Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Erstatte Regas filtmatte

    Minutten skrev:
    Filtmatten som følgte med min Rega spiller (P9) hadde sett sine beste dager. [...] Vurderer en Ringmat, men det er jo flere å velge blant?
    http://www.ringmat.com/index.html
    Mange å velge i, en viss oversikt over utvalget finnes i flg tråd http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=42682.0

    Selv endte jeg opp med disse http://foq.jp/products/analog/rs912_e.html til min P3-24. Importør/forhandler er Duet.no. kr 1290 as we speak. Da får man to matter i pakken, 1mm og 2mm, noe som gjorde utslaget for meg. Følger også med noen strimler med dempe-tape av samme materiale** som mattene, til å feste på f.eks. pu, pu-shell og arm (se bilder under "Examples of Adjustment Methods" på siden for rs912 hos produsenten). (produsenten omtaler tapen som gjennomsiktig her http://foq.jp/products/tuning/ta52_e.html , men den "smaksprøven" jeg fikk med i nevnte pakke var i samme farge som mattene - sort)

    Produktomtale (eh..salgsreklame?) finner man på: http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0109/fo_q_audio_dampening.htm.

    ** fra produsentens hjemmeside (tipper at teksten er direkte oversatt fra originalspråket, japansk) :
    ‘fo.Q’ is a product applying materials developed with the support of JST(Japan Science and Technology Agency). Vibrational energy is converted to electric energy, and finally to heat energy, enabling efficient absorption. There are no rubber or heavy metal overtones, and efficient attenuation of the finest vibrations, considered difficult to remove up to now, promise you the purest and clearest tones. (http://foq.jp/index_e.html)
    (Svenske Transient Design bruker dette materialet (sammen med annet) i plinten til sine spillere, se f.eks omtale av deres spillere i webshoppen til http://www.akkelisaudio.com/webshop.html )

    Og hva syns jeg om disse mattene etter å ha prøvd de en tid? De virker til formålet, som et mykere og mer friksjonsfritt underlag for vinylen enn tallerken. Hører jeg noe forskjell mellom disse og standard filtmatte? Tror det. Bassen virker en smule strammere, mellomtone og topp en smulere hardere, eller "renere"(?). Iallfall en smule annerledes, kort sagt. Men her er det jo lett å falle i fellen for "teoristyrt observasjon", forventningsstyrt altså, man hører det man forventer, det man "hører etter"... Mer bekvem i bruk enn filtmatta er nå disse mattene uansett IMO, de følger f.eks. ikke så lett med (pga statisk elektrisitet) når man løfter av vinylen. :) Bilde vedlagt er lånt fra enjoythemusic-artikkelen som jeg lenker til over.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Details:
    The Rega DAC is a 24-bit 32 to 192K digital to analogue converter incorporating an enhanced version of the Saturn digital to analogue converter circuit using a pair of Wolfson WM8742 DAC IC's with 5 user selectable digital filters. It has two isolated Co-axial, and two Toslink SPDIF 24bit 192K inputs and an isolated 32/44.1/48K 16bit USB input for use with personal a computer. The USB input incorporates a PLL based clock for low jitter signal recovery. There is an isolated Co-axial and Toslink digital output, which mirrors any of the selected inputs. The digital output data has passed through the receiver PLL and thus has been re-clocked and cleaned-up. The input stage comprises of a Wolfson WM8805 digital receiver with a high stability low jitter reference clock driving the receiver PLL, Rega have used the same oscillator as used in the Isis CD players. The receiver, PLL and oscillator have their own dedicated power supplies. The DAC stage comprises of pair of parallel-connected Wolfson WM8742 DAC's, which is driven via a buffer stage, which ensures the integrity of the data being fed to the DAC IC's - this is a similar arrangement to that used in the Isis.
    The output amplifier employs a discrete differential multiple feedback filer and output amplifier, with a higher cut-off frequency for the higher sample rates. Rega have decided not to use a sample rate converter and process the data at the incoming data rate as this keeps the signal processing to a minimum. All the capacitors associated with the analogue signal path are bypassed with polyester capacitors, and low impedance conductive polymer capacitors are used for DAC decoupling. The power supply utilizes a toroidal transformer, fast rectifier diodes and high audio grade capacitors. There is a completely separate power supply for the control microcontroller, which is separate to the digital & analogue audio stages. Special attention being paid to the inter IC control signals keeping the control data noise to a minimum.

    Wolfson WM8742 DAC IC's with 5 user selectable digital filters
    24-bit 32 to 192K digital to analogue converter
    2 x isolated Co-axial and two Toslink SPDIF 24bit 192K inputs
    32/44.1/48K 16bit USB input for use with personal a computer
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Jepp :) Har en Rega DAC i bestilling alt. Første rapportene fra uavhengige forhandlere i UK er svært bra, så er spent på denne. Tar det med et klype salt, men UK bransjeaktørene Basicaly Sound og Signals UK på Pinkfish forumet i UK gikk veldig langt med å rose den langt opp i skyene. Utdrag fra tråden:

    Basicaly Sound
    Gave the nDAC a run for its money, whilst adding depth and detail to the performance of the already excellent Saturn CDP. And we threw more PC based formats towards it via USB than you can shake a stick at (inc. FLAC, WAV, AAC & HiRes 24/88.2) and they all sounded superb.

    A cracker for 500 notes. Demonstrator on order today.


    RHCD
    Splendid! Excellent! And no less than I expected. 'Gave the nDAC a run for its money' is pretty good though considering the 4-fold price difference. Did you try the user selectable filters that I see numbered on the front plate in the photograph earlier in this thread?

    SignalsUK
    Almost tenfold. Our N-DAC was running with an XPS . . .



    http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=76840&page=9
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Har såvidt begynt å vurdert å oppgradere min P3-24.

    Er det noen her inne som kjenner til en pent brukt P7 til salgs?

    iSaint
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rega DAC til 500GBP, liknende DAC som i Isis. Høyaktuelt. Wolfson har gitt best match av alle jeg har prøvd i mitt stueanlegg. Passer fint i kofferten fra UK juleshopping . Kan den plukkes i butikk i London før jul?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det jeg har fått vite fra importør i Norge er at den deler mye fra Saturn og Isis. De første meldingene er at den har litt Saturn i klangen, som jeg synes låter veldig bra, men er noe mere oppløst. Kan bli en artig julegave i år dette ::)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Litt flere bilder av Regas nye DAC. Ikke den største fan av glossy ting, men er jo ikke store saken.

    Ellers må min nesten helt nye Rega Elicit alt på service. Suser som et uvær på tomgang med eller uten kilder osv og høyere kanal detter ut ved lave nivåer fra kilder (Klassisk og endel vinyl funker bare ikke).
    Mulig det er en sammenheng, men selvfølgelig ergerlig på en 4mnd gammel forsterker :mad:
     

    Vedlegg

    • 111.5 KB Visninger: 830
    • 87.2 KB Visninger: 862

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.217
    Antall liker
    15.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Legger det ut her også, kan jo være Rega-interessant ;)

    Da er jeg ferdig med strikkvaskingen og har sjekket ut black vs white.


    Jeg forstår ikke dette. Rega kaller det en upgrade og er kjent for no-nonsense.
    Men en ny gummistrikk til platespilleren? Come on!!
    Den hvite er litt tykkere og tja, hvitere? Kan ikke nok gummiteori (har tre barn og en sterilisering bak meg...) til å si noe om flere forskjeller.
    Er en historie om at dette var et forsøksprosjekt med en produksjonsbatch som ble forkastet og batchen solgt ut til grisedyrpriser?
    Så startet de opp igjen og det er nå en originaldel, eller en mulig oppgradering-med-genuine-Rega-del.

    Kjøpte denne siden det var litt buzz om den på blant annet vinylengine.
    Ikke rare utgiften heller. Analogue Seduction fortjener skryt for å sende meg en ny rem når den første ble borte i posten.
    Ingen spørsmål, bare "vi sender deg en ny".

    Litt Donald Fagen, Dire Straits og Steely Dan som testmusikk. 8)
    Det skjer noe med hvitstrikken, ja så fanken skjer det noe!
    Kjørte gjennom låtene med svartstrikken først og så på med det hvite.
    Det blir mer detaljer, men samtidig fylde så det låter ikke tynnere. Kontrasten øker, det høres ut som bakgrunnen, det stille, blir stillere.
    Økt presisjon rett og slett.
    Bassen er både mer detaljert, tyngre (subjektivt dypere) og den trøkker kraftigere. Bassen i gulv og sofa kjennes kraftigere.
    Det jeg liker best er den økte kontrasten i kombinasjon med mer fylde/kropp.
    Moro/sprøtt at det i det hele tatt skjer noe, og veldig ok at det trekkes i den retningen jeg liker.
    Klarer ikke å høre at noe blir dårligere, så kanskje Regas beskrivelse av dette som "upgrade" passer greit?




    Nå tror jeg det bare er to ting til jeg har lyst å teste ut på min P5, begge to er ting som folket sier er gode ting.
    Moro å nerde/mekke på spillern. 8)

    Mvh
    Rolf
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jepp Har en Rega DAC i bestilling alt. Første rapportene fra uavhengige forhandlere i UK er svært bra, så er spent på denne. Tar det med et klype salt, men UK bransjeaktørene Basicaly Sound og Signals UK på Pinkfish forumet i UK gikk veldig langt med å rose den langt opp i skyene. Utdrag fra tråden:
    Har du mottatt Dacen?
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Blir spennende med den nye DAC-en, blir til stadighet imponert over hva Saturn leverer hos meg i konkurranse med langt dyrere spiller. Om DAC-en blir bedre er det helt rått, hadde egentlig sett for meg at en Isis var veien å gå i løpet av 2011 som utifra testene høres ut som akkurat det jeg leter etter. Bare synd den kommer først i Jan/feb.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Rykter vil ha det til at det kommer 2 dacer fra Rega. Først en til 500£ og en litt senere til 1200£
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Er tidligere eier av Rega Saturn og denne dacen må jeg teste, så jeg bestiller 1 stk!
    Noe pussig er det at jeg måtte vente 3 mnd på Saturn og nå igjen med denne dacen, men Rega er og blir :D musikkens venn.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.217
    Antall liker
    15.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flott! Jeg la ut et bilde i ren begeistring 8)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.217
    Antall liker
    15.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    Hvem er Facebook?
    En jævla kødd som faen ikke hører forskjell på kabler en gang!!
    Men vi skal ta han!!! ;D ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Hvem er Facebook?
    En jævla kødd som faen ikke hører forskjell på kabler en gang!!
    Men vi skal ta han!!! ;D ;D
    Takk og pris. Mye enklere kødd å ha med å gjøre en kabel og VTA nervevrakene ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Hvem er Facebook?
    En jævla kødd som faen ikke hører forskjell på kabler en gang!!
    Men vi skal ta han!!! ;D ;D
    Takk og pris. Mye enklere kødd å ha med å gjøre en kabel og VTA nervevrakene ;D

    Hvem er VTA?
    Vel i Rega sin verden er det ingen som heter VTA eller annen innstilinger :) 3 skruer å spill i vei i deres lille verden.
    Sporer dog ikke fullt så like godt på Hi-Fi News platen som Jubilee, men hvem bryr seg om +16 og 18db testtoner egentlig?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg igjen en Saturn i hus 8)
    Herregud for en match med Musical Fidelity forsterkeren. Sykt detaljert med rekord dyp og trøkk i helle bassorådet. Samtidig som boom bassen er vekke, noe som igjen lar det som skjer oppover spille renere og stressfritt. Gleder meg til fri i romjulen :D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    jonas skrev:
    Da har jeg igjen en Saturn i hus 8)
    Herregud for en match med Musical Fidelity forsterkeren. Sykt detaljert med rekord dyp og trøkk i helle bassorådet. Samtidig som boom bassen er vekke, noe som igjen lar det som skjer oppover spille renere og stressfritt. Gleder meg til fri i romjulen :D
    Grattis! Saturn er en helt suveren CD-Spiller. Helt i toppklasse i forhold til musikalitet mener jeg.
    Hadde den selv på hjemme-lån fra Mono i forrige måned. Går å venter på Rega DACen om dagen som skal lyde ala Saturn i klangen. Blir kjekt :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jonas skrev:
    Da har jeg igjen en Saturn i hus 8)
    Herregud for en match med Musical Fidelity forsterkeren. Sykt detaljert med rekord dyp og trøkk i helle bassorådet. Samtidig som boom bassen er vekke, noe som igjen lar det som skjer oppover spille renere og stressfritt. Gleder meg til fri i romjulen :D
    Heldige du
    Vi var flere som satt med fingeren på avtrekkeren på en sånn her idag. :)
    Den har samme DAC chip som min Sugden CD21, tror jeg, hadde litt lyst å sammenlikne....

    Kos deg!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Takker. Kunne ikke la vær å kjøpe den, da jeg for tiden ikke har (hadde) signalkilde. Å vente i flere mnd på nye Rega Dacen ville tatt livet av meg, og nå som Saturn er i hus, får jeg også testet disse 2 opp mot hverandre :D
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hørt rykter om at MONO prøver å presse prisen på dacen ned slik at den virkelig kan bli budsjettkiller med high-end takter. :D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    jonas skrev:
    Hørt rykter om at MONO prøver å presse prisen på dacen ned slik at den virkelig kan bli budsjettkiller med high-end takter. :D
    Utsalgspris blir 5000,- ;D
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.989
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Presser ned 5kr til, så har vi 4995kr. Det blir 2 indre og vekk med konkurentene ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    zimon skrev:
    Deler bare en link, tre innslag om den nye Rega Dacen, på -> http://hi-fi-avenue.blogspot.com/search/label/rega dac
    Har fulgt med litt i diverse forum inkl denne over og DACen ser virkelig lovende ut til prisen. USB holder jeg personlig meg langttttt unna uansett. Skal bli spennende å få den i hus i slutten av januar :)

    Men undrer veldig over denne uttalelsen (sitert under) til han som blogger i linken over ? Så si alle Macer og PCer i dag har da Toslink ut, som også støtter hi-res.

    The problem, as I mentioned in the earlier post, is that a computer audiophile owning a laptop (Mac or Windows-based) would have a real problem finding a way to stream hi-res (or even ripped CDs and MP3 files) to the Rega DAC via its superior coax and Toslink inputs.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Rega Ela manualen.
    For dei som ikkje ha fått meg seg at eg har eit par fordi eg skriv nynorsk, så har eg det. Pent par mk1.
    Likar kiss-tankegangen til Rega og det dei skriv om kabling ;D











     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn