skjønner du nå at dette ikke er snakk om overkillbass, men om pur kapasitet som gir mye headroom siden det igjen gir ren, gjevn og dyp bass som gir et solid og kapabelt fundament for resten av registeret?
Jeg skjønner; at jeg kan spille høyere, klarere, med mer trykk og bedre detaljeringsevne enn med mine SVS SB-13, der de begynte å få pusteproblemer er XTZ`ene såvidt igang. Dette holder lenge for meg og ordet overkill ligger for meg i at jeg har mye å gå på i volum før de for problemer. Jeg skal ikke delta i VM for bassjunkier så XTZ holder for meg og mine 20m2. Angående annenhåndsverdien er jeg ganske sikker på at ett merkenavn bak ett slik salg er helt klart mer positivt enn hvilket som helst annet selvbygg.
Viser seg kanskje i praksis også når du ser systemet som ligger ute som plutselig "detter" 15K i pris på noen uker.
Hvilket bassystem har du hutsefruts?
Å der svarte så si authentic for meg, jeg er heller ikke ute etter noe selvbygg, men klean bass er jeg ute etter både i lave og høye volumer. Slik jeg har det stuen her å så trykker 10 tommerene og 12 tommeren utrolig godt + det går dypt og jeg får bassen 360 grader her inne, og det er takket være det nedover spilte 12 tommeren. Så når vi begynner og nærme oss 6 12 tommere med 500 watt på hvert element så vil jeg si det er nok for mange. Jeg skal så sagt prøve med 2 først, for dette handler heller ikke om å ha mest bass for meg, men at det skal spille tight og kontrollert heile veien. Og det er her jeg er utrolig tålmodig, når det kommer til plassering, timing og innstillinger. Dette vet jeg alt om, brukte nesten 3-5 mnd og mere til før jeg var fornøyd her i stuen og det var verdt det. Blir selfølgelig enklere når man får lytterom for da har man hjelp akustisk sett. Eneste akustisk sett hjelp jeg har i stuen er vegg til vegg teppet og møbler.
Mvh Imagine.
imagine, essensen i det jeg forsøkte å forklare deg handlet ikke om diy eller ikke diy, men om fordelen av stort system med mye headroom. det jeg forsøker å fortelle deg er det samme som damene sier til hverandre i symøtet: size does matter.
for å formulere det innenfor ei ramme som ligger deg klossere til hjartet: hvis du kjøper 8 stk xtz 3x12 så vil det være bedre enn 4 stk, som vil være bedre enn 2 stk som vil være bedre enn 1 stk.
du skriver ofte at du kan takke hfs for at du har så god lyd. vit at alle innlegg jeg har skrevet til deg har vært i beste mening men det ser ut til at du misforstår det jeg skriver fordi det er litt utafor hva du har tenkt selv.
intensjonen min er ikke å få deg til å bygge et system som løsner hele os på rot, men å gi deg en innsikt du helt åpenbart ikke har, siden du gjentatt skriver ting som dette:
"Jeg skal så sagt prøve med 2 først, for dette handler heller ikke om å ha mest bass for meg, men at det skal spille tight og kontrollert heile veien"
som om det var noe du fikk mindre av med større system. her har du misforstått totalt, for det er stikk motsatt. du får tightere, mer kontrollert og bedre bass med stort system.
siden referansen din er noen mopedsubber av billigste sort så vil opplevelsen din garantert nå nye høyder med to stk xtz 3x12. det vil være en helt ny verden for deg.