Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Takk @TT. :) Der sparte du meg for 995 kr ;) Ved nærmere ettertanke er det jo ikke hastigheten i seg selv som er problemet, men ujevnheter i hastigheten. Da hjelper det jo uansett lite på problemet.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Takk @TT. :) Der sparte du meg for 995 kr ;) Ved nærmere ettertanke er det jo ikke hastigheten i seg selv som er problemet, men ujevnheter i hastigheten. Da hjelper det jo uansett lite på problemet.
    Ujevnheten eller sk wow & flutter. Sakte og raske hastighetsendringer måles også i appen og blir som oftest angitt i prosent

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Hva er akseptable variasjoner i w&f?
    Det som ikke er hørbart. Testplater har ofte en jevn tonespor der man kan høre om det er tegn til dette. Sjekk gjerne de tekniske dataene for spilleren før eller etter måling og sammenlign. De bør ikke ligge så veldig langt unna hverandre

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Har testet dette senest i dag. Men mange oppgir målinger på spillerne, og da må det være ok å ha litt feilmargin. Men jeg har hørtbart.
    Vurderer DD-spiller. Ups! Det bare falt ut av munnen min. Beklager😉

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Siden vi er inne i spørretimen ;) Har noen et eksempel på en god testplate? Og gjerne tips til en god måleapp også (android).

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    75
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Her hva Rega skriver om RPM appen.

MOBILAPP.
    Rega, sammen med et London-masteringstudio, har brukt iPhone RPM-appen (tilgjengelig på App Store) utviklet av Philip Broder, for å sjekke og justere hastigheten på en platespiller med Neo, med positive resultater. Vi har verifisert den grunnleggende nøyaktigheten til RPM-appen ved å bruke Regas interne hastighetsmålerutstyr, men siden dette er en tredjepartsapp, kan vi ikke garantere avlesningene på grunn av usikkerhet, som kan være forårsaket av alder, tilstand og operativsystem til telefon appen er installert på. Hvis du er i tvil, bør du sjekke kalibreringen av RPM-appen med en passende referanse.

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Her hva Rega skriver om RPM appen.

MOBILE APP.
    Rega, along with a London mastering studio, have used the iPhone RPM app (available on the App Store) developed by Philip Broder, to check and adjust the speed of a turntable using the Neo, with positive results. We have verified the basic accuracy of the RPM app using Rega’s inhouse speed measuring equipment, but as this is a third-party app we cannot guarantee the readings because of uncertainties, which could be caused by the age, condition, and operating system of the phone the app is installed on. If you are in any doubt, you should check the calibration of the RPM app using a suitable reference.
    Akkurat som vilken som helst bilprodusent ville ha sagt om man ikke bruker originalfelger på bilen. Det går sikkert fint, men vi kan desverre ikke garantere kvaliteten. Kun for å ha ryggen fri ved evt reklamasjon osv

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Takk igjen @TT. :) Det ser dessverre ikke ut til at denne er tilgjengelig for android, men det finnes noen alternativer jeg kan teste ut da:
    Vis vedlegget 833624
    Jeg har prøvd en av de andre på listen, men jeg mener at den kun har X antall testrunder før man må kjøpe appen. Du får enkelt og greit prøve de forskjellige. Tror det var den øverste faktisk

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Om appen gjør en god jobb gjør det ingenting om jeg må betale litt for å bruke den. Skal teste litt etter hvert.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    75
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat som vilken som helst bilprodusent ville ha sagt om man ikke bruker originalfelger på bilen. Det går sikkert fint, men vi kan desverre ikke garantere kvaliteten. Kun for å ha ryggen fri ved evt reklamasjon osv
    Jeg har denne appen, med min telefon så viser denne appen 33.60 med Rega P10, med strobe disken så viser den spott on og med puffin riia så viser den 0,0% avvik.
    Hvilken av disse målingene stoler du på? gå inn World TT DB på appen så ser du hvor mye den varierer, se på Technics SL1200, tror du denne varierer så mye som denne appen viser?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg har denne appen, med min telefon så viser denne appen 33.60 med Rega P10, med strobe disken så viser den spott on og med puffin riia så viser den 0,0% avvik.
    Hvilken av disse målingene stoler du på? gå inn World TT DB på appen så ser du hvor mye den varierer, se på Technics SL1200, tror du denne varierer så mye som denne appen viser?
    På begge mine SL 1200 viser appen 33.44 og stroben på spillerne viser spot on. Ikke noe å miste nattesøvnen for. Men å bruke kr995,- på en plastskive og en plastboks med ledlys i er helt hinsides sll fornuft. Om du hadde spilt en testskive med en sinustone på feks 3150Hz, hadde kanskje frekvensen blitt målt til 3150,05Hz eller noe i den duren. Det viktige er at spilleren går jevnt. Altså med minst mulig W&F

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Btw: det finnes en helt egen tråd som omhandler disse RPM appene. SØK OG FINN.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    75
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    På begge mine SL 1200 viser appen 33.44 og stroben på spillerne viser spot on. Ikke noe å miste nattesøvnen for. Men å bruke kr995,- på en plastskive og en plastboks med ledlys i er helt hinsides sll fornuft. Om du hadde spilt en testskive med en sinustone på feks 3150Hz, hadde kanskje frekvensen blitt målt til 3150,05Hz eller noe i den duren. Det viktige er at spilleren går jevnt. Altså med minst mulig W&F
    Og hva viser W&F på dine SL1200 med denne appen? på min P10 viser den 0,11%, på P9 viser den 0,14% og på P25 viser den 0,17%

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Og hva viser W&F på dine SL1200 med denne appen? på min P10 viser den 0,11%, på P9 viser den 0,14% og på P25 viser den 0,17%
    Det husker jeg ikke og det er heller ikke viktig hva mine direktedrevne spillere viser. Dette er vel en REGAtråd og denne appen var KUN et tips å bruke gratis i stedet for å brenne av nær kr1000,- på noe som er nær ubrukelig. Jeg beklager at jeg i det hele tatt kom med dette velmenende tipset. Skal ikke gjenta seg i denne tråden

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg beklager at jeg i det hele tatt kom med dette velmenende tipset. Skal ikke gjenta seg i denne tråden
    Du har absolutt ingenting å beklage @TT. Husk at jeg setter stor pris på dine tips og du har kommet med mye nyttig i denne tråden. Og du må ikke forlate oss nå - vi trenger deg videre i vårt forsøk på å stabilisere hastigheten :D

Ikke bry deg om de sure oppstøtene fra @gunnarium , det er nok bare litt hårsårt for enkelte Rega-venner at denne tråden inneholder andre ting enn ukritisk hyllest av produktene til Rega. Jeg står ved mine ord; en ekte Rega-venn er en som bryr seg og som vil at Rega skal bli bedre :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Jeg står ved mine ord; en ekte Rega-venn er en som bryr seg og som vil at Rega skal bli bedre :)
    Her står en Rega som spiller nesten upåklagelig bra og for sikkerhets skyld så har jeg en Luxman DD som aldri(nesten) har sviktet...
    Som backup veksles litt mellom Sony DD og Hitachi DD som bare virker.....hver gang
    Om Rega kan bli bedre.... er vanskelig å spå noe om, men alternativene er veldig bra.... (y)

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Om Rega kan bli bedre.... er vanskelig å spå noe om, men alternativene er veldig bra.... (y)
    Det er en grunn til at Rega tidligere hadde white belt, og nå reference belt som alternativ til standard drivreim. I tillegg er det en grunn til at vi ser Rega-spillere med utstyr fra Tangospinner og Groovetracer. Joda, Rega kan bli bedre.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    498
    Torget vurderinger
    2
    Mye hadde vært løst med tyngre tallerken,det hadde nok senket wow.. Blir som svinghjul på en bil,må ha en viss masse for å ta torsjonsvingningene..

Som seff kommer pga motoren. Jo flere sylindre jo jevnere gange/jo flere poler jo jevnere gange..

Sist redigert:

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    14
    Hjelp til mulig problem med tonearmskabel RB330 (P6). Ene klipset på kabelen som skal klemmes på PU er falt av pga brudd ved loddepunkt. Jeg får dette mest sannsynlig reparert av proff (loddes på ny). I tilfelle det vurderes best å bytte hele tonearmskabelen, er det en kurant sak, hvordan gjøres det, av hvem og hva kan dette eventuelt ca koste? Tenker i så fall original kabel.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    75
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Hjelp til mulig problem med tonearmskabel RB330 (P6). Ene klipset på kabelen som skal klemmes på PU er falt av pga brudd ved loddepunkt. Jeg får dette mest sannsynlig reparert av proff (loddes på ny). I tilfelle det vurderes best å bytte hele tonearmskabelen, er det en kurant sak, hvordan gjøres det, av hvem og hva kan dette eventuelt ca koste? Tenker i så fall original kabel.
    Hei, det er ingen problem og lodde denne for en som kan lodde. trenger ikke bytte kabel.
    Demonter armen å lever den inn til en som kan dette, trenger du nytt klips så kontakt meg så sender jeg en original til deg.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    21.281
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Beste sort:

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    14

hifi1953

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    14
    Takk for gode innspill, «Sentralen» svikter aldri! Demontering av arm har jeg ikke gjort før, finner vel anvisning på det med Google, men er det en kurant sak om en er rimelig nevenyttig?

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    462
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode innspill, «Sentralen» svikter aldri! Demontering av arm har jeg ikke gjort før, finner vel anvisning på det med Google, men er det en kurant sak om en er rimelig nevenyttig?
    Demontering av arm fra plint er lett, det er bare å løsne skruen under på bunnen.

Montering av "klips" på armrørskabel er ikke veldig vanskelig, om du har loddestasjon med regulerbar temperatur, eller loddebolt for finlodding.
    Skifting av kabel(armrør og tonearm), om det er aktuelt, ville jeg "outsourcet" til noen som kan dette, og gir deg garanti på godt utført arbeid, som firmaet jeg lenket til.
    Jeg skiftet selv armrørskabel til en Rega P3, og deter ikke en lett jobb, selv om du er nevenyttig, og ikke skjelven på hånden.
    Problemet er at Rega ikke har separat jordingskabel, og gjør du feil, så risikerer du brum og jordstøy.

Men prøv deg førstpå montering av klips til pickup, det bør du klare om du har en god loddebolt og godt loddetinn.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.188
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om hastigheten på Rega er ujevn, bør det sjekkes om drivhjulet sitter ordentlig fast på motorakslingen.

Johan-Kr

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Har sjekket «alt» på Regaen, og det eneste som gjenstår er å bytte motor. Har sjekket dette og flere andre forum hvor veldig mange gjentar det samme som meg, Rega er knall hakke bra sett bort i fra hastighetsutfordringer.
    Ellers så er 1 stk ny Technics SL-1210GR bestilt.
    Den beste havner på loftet, og den andre i stua.

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Rega veier ting opp mot hverandre og det påstås at lyd går foran jevn gange. Man leser så mangt og en av tingene som gjør Regalyden er alle de enkle detaljene som står i forhold til hverandre som utgjør grunnlaget for lyden.
    Har jeg lest et eller annet sted…

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Joda, det er jo greit nok. Men jeg kan ikke se noen grunn til at en litt tykkere (og dermed litt tyngre) glasstallerken ville ha endret noe av Rega-lyden. Slik det er nå er jo hørbar wow en del av "Rega-lyden"...

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Joda, det er jo greit nok. Men jeg kan ikke se noen grunn til at en litt tykkere (og dermed litt tyngre) glasstallerken ville ha endret noe av Rega-lyden. Slik det er nå er jo hørbar wow en del av "Rega-lyden"...
    Og den «wowfaktoren» er til å grine av.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.039
    Sted
    Sortland
    .... Rega er knall hakke bra sett bort i fra hastighetsutfordringer.
    ----
    I og med at riktig og jevn hastighet er hovedoppgaven til en platespiller, virker utsagnet over som en selvmotsigelse... :cool:

De som er litt eldre husker mottakelsen Rega-spillerne fikk når de kom, de låt rett og slett 'bedre', musikken hadde mer schwung - det
    svingte bare litt mer av dem.
    Selvsagt gjorde det det; de gikk litt raskere enn andre spillere.
    Rent juks altså.
    Håper at det har gitt seg med de nye, men det er rart å lese om hastighetsproblemer på relativt nye spillere 40 år senere.

P

parafinoksen

Gjest
    I den danske krimserien Kastanjemanden har en sentral familie et flott Rega-oppsett – ser ut til å være Planar 10 platespiller med tilhørende ekstern strømforsyning, et eller annet Rega phono-trinn, Aethos forsterker og Fyne F1-5 (eller F1-8) stativhøyttalere. Stor vinylsamling også. Prøvde å ta skjermdump, men det gikk ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn