Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.838
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Pakker ned SLP 5 i løpet av uka, den blir satt til side inntil videre.
    Da kan jo du prøve den til helgen, eller lit før helgen. Får se hva jeg rekker.
    Tror ikke den kommer inn i kjeden igjen.
    Selger den ikke før jeg er helt sikker, samme gjelder MF 750 supercarger.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor Audiovalve?
    Har du hørt den, eller ønsker du deg denne basert på tips eller tester.
    På brukten nå ligger Conrad Johnson, CAT, Cary og en rekke habile fortrinn.
    Har hatt Audiovalve tidligere. Eclipse har jeg hørt flere ganger. Og uansett hvor jeg leser om denne eclipse, så kommer den svært godt ut.

Men MÅ ikke ha Audiovalve

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pakker ned SLP 5 i løpet av uka, den blir satt til side inntil videre.
    Da kan jo du prøve den til helgen, eller lit før helgen. Får se hva jeg rekker.
    Tror ikke den kommer inn i kjeden igjen.
    Selger den ikke før jeg er helt sikker, samme gjelder MF 750 supercarger.

Steinar.
    Kan ta vare på den for deg jeg. Så får du finne ut hva du gjør videre.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor Audiovalve?
    Har du hørt den, eller ønsker du deg denne basert på tips eller tester.
    På brukten nå ligger Conrad Johnson, CAT, Cary og en rekke habile fortrinn.
    Har hatt Audiovalve tidligere. Eclipse har jeg hørt flere ganger. Og uansett hvor jeg leser om denne eclipse, så kommer den svært godt ut.

Men MÅ ikke ha Audiovalve
    Jeg må også tenke litt på videresalg i tilfelle jeg ikke treffer blink på første forsøk.
    Da blir den CAT for eksklusiv /ukjent. Caryen er for dyr, har sett den langt lavere tidlige. CJ kjenner jeg ikke. Men skal lese meg litt opp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da ankommer Morten (NAT) ikveld. Prøver å finne informasjon om dette settet. Men finner svært lite. Er skikkelig spent på dette. Blir det fullklaff, så ofrer jeg både en hand og et bein.

Gleder meg også til å høre på Ove sin Klasse A forsterker.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    673
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du etterhvert skal selge Wired4sound, så kontakt meg. Har muligens en kjøper.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sender deg en pm. Min er helt oppgradert med diverse. Har mail på hele prosessen.

Denne sitter hart inne å selge. Du som har lillebroren vet jo hva de her kan prestere...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liker jeg settet til Morten, så har jeg ikke bruk for den.
    Gir beskjed.

Faller det ikke helt ismak så blir det å finne en preamp til den.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da ankommer Morten (NAT) ikveld. Prøver å finne informasjon om dette settet. Men finner svært lite. Er skikkelig spent på dette. Blir det fullklaff, så ofrer jeg både en hand og et bein.

Gleder meg også til å høre på Ove sin Klasse A forsterker.
    Jeg liker innstillingen din, Retep. Passelig fandenivolsk. Siden du har de høyttalerne du har så kan det hende at du får en aha-opplevelse i kveld, så jeg er spent på neste rapport med NATs forsterkersett i riggen. Hele magien med rør handler jo egentlig om at de rette rørene får rette samarbeidspartner på høyttalersiden. Det er synergien mellom forsterker og høyttalere som avgjør om du opplever den mye omtalte magien eller ikke. Mye tyder på at det vil bli slik for deg, men ingenting er sikkert. Uansett, ser fram til rapport senere i kveld. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morten rakk ikke meg idag dessverre. Så det settet får bli testa senere.

Evo2 er på vei. Blir veldig spennende å høre en skikkelig klasse A forsterker.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter denne demoen her med Luxman og Kharma...

Jeg ser ikke bort fra at det blir klasse A nei.

For dette spillte virkelig bra. Jeg fikk både fot og vuggene kropp. Smilet satt løst. Prøvde alt av terrorplater og det gikk rett igjennom. Flott feit tonalitet, men samtidig som det var flust av både rom, avstand mellom instrumenter og detaljer. Det var en slik ro over lyden jeg ikke har opplevd i hula mi noen sinne.

Samtidig som jeg kunne spille både rock og metall på en engasjerende måte.

Og ja, vi spillte uten subben. Er noen låter jeg vet jeg må ha subb. Men på 96% så føler jeg ikke at jeg trenger det.

Jeg har hørt flere oppsett som spiller riktigere enn dette. Også her hos meg. Men denne kombinasjonen av W4s dac, Luxman og Kharma...

Ja hva kan man si, dette var for meg grisebra.

En ting er helt sikkert, det er store muligheter for at Kharma blir værende meget meget lenge.

Takk for demoen Evo2. Setter meget stor pris for dette. Jeg pleier å være mer pratsom av meg. Jeg ble nok sugd litt lenger inn i musikken enn det som er høflig når man har besøk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    He he, han skjønner nok det. En liten reise, dette her. Og ganske gøyal sådan. At det ikke er forskjell på forsterkere må være enten den største bløffen noensinne eller så er det folk med sterkt nedsatt hørsel som hevder det. ;)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.042
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Du har testet Klasse A ifra en av de ypperste produsentene av klasse A... så du skal nok litt opp i pris for å matche det der ;) Klasse A til pølse pris smaker som oftest pølsevann :(.

Men ekstremt moro å se at du tester elektronikk skikkelig denne gangen! Her blir det nok livat ;).

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har både nedsatt hørsel og mener amper låter svært likt så lenge de spiller uten å stresse.

Har fremdeles nedsatt hørsel...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du har testet Klasse A ifra en av de ypperste produsentene av klasse A... så du skal nok litt opp i pris for å matche det der ;) Klasse A til pølse pris smaker som oftest pølsevann :(.

Men ekstremt moro å se at du tester elektronikk skikkelig denne gangen! Her blir det nok livat ;).
    Jeg er på en reise ja. Mangler kun en god forsterker nå føler jeg.

Jeg setter stor pris på muligheten Evo2 gav meg når han tok turen.

Har bestemt meg for at den neste ampen som skal inn skal jeg teste i eget oppsett. Legger nok ut både Svs og W4S effekttrinnet på børsen etterhvert. Litt mer midler til forsterker.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både nedsatt hørsel og mener amper låter svært likt så lenge de spiller uten å stresse.

Har fremdeles nedsatt hørsel...
    Men likevel hørte du åpenbart forskjellen når du fikk noe skikkelig fin elektronikk i hus, så selv du hører forskjell. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.760
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Må si det låt veldig bra hos deg,Peter. Med luxmanen låt det både bredere og tyngre enn med din forsterker.
    Det låt på ingen måte dårlig med ditt oppsett heller bare litt lysere og ikke så definert som med luxen:)
    Takk for kaffe kake og hyggelig demo av oppsettet ditt. Fikk noen gode tips om romdemping også ;)

O

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ny dag nye muligheter. Ble ikke mye søvn på meg inatt. Måtte opp å høre mer musikk. Flippa igjenom en del av de samme låtene som vi spillte igår. Og det som jeg synes går igjen er at Luxman spiller med klart mer tyngde og en søtere topp. Virker litt som fokuset i klangen går fra mellomtone / diskant til mellomtone / bass.

Ble ivertfall ikke tom for krefter den Luxmanen, selv om den er oppgitt til 30w. Vi låg vel på rundt 10w..

Med så ulike klangkarakterer på de to forsterkerene, så blir man nødt til å tenke seg godt om. Hvor vil man at veien skal gå videre. Mot det litt varme, tyngre lyden, mot enda mer nøytral og kanskje distinkte lyden. Vil man kanskje gå glipp av noen ting i lyden om fokus flyttet seg fra nøytral nøyaktig lyd, til varm og musikalsk lyd...?

Jeg vet bare at jeg likte kombinasjonen mellom Luxman og Kharma. Men likte også Copland, w4s og Kharma. som gav mye av det samme.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du får bare si ifra om du vil at jeg skal se litt på høyttalerplassering og hvor du burde plassere tiltak. Problemet med skråtak er at, ned skråtak så blir de meste av teoriene kun spekulasjoner, da de fleste teoriene er utarbeidet for normale rom.

Det det hele faller ned på, i min bok, er å dempe de flatene som er nermest høyttalere først. Og dempe tykt og stort nok. 1/4 bølgelengde i tykkelse med feks rockwool flexi A. Og så må absorbers vere så bred og høy nok.

Om du vil så sender du meg målene på rommet ditt Evo2 og gjerne bilder av alle 4 veggene og taket ditt.

Så kan jeg syns litt om du vil. Kjøp deg også en pakke med rockwool eller den nye som heter et eller annet hunton.. Så er det bare å plassere de rundt om i rommet etter speilmetoden. Den fungerer helt ok.

Det er nå måleutstyr kommer inn, et uvurderlig verktøy for å sette opp rommet og plassere høyttalerene og sweetspot.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Knauf Space Slab er vel tingen i følge Thohaug ! :) Har tenkt å fylle på av den sorten ivertfall.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Prøver du effekt uten skikkelig pre? Har du planer om pre? En god pre er som regel hjernen i anlegget, men oftest vanskeligst å akseptere å måtte punge ut dyrt på.
    Ser du er ute etter en god integrert kl A, og det kan nok fungere.
    Kanskje Morten på NAT burde ta med denne også? https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/forstarkare/bladelius-brage
    Ny dag nye muligheter. Ble ikke mye søvn på meg inatt. Måtte opp å høre mer musikk. Flippa igjenom en del av de samme låtene som vi spillte igår. Og det som jeg synes går igjen er at Luxman spiller med klart mer tyngde og en søtere topp. Virker litt som fokuset i klangen går fra mellomtone / diskant til mellomtone / bass.

Ble ivertfall ikke tom for krefter den Luxmanen, selv om den er oppgitt til 30w. Vi låg vel på rundt 10w..

Med så ulike klangkarakterer på de to forsterkerene, så blir man nødt til å tenke seg godt om. Hvor vil man at veien skal gå videre. Mot det litt varme, tyngre lyden, mot enda mer nøytral og kanskje distinkte lyden. Vil man kanskje gå glipp av noen ting i lyden om fokus flyttet seg fra nøytral nøyaktig lyd, til varm og musikalsk lyd...?

Jeg vet bare at jeg likte kombinasjonen mellom Luxman og Kharma. Men likte også Copland, w4s og Kharma. som gav mye av det samme.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Knauf Space Slab er vel tingen i følge Thohaug ! :) Har tenkt å fylle på av den sorten ivertfall.
    Hvilke porøs materiale som er "tingen" avhenger av tykkelsen Leikis. Skal man bruke 10 cm tykkelse så vil en type materiale være best egnet, en annen med 20 cm og en annen igjen med 30 cm osv.
    Dette vet også Thohaug utmerket.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvilke porøs materiale som er "tingen" avhenger av tykkelsen Leikis. Skal man bruke 10 cm tykkelse så vil en type materiale være best egnet, en annen med 20 cm og en annen igjen med 30 cm osv.
    Dette vet også Thohaug utmerket.
    Så ved vilken tykkelse er Knauf best og vilken tykkelse er Rockwool flexi a best ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så ved vilken tykkelse er Knauf best og vilken tykkelse er Rockwool flexi a best ?
    Avhenger også hvilke frekvensområde man skal vil ha best effekt i, så et sikkert generelt svar kan egentlig ikke gis. Det ser du på grafen under.
    20 og 25 cm med flexi og lambda.jpg

Når man er kommet opp i 30-40 cm, så er Lambda best stort sett over alt. Med unntak av veldig lave frekvenser, men det er effekten uansett så liten at det betyr marginalt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et annet eksempel her Leikis.
    15 cm med rockfon industrial vs. 15 cm Lambda.
    15 cm industrial vs 15 cm Lambda.jpg

Lambda klart best mellom 700 Hz og 400 Hz, men under 180 Hz så begynner industrial å dra fra. Men da er riktig nok effekten også begynt å bli lav.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Avhenger også hvilke frekvensområde man skal vil ha best effekt i, så et sikkert generelt svar kan egentlig ikke gis. Det ser du på grafen under.
    Vis vedlegget 408131

Når man er kommet opp i 30-40 cm, så er Lambda best stort sett over alt. Med unntak av veldig lave frekvenser, men det er effekten uansett så liten at det betyr marginalt.
    Nå kan ikke jeg noe om dette, men alle de kurvene så da temmelig like ut?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tråd for tiden med stadig prøving av alternativer. Du går skikkelig målrettet til verks nå med søkingen. Nå det gjelder spørsmålet på hva du skal gjøre som du stiller deg selv lenger oppe så er det nok Kharma som har svaret på det. Slik du har stilt deg så er det høyttalerne som er det sterke leddet i kjeden, så det er de som som i praksis avgjør hva som skal inn i riggen nå. For meg stilte det seg omvendt, jeg hadde forsterkere som på sett og vis avgjorde hva som endte i krypten til slutt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kharma er jeg svært fornøyd med. De kobler meget godt til rommet, og spiller musikk på en måte jeg liker det.

Nå er jo jakten på forsterker i full gang. Har fått streng beskjed fra Morten om å la Bladelius Brage stå på i ett døgn for jeg virkelig setter meg ned.

Får høre på Morten...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du regner ordinær europris så gjør faktisk mine forsterkere og høyttalere det. Men det mener jeg er en unødvendig tommelfingerregel, for over achievers både på høyttalersiden og forsterkersiden vokser voldsomt med kompanjonger en prisklasse eller to over sin egen. :)

Kharma er jeg svært fornøyd med. De kobler meget godt til rommet, og spiller musikk på en måte jeg liker det.

Nå er jo jakten på forsterker i full gang. Har fått streng beskjed fra Morten om å la Bladelius Brage stå på i ett døgn for jeg virkelig setter meg ned.

Får høre på Morten...
    Du får gjøre det. Men skal han ikke stikke innom med de kinesiske rørforsterkerne også en dag?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn