Ok, hva skal man si om Bladelius Brage da. En liten 50w klasse A til under 30 laken.
Jeg har jo hatt Luxman til ca 3 ganger prisen i eget oppsett over noen timer der jeg selv fikk bestemme musikk og volum. En Luxman jeg likte veldig godt.
Vel Brage er rett og slett en knakende god forsterker. Den spiller enda mer åpent enn Luxman. Hvor Luxman med sin sødme gir enda mer trøkk i bassen. Jeg har et par testlåter hvor det pleier å skjære litt i ørene når jeg drar på litt. Både hos Luxman og Brage så skjer ikke dette. Med W4S rett på dac så er det tilbake.
Tonaliteten til Brage, med mitt utstyr, mine høyttalere og mine ører legger seg imellom Luxman og W4S ( W4s blir spillt på rett fra dac. Uten forforsterker) men ikke helt i sentrum, litt mot w4s. Den fremstår for meg som meget oppløyst, detaljrik og med god fylde. Men jeg føler litt mer behov for å koble til subwoofer med Brage enn med Luxmanen. Med W4S så må jeg ha subb
Brage liker seg best med musikk som er godt innspillt, det samme som w4s, hvor Luxman er mer tilgivende for mindre gode innspillinger.
Sammenligner jeg w4s mot Brage så blir det mye likere. Brage er altså en anelse mørkere/mykere enn w4s.
Jeg mener også at w4s fremstår som ørlite strammere i bassen. Men det er meget små nyanser.
Jeg synes kombinasjon av W4s dac + w4s effekttrinn og Brage er svært like. Nå profiterer nok w4s på synergien av å bli laget for å spille sammen.
Forskjellen på W4s og Brage er
Brage er litt mykere/ varmere i lyden.
W4s er ørlite tightere spes i dypbassen. Men med W4S så føler jeg mer behov for subb.
Brage har også litt mer ro i lyden. W4s er litt sintere
Oppsummert
I mitt oppsett, mitt rom og min musikk så hadde jeg valgt Luxman.
Hadde jeg ikke hatt w4s trinnet så hadde jeg valgt Brage. Men siden jeg har w4s så synes jeg Brage og W4S er såpass like at å selge W4S for å kjøpe Brage ikke blir riktig.
Jeg vet hvor godt den W4s kombinasjonen er ( les gjerne reviews på nettet) så at Brage hos meg er enda litt bedre, viser bare hvor god den er.
Brage er et stykke svensk musikk kunst som jeg mener er et virkelig godt kjøp i sin prisklasse. Godt jobba Bladelius!