Det kan fort stemme at du for mer trøkk med hustsefruts løsning over, finishen vil nok være langtifra XTZ og annenhåndsverdien vil være betraktelig lavere og vanskeligere å selge. Angående trykket ser jeg det som menigsløst for min del å skulle ønske mere av det selv på film, jeg har trykk i massevis og membranelementene er såvidt i bevegelse som også Retep påpekte når han var hos meg. Nå kan dette stille seg annerledes i større rom men for meg med 20m2 er det overkill og litt til med 6-12". Eneste grunnen for meg å skulle vurdere 2 tårn til måtte være for å jevne ut responsen og sette de i motsatte hjørner og bruke mindre eq. Da krever det en liten ombygging av trappen så dette blir litt fram i tid og mye kan ha endret seg til da.
Nå skal det sies at de 25K 8x12 ønsker for sine virker være ett bra kjøp og hadde han i utgangspunktet lagt seg på dette vil jeg tro jeg fort kunne satt med disse i kjelleren min.
Når vi snakker om subwoofere her nå og plass, mitt rom blir på 7x4 meter + ca 3 meter tak høyde så frister det heller med 12 stk 12 tommere enn 6 stk hmmmm. Nå vil ikke jeg ha nå over kill med bass, for dette systemet så vil jeg ha med subwoofere til og spille musikk en sjelden gang. Teste ut med 2 først så får jeg se.
som jeg og andre har sagt til deg før: det er ingen automatikk i at flere subwoofere gir overkill bass. man får renere, uanstrengt og bedre bass! overkill bass handler om nivåjustering. lar du bassen spille for eksempel 20-30dB høyere enn alt annet så vil de aller fleste si at man har overkill bass.
la oss ta et eksempel: tenk deg at du putter 16 stk 18" inn i rommet ditt, hver av disse lager lyd ved å bevege seg inn og ut. jo mer de beveger seg inn og ut, desto høyere blir lydtrykket. jo lavere i frekvens man går, jo mer må de bevege seg inn og ut for å holde lydtrykket. jo mer de beveger seg inn og ut, jo høyere blir forvrengningen. siden du har 16 stykker så trenger hver 18" bare å bevege seg bittelitt, fordi det er 16 stykker av dem som jobber sammen.
siden det er mange av dem, så jobber hver enkelt veldig lite, så blir forvrengningen lavere og dermed lyden bedre.
siden det er mange av dem, så har de sammenlagt mye kapasitet til å flytte luft når et dynamisk parti kommer, for eksempel en eksplosjon i en film.
siden det er mange av dem, så øker kapasiteten lenger ned i frekvens mye. å ha mye kapasitet i for eksempel 500 hz er enkelt, god forvrengningsfri kapasitet til 10 hz krever et stort bassystem.
siden det er mange av dem, så kan de spres utover og eventuelt deles på slik måte at de fyller hele rommet med bass og gjør at man fyller igjen dipper man ellers ville fått i responsen over flere seter.
det samme gjelder forsterkere, du vil ikke ligge å presse grensene på en forsterker, for da klipper du signalet og ting forvrenger. det samme gjelder bass. du vil ikke ligge å presse på ytterpunktene for kapasiteten, da får man mye forvrengning. headroom er stikkordet hele veien.
skjønner du nå at dette ikke er snakk om overkillbass, men om pur kapasitet som gir mye headroom siden det igjen gir ren, gjevn og dyp bass som gir et solid og kapabelt fundament for resten av registeret?
de fleste blir sikkert kjempefornøyd med 2 stk 3x12, men her snakker vi om elitesystemer, og sannheten er at velbemidlede folk ofte går hen og kjøper seg en eller flere svinedyre subwoofere til 50' eller mer som aldri vil kunne måle seg med et dedikert og stort bassystem til samme pris. xtz subbene er veldig billige ut fra hva de leverer, men man vil fortsatt kunne overgå ytelsen i dem til samme pris, men det krever at man er villig til å gå inn for det. så ingenting negativt til de som gjør enten det ene eller det andre, men når det gjelder bass så er diy den beste veien siden man kan skreddersy løsning til rom, preferanser og kapasitet på en langt mer fleksibel måte enn å kjøpe noe som er ferdig. men som sagt. det krever sin mann og er ikke for alle.
når man begynner å dra annenhåndsverdi inn så virker det ikke som om man er sikker engang. det handler vel om å gjøre ting en gang og å gjøre det riktig og skikkelig. bygger man et system som leverer dyp bass og har mye headroom med en gang så er det ikke så mye som kan oppgraderes så ting blir i egen eie. man bytter vel ikke ut et forvrengningsfritt bassystem med ett som er mindre fordi man liker forvrengning? i såfall kan man bare legge til forvrengning via dsp, he he he.