Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Faen det skulle jeg ha hatt. Sitter heldigvis ikke direkte under den.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høyttaleren i taket henger fremdeles. Ikke rukket seg en mm. Så da kjører jeg på.

Prøvde også å vinkle høyttaleren med å justere krokene. Får ikke helt riktig vinkel. Så her må jeg til med noe pen kjetting el lignende. Fått opp begge takkanaler i front nå. Neste på lista er å justere sofa til riktig posisjon. Ikke lenger frem men kan flyttes bakover ca 1m før atmos bak kanalene kommer i linje med surround back. Samtidig som jeg er innenfor de 45-55gradene som er anbefalt av Dolby.

Blir nok atmos her iløpet av dagen. Håper jeg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sofa og fronthøyttalerene på plass. Så må er det klart for å sette opp atmos bak. Ut å kjøpe kjetting.. Må vinkles litt mer enn jeg får til med kun krokene.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med nytt oppsett :) Håper du er mer i mål nå enn før? Det virker som du liker lyden igjen. Det er jo et godt tegn ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo er nok en god kombinasjon av marantz reciver og Triangle ja. Blir bedre 2 kanals forsterker etterhvert. Og bassystem. Men koser meg med lyden som aldri før. Jeg må nok ha noe fra dette franke merket for å kunne kose meg. Har sagt det før men Triangle har et eller annet som jeg virkelig liker, og som jeg ikke har funnet i andre høyttalere. En eller annen X faktor.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert å handla inn resten nå. Flaska til med rca kabler..

14890604771401182153726.jpg

Hele 400kr for 4x50cm og 4x100cm...

Så her er det ikke kablene som har prioritert.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja det er visst det. Har ikke tenkt på det faktisk. Morsomt at du liker tråden. Står mye informasjon her, og mye fjas..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    To kanaler ferdig. Nå skal det opp. Kabelgater får komme i neste omgang...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Alle kanalene trekt ferdig. Nå får vi se da om jeg får ruta atmos lyden fra Marantzen igjennom 7.1 inn på Pioneeren... Først en kaffepause.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Koblet til. Ruta lyden i marantzen, koblet opp 4 kanaler fra marantz til Pioneer. Tre kanaler fra marantz til Rotel.

Kjørte pinknoise på alle kanaler. Jada lyd i all 11 høyttalere og på riktig plass iforhold til bilde med audessy.

Jeg har nå atmos kino!!!!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gleder meg. Var morsomt med 7.1 sist. Håper på en oppgradering i kvalitet. I spl spørst det. Sist gang hadde jeg RF7 front. RC7 senter og 4x Rf5

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ferdig å måke litt. Må vel til med en runde audessy tenker jeg. Men først rydde.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så da gjenstår følgende.
    Finne beste plassering for senter og surround back.

Sort stoff på den ene absorbenten på begge sider. Mulig hele buen blir hvit slik at den går bedre inn i rommet.

Justere subbene med minidsp 2x4 har en liten dipp nå ( helt uten korresjon) mellom 30-45 hz. -3 Db.

Kjøre audessy og etterkorrigere.

Få tak i et teppe. Atmos kanalene spiller rett ned i gulvet. Lage noen absorbenter evnt diffusorer ved surround kanalene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så lurer jeg på noe....

Står det atmos på fronten på bluray omslaget. Eller må jeg lete på baksiden?

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    672
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Koblet til. Ruta lyden i marantzen, koblet opp 4 kanaler fra marantz til Pioneer. Tre kanaler fra marantz til Rotel.

Kjørte pinknoise på alle kanaler. Jada lyd i all 11 høyttalere og på riktig plass iforhold til bilde med audessy.

Jeg har nå atmos kino!!!!
    Da begynnner moroa.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    672
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Trur du bør prøve og få løfta senteren litt høyere,ellers er det jo kult med stativ.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får se hvordan dette blir på stativet. Bruker nok senteren mest når dama og jeg skal se film. Helst skulle jeg ha hatt lydtransperant lerret. Kanskje til sommeren.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener at surr-back bør stå mer rett bak deg - en på hver side av den svarte "et eller annet"...:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det må prøves ut. Mulig jeg har lest oppsettet feil. Takker

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Opp og kontroll måle.

Så får jeg kjøre en runde med audessy.

Skal alle kanalene gi like mye spl når jeg kjører test tonene fra reciver?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Satt da surround back litt lenger inn enn utgangspunktet. Nå står de på 150 grader.

DSC_0068.jpg

Wop Wop whop whop....

Tar tid med å måle så mange høyttalere og subber.

Blir spennende å høre hva dette resulterer i. Etterpå blir det å gå over med rew og finstille dette.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ferdig med audessy. Synes den setter subbene litt lavt i nivå. Ivertfall på musikk. Men har jo erfaring med audessy fra marantz 8801. Savner dog en funksjon på 7010, mulig den ikke blir aktivert før jeg kjører surround materiale. Men mulighet for å justere EQ på høyttalerene. Ta utgangspunkt i audessy og så dra ned noen topper. Jeg har det vanlige trøbbel området på 250-350 hz som jeg alltid har hatt. Og det legger audessy på 5Db over hele linja. Mener å huske at jeg kunne gå inn å dra de toppene ned på 8801. På 7010 får jeg kun lov å justere frontkanalene.

Men tror jeg var heldig med denne runden audessy. Det svinger virkelig på musikk her nå. Kjører audessy bypass på Quartet.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Ferdig med audessy. Synes den setter subbene litt lavt i nivå. Ivertfall på musikk. Men har jo erfaring med audessy fra marantz 8801. Savner dog en funksjon på 7010, mulig den ikke blir aktivert før jeg kjører surround materiale. Men mulighet for å justere EQ på høyttalerene. Ta utgangspunkt i audessy og så dra ned noen topper. Jeg har det vanlige trøbbel området på 250-350 hz som jeg alltid har hatt. Og det legger audessy på 5Db over hele linja. Mener å huske at jeg kunne gå inn å dra de toppene ned på 8801. På 7010 får jeg kun lov å justere frontkanalene.

Men tror jeg var heldig med denne runden audessy. Det svinger virkelig på musikk her nå. Kjører audessy bypass på Quartet.
    At man må heve subnivået etter Audyssey er vel ganske vanlig har jeg skjønt...

Og du kan nok dessverre ikke "dra ned" noen topper etter at Audyssey er ferdig - det er "take it or leave it". Det er derfor jeg vegrer meg får å teste ut en sånn en hjemme.

Du kan vel ikke ha vært så heldig med Audyssey-runden din , hvis du må kjøre "Audyssey-bypass" for at det skal svinge..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På 7010 så heter Full audessy Reference. Den er tydeligvis ment for film da den drar ned nivået over 1200hz med 2db pr oktav. Har ikke målt og sjekket. Det fører til at lyden blir tammere enn med bypass L+R det er fremdeles full korrigering på subb og resten av kanalene. Er kun EQ som blir forbigått.

Blir spennende å koble opp REW og justere meg inn. Men føler at det spiller godt nå i 2 kanaler.

Nå er det snart tur til Thohaug. Musikk og pils + pizza før vi drar på Telenor arena for lit underholdning. Avenged Sevenfold og Disturbed som skal underholde oss noen timer....

Ahhh gleder meg syyyykt mye

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn