Kjøp reference belte til din P6 så blir du fornøyd, Rega | Reference EBLT Drive Belt AccessoryJa til alle spørsmål gir ingen mening. Det vil altså si ja til at RP3 er verdt pengene, men også ja til at det er P6/8 som gjelder. I tillegg vil det si ja til at flere erfarer ujevn fart med Rega-spillere. Ikke lett for @Roqer å bli klok på dette...
Selv har jeg ikke så mye å bidra med. Jeg har tidligere hatt P3-24 (uten ekstern strømforsyning) og nå har jeg en P6. Imidlertid bruker jeg nå en helt annen pickup enn jeg brukte på P3-24, så det blir ikke rettferdig å sammenligne dem.
Når det gjelder ujevn fart kjenner jeg meg veldig igjen. Jeg fikk aldri P3-24 til å gå jevnt, og det var derfor den ble solgt. P6 med ekstern strømforsyning er selvsagt bedre, men jeg synes å merke litt ujevnheter der også. Har dog aldri målt farten med skikkelig måleutsyr, så det blir bare synsing.
Hvis jeg var så uheldig å sammenligne Rega med noe annet som kan være «bedre», så er jeg den første til å beklage. Men å sammenligne Rega med noe beviselig dårligere så virker det helt greit for alle.Tilbake til trådens emne..
Fyll opp innsiden av tallerken for å øke tyngden.......hvordan kan jeg stabilisere hastigheten på RP3 som jeg forøvrig er fornøyd med?
Eksakt,det var ujevn hastighet og ikkje feil hastighet som var problemet i mine ører. Hadde ny whitebelt,den var bedre siden skjøten var jevnere. Hørte faktisk skjøten på den sorte reima hver runde. Så problemet er nok wow.. Har DD-spiller nu,der høre æ ikkje hastighetsvariasjoner. Mulig vi mennesker e forskjellige,æ føle æ e sensitiv på slike ting. Får vondt når æ høre Highasakite med Someone Who’ll Get It på radioen. Mulig det skal være sjarmerende,æ veit ikkjeVel, det er iallfall et verktøy. I utgangspunktet skal jo Neo skal være korrekt kalibrert, men det kan være greit å ta en kontroll.
Men slik jeg oppfatter hastighetsproblemene ved Rega (for de som har dem), jf. innlegget til @Norlenning så skyldes det variasjoner i hastigheten, altså at farten er ujevn. Dette strobe-kittet kan vel bare justere selve hastigheten fra Neo opp eller ned. Om hastigheten er ujevn, så løser vel ikke dette strobe-kittet opp i det? Eller hva tenker dere?
Edit: Om problemet er ujevn hastighet, er det vel mer interessant å måle wow & flutter. Men da må man vel ha mer avansert måleutstyr. Noen som veit hvordan man måler wow & flutter på en platespiller?
Hva, er jeg problemet?Du kan bytte reim til du blir blå i ansiktet, hjelper ikke når det er motoren som er problemet.
Om du med dette impliserer at en helt ny standard-reim fra Rega ikke er god nok for å sikre jevn hastighet, da vil jeg påstå at det rett og slett ikke er godt nok for en platespiller-produsent.så spørs det HVILKEN reim du har satt inn, da.
Med de store "boreriggene" så må tallerken snurres i gang for hånd.....pga liten motor.....no problem....Finnes det tallerken med større masse/tyngre til Rega? Som en oppgradering? Eventuelt vil motoren tåle den?
Har stående en slik spiller her.....så inspirert av troen på vektøkning blir det å forsøke bitumen som siste før evt. reklamasjon og full retur...Har bytta reim. Har neo psu. Har justert hastighet. Har bytta reim igjen. Hastighet ujevn ennå.
Du kan jo prøve en spiller fra Nottingham Analog Studio, de har tallerkener med høy masse som gir mye dreimoment med liten motor. Som i en bil med tungt svinghjul.Et ærlig spørsmål, siden jeg virkelig ikke kan så mye om mekanikk og platespillere: finnes det en eneste platespiller med beltedrift som går "helt jevnt"? Er det fysisk mulig?
Jeg har beveget meg oppover Rega-hierarkiet og har nå en RP8. Superfornøyd med den, synes den låter veldig bra. Skal snart bytte til Reference Belt ettersom reimene har gått en stund (kjøpte brukt).
Det viktigste må vel være at lytting på musikken ikke blir irriterende. Hvis man kan høre at Rega spiller ujevnt, så er kanskje en "betongspiller" neste steg?
God Rega-sommer videre, til fans så vel som kritikere
Akkurat det samme tenker jeg også. Og om dette blir gjort for å forbedre ujevn hastighet, så snakker vi ikke om "oppgradering". Da er det vel mer naturlig å bruke ordet "reparasjon". Vel og bra med Tangospinner og Groovetracer, men om utstyr fra disse må til for å "reparere" en Rega som går ujevnt så har Rega gjort for dårlig jobb med originalen.I utgangspunktet så burde det jo være unødvendig med en masse oppgraderinger av spillerne
Spent på resultatet. Har jo en glasstallerken som skal være tung nok til å få svinghjuleffekt.Har stående en slik spiller her.....så inspirert av troen på vektøkning blir det å forsøke bitumen som siste før evt. reklamasjon og full retur...
Er det smart å rote med tallerken når Rega har evighets garanti mot fabrikasjons feil på alle grammofonene dem produserer, ta problemet opp med din leverandør.Har stående en slik spiller her.....så inspirert av troen på vektøkning blir det å forsøke bitumen som siste før evt. reklamasjon og full retur...
Plutselig er det MANGE som har like observasjoner og ingen som har fått løst problemet på egen spiller via garanti.......Er det smart å rote med tallerken når Rega har evighets garanti mot fabrikasjons feil på alle grammofonene dem produserer, ta problemet opp med din leverandør.
Finnes gratisapp til mobiltelefon som er mer nøyaktig en den plastgreia der