Rega's venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for konstruktivt svar👍
    PĂ„ mĂ„lingene jeg har foretatt med appen, sĂ„ er Wow 0,24-0,26%, uavhengig av ny eller gammel reim. Jeg antar da at det betyr at den ujevne hastigheten er lik uavhengig av ny eller gammel reim(?) Og at jeg sitter igjen med tidenes dyreste O-ringđŸ€Šâ€â™‚ïžđŸ€Ł
    Opplevde likevel fĂŠrre sure/falske toner, men det kan selvfĂžlgelig vĂŠre tilfeldig...
    Skal se om ikke jeg fÄr bestilt testplaten du viser til. Men, om jeg finner ut hvor i frekvensbÄndet "feilen" evt. ligger, er det slik at forskjellige tiltak vil bÞte pÄ forskjellige "frekvens-feil"? Muligens et dumt spÞrsmÄl, men jeg prÞver meg likevel...

Jeg ser for Þvrig at spilleren er Þrlite ute av vater - hvor mye kan tillates fÞr det pÄvirker lyden?
    Litt klĂžnete at ikke det er justerbare bein/fĂžtter, men skal finne pĂ„ en fornuftig lĂžsning for Ă„ rette opp den siste gradenđŸ€”
    Jeg ville vatret den opp ja. Tror de fleste platespillere er laget for Ă„ vĂŠre i vater.
    Fikses greit med papir eller noe sÄnt under en av fÞttene.

AngÄende sure toner, sÄ innbiller jeg meg at om reima slurer/glipper sÄ kan det forekomme.
    Kanskje derfor du opplever det litt bedre med ny reim.
    For meg har gjentatte ganger lþsningen vért subplatter av metall. 👍
    Jeg anbefaler Groovetracer til jeg dÞr, men ser at du kan fÄ det billigere hos f.eks Tangospinner. *
    Det billigste er alltid det billigste, men ikke alltid det beste. 😁

* - Det kommer snart en velkjent figur her inne og forteller deg alt om hvorfor den trykkstĂžpte plastsubplatteren til Rega er det eneste riktige. Selv om Rega selv benytter metall subplatter fra P6 og oppover.
    Det er fritt valg Ă„ ignorere han eller meg. 😊 Har du allerede en metall subplatter, sĂ„ se bort fra dette. 🙈😅

Edit: Ser jo nÄ at du har samme spiller som meg.
    Jeg har byttet til Exact PU og har Groovetracer Reference subplatter og acrylic platter. Sistnevnte smak og behag, kjÞpte den siden jeg plutselig fant en annonse pÄ finn.

mvh

Nod

Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Takk for konstruktivt svar👍
    PĂ„ mĂ„lingene jeg har foretatt med appen, sĂ„ er Wow 0,24-0,26%, uavhengig av ny eller gammel reim. Jeg antar da at det betyr at den ujevne hastigheten er lik uavhengig av ny eller gammel reim(?) Og at jeg sitter igjen med tidenes dyreste O-ringđŸ€Šâ€â™‚ïžđŸ€Ł
    Opplevde likevel fĂŠrre sure/falske toner, men det kan selvfĂžlgelig vĂŠre tilfeldig...
    Skal se om ikke jeg fÄr bestilt testplaten du viser til. Men, om jeg finner ut hvor i frekvensbÄndet "feilen" evt. ligger, er det slik at forskjellige tiltak vil bÞte pÄ forskjellige "frekvens-feil"? Muligens et dumt spÞrsmÄl, men jeg prÞver meg likevel...

Jeg ser for Þvrig at spilleren er Þrlite ute av vater - hvor mye kan tillates fÞr det pÄvirker lyden?
    Litt klĂžnete at ikke det er justerbare bein/fĂžtter, men skal finne pĂ„ en fornuftig lĂžsning for Ă„ rette opp den siste gradenđŸ€”
    MÄ bare si at jeg deler _RoDa_ sine opplevelser. Jeg har hatt en RP40 en stund nÄ, og aldri opplevd de problemene du beskriver her, men jeg skiftet ogsÄ ganske fort til en subplatter av metall. Dog siden jeg var skeptisk til effekten valgte jeg en budsjettvariant fra https://www.fidelitydesignsltd.co.uk/subplatters/subplatters.html . Og jeg har vÊrt fantastisk fornÞyd siden. Jeg mÄler helt klart forskjell pÄ ulike remer, men det har aldri vÊrt noe som tyder pÄ ujevn drift eller sure toner. Kan selvfÞlgelig ikke si med sikkerhet at dette er en lÞsningen pÄ dine problemer, men det bÞr absolutt vÊre noe Ä vurdere.

P

parafinoksen

Gjest
    Rega Elicit Mk 5 er pÄ vei ut i noen butikker nÄ, etter det jeg har forstÄtt. Vurderer sterkt Ä bytte fra Elex-R, for Ä fÄ tilgang til en ok DAC til streamer (ungene vil gjerne bruke anlegget mer, med Spotify osv) + hodetelefonmulighet og et bra MM-ledd.

Noen med erfaring pÄ hvordan lydsjappene forholder seg til innbytte? Aldri prÞvd meg pÄ det fÞr...
    Siden du liker Elex-lyden, og det kanskje er mest bare en DAC du Ăžnsker, ville muligens en brukt Rega Dac / Dac-R vĂŠrt et alternativ? Rega bruker faktisk samme Wolfson-chip i nye Elicit som de har gjort siden den fĂžrste Dac-en deres (Wolfson WM8742). I de frittstĂ„ende DAC-ene bruker de imidlertid to chipper, mens bare Ă©n i Elicit – uten at jeg helt hva det betyr rent praktisk. Og da fĂ„r du to optiske og to coaxiale innganger mot bare en av hver pĂ„ Elicit.

nygafre

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Antall liker
    61
    Nygafre: Rega er ett av ytterst fÄ merker som konsekvent klarer oppgraderinger uten Ä glemme grunnfilosofi. I det hele tatt er britiske - og nordiske- produsenter flinke med det. SÄ, jo..her er sjansen svÊrt stor for at et bytte fra Elex uansett slÄr positivt ut. Rega endrer ingenting uten en kraftig overveid grunn. Og forsterkere skal vÊre stÞrst mulig. Det er hÞyttalere som lÄter bedre jo mindre de er.
    PÄ generelt grunnlag er jeg enig i at lyden blir bedre nÄr man beveger seg oppover modellkjeden til Rega, og at dette ogsÄ gjelder nÄr man hopper fra Elex-R til Elicit-R. Akkurat nÄr det kommer til Elex-R vs Elicit-R sÄ mener jeg de har sÄpass forskjellig lydpresentasjon at man kan bli overrasket (positivt eller negativt) ved Ä bytte. Jeg erfarte ogsÄ at Elicit-R gir ganske mye mer bass enn Elex-R, og at man mÄ ta det i betrakning mtp hÞyttalerne man matcher med. Og det var egentlig det siste som var poenget med innlegget mitt.. og at man kanskje ikke bÞr selge det man allerede har fÞr man har prÞvd det nye :).

Vet ikke om man kan summere noe opp sÄ enkelt som at forsterkere skal vÊre stÞrst mulig, og at hÞyttalere hÞres bedre ut jo mindre de er. Men det er en annen diskusjon.

Reganer

Medlem
    Ble medlem
    18.12.2021
    Antall liker
    7
    Sted
    VÄler Østfold
    Jeg ville vatret den opp ja. Tror de fleste platespillere er laget for Ă„ vĂŠre i vater.
    Fikses greit med papir eller noe sÄnt under en av fÞttene.

AngÄende sure toner, sÄ innbiller jeg meg at om reima slurer/glipper sÄ kan det forekomme.
    Kanskje derfor du opplever det litt bedre med ny reim.
    For meg har gjentatte ganger lþsningen vért subplatter av metall. 👍
    Jeg anbefaler Groovetracer til jeg dÞr, men ser at du kan fÄ det billigere hos f.eks Tangospinner. *
    Det billigste er alltid det billigste, men ikke alltid det beste. 😁

* - Det kommer snart en velkjent figur her inne og forteller deg alt om hvorfor den trykkstĂžpte plastsubplatteren til Rega er det eneste riktige. Selv om Rega selv benytter metall subplatter fra P6 og oppover.
    Det er fritt valg Ă„ ignorere han eller meg. 😊 Har du allerede en metall subplatter, sĂ„ se bort fra dette. 🙈😅

Edit: Ser jo nÄ at du har samme spiller som meg.
    Jeg har byttet til Exact PU og har Groovetracer Reference subplatter og acrylic platter. Sistnevnte smak og behag, kjÞpte den siden jeg plutselig fant en annonse pÄ finn.

mvh
    Takk for utfyllende svar!

Jeg skal ta en titt pÄ Tangospinner, vi begynner der ;-)
    Er sÄ absolutt ingen puritaner mht spilleren, mest opptatt av at jeg skal bli fornÞyd med lyden!

Tror vi deler mer enn samme spiller, lurer jaggu pÄ om ikke vi begge bor i kommunen Þst for RÞdsbrua :cool:

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    SnarĂžya
    Torget vurderinger
    3
    Er sÄ absolutt ingen puritaner mht spilleren, mest opptatt av at jeg skal bli fornÞyd med lyden!
    Jeg har Groovetracer subplatter pĂ„ min RP1, og den "sluttet Ă„ spille falskt" med den oppgraderingen, sĂ„ kjĂžr pĂ„ 😃

_RoDa_

Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for utfyllende svar!

Tror vi deler mer enn samme spiller, lurer jaggu pÄ om ikke vi begge bor i kommunen Þst for RÞdsbrua :cool:
    Se der, ja. 😁👍 Texnes her. Vi fĂ„r sikkert til en lytt pĂ„ denne mildt modda RP40en om Ăžnskelig 😊

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    BĂŠrum
    Siden du liker Elex-lyden, og det kanskje er mest bare en DAC du Ăžnsker, ville muligens en brukt Rega Dac / Dac-R vĂŠrt et alternativ? Rega bruker faktisk samme Wolfson-chip i nye Elicit som de har gjort siden den fĂžrste Dac-en deres (Wolfson WM8742). I de frittstĂ„ende DAC-ene bruker de imidlertid to chipper, mens bare Ă©n i Elicit – uten at jeg helt hva det betyr rent praktisk. Og da fĂ„r du to optiske og to coaxiale innganger mot bare en av hver pĂ„ Elicit.
    Et veldig godt innspill dette her! Jeg har en liten og (for audiofile?) billig streamer nÄ. Den har en helt grei innebygd dac og det lÄter greit. SÄ skal jeg se om det kan komme inn en ekstern DAC etter hvert. Nye Elicit skal rett og slett lyttes godt til fÞr et evt kjÞp.

nygafre

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Antall liker
    61
    StÞtter ogsÄ dac-forslaget til parafinoksen:) Jeg brukte en billig/audiofil(?) streamer med min Elex-R; en ESS basert iEast M20 (soundgarden), og det var helt glimrende.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    BĂŠrum
    StÞtter ogsÄ dac-forslaget til parafinoksen:) Jeg brukte en billig/audiofil(?) streamer med min Elex-R; en ESS basert iEast M20 (soundgarden), og det var helt glimrende.
    Jeg har hatt iEast M30 en liten uke nÄ og synes den funker veldig bra. Akkurat nÄ ser jeg vel egentlig ikke noen god grunn til Ä gjÞre sÄ mye med det jeg har. Elex-R funker finfint og lÄter bra nok for meg! Med iEast kan ogsÄ ungene bruke anlegget mer enn tidligere, hvilket i enda sterkere grad forsvarer plasseringen midt i stuen :cool:

nygafre

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Antall liker
    61
    Jeg har hatt iEast M30 en liten uke nÄ og synes den funker veldig bra. Akkurat nÄ ser jeg vel egentlig ikke noen god grunn til Ä gjÞre sÄ mye med det jeg har. Elex-R funker finfint og lÄter bra nok for meg! Med iEast kan ogsÄ ungene bruke anlegget mer enn tidligere, hvilket i enda sterkere grad forsvarer plasseringen midt i stuen :cool:
    Herlig, det er en fin kombinasjon! SĂ„ er det bare Ă„ teste MK5 nĂ„r/om anledningen skulle by seg đŸ€“

IvarT

FlĂžyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er heldigvis ikke bare nattsvart nÄr det gjelder snurrefarten pÄ Rega-fjÞlene. Jeg har hatt en mistanke om at fjÞla mi kanskje ogsÄ sliter litt med ujevn fart, og etter tips fra @TT. kjÞpte jeg meg nylig ei testplate. I samme slengen bestilte jeg ogsÄ den nyeste vidunderreima til Rega, for Ä se om denne kunne gjÞre noen forskjell.

test_record+drive_belt.jpg

PÄ P6 er den tidligere vidunderreima White Belt standard, og jeg slengte pÄ pipetonen uten Ä gjÞre noe med reima:

https://soundcloud.com/ivar-teigland%2Fsets%2Freference-test-rega-planar-6
    En stabil og fin pipetone i begge kanaler, sÄ heldigvis var det ikke noe hold i mistanken min. Hva med den nye vidunderreima da? Kunne den utgjÞre noen forskjell? Vel, med White Belt fikk jeg dette resultatet:

rpm33_white_belt.jpg
    rpm45_white_belt.jpg

Og med Reference EBLT drive belt fikk jeg dette resultatet:

rpm33_reference_belt.jpg
    rpm45_white_belt.jpg

Svaret er da tja. MÄlingene er gjort med mobilappen RPM Speed & Wow for Android, sÄ jeg skal kanskje ikke sette to streker under disse mÄlingene. Men jeg har en fÞlelse av at jeg kunne ha spart meg utgiftene for denne vidunderreima. Uansett, jevn snurring pÄ fjÞla og da er jeg fornÞyd :)

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.

Apropos REGA ELICIT forstĂŠrkeren.
    Jeg er den lykkelige ejer af en REGA ELICIT R kÞbt i september 2018. I lÞrdags da vi sad og hÞrte musik ved moderat volumen (volumenkontrollen stod pÄ ca. klokken halv et) gik min elskede forstÊrker ud som et lys. Vi havde da hÞrt musik i ca. 3 timer. Jeg troede fÞrst, at al strÞmmen i huset var gÄet, fordi der var intet lys i forstÊrkeren, men da jeg kom hen til stereoanlÊgget, stod pladespilleren stadig og snurrede lystigt rundt. Jeg kunne pÄ ingen mÄde fÄ liv i forstÊrkeren. Er der nogen herinde, der har erfaring med, at en ELICIT lige pludselig stÄr af? Og er der nogen andre, der har en mening eller forklaring om dette?
    ForstĂŠrkeren har altid vĂŠret pĂŠnt behandlet, den har aldrig fĂ„et “tĂŠsk”, det hĂžjeste jeg har spillet pĂ„ den, er hvor volumekontrollen stĂ„r pĂ„ ca. klokken 1, hĂžjst klokken halv to. Mine hĂžjttalere er Dali Rubicon 2.
    Er der nogen, der har et bud pÄ eller erfaring med, hvad det koster at fÄ repareret forstÊrkeren?
    Lige nu spiller jeg pĂ„ en gammel NAD-forstĂŠrker, men det er ikke helt det samme đŸ˜„đŸ˜„đŸ˜„

Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest
    Hej alle.

Apropos REGA ELICIT forstĂŠrkeren.
    Jeg er den lykkelige ejer af en REGA ELICIT R kÞbt i september 2018. I lÞrdags da vi sad og hÞrte musik ved moderat volumen (volumenkontrollen stod pÄ ca. klokken halv et) gik min elskede forstÊrker ud som et lys. Vi havde da hÞrt musik i ca. 3 timer. Jeg troede fÞrst, at al strÞmmen i huset var gÄet, fordi der var intet lys i forstÊrkeren, men da jeg kom hen til stereoanlÊgget, stod pladespilleren stadig og snurrede lystigt rundt. Jeg kunne pÄ ingen mÄde fÄ liv i forstÊrkeren. Er der nogen herinde, der har erfaring med, at en ELICIT lige pludselig stÄr af? Og er der nogen andre, der har en mening eller forklaring om dette?
    ForstĂŠrkeren har altid vĂŠret pĂŠnt behandlet, den har aldrig fĂ„et “tĂŠsk”, det hĂžjeste jeg har spillet pĂ„ den, er hvor volumekontrollen stĂ„r pĂ„ ca. klokken 1, hĂžjst klokken halv to.
    Er der nogen, der har et bud pÄ eller erfaring med, hvad det koster at fÄ repareret forstÊrkeren?
    Lige nu spiller jeg pĂ„ en gammel NAD-forstĂŠrker, men det er ikke helt det samme đŸ˜„đŸ˜„đŸ˜„

Vinylfan DK
    Sikring som er gÄtt?

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Parafinoksen.

Tusind tak for hurtigt svar.
    Skifter jeg bare selv sikringen?
    Og er der ikke en Ă„rsag til, at sikringen springer, f.eks. en defekt inde i selve forstĂŠrkeren?

Vinylfan DK

P

parafinoksen

Gjest
    Hej Parafinoksen.

Tusind tak for hurtigt svar.
    Skifter jeg bare selv sikringen?
    Og er der ikke en Ă„rsag til, at sikringen springer, f.eks. en defekt inde i selve forstĂŠrkeren?

Vinylfan DK
    Sikringen skifter du bare selv pÄ baksiden av forsterkeren. Bare sÞrg for at du bruker samme type. Og trekk ut ledningen :)

Det kan jo vÊre noe feil pÄ forsterkeren, sÄ hvis den nye sikringen gÄr ogsÄ, bÞr du kontakte forhandleren.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    BĂŠrum
    En historie fra virkeligheten. 17-Äringen hadde kompis pÄ besÞk i helgen. Kompisen lurte pÄ dette med det stereoanlegget og platespilleren. De hadde blitt sittende i fem timer og hÞrte pÄ noen av juniors plater (hiphop, litt slacker-pop) og hadde dratt fram Beatles-boksen og litt annet snacks.

Kompisen: "Dette var som Ă„ hĂžre en annen dimensjon av musikk enn det vi har hjemme!"

SÄ, bunnlinja for meg er denne: Man kan diskutere teknikaliteter, hastighet, jevn gange, watt og (kjedelige?) pick-up'er til man blir blÄ i ansiktet, det som alltid teller til slutt er at man faktisk kan bli berÞrt av musikken man setter pÄ, at den setter i gang fÞlelser og intellekt og at den bidrar bÄde til egen glede og fellesskap!

God uke videre, reganere og alle andre!

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    En historie fra virkeligheten.
    Kompisen: "Dette var som Ă„ hĂžre en annen dimensjon av musikk enn det vi har hjemme!"
    SĂ„nn ER virkeligheten:
    Ungene har ingen problemer med Ă„ akseptere at far har bedre lyd, men den er lite mobil og betjening er tungvint - det gidder de ikke - musikk er musikk
    Mange eldre sliter med Ä skille mellom detsomerpÄplaten-lyd og detkostersinnsyktmangekroner-lyd da det pÄ ingen mÄte er synonymt.... :unsure:

P

parafinoksen

Gjest
    En historie fra virkeligheten. 17-Äringen hadde kompis pÄ besÞk i helgen. Kompisen lurte pÄ dette med det stereoanlegget og platespilleren. De hadde blitt sittende i fem timer og hÞrte pÄ noen av juniors plater (hiphop, litt slacker-pop) og hadde dratt fram Beatles-boksen og litt annet snacks.

SÄ, bunnlinja for meg er denne: Man kan diskutere teknikaliteter, hastighet, jevn gange, watt og (kjedelige?) pick-up'er til man blir blÄ i ansiktet, det som alltid teller til slutt er at man faktisk kan bli berÞrt av musikken man setter pÄ, at den setter i gang fÞlelser og intellekt og at den bidrar bÄde til egen glede og fellesskap!

God uke videre, reganere og alle andre!
    Var det spesifikt vinyl han mente gjorde musikken rikere, eller mer generelt at det lÄt godt pÄ et dedikert og godt stereoanlegg (muligens i motsetning lydplanker og Bluetooth-anlegg som sÄ mange bruker)?

Vi spiller mye musikk i heimen her, og selv om guttene mine pÄ 8 og 9 ikke akkurat er interessert i konsentrert finlytting og like gjerne hÞrer pÄ ihjelkomprimert EDM pÄ mobilhÞyttaleren, har jeg hÄp om at lyden hjemme likevel har satt en standard de vil ha som referanse senere.

Uansett er det veldig gÞy Ä se nÄr folk som ikke er vant med god lyd, setter seg i sweetspot og fÄr en aha-opplevelse. Og det trenger virkelig ikke koste all verden.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    BĂŠrum
    SĂ„nn ER virkeligheten:
    Ungene har ingen problemer med Ă„ akseptere at far har bedre lyd, men den er lite mobil og betjening er tungvint - det gidder de ikke - musikk er musikk
    Mange eldre sliter med Ä skille mellom detsomerpÄplaten-lyd og detkostersinnsyktmangekroner-lyd da det pÄ ingen mÄte er synonymt.... :unsure:
    Ja, ikke ofte platespilleren brukes, men veldig gÞy at det ga sÄ mye mersmak noen lÞrdagstimer med huset for seg selv.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Espendo et al: Jeg har i det siste skjÞnt mer av hvor dyrebar min tid pÄ planeten er. Bruker den derfor ikke pÄ unÞdvendigheter. Men her tror jeg jeg svarer. Nye generasjoner - fÞdt digitale- er ikke vant til den analoge forsiktigheten vÄres generasjon og de tidligere har anvendt dersom et anlegg av vÄres type faktisk gjÞr det det skal. Men vis dem det EN gang, sÄ vil de skjÞnne . VÊr forberedt pÄ at de kan bombe deg med spÞrsmÄl. Det der har jeg opplevd hundrevis av ganger. Og det er like kult hver gang. Om det er trettenÄringen med Sonos pÄ rommet som lukker Þya og blir borte i musikken ved lytt hos meg, eller 70-Äringen som tross ny teknologi kan bli like beveget av at Charles Mingus ogsÄ bor pÄ internet, i en stream. Det er dette som virkelig bekrefter det vi gjÞr. Det Ä overraske den andre til de grader at deres spÞrsmÄl blir: «Hvordan er det mulig? Jeg veit hva jeg hÞrer. Men hvordan er det mulig??». Spesielt i mindre hÞyttalere og ditto stÞrre forsterkning, kombinert med logisk kildevalg og match er det kult..Fordi det gang pÄ gang beviser den sammenheng dette har med resultatene. Poenget er Ä bevare det livet, uansett hvilken lÞsning og - prisklasse det jobbes med. Visse brukere og produsenter har da en lettere jobb enn andre.

Men noen brukere prĂžver Ă„ nonchalere filosofiene, og endre produkter som i lavere prisbraketter ogsĂ„ BRUKER disse til det ugjenkjennelige. Mye pga tekniske «redsler». En psykisk brems og -stressfaktor for noen. Som igjen koster penger som kunne vĂŠrt brukt smartere. For eksempel ved Ă„ legges til budsjetter som oppnĂ„r produsentens egne , bedre lĂžsninger uten bruk av tredjepartsmodifisering i lavere klasse. AltsĂ„- for eksempel: Velg P6 istedet for en 3er modda med «Tracer». Hvis du har slike nevroser for subplatter, da. Og sĂ„ istedet BRUK grunnfilosofien- warts & all- til Ă„ oppnĂ„ resultatet ad hierarkisk- , riktig vei. Som Rega gjĂžr. Da lĂŠrer du hva filosofi bestĂ„r i. Du lĂŠrer Ă„ bruke den. Og resultatet varer lenger. Det er den utĂ„lmodige- lite mĂ„lbevisste lĂžsningen som EGENTLIG er filosofiens verste fiende. Fatt lydfilosofien. Finn den som passer deg. Og bruk ressursene- og energien din smart. Innenfor den filosofiens rammer! Da kommer gleden! Og etterhvert roen..Du fĂ„r livstidsperspektiv. Og det fordi du skjĂžnner hva livstidsperspektiv er. I din egen definisjon😊.

Vinylfan DK: Det spĂžrs pĂ„ hvilken sikring som er gĂ„tt..hvor den sitter i forsterkeren. Og om en evt sprenging av den har fĂžrt til fĂžlgeskader. Hvis den har det, fĂ„ det reparert profesjonelt. Ellers, husk pĂ„ Ă„ fĂ„ riktig spesifikasjon pĂ„ evt sikringer som skal byttes. PĂ„ strĂžminntaket ligger sikringa i ei lita skuff under stĂžpselet, og er du heldig har Rega sendt med en ekstra.😊

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.

Jeg har lÊst et sted pÄ nettet, at der er livsvarig REGA-garanti, hvis man ikke har Äbnet forstÊrkeren, og hvis man har den
    originale papkasse. Jeg har derfor ikke Ă„bnet forstĂŠrkeren eller Ă„bnet holderen til sikringen, og vil nu aflevere REGA ELICIT R
    forstĂŠrkeren til forhandleren for reparation.
    Den danske REGA-importÞr har vÊret meget behjÊlpelig, kommet med gode rÄd, og ydet en fantastisk service - uden at jeg selv havde henvendt mig. SUPER REGA-service.

Vinylfan DK

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vinylfan DK: Godt, sĂ„..😊 Fortsatt Medlyd som importerer til dere dansker, vel? De vet godt hva de gjĂžr

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.

I torsdag blev min REGA ELICIT R afleveret til reparation i forretningen, hvor den er kĂžbt (KT Radio). ForstĂŠrkeren bliver videresendt til den danske importĂžr (Medlyd), hvor den vil blive repareret. SĂ„ bliver det spĂŠndende at se, hvad der er i vejen med forstĂŠrkeren.
    Jeg lyttede forresten til en P3 i forretningen, hvor forstÊrkeren blev afleveret. P3 var pÄmonteret EXACT-pickuppen, og lÞd faktisk overraskende godt. ForstÊrkeren var (sÄ vidt jeg kunne se) en Naim Uniti Atom og hÞjttalerne var Dynaudio Evoke 20.

Vinylfan DK

P

parafinoksen

Gjest
    Hej alle.

I torsdag blev min REGA ELICIT R afleveret til reparation i forretningen, hvor den er kĂžbt (KT Radio). ForstĂŠrkeren bliver videresendt til den danske importĂžr (Medlyd), hvor den vil blive repareret. SĂ„ bliver det spĂŠndende at se, hvad der er i vejen med forstĂŠrkeren.
    Jeg lyttede forresten til en P3 i forretningen, hvor forstÊrkeren blev afleveret. P3 var pÄmonteret EXACT-pickuppen, og lÞd faktisk overraskende godt. ForstÊrkeren var (sÄ vidt jeg kunne se) en Naim Uniti Atom og hÞjttalerne var Dynaudio Evoke 20.

Vinylfan DK
    Har du fÄtt noen indikasjon pÄ hva feilen kan vÊre?

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Parafinoksen.

Forhandleren prÞvede at tage sikringen ud af forstÊrkeren, og vi kunne se, at den var sprunget. Han forklarede, at der var to ting man kunne gÞre: 1) SÊtte en ny sikring i forstÊrkeren med fare for, at den sprang igen, og at der kunne ske yderligere skade pÄ forstÊrkeren eller 2) Vi kunne sende forstÊrkeren direkte til reparation hos importÞren. Vi blev hurtige enige om at gÞre det sidste, som Bent fra Medlyd ogsÄ havde anbefalet.
    Jeg ved derfor ikke, hvad der er i vejen med forstérkeren, ud over at sikringen er sprunget. Éen ting ved jeg dog med sikkerhed (efter at have hþrt diverse reserveforstérkere) og det er, at forstérkeren er stérkt savnet, og at REGA ELICIT R har en exceptionel god bund, der giver en sérdeles rytmisk og medlevende lyd.

Vinylfan DK

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest
    @Vinylfan DK – FĂ„r hĂ„pe det ikke er noe alvorlig, eller kanskje ingenting, og at du fĂ„r forsterkeren snart tilbake.

Dette har vÊrt det store Rega-Äret for meg. Jeg kjÞpte en Brio-R rett fÞr jul bare for Ä se om det kunne funke for meg. Kontrasten mellom Brio og min Luxman fra 90-tallet var enorm. SÄ utrolig mye renere og friskere lyd i Brio. SÄ har det ballet pÄ seg med DAC og CD-spiller og til slutt Elex-R. Det lÄter bare sÄ riktig, og jeg har ingen oppgraderingsplaner pÄ elektronikkfronten i alle fall.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vinylfan DK: Den er verd Ä vente litt pÄ. Hvis du da ikke har lÄnt Þre til den nye Elicit med DAC..

P

parafinoksen

Gjest
    Filosofisk-eksistensielt synergimatchspÞrsmÄl: GÄr det an Ä ha Rega uten Ä ha Rega-platespiller?
    Jeg klarer meg i alle fall veldig greit, digitalisten jeg er. Tror ikke jeg er klar for alt pirket som vinyl medfĂžrer, men det hadde jo vĂŠrt litt artig Ă„ hatt en RP3 f.eks.

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Parafinoksen.
    Tak for dine opmuntrende ord. Dejligt at du har fundet den gode lyd ved hjÊlp af REGA. Jeg har det pÄ samme mÄde. Jeg synes, at REGA har en dejlig rytmisk og medlevende lyd.

Hej Valentino.
    Kort og kontant: NEJ. (Jeg overvejer ogsÄ stÊrkt enten en P3 med EXACT eller en P6 med EXACT.)

Hej Auditor.
    Ja, jeg venter trofast pÄ min ELICIT R. Den vil altid have en plads i huset. Jeg har desvÊrre ikke hÞrt den nye MK5 endnu, den er vist ikke kommet til Danmark endnu.

Hej Parafinoksen.
    Hvis man ikke er til pladespiller, kan man selvfÞlgelig udemÊrket have et anlÊg bestÄende af REGA-enheder. Jeg tror, at Valentino mener, at det er mÊrkeligt, at jeg har en Thorens pladespiller, nÄr jeg har en REGA forstÊrker. Med det er efterhÄnden ved at gÄ op for mig, at de tunge Thorens pladespillere har en lidt mere dÊmpet, tilbagelÊnet lyd.

Vinylfan DK

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej alle.

SÄ er min REGA ELICIT R kommet tilbage fra reparation hos importÞren Medlyd. Jeg har i dag hentet den hos min forhandler KT Radio pÄ Vesterbrogade i KÞbenhavn. Mains transformeren er skiftet. UDEN BEREGNING (under garanti) selv om den i dag netop er 4 Är gammel. Det er simpelthen super service, at jeg har fÄet den repareret, uden at det har kostet noget som helst.

Hvis jeg skal opsummere:
    Reparationstid: 12 dage
    Reparationspris: 0 kr.

En stor, stor tak til bÄde forhandleren KT Radio og importÞren Medlyd for en helt fantastisk god behandling. Det kan simpelthen ikke gÞres bedre. Og det er i hvert fald ikke det sidste REGA-produkt, jeg har kÞbt.

