Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Noktar: Bedre blir det ikke til den prisen! Bare å hente hjem ;)

    Roqer: Bytt reima når du først holder på, du...
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Finnes det noen platematte som faktisk virker mot statiske dødsstøt? Eller er det bare å fortsette å legge børsten på armen etter man har jekka den opp før man tar i den?
    Enkelte dager må man rett og slett ned i knestående etter et støt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tja, noen har reklamert med at korkmatter skal være antistatiske. Jeg prøvde selv en slik for noen år siden, men syntes ikke det var så stor effekt. Da fikk jeg egentlig større effekt av å vaske platene.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    ^ Tja, noen har reklamert med at korkmatter skal være antistatiske. Jeg prøvde selv en slik for noen år siden, men syntes ikke det var så stor effekt. Da fikk jeg egentlig større effekt av å vaske platene.
    Har sjekka kork uten bedring, det ble heller verre enn orginal Rega. Vasket har jeg også. Vet det er tørt og fint vintervær som har storparten av skylda men finnes det noe som virker mens platene spilles så blir det fort bedre lyd også.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hvordan blir lyden vs en filt/kork-matte? Har RP3 med tykk glasstallerken.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan blir lyden vs en filt/kork-matte? Har RP3 med tykk glasstallerken.
    Har ikke testet så mye, men synes ikke jeg hører noe særlig forskjell. Uansett så synes jeg lyden er veldig bra med "skinn" matta, og den er mye bedre å bruke. Den ligger der den skal, og følger ikke med vinylen som filt matta ofte gjør når man skifter plate.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes Leather-It er litt mørkere og mer dempet i lyden enn originalmatta.
    Moro med livet i originalmatta, men skal nok tilbake til skinn igjen snart 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Kork og lær demper dynamikken en del, med hva du foretrekker er opp til deg. Og hva som funker best for deg avhenger av hva du ellers har også. Som alltid. Jeg er selv såpass purist at slike bytter kun vurderes på non-Rega spillere. Men så er også en akryltallerken helt feil på en Rega..de skal ha glass, keramikk eller MDF. As per me..
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Dynamikk 👍. Trenger ikke kvele den nei, og mørkere og dempet lyd har jeg nå akkurat passe av. Redd det kan gå utover detaljer og oppløsning (?)
    Hva med gummi? Er det helt uaktuelt, eller finnes det noen blandinger som kan funke?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    Dynamikk 👍. Trenger ikke kvele den nei, og mørkere og dempet lyd har jeg nå akkurat passe av. Redd det kan gå utover detaljer og oppløsning (?)
    Hva med gummi? Er det helt uaktuelt, eller finnes det noen blandinger som kan funke?
    Lytt og gjør opp din egen mening. Har du feks en "overivrig" PU og riaakombinasjon så kan det passe greit å "tone" det hele ned noe med en gummimatte. Selv veksler jeg mellom den originale filtmatten og SRM Tech silikonmatte. Det er temmelig stor forskjell på disse lydmessig.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Syns det er kjekt å få veiledning før man handler en av hver. Har som nevnt nok «demping», liker dynamikk og detaljer, og da ender det vel opp med tape under filtmatta.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dynamikk 👍. Trenger ikke kvele den nei, og mørkere og dempet lyd har jeg nå akkurat passe av. Redd det kan gå utover detaljer og oppløsning (?)
    Hva med gummi? Er det helt uaktuelt, eller finnes det noen blandinger som kan funke?
    Achromat funker, men koster kroner.
    Jeg synes ikke lærmatten stjeler mye, om noe, men skal teste litt grundigere.
    Den gir også noe, det er grunner for at jeg liker den 😊👍
    Originalmatta er den klart mest livate av alle jeg har testet.
    Tror gummi er i stil med andre dempende matter.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Dropp tapen, bruk filtmatte som den er. Det holder i massevis! Hvorfor overkomplisere?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Tape gjør at den ikke følger med platen hver j...a gang... kan vel ikke utgjøre noe med tre tapebiter som ikke bygger noe?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer; Hvis de skulle vært der ville Rega bygd dem inn selv...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Tapebitene gjør ingen skade lydmessig. Linn anbefaler det for de som har problemer med at matta blir med opp. Jeg har ingen problem med det, men mange av platene mine har vært gjennom en platevaskemaskin.
    Ellers så prøvde jeg Achromat på min Linn for noen år siden, men filtmatta ga bedre lyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Tape ja.. at jeg ikke har prøvd det før! Funker gulle godt her. Takk for tips. (y)
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har prøvd platestrammer fra Michell el tilsv. Vil ikke det bedre dynamikken?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jaybill: Heller ikke å anbefale...
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Brukte frysetape og bretta dobbelt. Lavtbyggende og lett å få av om det skulle bli aktuelt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har prøvd platestrammer fra Michell el tilsv. Vil ikke det bedre dynamikken?
    Jeg har både clampen fra Michell og en vekt.
    Bruker når jeg må, dvs når platene er ujevne, men synes det tar vekk litt dynamikk og liv.
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har både clampen fra Michell og en vekt.
    Bruker når jeg må, dvs når platene er ujevne, men synes det tar vekk litt dynamikk og liv.
    Ja, ja... Jeg har nå ikke en original Rega, men med SME3009 arm og Tangospinner opplevevde jeg stor forbedring m korkmatte ift filten, og clamp :cool: Det gav meg det siste lille...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, ja... Jeg har nå ikke en original Rega, men med SME3009 arm og Tangospinner opplevevde jeg stor forbedring m korkmatte ift filten, og clamp :cool: Det gav meg det siste lille...
    Jeg tror det er så enkelt at det ikke finnes noen fasit. (Bortsett fra om du spør Auditor da :D )
    Jeg foretrekker lyden uten clamp eller vekt, men kan godt forstå at det er annerledes i andre anlegg.
    Det som er best er det du liker i ditt oppsett. Ting som dette er billig og ufarlig å teste ut også. Lærerikt til og med. (y)

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ble rent inspirert @Roqer , så jeg fant frem litt matter :)

    Original Rega RP40 (standard, men rød), ProJect LeatherIt og ProJect CorkIt.

    2-IMG_3640.jpg




    Den gule fare på armen, såklart

    1-IMG_3642.jpg


    kommer med litt inntrykk

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt inntrykk:

    Litt mattelek en mandag kveld.

    Et par testlåter.

    Roger Waters - Bravery of Being Out of Range




    Chris Isaak - Move Along




    Par-tre testmatter
    1-IMG_3639.jpg




    Original Rega RP40 (standard, men rød)

    Pro-Ject Cork It
    Egentlig ikke med på shoot-out'n, men lå i hylla så..

    Pro-Ject Leather It








    Samme volum, bare mute mellom mattebytter, mattebytter on the fly med nåla som innsats. Gikk bra.
    Fyrte av noen salver ZeroStat innimellom musikken.





    Kjappe inntrykk:

    Kork
    Lett i lyden og bra sting, oppleves som lettbent dynamisk
    Ikke mye tyngde og litt "hul" lyd på trommene
    Regner med den kan være at det låter "lettere" pga litt tynnere matte og dermed ned i snuta for armen
    Bare innom som gjesteopptreden, så får komme tilbake til den ved en annen anledning.

    Lær
    Kraft og saft i anslagene
    Presist i toppen, som gir mer tydelig lydbilde og plassering
    Snert i toppen, antydning til skarpt
    Trøkk og tyngde i bassen, samt detaljer
    Mer fokus på det laveste frekvensområdet
    God dynamikk – ikke i betydningen livat, men i forskjell på høyt og lavt.

    Originalen, Filt
    Ikke den mest presise, litt mer utflytende enn lær både i topp og i bunn.
    Mye snert og liv i toppen, uten skarphet.
    Godt med luft i lydbildet, samt fylde på instrumenter og stemmer.
    Låter jevnt, uten å fremheve deler av frekvensområdet, eller å være "best" på noe.
    Vinner på totalpresentasjon.


    Denne runden gikk knepent til originalen, selv om lær ledet de første rundene.
    Seieren kom på grunn av totalpresentasjonen med mer fylde over hele frekvensområdet, på bekostning av presisjon i topp og bunn.
    Filtmatta gjør noe av det samme som rørbufferet.
    Det er mer liv, og opplevd rikere lyd, mer fyldig. Men ikke like presist.
    Får bytte tilbake til lær når jeg blir lei av lyden igjen.



    Småtteri og tullball, men gratis å teste siden de lå og slang her hjemme disse mattene.
    Ikke ment som noe i nærheten av en fasit, bare følte for å dele litt inntrykk.

    mvh


    3-IMG_3645.jpg
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Artig å kunne inspirere, men ennå bedre å lese testen. Opplevde det samme mellom kork og filt. Satte på en middels kjedelig plate med JJ Cale som avgjorde. Da kom det frem mye mere detaljer i gitarspillingen på filt. Det gjorde seg og dermed beholdt jeg orginalfilten. Lær og gummi blir kjøpt ved anledning... til Regaen altså!
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Hei.

    Jeg har en Rega vegghylle til platespiller, som jeg enda ikke har tatt i bruk.

    Slik det er nå:
    2020-12-15_16-56-19.jpg

    1. & 2. Klipsch Heresy iv (ovenfor #1 er et hjørneskrivebort
    3. Ikea benk #1 og Consonance m99 Plus røramp og Marantz PM-17
    4. Inertia platespiller og 5. Rega P8 begge oppå Ikea benk #2 med Onkyo streamer og Trafomatic pre under.
    6. Rega Aria riaa på en Ikea benk #3
    7. Lytteposisjon

    Planen er å bytte bort Ikea benk #2 til en bedre egnet for å få plass til 2 høyder med plater før pre/streamer og platespillere på topp.Med noe ala dette:
    2020-12-15_17-30-23.jpg

    Spørsmålet er om jeg skal bruke Rega vegghylle jeg har liggende og da flytte P8 til veggen over #6 på illustrasjon over, rød firkant på bilde under:
    2020-12-15_17-15-47.jpg


    Er litt skeptisk for at bass/vibrasjoner fra høyttalere vil treffe på siden, eller er det ubegrunnet, og det er også trangt pga skråtak, men er ikke behov for mye frihøyde over P8.

    Slik ser det ut ellers på hjemmekontoret, trangt, skråtak og liten plass. Ikke ideelt, men det er det jeg har til rådighet (waf ok)
    20201215_170902.jpg 20201215_170907.jpg

    Planen etterhvert er at Ikea benk #1 også skal byttes ut med noe mer egnet, men må være lav nok til at TV'n ikke dekkes.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det skal jo være mindre vibrasjoner i vegg enn gulv.
    Har dessverre ikke testet dette selv.
    mvh
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Ser du har noe gult på tuppen som er kjente saker. Har den samme selv, men husker «dessverre» DV10x5 (forrige utg.) med stor glede. Den satt på samme spiller, helt annet anlegg enn dagens.
    Har du prøvd denne eller MKII versjonen? Evt noen andre med tilsvarende utstyr?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser du har noe gult på tuppen som er kjente saker. Har den samme selv, men husker «dessverre» DV10x5 (forrige utg.) med stor glede. Den satt på samme spiller, helt annet anlegg enn dagens.
    Har du prøvd denne eller MKII versjonen? Evt noen andre med tilsvarende utstyr?
    Liker den gule veldig godt, og har ikke mye annen erfaring.
    Men lurer på blant annet DV når den en dag skal byttes. (y)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skrev noe her også @Roqer


    EDIT: så jo nå at det var din tråd, hehe :D

    mvh
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hehe, her ble det litt røre ja. Du er der og du 👍
    Beklager.
     

    SveinR

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    38
    Antall liker
    21
    Hei!
    Bruker ein P25 med Exact og Project riaa-trinn. Lurer på å oppgradere spilleren med ny motor. Får av og til følelsen av at den ikkje holder stabil hastigheit. Har prøvd White belt, kunne ikkje sei om det hjalp. Har og eit DP-straumfilter. Nokon som har eit tips til meg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SveinR: Når skifta du olje på den sist?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    SveinR: Når skifta du olje på den sist?
    Har av og til samme følelsen jeg og, men er usikker på om det er platen eller ørene istedet for spilleren. Spørs om det blir oljeskift uansett.
    Sånn er det å være gammel musiker med tinnitus og gehør 🙄
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Generell service hjelper på både platespillere og motorer. Ei for slakk reim, for eksempel, gir dårlig energioverføring, ujevn motorbelastning og i de mest ekstreme tilfeller også ujevn hastighet. Olje med guffe i kan påvirke det samme også. Men Regaer er som de er: Lite som KAN være feil, og ER det noe feil er det enkelt å diagnostisere. Så spørs det om det å rette på problemene er såpass rimelig kontra sprell ny, entydig bedre Rega at det lar seg forsvare å remediere istedet for å vurdere nykjøp. P25 hadde ikke den gamle Philipsmotoren heller.
     

    SveinR

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    38
    Antall liker
    21
    Roqer: Generell service hjelper på både platespillere og motorer. Ei for slakk reim, for eksempel, gir dårlig energioverføring, ujevn motorbelastning og i de mest ekstreme tilfeller også ujevn hastighet. Olje med guffe i kan påvirke det samme også. Men Regaer er som de er: Lite som KAN være feil, og ER det noe feil er det enkelt å diagnostisere. Så spørs det om det å rette på problemene er såpass rimelig kontra sprell ny, entydig bedre Rega at det lar seg forsvare å remediere istedet for å vurdere nykjøp. P25 hadde ikke den gamle Philipsmotoren heller.
    Har nok aldri hatt service på spilleren. Eg har nå forhørt meg med Elektronisk Bureu. Dei meiner at den er vel verdt ein service/oppgradering, så det får eg prøve ut på nyåret. God Jul til alle her i Rega-gruppa!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SveinR: Ta en rein SERVICE, da...Oppgraderinger på en Rega gjør du med originaldeler fra produsenten i Essex. Whitebelt eller Rega Motor Upgrade Kit, for eksempel ;) Ellers blir det ENDRINGER, og de er ikke alltid av det gode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn