Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.554
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Rega tonearm, men hvilken?

Hei.
    Jeg har en tonearm her med oppgradert Michell TecnoWeight Counterweight. Men hvilken arm er det? Trodde først det var en RB300, men blir usikker når jeg googler. Kan det være en Goldring GR-1, RB250?

IMG_1564.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: OEM 250, det der. Altså er armen i bunn og grunn en RB250, bygget som OEM-utgave. Også av og til kalt OEM1. Som den Goldring ganske så riktig benyttet både på GR1 og GR2. I seg selv meget kapable spillere, men de kommer ikke opp mot ny Planar 1. Du bør da til nå ha lært å se forskjell på RB250 og RB300??;D Du kan heretter huske på at ca 75% av alle OEM Regas er 250-baserte..Dog, produsenter som SOTA bruker bla 300-versjoner- da betegnet med en S før tall, feks S100.

Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    616
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Noen andre her inne som ikke er 100% fornøyde med kontaktene til Rega (RP8)? Hva er de lagd av, Alu? Noen som har byttet dem ut?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.100
    Sted
    Sørlandet
    Fungerer bra hos meg så lenge man husker at dem må strammes for å klemme skikkelig. Og løsnes før man forsøker å dra dem av.

-BB-

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    616
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Når de først er strammet, er de vanskelige å få opp igjen. Har inntrykk av at det er materialet de er lagd av som gjør det. Ikke passer de godt til kontaktene på forsterkeren heller, de er litt vide.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.100
    Sted
    Sørlandet
    Når de først er strammet, er de vanskelige å få opp igjen. Har inntrykk av at det er materialet de er lagd av som gjør det. Ikke passer de godt til kontaktene på forsterkeren heller, de er litt vide.
    Du kan enkelt smøre gjengene. Alu har lett for å bli litt sjurt

-BB-

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Bærum
    B-varesalg hos Mono, noen Rega-kupp der. Jeg har ikke en krone å avse for tiden, så da kan jeg jo tipse andre Regaister i hvert fall: B-varesalg

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    616
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Du kan enkelt smøre gjengene. Alu har lett for å bli litt sjurt

-BB-
    Har smurt gjenger med verktøy på boks uten at det ble noe særlig bedre. Har vanskeligheter med å stramme pluggene nok. Men tror det har noe med kontaktene på forsterkeren også å gjøre. Virker noe tynne.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, da er nok en Rega i hus. Denne gangen en Planar 2 av type "klassiker":rolleyes:, som jeg fikk av en kompis i bytte mot et par øl. Den kjører jevnt på 33,6-33,7 RPM. Den er tiltenkt rollen som reserverspiller, men mest som noe som kan benyttes ved mindre "andektige" anledninger. Nå skal jaggu Chris de Burgh og Cliff Richard få kjørt seg!^-^

Hva foreslår dere?

- hvilken ny MM pickup under 2k kr, helst rundt 1k?
    - noen deler som må smøres?
    - nytt reim selv om den tilsynelatende går jevnt?
    - annet jeg skal tenke på?

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Bærum
    Rega Bias vil vel funke fint med en klassisk Rega Planar 2? En kamerat har den komboen og virker fornøyd.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Gunner, Espendo: Det får´n si...Du har vært heldig, Gunner. Denne har EN direkte logisk oppgraderingsvei dersom Regalyd fortsatt ønskes: To ord: PERFORMANCE PACK:cool: Dersom lagre, motor og arm fortsatt funker. Den tar seg da av de gjenværende punktene: Pickup, reim og matte. Til en pris GODT under to tusen for det hele.

For den Registen som ønsler seg svært kapabelt ekstraanlegg nå i sommer- evt har en Regadac/Apollo R stående uvirksom:

Rega Brio
    Rega Planar 1
    Sonus Faber Principia 3

...settpris = NOK 14. 995

www.mono.no

Sist redigert:

dozer

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Har et spørsmål dere her inne sikkert kan svare på. Er RP3 Special Edition en utgått modell eller brukes RP modellbetegnelsen fremdeles på nye platespillere. Trodde det var kun P modeller som ble produsert nå.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.941
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det ser ut som SE er en blandingsmodell av utgående RP3 og noen elementer fra nye Planar.
    Passe smart triks for å unngå ukurans og skroting av restlager hos Rega, kan det virke som :)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Kan ikke skjønne annet en at SE er en veldig god deal. Original PU på P3/RP3 bytter man jo tross alt nesten uansett har jeg inntrykk av.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Dozer, RoDa: RP3SE er for den som fortsatt ønsker en RP "by design", men ikke helt har råd til- eller lyst på- ny Planar 3..Forbedret på kritiske steder.

Thomand: SE bruker Carbon. Men gi den en Elys2 eller helst Ortofon, så er den en fin vei tilbake inn på vinylen for din del. Armen er hevet allerede.

Sist redigert:

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    1
    Hei regas venner. Kjøpte meg et par klipsch rp 260f litt på impuls fra soundgarden med 36% avslag. Føler jeg har gjort et godt kjøp☺👌 overraskende god lyd i desse så snart jeg kjørte på med noen timer med innspilling. Stor og leken dynamisk lyd, og ikke slitsomme i toppen heller. Vurderer en rega amp til desse. Den nye brioen er fin da, men mulig litt for svak når man virkelig ønsker å dra på litt. Greit at ampen klarer å beholde overblikket selv når man presser den. Tenkte litt på den elex r. Men leser litt om den og ser noen mener den er fremoverlent i lyden og kan ha tendenser til lys lyd. Dette er jeg desverre allergisk mot😆 Dessuten så er klipsch ikke akkurat tilbakelent. Noen formeninger?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Synes jeg så en Elicit-r på finn.no her for litt siden.
    Ellers ville jeg vel spurt om råd i klipsch tråden. Der tipper jeg du får de beste rådene.
    Elex-r har jeg desverre aldri lånt øret til, men har også hørt at den må matches med en smule mer omhu en brødrene.

Når jeg først er innom her, så kan jeg jo nevne at planar6 begynner å få noen timer her, og dette låter jo bare fenomenalt bra. For første gang tror jeg platespiller blir et fast innslag her i heimen. Rett og slett imponerende bra til ikke alt for mye penger.
    En HELT annen liga en planar 2 med exact som jeg hadde tidligere.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    1
    Ellers ville jeg vel spurt om råd i klipsch tråden. Der tipper jeg du får de beste rådene.
    Elex-r har jeg desverre aldri lånt øret til, men har også hørt at den må matches med en smule mer omhu en brødrene.

Når jeg først er innom her, så kan jeg jo nevne at planar6 begynner å få noen timer her, og dette låter jo bare fenomenalt bra. For første gang tror jeg platespiller blir et fast innslag her i heimen. Rett og slett imponerende bra til ikke alt for mye penger.
    Hmm fikk litt lyst på platespiller kjenner jeg😆 Har en Hegel H90 nå da som jeg egentlig er knallfornøyd med. Savner kanskje eneste pittelitt råskap i bassen sammen med interndacen. Mulig en slik rega platespiller hadde vært noe.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Bærum

Hysj, thomand! Jeg har ikke midler til en Rega Planar 6, men veldig lyst på... Og tretten-åringen har begynt å kjøpe plater, så egentlig greit med en litt mindre prangende spiller.

Har du Planar 6 med Exact eller Ania?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7

Hysj, thomand! Jeg har ikke midler til en Rega Planar 6, men veldig lyst på... Og tretten-åringen har begynt å kjøpe plater, så egentlig greit med en litt mindre prangende spiller.

Har du Planar 6 med Exact eller Ania?
    Hei. Det er Ania på min ja.
    Jeg elsker at synergiene i det jeg har nå er så tydelige. Vinyl oppsettet er laget for hverandre, og resten av anlegget er jo forsåvidt også det.
    Blir musikk av sånt :)

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Sortland
    Heisan - nå har jeg lest de 115 første sidene uten å finne svarene....Derfor må jeg spørre:
    1: Min (siste generasjon) Planar3 går tydeligvis med 34,20 rpm. Litt mye avvik syns jeg, men hva kan jeg gjøre med det? Noen forslag.
    2: Armen er siste generasjon 300 og den er nå utstyrt med en Grado Black pu (også 20 år gammel),
    hvor langt er det realistisk å strekke seg for ny pu til en så gammel arm før det blir overkill?
    (Spiller nå på en Cambridge 640A og Nad PP3, men det er ikke en varig løsning.)
    - og når jeg først er innom - hvor god er egentlig riaaen i Brio, På linje med, eller bedre enn Rega Fono mm?

mvh Hans

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.941
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    1. Tydelgvis, betyr at du har målt selv?
    Et tips kan være å forsøke forskjellige reimer, min har litt forskjellg fart med forskjellige f.eks Regas eget white belt eller Edwards Audio Little Belter.
    TT-PSU er et litt dyrere tips.
    2. Ikke mye tips, annet enn at jeg liker Exact veldig godt på RP40 og RP6.
    Spørs litt hvilken lydgjengivelse du liker, tenker jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn