Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det som er litt kult med Morten er jo at han ofte snakker rett fra levra.

Han trodde faktisk ikke de blokkene ville kle meg så godt. Lyden ja, men ikke dette med rør. Rørbytter, tanken på at rør kunne gå. Spes på en lørdag kveld så har man ikke musikk før på mandagen. Var hos han en god stund.. Praten gikk.

Blir nok noe ikke rør denne gangen heller.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    2x50w klasse a fra de svenske skoger... blir morro å høre hva den byr på :)

fraiser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt en del rør amper og alltid hatt reserve av alle rør. Utelukkende pga det du nevner. Har man reserve er det null stress..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har også hevet Kharma litt for å teste ut diskant i ørehøyde.

Lekkert er det IKKE men gjør sin nytte.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    _20161102_163155.jpg

Om jeg hever de permanent så blir det nok å lage en steinplate med noe gummi under.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er nevrosene som holder meg unna rør og ;)
    En håndfull valium i form av god musikk så glemmer man det. Nevroser for rør er noe jeg heldigvis ikke har, selv om jeg har opplevd at rør har røket en gang på en av mine tre forsterkere. Da hadde jeg ikke bytterør i bakhånd men jeg hadde reserveforsterker som viste seg å være bedre enn #1 så det foregikk også uten at nervene tok noen skade av det. Men det er nok likevel godt mulig at det ikke er noe for Retep, han går uansett en framtid med høy kvalitet i møte. :D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skriver ikke noe om hva jeg synes enda ang Brage.
    Men jeg får fot...

DoB

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Det med rørnevroser skjønner jeg meg ikke helt på.
    Har hatt et bredt spenn med rørforsterkere på alt fra 2x8 watt til 2x200 watt og har aldri opplevd problemer med noen av dem:)

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Jeg har også landet på klasse a denne runden. Om det ikke blir rør her i gården blir det å holde seg til klasse a. det er en ny verden på mine ht hvertfall. Brage står absolutt på ønskelisten engang så skal bli spennende å følge med på hva du mener om den :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Neida. Mer som 24minutter. Men må jo høre litt.

Skriver ikke noe mer før imorgen kveld. Eller på fredag morgen rundt Brage.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neida. Mer som 24minutter. Men må jo høre litt.

Skriver ikke noe mer før imorgen kveld. Eller på fredag morgen rundt Brage.
    Hah, vi får se på det. Plutselig kommer det små åpenbaringer som du bare må fortelle oss om. ;)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Nå må ikke du begynne å prate om lyd, før du har målt hva du egentlig hører:) Dette er kl A, og det lar seg ikke temme.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så så gutter...
    50w er jo og blir 50w uansett hvordan man vender på det.

Forskjellen er jo hvordan de 50w blir levert.

Uansett 50w på Brage, 30w på Luxman eller 1100w på W4S Kharma spiller mer enn høyt nok for mine ører.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk en kort seanse til med Brage igår kveld. Ampen hadde vek fått en 5-6 timer med oppvarming. Kan ikke si jeg hørte mye forskjell men legen (Morten) sa at den trenger 1 døgn. Så vi får høre på legen. Nå veit jeg ikke hvor mange trinn volumkontrollen har men ved 24 i displayet så er det nok lyd for min del.

Skriver ikke noe mer om Brage, før jeg får en skikkelig runde. Men at det er ulik klang på Brage og Luxman og Brage og W4S, det er det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Føler meg kjempeheldig, gode høyttalere jeg liker svært godt, en dac jeg ikke føler gjør noe galt, en effektforsterker som spiller godt og kroner på konto i tilfelle det dukker opp noe jeg bare må ha.

I og med at jeg liker lyden jeg har nå så er det ingen hastverk med å få tak i forsterker. Dette gjør jo at jeg kan ta tiden til hjelp og virkelig finne den rette.

Ser også ut til at jeg kommer til å selge W4S etterhvert, da jeg nå har fått testet to klasse A forsterkere og begge har lyd fra den samme familien som tiltar meg.

Har fått noen tips ang transistor A/B også som nok er både spennende og fornuftige. Så jeg holder ørene og øynene åpne.

Bruktmarkedet er så tregt for tiden at jeg kan tillate meg å kreve å få forsterkere hjem til test. Kommer ikke til å kjøpe i blinde denne gangen, bassert på tester og rykte.

Dere får ha en flott dag, jeg gleder meg til å komme hjem til en seanse med Hr. Brage

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hjemme alene. Har starta evalueringen av Mr. Brage...

Kjører på med noen terrorspor.

Synes litt synd på Brage. Den skal testes opp mot Luxman til ca x3 ganger prisen.

Er jo urettferdig som fy, men vi kjører på.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Hvilken Luxman er det snakk om?

Hjemme alene. Har starta evalueringen av Mr. Brage...

Kjører på med noen terrorspor.

Synes litt synd på Brage. Den skal testes opp mot Luxman til ca x3 ganger prisen.

Er jo urettferdig som fy, men vi kjører på.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Ahh- du legger vel ut noen inntrykk av den også? Har jo mottatt ovasjoner denne;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen sider tilbake står det litt om min begeistring...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skjer jo en del her så fullt forståelig.
    .

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    993
    Men EN ting registrerte jeg- at du la rørutstyr på is på bakgrunn av påført rørnevrose fra forhandler, som vel så vidt meg bekjent har solgt rørutstyr i en liten mannsalder? OG som i tilfelle enten burde vite bedre, evenuelt selge bedre rørutstyr......

Har selv mer eller mindre hver kveld (i sesong) 38 stk glødende sådanne i aksjon, kan ikke akkurat påstå at rørhavari er noe som plager- tenke jeg etter har kanskje et par rør gått fløyten i dette milleniumet- så er selvf. andre byttet pga .sjel år og alder, all den tid dette er slitedeler (om men leeeengevarende sådanne)

Synd hvis man dermed går glipp av den lydmessige åpenbaringen (men som kjent, ikke alle blir "frelst" heller)

PS! Nostalgisk som jeg er, Luxman, har jeg trua på- rør eller ei..........

Beklager litt ot. Og lykke til med testing

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er mye ot her i tråden.
    Morten mente ikke at rør er en uting, bare for å ha sagt det. Men etter litt småprat så ble vi vel litt enige om at rør kanskje ikke passet meg helt. Men at jeg burde teste selv.

De nevrosene er det jeg som har fått, helt på egen hand.

Det cayin settet er fremdeles på blokka mi. Og det hadde vert helt topp å få testa det ut.

Håper fremdeles på muligheten til det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, hva skal man si om Bladelius Brage da. En liten 50w klasse A til under 30 laken.

Jeg har jo hatt Luxman til ca 3 ganger prisen i eget oppsett over noen timer der jeg selv fikk bestemme musikk og volum. En Luxman jeg likte veldig godt.

Vel Brage er rett og slett en knakende god forsterker. Den spiller enda mer åpent enn Luxman. Hvor Luxman med sin sødme gir enda mer trøkk i bassen. Jeg har et par testlåter hvor det pleier å skjære litt i ørene når jeg drar på litt. Både hos Luxman og Brage så skjer ikke dette. Med W4S rett på dac så er det tilbake.

Tonaliteten til Brage, med mitt utstyr, mine høyttalere og mine ører legger seg imellom Luxman og W4S ( W4s blir spillt på rett fra dac. Uten forforsterker) men ikke helt i sentrum, litt mot w4s. Den fremstår for meg som meget oppløyst, detaljrik og med god fylde. Men jeg føler litt mer behov for å koble til subwoofer med Brage enn med Luxmanen. Med W4S så må jeg ha subb

Brage liker seg best med musikk som er godt innspillt, det samme som w4s, hvor Luxman er mer tilgivende for mindre gode innspillinger.

Sammenligner jeg w4s mot Brage så blir det mye likere. Brage er altså en anelse mørkere/mykere enn w4s.
    Jeg mener også at w4s fremstår som ørlite strammere i bassen. Men det er meget små nyanser.

Jeg synes kombinasjon av W4s dac + w4s effekttrinn og Brage er svært like. Nå profiterer nok w4s på synergien av å bli laget for å spille sammen.

Forskjellen på W4s og Brage er
    Brage er litt mykere/ varmere i lyden.
    W4s er ørlite tightere spes i dypbassen. Men med W4S så føler jeg mer behov for subb.
    Brage har også litt mer ro i lyden. W4s er litt sintere

Oppsummert
    I mitt oppsett, mitt rom og min musikk så hadde jeg valgt Luxman.

Hadde jeg ikke hatt w4s trinnet så hadde jeg valgt Brage. Men siden jeg har w4s så synes jeg Brage og W4S er såpass like at å selge W4S for å kjøpe Brage ikke blir riktig.

Jeg vet hvor godt den W4s kombinasjonen er ( les gjerne reviews på nettet) så at Brage hos meg er enda litt bedre, viser bare hvor god den er.

Brage er et stykke svensk musikk kunst som jeg mener er et virkelig godt kjøp i sin prisklasse. Godt jobba Bladelius!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som om Luxman har mer rørlignende egenskaper. Det som er greia med høyttalere som trives godt med rør er at de ofte krever noe spesielt for å våkne skikkelig til liv i bassen. Synd du ikke hadde Kharma tidligere i år da det var en relativt ny Luxman 5xx-forsterker på Torget til 25k. Men det kan virke som om du bør sjekke ut rør også i effekt til disse slik du beskriver lyden nå med Brage.

Av integrerte forsterkere bør både Primaluna Dialogue Premium HP og Line Magnetic 218ia være i din prisklasse, begge har fått hysterisk gode kritikker i Stereophile. Det Cayin-settet til NAT kjenner jeg ikke, men det er vel i omtrent samme prisklasse det også. Og Cayin er jo også kjent for å levere varene. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Håper å få resta cayin.

Har nå lagt ut pc13 dsp til salgs, w4s skal lånes ut på søndag. Blir begge solgt så blir budsjettet vesentlig høyere til forsterker.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du sjekket om det ligger noen brukte Luxman 5xx ute for tiden? De dukker jo opp fra tid til annen. Og hvor mye koster det Cayin-settet, og hva består det av?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Luxman 5xxx er virkelig bra forsterkere IMO. Ønsker du hakket mer fylde enn Luxman vil jeg tro at en integrert Accuphase gjør jobben.

Final

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror han var ganske fornøyd med Luxman, men Accuphase var også i mine tanker. Nå som Bjørn Olaf selger ut endel av lagerbeholdningen etter the late great Tor bør det være noen gode kjøp å gjøre på Accuphase i disse dager. Det er virkelig gromt, Retep. Bør også være noen gode tilbud å få på Cary rørforsterkere. En SLI80 bør være innenfor budsjettrammene med litt godprat.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Var det jeg også tenkte Baluba. Nok tiden for gode Accuphase kjøp nå. Som Luxman er jo også de små smykker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    Tror ikke de har noe særlig Accuphase på lager - det meste ble tatt inn etter bestilling fra kunder.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har du sjekket om det ligger noen brukte Luxman 5xx ute for tiden? De dukker jo opp fra tid til annen. Og hvor mye koster det Cayin-settet, og hva består det av?
    Snakker om sola så skinnern - sjekk Torget

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn