene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et godt og riktig forslag fra Pee-Wee Amundsen for en gangs skyld:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7386270

- Vi foreslår konkret å ikke gi arbeids- og oppholdstillatelse til imamer med tilknytning til totalitære islamistiske regimer. Vi aksepterer ikke at de skal få innreise til Norge og få lov til å jobbe her, sier innvandringspolitisk talsmann Per-Willy Amundsen i Frp til NRK.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn