Den Audio Research-en er jo litt Retep, spør du meg. Det er rør med high tech-look, og vi vet jo at det er en svært kompetent forsterker. En ting som taler sterkt for den er at den har krefter nok til å hanskes det meste, og pryle livskiten ut av Kharma, og det gjør den litt Retep-vennlig. Jeg føler at han liker tanken på å ha de ekstra kreftene i bakhånd. Det du nok vinner med LM-alternativet er mer av den berømmelige magien. Det er tross alt en mer eksotisk konstruksjon enn den mer snusfornuftige amerikaneren.
Klasse A kan forøvrig være så mangt, noe Retep har demonstrert de siste dagene. Klasseprinsipp har ikke nødvendigvis sammenheng med klangbalanse. Men det er noe som sier meg at måten Luxman spilte på Kharma virket veldig "røraktig" ut fra beskrivelsene til både deg og Ove. Du skylder nesten deg selv å prøve i alle fall, så det er riktig av deg å prøve ut forskjellige alternativer før du bestemmer deg.
Eldre modeller (ikke urgamle!) av Luxman 5xx-modeller går forresten innenfor ditt budsjett, og de dukker opp fra tid til annen. Ble vel solgt en for noen og tyve tusen tidligere i år. Hvis du etter å ha testet rør synes de gjorde det samme for deg som Luxman gjorde, så tror jeg en litt effektiv søking etter en slik forsterker innenfor budsjettrammene kan bli fruktbart, hvis du blir smittet av de nevrotiske blant oss. Hvis ikke blir du smittet av rørsykdommen og ender blant oss fordømte anakronismer.