Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Eh, den maska som hang på hjørnet der så så suspekt ut at jeg velger å ikke svare på innlegget ditt
    ;)

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Bærum
    Jeg er veldig fornøyd med min Elys 2, men har ikke hørt Exact da.

Hvis Exact løfter dette enda to hakk, så blir det nesten lydnirvana her :) (Ja, jeg er ganske enkel, sånn sett)

abbath

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Antall liker
    480
    Sted
    Fredrikstad
    Noen her som vet om det går og bytte kabel på p6 uten mye styr? Hadde rp 6 før og mener og huske at kabelen var hel fra pu og ut til rca koblingene. Jeg vurderer og kjøpe meg en p6, men er usikker på om kabelen blir lang nok grunnet plassering. Har ikke så lyst til å skjøte kabelen. Eneste grunnen til at jeg vil bytte kabel er lengden på kabelen, bare så det er sagt ;)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har en ny Rega Ania MC pick up hvis det er noen Rega venner som vurderer å bytte P.U. Selges for halv pris.

-BB-

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Sortland
    Dette med farten på rega-motoren (planar 3) irriterer meg.
    Fikk testet det her om dagen da jeg satte på PIL samtidig som Espen Omdahl spilte 'Death Disco' på radioen - tydelig raskere takt fra platespilleren.
    Og det var ikke slik det var ment at det skulle høres ut.
    Hvordan er det med undertallerknene fra Brasil eller USA, har de akkurat samme diameter som originalen eller har de justert den slik at det blir rett hastighet?
    Finner jeg ikke en løsning på dette så tar jeg av armen og skroter resten av spilleren :mad:

Unisas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette med farten på rega-motoren (planar 3) irriterer meg.
    Fikk testet det her om dagen da jeg satte på PIL samtidig som Espen Omdahl spilte 'Death Disco' på radioen - tydelig raskere takt fra platespilleren.
    Og det var ikke slik det var ment at det skulle høres ut.
    Hvordan er det med undertallerknene fra Brasil eller USA, har de akkurat samme diameter som originalen eller har de justert den slik at det blir rett hastighet?
    Finner jeg ikke en løsning på dette så tar jeg av armen og skroter resten av spilleren :mad:
    Ny eller gammel Planar 3?
    Den nye burde ikke være så rask, som de gamle ofte var. Hi-Fi News målte den til 33.63rpm (+0.89%). På den nye kan du også bruke Neo PSUen til Rega. Da får du manuell hastighet regulering.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Bærum
    Handsoer: Min RP3 med motor fra Planar 3 har jeg målt til 33,4.

Skal uansett ha meg en Rega Neo PSU også, det er nok en god investering for å sikre stabil hastighet.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Sortland
    Dette er en erstatningsmotor montert av HiFiKlubben ca år 2000. Så det er en gammel planar 3. Målt hastighet er 34,2 - 2,5% avvik.
    Er ikke dette en AC-motor? Kan man koble Neo PSU foran den?
    Eventuelt en vanlig dimmer til lamper?

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skal du bruke Neo PSU må du ha 24V dc motor.
    Å koble en dimmer på vil jeg ikke anbefale! Men du får kjøpt Rega 24V motor kit.
    Hvis ikke kan du koble den om for 230V og bruke noe sånt som Project Speedbox/Music Hall.
    Men det blir vel ikke noe rimeligere...

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Du kan lage selv da men det blir helt tåpelig dyrt ift til et motorkit.
    Vanlig dimmer virker ikke godt her.
    Ja det står VPI men det har ikke noe å si.

Kan_men_altfor_dyrt.JPG

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Merkelig fenomen. Jeg har nå bestilt en ny White Belt og en ny svart standardreim til min egen spiller, og skal teste dette selv.
    Si gjerne fra, IvarT.
    Nå har jeg målt hastigheten med RPM-appen på mobilen med en plett ny svart standardreim og en plett ny White Belt på min RP1. Så godt som ingen forskjell, men verdiene er jo ikke akkurat så gode da. Jeg veit ikke hvor presis denne appen er, men om dette er korrekte verdier bør jo Rega kanskje begynne å gjøre noe med hastighetsmålingene sine. Det mest overraskende er jo kanskje at med White Belt går det en tanke saktere:

Helt ny svart standardreim: 33,7 / 45,7
    Helt ny White Belt: 33,6 / 45,6

Jeg målte også hastigheten på min RP1 med den svarte plasttallerkenen som er standard på denne modellen, og Platter 2, glasstallerkenen som passer til RP1. Nøyaktig samme hastighet både ved 33 og 45.

Glasstallerkenen skal for øvrig være en oppgradering for RP1. Jeg sammenligna disse tallerkene litt i kveld, og har et vagt inntrykk om at lydbildet kanskje er en tanke "ryddigere" med glasstallerken. Men jeg må sammenligne mer over tid før jeg kan konkludere med noe. Glasstallerkenen er jo noe tyngre, så det sikrer vel kanskje mer stabile arbeidsforhold for pickupen. Det virker iallfall logisk.

• Liker
    Reaksjoner: oes

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Sortland
    Er overrasket om dette er en nyhet i en Rega-venner-tråd!
    Fra tidenes morgen var Rega kjent for en bedre rytme og punch i avspillingene (eller - fart ('pace')) enn konkurrentene
    Det tok ikke lang tid før det ble avslørt at årsaken var at platespillerne rett og slett gikk litt fortere enn foreskrevet
    og derfor hørtes ut som om de gav et mer livlig og rytmisk lydbilde. Juks med andre ord.
    Etter hvert ble de kjent for å produsere en fantastisk arm (til prisen i det minste), og en helt ok plint og tallerken.
    At de fortsatte å montere motorer med feil hastighet forstår jeg ikke.
    At min Planar 3 fra 1998 har samme symptomene er skuffende.
    Håper virkelig at selskapet har forlatt denne forretningsideen :rolleyes: og at den nye serien har motorer som holder korrekt hastighet.
    Jeg elsker min Planar 3, men..........det var ikke slik Zappa mente at det skulle høres.......og da blir det feil!

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjenner nok ikke min Rega-historie godt nok, skjønner jeg :) Dette var iallfall helt nytt for meg. Det kan jo tenkes at en slik "pace" er det som kjennetegner Rega-lyden og at det er derfor de har fortsatt med for rask hastighet, at det har blitt en slags "hus-signatur" og det som fortsatt får folk til å velge Rega-spillere. Jeg veit ikke, men bare en tanke. Min RP1 er fra 2015, så den er iallfall ikke fra Regas tidlige morgen.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Angående pu til Rp3 så prøvde eg både elys 2 og excat før eg gikk for Dynavector DV-20X2 low output. Sammen med asr riaa synes eg det fungerer særdeles bra.

staley

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg målt hastigheten med RPM-appen på mobilen med en plett ny svart standardreim og en plett ny White Belt på min RP1. Så godt som ingen forskjell, men verdiene er jo ikke akkurat så gode da. Jeg veit ikke hvor presis denne appen er, men om dette er korrekte verdier bør jo Rega kanskje begynne å gjøre noe med hastighetsmålingene sine. Det mest overraskende er jo kanskje at med White Belt går det en tanke saktere:
    Tror man må ta disse appene med en klype salt. I mine verste nevroser målte jeg med tre forskjellige apper på min tidligere rp3se. De ga ganske forskjellige resultater. Var med iphone 6s. Har nå planar 6 og har ikke en gang giddet å måle.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Drivremmer

Bytta nylig fra Linn LP12 til Rega P9.
    På P9 sitter den 1 stk hvit drivrem. Forrige eier tenkte vel at han skulle oppgradere fra standard reim ( 2 stk på P9)
    - og det er her jeg lurer: Er det bedre med 1 stk oppgradert reim, enn 2 standard?
    Er det ENDA bedre med to hvite? Eller overkill?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    To opplevde jeg som 'mye' bedre enn en på en Rega en gang. Satser også på at de to bør være like, uavhengig av om det er hvitt eller svart.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Tror man må ta disse appene med en klype salt. I mine verste nevroser målte jeg med tre forskjellige apper på min tidligere rp3se. De ga ganske forskjellige resultater. Var med iphone 6s. Har nå planar 6 og har ikke en gang giddet å måle.
    Jeg kontrollerte appen på min samsung s8 mot strobe og en annen laser-dings sak som jeg ikke husker navnet på, og appen målte rett og slett perfekt.
    Så nå snurrer p6 så nøyaktig at det er bare en fryd. Og finnes jo omtrent ikke hastighets avvik.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Bakgrunnen for denne hastighetstesten via RPM-appen var først og fremst for å finne ut om det var forskjell i hastighet på den svarte standard-drivreima til Rega og White Belt. espendo hadde gjort noen målinger som gjorde at det var mistanke om at White Belt gjorde at det gikk fortere enn med den svarte standardreima. I mitt tilfelle fikk jeg ikke det til å stemme. Men om denne appen faktisk måler korrekt, så har jo spilleren min rimelig store hastighetsavvik.

thomand: bruker du ekstern strømforsyning (Rega PSU) til P6? Den sørger i så fall for presis hastighet.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Ja, P6 får man vel neppe liv i uten Neo.
    Neo er et must have produkt etter min mening. Nå er jeg vel sånn sett av den oppfatning at om spilleren går en tanke for fort så er det ok å leve med, men går den ikke jevnt så kommer sjøsyka fort. Men nå skal det også nevnes at undertegnede er for novice å regne i platespillerverdenen. Så er nok lurest å ikke høre på meg :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    0,8% eller ca 2 sekunder på en 4 minutters sang.
    Kan hende er det hørbart, vet ikke.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Bærum
    Neo er et must have produkt etter min mening. Nå er jeg vel sånn sett av den oppfatning at om spilleren går en tanke for fort så er det ok å leve med, men går den ikke jevnt så kommer sjøsyka fort. Men nå skal det også nevnes at undertegnede er for novice å regne i platespillerverdenen. Så er nok lurest å ikke høre på meg :)
    Neo skal inn hos meg altså. Før heller enn senere.

Var det rein plug and play hos deg, thomand? Eller foretok du en manuell justering som man visstnok kan gjøre? Har skjønt det er en liten skrue man kan justere med på baksiden.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Neo skal inn hos meg altså. Før heller enn senere.

Var det rein plug and play hos deg, thomand? Eller foretok du en manuell justering som man visstnok kan gjøre? Har skjønt det er en liten skrue man kan justere med på baksiden.
    Måtte en liten justering til. Husker ikke helt hvilken fart den hadde rett ut av boksen, men var litt for fort. Men veldig enkelt å justere. Et trykk og et vri, voila.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.204
    Torget vurderinger
    14
    Hei, jeg har kjøpt en Rega rp3 med rb 330 arm i dag. Hvordan justerer jeg armliften.
    Har prøvd den lille umbrako skruen på siden men ikke noe skjer.
    Takk for gode tips.
    Spiller dritbra forresten, selv med carbon pu
    Lasse

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her er nivået for 'godt nok' og 'sånn kan vinyl låte'

Exact her, altså

1-IMG_6919.jpg

Har skjedd meg begge gangene en Exact PU har vært i anlegget mitt.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.204
    Torget vurderinger
    14
    Sist redigert:

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.204
    Torget vurderinger
    14
    Måtte skru plattformen opp, ikke bare løfte.
    Ble litt mye nå.
    Tar finjusteringa i dagslys. Artig spiller forresten.
    Mye for penga.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Fascinerende forskjeller på platespillere altså.

Jeg likte Rega Planar 2 (2016). Spiller Rega RP3 SE med samme PU (Elys 2). To knepp opp i kvalitet!
    Flott å se at du deler så mange erfaringer fra dine ulike Rega-varianter, E. Og PU-er.

Må bare beklage at jeg ikke har studert dette så nøye som deg, og ikke helt fått med meg forskjellen på en P3 (2016) og din SE. Hovedsaken er uansett gleden ved å høre god musikk.

Hold forumet oppdatert på dine PU-valg, og opplevelsene rundt dem. Tror det gir gode impulser til potensielle hifi-entusiaster:)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, har den på min RP40. Elys 40 ligger pent og pyntelig i esken til Exact. ;)
    Et rungende ja til at det er verdt å oppgradere.
    Om det er forskjeller på Elys 2 og Elys 40, så det det i alle fall ikke annet enn små nyanser.
    Exact er et klyv oppover, på alle måter.
    Jeg ventet til den kom på tilbud, da var den nedsatt til 3199,- :)

Her litt om forskjellene fra den gang da jeg byttet fra RP3 til RP6 og hadde begge i hus samtidig.
    https://www.hifisentralen.no/forume...ylblogg-2-ern-ble-en-5-er-81.html#post1512147

RP61-001.jpg

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå har jeg montert på Elys 2 (fra Carbon som fulgte med) og koblet til en ny Rega Foto MM mk3. Stort smil så langt, selv om de skal få en del timer på seg før jeg kan si noe mer bestemt. Men du verden det låter godt når jeg tenker på priser jeg har betalt for annet utstyr:)

Edit: Og Rega White Belt:)

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Sørlandet
    Janis på gammel, skeiv vinyl. Kjøpt for 29 kroner på Zeppelin Platebar i Bodø med mine egne ukepenger. Knitrer litt selv etter en vask men det driter jeg i for det rocker som f..!

Gang etter gang får jeg bekreftet at jeg foretrekker eldre, tynne plater fremfor nyproduserte 180gr versjoner.

2B3A5EAF-EA4C-413A-8FAA-A93D5A3C9A35.jpg

-BB-

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Sørlandet
    Rega venner,

Håper det er greit for dere at jeg forteller litt om min vinylreise etter at jeg kjøpte RP8....

Etter at vi flyttet fra en stor leilighet på Kjelsås til en mindre og mer moderne kloss på Fornebu så måtte jeg pent sette fra meg min VPI ScoutMaster / Whest 30.1 / Transfiguration rigg hos min bror. Jeg har rett og slett ikke plass til en så stor platespiller i den nye leiligheten uten å måtte gjøre drastiske tiltak. Jeg besluttet derfor å kun konsentrere meg om det digitale domenet men det tok ikke lang tid før jeg savnet det håndfaste og analoge. Jeg bestemte meg for RP8 men dessverre opplevde jeg at lyden ikke var i nærheten av det jeg var vant til. Det manglet rett og slett kjøtt, flesk og fett! Men jeg ville ikke gi opp RP8 så raskt og startet med å fokusere på RIAA trinnet og disse har vært innom stua det siste året:

- Pro Ject Phono Box DS
    - Rega Fono MC
    - Rega Aria
    - ASR Mini Basis MKIII
    - Ifi Micro phono 2
    - Aura Fidelity riia
    - Whest Audio Two.2
    - Soundsmith MCP-2 MKII

Puh.......

Kort oppsummert: Whest Audio og Soundsmith spiller ringer rundt de andre - i mine ører! Whest har ro, dybde mens Soundsmith er nøytral, detaljert og med en fantastisk spilleglede. Både Whest og Soundsmith er ekstremt støysvake og begge tåler å plasseres (gjemmes) inne i mitt USM møbel og de to er de eneste som får min RP8 til å låte slik jeg vil at den skal låte uten noen nykker av noe slag. RP8 med Hana SL, Whest eller Soundsmith spiller nå på måter som gjør at jeg foretrekker å sette på vinyl fremfor å finne frem PC`n. Akkurat nå spiller jeg på Soundsmith og er inne i periode hvor det er fryktelig morro med god, gammel rock`n roll, prog og jazz.

Mvh
    -BB-

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Janis på gammel, skeiv vinyl. Kjøpt for 29 kroner på Zeppelin Platebar i Bodø med mine egne ukepenger. Knitrer litt selv etter en vask men det driter jeg i for det rocker som f..!

Gang etter gang får jeg bekreftet at jeg foretrekker eldre, tynne plater fremfor nyproduserte 180gr versjoner.

Vis vedlegget 506834

-BB-
    Du ødelegger noe av time-ingen i spilleren med gummiføtter under de som allerede er der. Jeg har bestilt rega's aluminium helt ned.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Rega venner,

Håper det er greit for dere at jeg forteller litt om min vinylreise etter at jeg kjøpte RP8....

Etter at vi flyttet fra en stor leilighet på Kjelsås til en mindre og mer moderne kloss på Fornebu så måtte jeg pent sette fra meg min VPI ScoutMaster / Whest 30.1 / Transfiguration rigg hos min bror. Jeg har rett og slett ikke plass til en så stor platespiller i den nye leiligheten uten å måtte gjøre drastiske tiltak. Jeg besluttet derfor å kun konsentrere meg om det digitale domenet men det tok ikke lang tid før jeg savnet det håndfaste og analoge. Jeg bestemte meg for RP8 men dessverre opplevde jeg at lyden ikke var i nærheten av det jeg var vant til. Det manglet rett og slett kjøtt, flesk og fett! Men jeg ville ikke gi opp RP8 så raskt og startet med å fokusere på RIAA trinnet og disse har vært innom stua det siste året:

- Pro Ject Phono Box DS
    - Rega Fono MC
    - Rega Aria
    - ASR Mini Basis MKIII
    - Ifi Micro phono 2
    - Aura Fidelity riia
    - Whest Audio Two.2
    - Soundsmith MCP-2 MKII

Puh.......

Kort oppsummert: Whest Audio og Soundsmith spiller ringer rundt de andre - i mine ører! Whest har ro, dybde mens Soundsmith er nøytral, detaljert og med en fantastisk spilleglede. Både Whest og Soundsmith er ekstremt støysvake og begge tåler å plasseres (gjemmes) inne i mitt USM møbel og de to er de eneste som får min RP8 til å låte slik jeg vil at den skal låte uten noen nykker av noe slag. RP8 med Hana SL, Whest eller Soundsmith spiller nå på måter som gjør at jeg foretrekker å sette på vinyl fremfor å finne frem PC`n. Akkurat nå spiller jeg på Soundsmith og er inne i periode hvor det er fryktelig morro med god, gammel rock`n roll, prog og jazz.

Mvh
    -BB-
    super info!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.058
    Sted
    Sørlandet

Vis vedlegget 506834

-BB-
    Du ødelegger noe av time-ingen i spilleren med gummiføtter under de som allerede er der. Jeg har bestilt rega's aluminium helt ned.
    Veldig interessant. Jeg syntes selv det ble bedre med de ekstra bena samt jeg får hevet den ytterligere fra stålplaten som blir oppvarmet av rørforsterkeren som står under. Er det en ting min spiller ikke mangler så er det T`n i P.R.A.T :)

-BB-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn