Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    302
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg en Pro-Ject Xtension 10 Evolution, dvs. en tung platespiller i motsetning til Rega sine.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til trådens emne..Ser at det snart er på tide med reimskifte igjen, så ved første anledning vil P5en få seg Reference EBLT. Det er fortsatt intensjonen å beholde den original - på nær pickup, og her går den fortsatt slik den skal. Etter atten år i tjeneste😈. Og ett reimskifte. Ett eller annet sted valgte jeg altså riktig håndtering. En kompis av meg skal snart inn med en mindre Planar som første spiller. Der vil han ha en Elys 2- og det forstår jeg. Undervurdert, den. Passer også strøkent i hans setup. Og til jul skal han få referansereima av oss..

Sist redigert:

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    77
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Ja til alle spørsmål gir ingen mening. Det vil altså si ja til at RP3 er verdt pengene, men også ja til at det er P6/8 som gjelder. I tillegg vil det si ja til at flere erfarer ujevn fart med Rega-spillere. Ikke lett for @Roqer å bli klok på dette...

Selv har jeg ikke så mye å bidra med. Jeg har tidligere hatt P3-24 (uten ekstern strømforsyning) og nå har jeg en P6. Imidlertid bruker jeg nå en helt annen pickup enn jeg brukte på P3-24, så det blir ikke rettferdig å sammenligne dem.

Når det gjelder ujevn fart kjenner jeg meg veldig igjen. Jeg fikk aldri P3-24 til å gå jevnt, og det var derfor den ble solgt. P6 med ekstern strømforsyning er selvsagt bedre, men jeg synes å merke litt ujevnheter der også. Har dog aldri målt farten med skikkelig måleutsyr, så det blir bare synsing.
    Kjøp reference belte til din P6 så blir du fornøyd, Rega | Reference EBLT Drive Belt Accessory

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Tja, jeg prøvde white belt på min P3-24 da det var mye hype rundt white belt. Sammenlignet med standard sort reim var forskjellen mikroskopisk. Selvsagt vil jo ei ny reim gjøre underverker når den gamle reima er slitt, men det er vel begrensa hva ei ny reim kan gjøre når den reima som allerede sitter på er i god stand? Så jeg har noe moderate forventninger til hva reference belt kan gjøre, men kan jo alltids gi det et forsøk.

Beklager til alle Rega-venner om jeg virker noe surmaga. Jeg prøver bare å være ærlig, selv om vi er i en vennetråd ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Som Gunnarium sier..hent Ref EBLT. Koster ikke mer enn sommerens flaskepant, så da blir også evt frue fornøyd. Ivar Goes Green👍❤

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Joda, greit nok det. Det koster ikke all verden å prøve ut reference belt, men jeg har en følelse av at det kan bli som white belt på nytt. Håper jeg tar feil :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Som Exposure, endrer aldri Rega på noe hvis det ikke er grunn til det. Gummireimer er forbruksvare. 2-5 år ved aktivt bruk, det er levetida.

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    232
    Tilbake til trådens emne..
    Hvis jeg var så uheldig å sammenligne Rega med noe annet som kan være «bedre», så er jeg den første til å beklage. Men å sammenligne Rega med noe beviselig dårligere så virker det helt greit for alle.
    La meg «refrase» og spørre: hvordan kan jeg stabilisere hastigheten på RP3 som jeg forøvrig er fornøyd med?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    2
    Her e Flageborg inne på noe,øk massen for å få jevn hastighet,det irriterte meg med Rega,har hatt P25 og P3-24. Begge hadde samme problem,gikk ikke jevnt.Ellers var de fine spillere med flott lettbetjent arm. Men at man høre hastighetsvariasjoner e utilgivelig,håpe det problemet er borte.Men har ikke helt trua pga filosofien med at alt skal være lettest mulig.. Da burde motoren ha sykt mange poler…og dermed gå jevnt uten cogging..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: Har svart på det allerede. Gummireimer er forbruksvare. Bytt reim. As per description above. Den passer alle moderne Regaer. Og er billigere enn en pizzakveld med dama på Peppes. No-brainer. Så holder den i 2-5 år til. Det kan også lønne seg med en Neo, om du ikke allerede har fløtta forsyninga ut.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer å skaffe meg en slik:

20220717_013527.jpg

Noen som har prøvd denne?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Den hadde jeg faktisk glemt, IvarT. Sensible choice for The Speed Neurotic. Det er dog noe du gjør SAMMEN med reimskifte. Men det visste du..Og du HAR Neo.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Vel, det er iallfall et verktøy. I utgangspunktet skal jo Neo være korrekt kalibrert, men det kan være greit å ta en kontroll.

Men slik jeg oppfatter hastighetsproblemene ved Rega (for de som har dem), jf. innlegget til @Norlenning så skyldes det variasjoner i hastigheten, altså at farten er ujevn. Dette strobe-kittet kan vel bare justere selve hastigheten fra Neo opp eller ned. Om hastigheten er ujevn, så løser vel ikke dette strobe-kittet opp i det? Eller hva tenker dere?

Edit: Om problemet er ujevn hastighet, er det vel mer interessant å måle wow & flutter. Men da må man vel ha mer avansert måleutstyr. Noen som veit hvordan man måler wow & flutter på en platespiller?

Sist redigert:

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    232
    Har bytta reim. Har neo psu. Har justert hastighet. Har bytta reim igjen. Hastighet ujevn ennå.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: så spørs det HVILKEN reim du har satt inn, da. Hvis det er det minste kast, sluring eller tap av friksjon mellom drivflater og reim vil det påvirke totalen negativt. Det gjelder ALLE reimdrevne spillere det. Absolutt alle. De aller mest fartsnøyaktige spillerne er direktedrevne. Og Rega har ikke det prinsippet. Men likevel elsker vi dem..Blant annet for funksjonell enkelhet. Lista over potensielle feilkilder er ekstremt kort, sammenlignet med for eksempel en SL1200xx. Funker det, så funker det. Gjør det ikke det, kan feilen lett søkes og remedieres. Hvor gammel er 3eren din? 6-8 år, vel? Brukt i timesvis hver dag? Bytta olje på? Hvis du har «nevroser» om hastigheten, vurder gjerne en proff gjennomgang. For eksempel et «Klinikkbesøk» hos Eksakt i Oslo. Hvis jeg kjøper brukte platespillere, er det visse ting som ALLTID blir utført på dem. Uansett. Basert på en generelt sunn tvil til selgers tilstandsrapporter, samt mekanisk fundert logikk. Og nettopp den ovennevnte lista. Reimdreven spiller = ny reim. Alltid. Og spar aldri på kvaliteten. Bruk originaldeler såvidt mulig. Og brukte, rimelige spillere kjøpes som regel alltid UTEN pickup her. Ihvertfall fra private. Fordi det aldri kan vites 200% hva maskinen har vært ute for i tidligere eierskap. Kun i svært få tilfeller godtar jeg manglende emballasje, og jeg pleier å grille selgerne ordentlig.

Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er iallfall et verktøy. I utgangspunktet skal jo Neo skal være korrekt kalibrert, men det kan være greit å ta en kontroll.

Men slik jeg oppfatter hastighetsproblemene ved Rega (for de som har dem), jf. innlegget til @Norlenning så skyldes det variasjoner i hastigheten, altså at farten er ujevn. Dette strobe-kittet kan vel bare justere selve hastigheten fra Neo opp eller ned. Om hastigheten er ujevn, så løser vel ikke dette strobe-kittet opp i det? Eller hva tenker dere?

Edit: Om problemet er ujevn hastighet, er det vel mer interessant å måle wow & flutter. Men da må man vel ha mer avansert måleutstyr. Noen som veit hvordan man måler wow & flutter på en platespiller?
    Eksakt,det var ujevn hastighet og ikkje feil hastighet som var problemet i mine ører. Hadde ny whitebelt,den var bedre siden skjøten var jevnere. Hørte faktisk skjøten på den sorte reima hver runde. Så problemet er nok wow.. Har DD-spiller nu,der høre æ ikkje hastighetsvariasjoner. Mulig vi mennesker e forskjellige,æ føle æ e sensitiv på slike ting. Får vondt når æ høre Highasakite med Someone Who’ll Get It på radioen. Mulig det skal være sjarmerende,æ veit ikkje🤔

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    så spørs det HVILKEN reim du har satt inn, da.
    Om du med dette impliserer at en helt ny standard-reim fra Rega ikke er god nok for å sikre jevn hastighet, da vil jeg påstå at det rett og slett ikke er godt nok for en platespiller-produsent.

Jeg skjønner at du er glad i Rega @Auditor , men du trenger ikke opptre som om du er forsvarsadvokaten til Rega hver gang noen nevner noe annet enn at de er euforiske over utstyr de har kjøpt. Joda, vi er i en vennetråd, men på dette feltet synes jeg kritikken som har kommet har vært berettighet. Jeg ser at dette med ujevn fart er noe som går igjen hos flere, og det er noe Rega burde ha tatt skikkelig tak i og løst problemet ved rota. I stedet lanserer de stadig nye "oppgraderingsreimer". Det synes jeg er for dårlig av en såpass anerkjent platespiller-produsent.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Et ærlig spørsmål, siden jeg virkelig ikke kan så mye om mekanikk og platespillere: finnes det en eneste platespiller med beltedrift som går "helt jevnt"? Er det fysisk mulig?

Jeg har beveget meg oppover Rega-hierarkiet og har nå en RP8. Superfornøyd med den, synes den låter veldig bra. Skal snart bytte til Reference Belt ettersom reimene har gått en stund (kjøpte brukt).

Det viktigste må vel være at lytting på musikken ikke blir irriterende. Hvis man kan høre at Rega spiller ujevnt, så er kanskje en "betongspiller" neste steg?

God Rega-sommer videre, til fans så vel som kritikere 😎

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Over til noe helt annet: Jeg har fått et lite hint om at Rega Elicit Mk 5 kan være tilgjengelig i Norge fra sensommeren. Andre som har hørt noe om det?

Jeg synes den virker interessant. Vil ha integrert forsterker med DAC som jeg kan koble en grei streamer til, i tillegg til platespiller.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Enten øke massen eller benytte DD-spiller løser problemet, men DD med pots.....trenger service hvert 20. år. Ujevn hastighet er ren tortur på sitt beste.....

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46
    Finnes det tallerken med større masse/tyngre til Rega? Som en oppgradering? Eventuelt vil motoren tåle den?

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det beste trikset for å fikse en Rega P3(P5) er å oppgradere til en «subplatter» fra Tangospinner eller Groovetracer.
    Kjøpte en Groovetracer til min første P3 på tidlig 2000-tall, og den ble også med meg videre til min P5, som jeg bruker nå.

Senere kom også Groovetracer med platetallerken, men den har jeg ikke.
    Det viktigste av alt, dette er fullt reversibelt, for sammenligning, eller ved salg av platespiller.

Med oppgradert «subplatter» er valg av reim mindre betydningsfullt, det er jo lett å sammenligne det også, for de som vil det.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46
    I utgangspunktet så burde det jo være unødvendig med en masse oppgraderinger av spillerne, særlig den med forbedret reim. Den oppgraderte reima skulle vært standard på alle modellene.
    Jeg satte opp en splitter ny Rega P3 med Exact pu i forrige uke. Medfølgende reim så ut som den hadde fått en " knekk" sikkert under pakking fra fabrikken. Jeg kan ikke umiddelbart høre avvik under avspilling men nå er tvilen sådd så jeg kjøper nok en ny reference ebelt reim. Det med tangospinner eller groovetracer virker interessant men da snakker vi vel om kostnader på flere tusen hvis en skal ha TT-PSU også?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Har bytta reim. Har neo psu. Har justert hastighet. Har bytta reim igjen. Hastighet ujevn ennå.
    Har stående en slik spiller her.....så inspirert av troen på vektøkning blir det å forsøke bitumen som siste før evt. reklamasjon og full retur... (y)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.763
    Sted
    Smurfeland
    Et ærlig spørsmål, siden jeg virkelig ikke kan så mye om mekanikk og platespillere: finnes det en eneste platespiller med beltedrift som går "helt jevnt"? Er det fysisk mulig?

Jeg har beveget meg oppover Rega-hierarkiet og har nå en RP8. Superfornøyd med den, synes den låter veldig bra. Skal snart bytte til Reference Belt ettersom reimene har gått en stund (kjøpte brukt).

Det viktigste må vel være at lytting på musikken ikke blir irriterende. Hvis man kan høre at Rega spiller ujevnt, så er kanskje en "betongspiller" neste steg?

God Rega-sommer videre, til fans så vel som kritikere 😎
    Du kan jo prøve en spiller fra Nottingham Analog Studio, de har tallerkener med høy masse som gir mye dreimoment med liten motor. Som i en bil med tungt svinghjul.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    I utgangspunktet så burde det jo være unødvendig med en masse oppgraderinger av spillerne
    Akkurat det samme tenker jeg også. Og om dette blir gjort for å forbedre ujevn hastighet, så snakker vi ikke om "oppgradering". Da er det vel mer naturlig å bruke ordet "reparasjon". Vel og bra med Tangospinner og Groovetracer, men om utstyr fra disse må til for å "reparere" en Rega som går ujevnt så har Rega gjort for dårlig jobb med originalen.

Beklager, nå framstår jeg som surmaga igjen. Men jeg tenker at en ekte venn er en som bryr seg, ikke en som hyller alt ukritisk. Det er hevet over enhver tvil at flere av Rega sine platespillere sliter med ujevn hastighet. Som Rega-venn ønsker jeg da at Rega selv skal ta tak i dette og løse problemet ved rota.

Oppgraderinger er fint, men da skal det være en reell oppgradering av et allerede feilfritt produkt, ikke en reparasjon av en feil ved produktet.

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    232
    Har stående en slik spiller her.....så inspirert av troen på vektøkning blir det å forsøke bitumen som siste før evt. reklamasjon og full retur... (y)
    Spent på resultatet. Har jo en glasstallerken som skal være tung nok til å få svinghjuleffekt.
    Ellers er jo «alt» annet enn å bytte motor forsøkt. Blir vel en god nr 2 i stua dette. Ser nå etter alternativ nr 1 på gutterommet. Kan godt bli Rega, men da må den ha jevn fart så ørene ikke går sure.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    77
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Er det smart å rote med tallerken når Rega har evighets garanti mot fabrikasjons feil på alle grammofonene dem produserer, ta problemet opp med din leverandør.

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    232
    For andre gang på ett år så har jeg oljet, sjekket akslinger, bytta mellom 3 forskjellige og forholdsvis lite brukte reimer uten bedring på RP3. Bytta også subplatter mellom orginal og Tangospinner sin. Alt utstyr er renset før bruk.
    Testet med Ortofon sin 1000Hz og eget gehør , som er mere enn godt nok, samt frekvensmåling.
    Konklusjonen er ingen feil funnet på utstyr, men bedring heller. Eneste forandringen er at spilleren er jevnere og nærmere 1kHz med orginalreima enn de andre som er whitebelt og ny orginal. Den gamle er altså eldst 😎

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Minner meg om min gamle P3-24 det der. Den var faktisk også på service på verksted. Det hjalp noe, men fortsatt noe sur da den kom hjem fra verksted.

Tydeligvis vanskelig å blidgjøre, så jeg lurer på om det var en kvinnelig spiller ;) Etter det forsvant den ganske fort ut døra.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Er det smart å rote med tallerken når Rega har evighets garanti mot fabrikasjons feil på alle grammofonene dem produserer, ta problemet opp med din leverandør.
    Plutselig er det MANGE som har like observasjoner og ingen som har fått løst problemet på egen spiller via garanti.......
    Løsningen er å heve kjøpet.....og kjøpe noe annet og ikke fikle på egenhånd....? :unsure:
    Hvis garanti ikke gjelder så kan man fikle i vei.....og evt. hive schiiten hvis man ikke blir fornøyd... ? :unsure:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn