oddgeir
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Det har du nok rett i. Du vet ikke. ;DSlubbert skrev:Jeg vet ikke hva som er mest naivt og virkelighetsfjernt av dette, men konkurransen er sterk. Og sånn går nå dagene.
Det har du nok rett i. Du vet ikke. ;DSlubbert skrev:Jeg vet ikke hva som er mest naivt og virkelighetsfjernt av dette, men konkurransen er sterk. Og sånn går nå dagene.
Det blir vel litt som med Visjon Norge. Propagandasentral for religiøse ekstremister. De blir også finansiert av folk som vil gjøre Norge til nordmenn til lallende åndsslaver.bjornh skrev:
Det er ikke Kirkens Nødhjelp jeg har i tankene, med misjonsorganisasjoner som bygger kristne "moskeer" og driver med akkurat det samme som vi ikke ønsker å bli påført selv.baluba skrev:Det er fint mulig for kristne organisasjoner å drive humanitær hjelp, uten å sende predikanter samtidig. Kirkens Nødhjelp er et eksempel på det. De driver ikke religiøs virksomhet sammen med den humanitære. Derfor ser jeg ingen problemer med å se logikken din her, Deph. Norske kirker som ønsker å hjelpe de fattige i utlandet må være velkommen til å gjøre det, men de trenger ikke ta med noen bibler med seg i samme slengen.
Jeg vet hvem du tenker på, og du vet jeg er hjertens enig med deg i det. Som i det meste andre, Deph.Gjestemedlem skrev:Det er ikke Kirkens Nødhjelp jeg har i tankene, med misjonsorganisasjoner som bygger kristne "moskeer" og driver med akkurat det samme som vi ikke ønsker å bli påført selv.baluba skrev:Det er fint mulig for kristne organisasjoner å drive humanitær hjelp, uten å sende predikanter samtidig. Kirkens Nødhjelp er et eksempel på det. De driver ikke religiøs virksomhet sammen med den humanitære. Derfor ser jeg ingen problemer med å se logikken din her, Deph. Norske kirker som ønsker å hjelpe de fattige i utlandet må være velkommen til å gjøre det, men de trenger ikke ta med noen bibler med seg i samme slengen.
I saudiarabiske øyne er det Norge som er de fattige som som trenger åndelig veiledning, misjonering og bygging av gudedyrkerbygninger.
Så bra. Kanskje misjoneringen virker tross alt?baluba skrev:Jeg vet hvem du tenker på, og du vet jeg er hjertens enig med deg i det. Som i det meste andre, Deph.
You wish, Deph. Nei, den må du lenger ut på landet med. Thailand, for eksempel. ;DGjestemedlem skrev:Så bra. Kanskje misjoneringen virker tross alt?baluba skrev:Jeg vet hvem du tenker på, og du vet jeg er hjertens enig med deg i det. Som i det meste andre, Deph.
jeg leser til stadighet ordet som k a l i b r e r t ........... Tror jeg har kinolyd på hjernenbjornh skrev:Det er to moskéer i Tromsø, men ingen av det kaliberet som man planlegger for nå..!
Å bygge kirker og moskeer og sende folk og penger for å drifte slikt kalles misjonering. Det er stor aksept for slikt i Norge så lenge det går ut over hottentotter og kinamenn, men det er tydeligvis forferdelig når noen andre gjør det samme i Norge.oddgeir skrev:Dette kalles islamisering, og foregår i stor skala over hele Europa.
Spørs om det blir noe bedre av det. De mest konservative religiøse befinner seg jo i all hovedsak langt ute på den samme høyresiden som prøver å fremstå som en motvekt. De frykter konkurranse og vil bli kvitt den, men i det store og hele er en forbausende likhet mellom dem og islamister om hva de ønsker å oppnå politisk. Noen liturgiske smådetaljer og en annen kleskode er vel stort sett det eneste som skiller disse miljøene i praksis. :-\Heldigvis ser vi nå en markant høyredreining av politikken i Europa, nettopp som en følge av dette selvmordsparadigmet som er påført oss av velmenende ryggslikkere.
Etter noen lyspunkt de siste dagene er dette å betrakte som et tilbakefall. Dette er noe av det mer tøvete du har skrevet.Gjestemedlem skrev:Å bygge kirker og moskeer og sende folk og penger for å drifte slikt kalles misjonering. Det er stor aksept for slikt i Norge så lenge det går ut over hottentotter og kinamenn, men det er tydeligvis forferdelig når noen andre gjør det samme i Norge.oddgeir skrev:Dette kalles islamisering, og foregår i stor skala over hele Europa.
Spørs om det blir noe bedre av det. De mest konservative religiøse befinner seg jo i all hovedsak langt ute på den samme høyresiden som prøver å fremstå som en motvekt. De frykter konkurranse og vil bli kvitt den, men i det store og hele er en forbausende likhet mellom dem og islamister om hva de ønsker å oppnå politisk. Noen liturgiske smådetaljer og en annen kleskode er vel stort sett det eneste som skiller disse miljøene i praksis. :-\Heldigvis ser vi nå en markant høyredreining av politikken i Europa, nettopp som en følge av dette selvmordsparadigmet som er påført oss av velmenende ryggslikkere.
Dette, min kjære Bjørnh er gammelt nytt. Nytt er at journalister i NRK faktisk griper tak i det og formidler det videre til folket. Heldigvis ser vi nå en stemningsendring i media som gjør slike innslag mulige, og man klarer faktisk å formidle faktiske forhold uten å bli diagnostisert som islamofob.bjornh skrev:Det er mer omfattende viser det seg: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7370559
Iran finansierer moskeer og sender imamer til Norge. Her forkynner de et hat mot Vesten. Målet er å forberede norske muslimer ideologisk på å utføre terrorhandlinger hvis det en dag blir gitt ordre om det, sier en kilde til NRK.
Nå får'u gi deg , Oddgeir, om noen sinne Depher's har hatt rett så er det definitivt her. Høyreradikale krefter er ikke håret bedre enn islamistrasshøla, og de bidrar alt de orker for å skape ubalanse, strid og faenskap. Religiøsitet, på linje med politisk fløytankegang, har en tendens til å radikalisere seg i det øyeblikk den aner konkurranse. I våre dager ser vi en åpenbar radikalisering innen de religiøse eventyrere, for undertegnede har dette vært en oppvåkning av en annen verden, og jeg har (forhåpentligvis) forlatt min tro på julenissen en gang for alle. Rett nok er det utvilsomt slik at det er de som tror at "the force" besittes av Allah som er mest sjuke i huet i disse dager, men deres konkurrenter på "Gud"-siden jobber nok raua av seg for å komme i kapp, skal du se. Uansett har de begge lite å bidra med annet enn økende konfliktnivå, undertrykkelse av menneskelige trekk og en lang rekke moralske idiotuttalelser.oddgeir skrev:Etter noen lyspunkt de siste dagene er dette å betrakte som et tilbakefall. Dette er noe av det mer tøvete du har skrevet.Gjestemedlem skrev:Å bygge kirker og moskeer og sende folk og penger for å drifte slikt kalles misjonering. Det er stor aksept for slikt i Norge så lenge det går ut over hottentotter og kinamenn, men det er tydeligvis forferdelig når noen andre gjør det samme i Norge.oddgeir skrev:Dette kalles islamisering, og foregår i stor skala over hele Europa.
Det er vel her det stritter litt i mot for meg. Denne endeløse relativiseringen. Det kommer ikke så mange drapstrussler fra de kristenkonservative. De er bare håpløst på villspor i sin egen forvirrede verden. De andre der i mot, det er blodig alvor. Og det verste av alt er at de ikke legger skjul på det.Honkey-Chateau skrev:Høyreradikale krefter er ikke håret bedre enn islamistrasshøla, og de bidrar alt de orker for å skape ubalanse, strid og faenskap.
Nytt? -vi vet at det har foregått i andre land, og vi ser at vi ikke er en avsidesliggende utkant av noe som helst. Først og fremst må problemstillingen og kjennskapen til dette fram i lyset, og så hva vi må gjøre med den.oddgeir skrev:Dette, min kjære Bjørnh er gammelt nytt. Nytt er at journalister i NRK faktisk griper tak i det og formidler det videre til folket. Heldigvis ser vi nå en stemningsendring i media som gjør slike innslag mulige, og man klarer faktisk å formidle faktiske forhold uten å bli diagnostisert som islamofob.bjornh skrev:Det er mer omfattende viser det seg: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7370559
Iran finansierer moskeer og sender imamer til Norge. Her forkynner de et hat mot Vesten. Målet er å forberede norske muslimer ideologisk på å utføre terrorhandlinger hvis det en dag blir gitt ordre om det, sier en kilde til NRK.
Ellers setter det jo innlegget til Deff i perspektiv.
Egentlig absurd at siden de utenlandske eventyrskolene forteller så slemme eventyr, er den norske stat nødt til å opprette eventyrskoler med snillere eventyr, slik at de nye eventyrfortellerne endrer sitt budskap i retning av mer snillhet. Men bevares, er det alt som skal til at vi bare justerer eventyret litt i henhold til Kardemommeloven, skal ikke jeg sette meg til motverge. Whatever floats your boat. Et oppdrag for Märtha?bjornh skrev:Nytt? -vi vet at det har foregått i andre land, og vi ser at vi ikke er en avsidesliggende utkant av noe som helst. Først og fremst må problemstillingen og kjennskapen til dette fram i lyset, og så hva vi må gjøre med den.oddgeir skrev:Dette, min kjære Bjørnh er gammelt nytt. Nytt er at journalister i NRK faktisk griper tak i det og formidler det videre til folket. Heldigvis ser vi nå en stemningsendring i media som gjør slike innslag mulige, og man klarer faktisk å formidle faktiske forhold uten å bli diagnostisert som islamofob.bjornh skrev:Det er mer omfattende viser det seg: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7370559
Ellers setter det jo innlegget til Deff i perspektiv.
En vesentlig del av løsningen på denne problemstillingen er at vi må få en egen muslimsk "preste-utdanning" ved våre universiteter, og det gjelder hele Europa, og finne ut hvilke institusjoner som skal hjelpe oss med det.
Hehe...har et enda bedre forslag da...forby all dritten som heter religion eller ligner på det. Blir jo som mange ganger sagt bare krig av det.Gjestemedlem skrev:Kan man ikke bygge gudedyrkerhus som flerbrukshaller da? Så kan de leies ut til dem som måtte ha behov for det. Muslimer på fredager, jødetro på lørdager, og kristne på søndager, hare krishna på mandager, homøpater på tisrdager og snåsatroende annenhver onsdag. Det er jo bare å lage dem med utskiftbare kulisser så er det en rask sak og skifte til neste forestilling etter behov. Så kan de trekke lodd hvis de viktigste dagene kolliderer.
Det er samme guden det dreier seg om. Det er den skitne jernalderguden Javeh de tilber. Han forlanger total underkastelse i motsetning til de fleste andre guder. Straffen for å ikke underkaste seg Javeh er evig tortur. Det hører med til historien at Javeh krever at man skal steine ihjel sine egne barn dersom ikke de også tilber Javeh. Dette har dagens kristne valgt å se borth fra, Gud(!) vet av hvilken grunn da dette er Guds ord visstnok, til tross for at straffen for å ikke steine sine egne barn er evig tortur. Javeh sier klart i fra at det gis ingen rom for tolkning her....Honkey-Chateau skrev:Rett nok er det utvilsomt slik at det er de som tror at "the force" besittes av Allah som er mest sjuke i huet i disse dager, men deres konkurrenter på "Gud"-siden jobber nok raua av seg for å komme i kapp, skal du se. Uansett har de begge lite å bidra med annet enn økende konfliktnivå, undertrykkelse av menneskelige trekk og en lang rekke moralske idiotuttalelser.
Honkey
Det blir som å forby hjerte- og karsykdommer. Ikke mulig å gjennomføre i praksis. Gode kostholdsråd og folkeopplysning, restriksjoner på røyking, utdanning av leger samt forskning på nye legemidler vel bedre veier å gå.villov skrev:Hehe...har et enda bedre forslag da...forby all dritten som heter religion eller ligner på det. Blir jo som mange ganger sagt bare krig av det.
Utviklingsminister Søren Pind er like klar:Til dere unge vil jeg si: Dere blir ikke forfulgt. Hold opp med å jamre og betrakte dere selv om ofre. Dere er borgere på like fot med oss andre. Og som borgere i Danmark har dere et ansvar for deres liv, sa Løkke Rasmussen.
- Ha dog litt selvrespekt. Og utvis litt respekt for det landet som dere og deres foreldre har valgt å være en del av. Så respekterer vi også dere.
Danmark har strakt seg så langt i forsøket på å integrere innvandrere at det nå må en annen linje til: - Integrasjon er gjennom årene blitt et uttrykk for det vi f.eks. ser i København, hvor 90 prosent av alle daginstitusjoner ikke serverer svinekjøtt, at der er skoler der det ikke synges salmer, at der er steder hvor det er adskilte baderom. Denne situasjonen er ikke akseptabel.
Si de som du egentlig sikkert mener det, nemlig at det er et uoverkommelig paradoks for en frihetselskende person å ta bort friheten til å tro på det man vil. Frihet uten trosfrihet er vel ingen frihet?Gjestemedlem skrev:Det blir som å forby hjerte- og karsykdommer. Ikke mulig å gjennomføre i praksis. Gode kostholdsråd og folkeopplysning, restriksjoner på røyking, utdanning av leger samt forskning på nye legemidler vel bedre veier å gå.villov skrev:Hehe...har et enda bedre forslag da...forby all dritten som heter religion eller ligner på det. Blir jo som mange ganger sagt bare krig av det.
Trosfrihet er absolutt men religionsfrihet er en illusjon. F.eks finnes det religioner i historisk tid som praktiserte menneskeofring (faktisk er kristendommen en avlegger av dette da den grusomme Javeh torturerte sin egen sønn som offer slik at de kristne skulle slippe å videreføre praksisen).baluba skrev:Si de som du egentlig sikkert mener det, nemlig at det er et uoverkommelig paradoks for en frihetselskende person å ta bort friheten til å tro på det man vil. Frihet uten trosfrihet er vel ingen frihet?
Religionsfrihet er også en selvfølge, som en del av trosfriheten. Det går ikke an å forby tanker og følelser, kun handlinger. Jeg regner ikke med at noen her inne ønsker å etablere et trangsynt religiøst samfunn uten religionsfrihet. Det er klart religionsfrihet er mulig, det er jo bare å se på USA det. Fører til mange rare utskudd? Javisst, men prisen for frihet er nettopp at noen benytter den til å tro på de sykeste saker. Det er først når de handler sykt at de begår et ulovlig overgrep mot et fritt samfunn. Og USA regner meg som rimelig fritt.Voff skrev:Trosfrihet er absolutt men religionsfrihet er en illusjon. F.eks finnes det religioner i historisk tid som praktiserte menneskeofring (faktisk er kristendommen en avlegger av dette da den grusomme Javeh torturerte sin egen sønn som offer slik at de kristne skulle slippe å videreføre praksisen).baluba skrev:Si de som du egentlig sikkert mener det, nemlig at det er et uoverkommelig paradoks for en frihetselskende person å ta bort friheten til å tro på det man vil. Frihet uten trosfrihet er vel ingen frihet?
Det vil selvfølgelig ikke vært akseptabelt her i landet. Ei heller steining av homofile...
Hva folk tror på og gir uttrykk for er en privat sak. Men det som er interessant er å se på hva det offentliges rolle og lovgivende myndigheters rolle skal være i dette.baluba skrev:Si de som du egentlig sikkert mener det, nemlig at det er et uoverkommelig paradoks for en frihetselskende person å ta bort friheten til å tro på det man vil. Frihet uten trosfrihet er vel ingen frihet?
Der er du ved det sentrale. Religiøse kulturer / grupper som fremmer sine særkrav under dekke av å være stigmatiserte er gode eksempler på dette. De fleste religioner her i landet, også kristendommmen har i alle år måttet finne seg i satire, stigmatisering, latterliggjøring, osv, uten at det har fått konsekvenser for landefreden. Og slik skal det være. Religion skal kritiseres.Gjestemedlem skrev:Rett til å tro, rett til å være eksentrisk, men ingen rett til ikke å bli fornærmet, støtt eller såret.