S
Syncrolux
Gjest
Skal prøve å få tatt et opptak av ulumskheten etter hvert.....
...og 15 var defekte?Jeg kjørte langs sørlandet lørdag. Shell Tvedestrand har så vidt jeg klarte å telle 16 stk lynladere, hvorav bare en var opptatt....
Siden jeg har Tesla forholder jeg meg ikke til andre ladetilbydere men det er vel visse problemer med å finne en forretningsmodell som faktisk funker. Problemet med å kun ta betalt for energi er at man også ønsker bra gjennomtrekk og biler lader med ganske forskjellig hastighet så vidt jeg vet. En DC-lader koster ganske mye å sette opp, det påløper en pen slump i effektavgift til nettleier og så selger man noe som folk i minst mulig grad ønsker å kjøpe da svært mange har et alternativ hjemme som er mye billigere å bruke. Å selge noe alle ønsker å kjøpe så lite som overhodet mulig av er ikke et veldig godt utgangspunkt for en forretningsmodell synes jeg i alle fall....og 15 var defekte?
Jeg kommer aldri til å begripe genialiteten i at man ikke skal betale for energien man kjøper, i stedet for tiden man står med kabelen i, og jeg skjønner ikke hvorfor bankkort ikke er akseptert betalingsmiddel. Stadige endringer av eierskap og apper, brikker og nøkler, det er for meg noe så inni h.... irriterende å forsøke seg på å kjøpe strøm der ute. Elbiler skal lades hjemme. Der ute hersker kaoset.
Det ville i så fall være for effekt og tid, som ganget sammen blir energi.Forøvrig betaler man jo for tid og energi: kW -> kWh.
15 ledige.... var det så vanskelig å skjønne da?...og 15 var defekte?
Jeg kommer aldri til å begripe genialiteten i at man ikke skal betale for energien man kjøper, i stedet for tiden man står med kabelen i, og jeg skjønner ikke hvorfor bankkort ikke er akseptert betalingsmiddel. Stadige endringer av eierskap og apper, brikker og nøkler, det er for meg noe så inni h.... irriterende å forsøke seg på å kjøpe strøm der ute. Elbiler skal lades hjemme. Der ute hersker kaoset.
Enig, men det er bare å si at hver kW frem til f.eks. 20 minutter koster 2 kroner, deretter koster hver kW 10 kroner. Poenget er at man skal betale for det man kjøper, ikke for å være en tufs.Jeg håper man aldri kommer dit at man betaler for energi alene uten at tiden også har en kostnad. Finnes nok av tullinger der ute som ønsker å okkupere lynladere i en evighet for å lade til >80%.
Jeg er også superfornøyd med husstandens el-bil, nå nr. 2 i rekken. Den er en fryd å kjøre, ingen klaging på bilen. Derimot deler jeg ikke dine opplevelser med lading utenfor hjemmet. Veldig mange defekte ladere, problemer inntil det latterlige med å få startet lading, noe som igjen har en sterk effekt på tiden man står der. Poenget med betaling med bankkort består, selv om man ender med å betale for tid i stedet for kWh.Her var det mye klaging og syting! Har nå kjørt 15000 problemfrie kilometer med min Polestar 2 Perfomance og deltatt på to Trackday events. Bilen imponerer. Vi bor i et land med et meget godt utbygget ladenettverk og jeg har til dags dato aldri opplevd å ha noen problemer med å finne en ledig lader. Men kjører man ladelangtur på kr.himmelfart og/eller pinsehelgen sammen med resten av landet så må man beregne en noe lengre pause.
Selv er jeg ”maratonbilist“ og 90 - 100 mil på en dag er aldri noe problem. Jeg storkoser meg når jeg kjører, pulsen går ned og livet er herlig. Nå brytes langturene opp i flere ladeetapper men det oppleves som problemfritt.
-BB-
Det var bare en fleip med basis i 5 års erfaringer med ladere rundt omkring i Norge og Sverige.15 ledige.... var det så vanskelig å skjønne da?
Poenget mitt er bare at det finnes løsninger for sånt. Si at man betaler kun for kjøpt energi de første 20 minutter, deretter også for tiden, da. Og sjekk inn/ut med et vanlig betalingskort, så blir alt mye enklere og kjappere for alle.Jeg synes ærlig talt man burde få en ekstrakostnad for å oppføre seg som en egoistisk gjøk ved laderne.....
Er man da på langtur og ikke har beregnet hyppige ladestopp kan turen bli meget spennende...... Mens dette alt for ofte ødelegges av at laderne er defekte, eller at appen ikke virker.
Tja, hvis man firer litt på kravene så løser det meste seg med tanke på å finne et eller annet sted å lade med PlugShare.Er man da på langtur og ikke har beregnet hyppige ladestopp kan turen bli meget spennende.
Det har så definitivt hendt, ja... en del mystiske omveier med økende rekkeviddeangst er ikke ukjent.Er man da på langtur og ikke har beregnet hyppige ladestopp kan turen bli meget spennende.
Me får nå sjå - snakket om den ganske mange år nå.... Noe aktører at vel lagt det på is inntil videre.Riktignok ikke helt ny men et glimt inn i nær fremtid.
I Bamble? Ærru gæærn!Var det billig strøm der da .)
Nå kan man jo undres på om ikke Ionity samarbeidet bevisst priser seg ut siden eiere av bilene tilhørende Ionity bevisst velger å lage andre steder hvis muligheten finnes.Ladetid burde vel snart kvoteres i høytrafikkperioder slik at man bare fikk stå max 15 minutter? Så får de som lader 30-40 kW i timen finne seg i å planlegge bedre. Ladetid i ferietid og utfartshelger er raskt i ferd med å bli en knapp ressurs og Teslas viktigste konkurransefortrinn. En markedsliberalistisk regjering kan ikke tillate en ladesituasjon som på sikte favoriserer en leverandør, selv om Tesla har vært særdeles dyktige og smarte. Jeg ser at EU er i ferd med å forstå dette.
Kjører ikke fyren Tesla X. I følge Tesla folket har de vel ladere så de omtrent kan kjøre jorda rundt problem frittFrustrerte turister opplever ladekaos i nord: – Rene marerittet å kjøre elbil
Det er langt mellom ladestasjonene i Lofoten, og turister er frustrert over lange køer og stive ladepriser.www.nrk.no
Lokal tv-en kjenner altså ikke til hverken Brekstad eller Åfjord som er på min rute…Det var en sak om dette på lokalTV her i Trøndelag også. Store områder uten en eneste lader. Flatanger, Fosen...
Frustrerte turister opplever ladekaos i nord: – Rene marerittet å kjøre elbil
Det er langt mellom ladestasjonene i Lofoten, og turister er frustrert over lange køer og stive ladepriser.www.nrk.no