Mange hilsener fra en meget tilfreds og glad mand i Danmark
    Vinylfan DK

IvarT

FlĂžyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har du hÞrt om han som bare skulle sette pÄ en keramisk spacer pÄ tonearmhodet pÄ en Rega, og sÄ fikk han ikke lov til Ä spille plater mer? Vel, nÄr du leser dette har du iallfall hÞrt om han :D

Greia er det at i gÄr sÄ skulle jeg sette pÄ den keramiske spaceren fra Korf pÄ tonearmhodet pÄ min Rega P6. Monteringen av Korf-spaceren var jo det enkleste av alt, men fÞr det sÄ mÄtte jeg putte pÄ en ekstra Rega-spacer for Ä heve tonearmen. Da mÄtte jeg finne noen litt lengre skruer til tonearmfestet. To av tre skruer gikk helt fint. Den tredje var et helvete.

Etter mye plundring konkluderte jeg med at det mÄ vÊre noe i veien med gjengene for det tredje hullet, for det var altsÄ ikke tale om at jeg fikk skrudd den skrua helt ned i hullet. Den gikk cirka halvveis nedi, og sÄ var det bom stopp. Til slutt mÄtte jeg bare resignere med Ä bruke en litt for kort skrue som ikke kunne strammes skikkelig til i det tredje hullet til tonearmfestet. Men heldigvis var de to andre skruene helt stramme da.

Mens jeg holdt pÄ Ä styre med dette skruehullet fra helvete sÄ mÄtte jeg ha platespilleren pÄ hÞykant, og jeg tok da vekk drivreima og underplata. SÄ var det tid for testing etterpÄ.

FĂžrst uten platetallerken og alt virket helt normalt:

SÄ satte jeg pÄ platetallerken:

Som dere ser sÄ spinner motoren for harde livet, men reima flytter seg ikke med platetallerkenen pÄ. Uten platetallerkenen ser alt helt normalt ut, og jeg hÞrer heller ikke noen ulyder. Er det noen som har peiling pÄ hva som kan ha skjedd her?

Disse tiltakene er forsĂžkt - uten effekt:
    • Etterfylling av noen drĂ„per olje (mineralsk girolje som Rega anbefaler) pĂ„ og rundt spindelen til underplata. OgsĂ„ motoren fikk seg noen nye oljedrĂ„per i samme slengen.
    • Grundig rens av sporet der som drivreima er festet - bĂ„de pĂ„ motoren og rundt kanten av underplata.
    • Vask av drivreima i Zalo-vann.
    • La spilleren stĂ„ og snurre uten platetallerken pĂ„ i flere timer sammenhengende.
    • Gi platetallerkenen "starthjelp" med hĂ„nda - varte kanskje i en halvtime fĂžr platetallerkenen stoppa av seg selv mens motoren fortsatte Ă„ spinne.
    • PrĂžve med en annen drivreim. Jeg tok fram Rega White Belt som fulgte med spilleren da den var ny. Det ble bare enda verre. For ordens skyld: Drivreima som sitter pĂ„ er sĂ„ godt som ny. Bare brukt noen fĂ„ timer.

Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    SnarĂžya
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje kula som subplatter akslingen hviler pÄ har ramlet ut nÄr du har hatt spilleren pÄ hÞykant?

IvarT

FlĂžyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Det gjorde den faktisk, men jeg la den oppi igjen. For denne skal vel bare ligge i bunnen, eller mÄ man vÊre ekstra nÞye med hvordan den plasseres? Jeg kan ta en ekstra sjekk nÄ bare for Ä vÊre helt sikker.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Antall liker
    75
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    ^ Det gjorde den faktisk, men jeg la den oppi igjen. For denne skal vel bare ligge i bunnen, eller mÄ man vÊre ekstra nÞye med hvordan den plasseres? Jeg kan ta en ekstra sjekk nÄ bare for Ä vÊre helt sikker.
    Har du sjekket motor pulleyen, kan den ha lĂžsnet?

IvarT

FlĂžyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Du mener denne, sant?

motor_pulley_p6.jpg

Jeg kan trykke den litt ned, og sÄ spretter den opp igjen. Skal den gjÞre det? Ellers virker den ikke lÞs pÄ noen mÄte.

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    SnarĂžya
    Torget vurderinger
    3
    ^ Du mener denne, sant?

Jeg kan trykke den litt ned, og sÄ spretter den opp igjen. Skal den gjÞre det? Ellers virker den ikke lÞs pÄ noen mÄte.
    Men den gÄr vel rundt? Virker jo som om reima slurer pÄ den i videoen.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn