Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei ikke beskrevet nei. Må høre med design sjefen. Er noe hun har kjøpt en eller annen plass.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.430
    Antall liker
    8.564
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Klokka nærmer seg 9.30. Sola steiker og det er litt synden følelse her nå. Dvs alt for varmt for min del. I år må jeg finne en måte å kjøle ned hifirommet. For slik det er nå så kan det kun brukes tidlig på morgenen eller på kvelden. Midt på dag er det ikke sjans i havet for at jeg orker å sitte der.

    Da er det godt med dette lille Klipsch, Rotel, Cambridge anlegget.
    Vis vedlegget 442421
    Låter selvfølgelig ikke store anlegget til knærne. Men får alikevel fot. Og musikk kan nytes uten å kun måtte sitte i badebuksa.

    Kan vel kalle det for sommeranlegget fremover
    Det er en av fordelene med kjeller, svalt og deilig om sommeren, men da vil jeg heller være ute:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.719
    Antall liker
    14.862
    Sted
    Langesund
    Klokka nærmer seg 9.30. Sola steiker og det er litt synden følelse her nå. Dvs alt for varmt for min del. I år må jeg finne en måte å kjøle ned hifirommet. For slik det er nå så kan det kun brukes tidlig på morgenen eller på kvelden. Midt på dag er det ikke sjans i havet for at jeg orker å sitte der.

    Da er det godt med dette lille Klipsch, Rotel, Cambridge anlegget.
    Vis vedlegget 442421
    Låter selvfølgelig ikke store anlegget til knærne. Men får alikevel fot. Og musikk kan nytes uten å kun måtte sitte i badebuksa.

    Kan vel kalle det for sommeranlegget fremover
    Det er en av fordelene med kjeller, svalt og deilig om sommeren, men da vil jeg heller være ute:)
    Du har vel også de iskalde forsterkerne og du;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.051
    Antall liker
    51.879
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Jo. Har vindu og dør. Men kan ikke spille med de åpne. Da faller lyden sammen....

    Men spille og lufte spille og lufte osv går fint.
    Pansonic varmepumpe som også har aircondition,jeg har det nede og det funker.
    Si i fra jeg har gode priser på de,ferdig montert ;)

    O
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fett. Hvor mye støy er det fra slike?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    18Db... Send meg en pris på pm så får vi se.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    391
    et portabelt AC som de selger på expert etc. er også veldig anvennelig.. de kjøler såpass at det går fint å være i rommet.

    Jeg solgte nettopp et Retro AC, toppmodell som kosta over 5000,- for 800,-... Sjekk finn.no
     

    Muteki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2010
    Innlegg
    109
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    2
    problemet med mange gulvstående ACer er at de bråker veldig når de er i drift, om du har mulighet til å ha en veggmontert med kjøle enheten ute så er det kun viftestøy du vil ha inne!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så får vi se da hva Evo kan få til..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått stappa magen full av grillmat... Mmmm, luften har blitt kjøligere og det samme har det på lytteromet. Får avslutte kvelden med et par timer musikk imens frøkena spiller spill...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    La ut bilde av de to svarte kattene våres. Her er sistemann, en skikkelig sjarmør
    DSC_0012.jpg
    DSC_0014.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her om dagen var jeg en tur til Alphamale og fikk lyttet til hans B&W, Parasound og Trinnov. Fikk beskjed om å legge ut mine skriblerier i tråden min også så da kommer det noen ord fra den seansen under her. For dere som sliter med rommet og dens påvirkning. Selv om Alphamale kun er å skraper borti hva denne boksen hans gjør. Så er det betydelige forskjeller til det bedre med denne boksen aktiv.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så kom dagen da Alphamale og meg møttes for første gang. Etter flere år med å prøve å få til dette, var det virkelig på tide.

    Anlegget til Alphamale står i en helt vanlig stue. Ingen akustiske tiltak, og ting står der de må stå. Egentlig et litt uheldig utgangspunkt. Med den ene høyttaleren i ett hjørne, den andre mye friere. Slette harde flater rundt hele rommet. En glassvegg på den ene siden, kjøkken og gang og trapp på den andre siden.
    Så hvordan låter dette da.

    Vel.. Alphamale har en boks, Trinnov, som gjør mye med lyden. Virkelig mye. Og med denne innkoblet så låt dette i første omgang noe rart. Selv om frekvenser og tonaliteten var mye bedre, så skjer det et eller annet med lydbilde jeg ikke har hørt før. Rett og slett veldig uvant. Glem det du tenker på hiend. Sterkt fokus i midten mellom høyttalerene. Lyd som bretter seg ut fra ett punkt. Det er ikke slik Trinnov presenterer musikk.

    Nei, her sitter man mye lenger frem i salen. Artisten står fremfor høyttalere. Det trøkker godt og man merker ikke i det hele tatt spl nivået. Svarthvitt som også tok turen denne dagen. Hadde med en app som viste db. Og baselinje var ofte mellom 85-90db. Dette er ca 10db over mitt nivå. Men det merkes ikke. Ikke i det hele tatt. Ikke før man skal snakke med sidemannen.

    Lyden er som jeg liker den. Levende, og frisk. Uten å bikke over til å bli hard eller pågående. Subbene er meget presise og jeg kunne ikke høre at de dominerer lyden.

    Lyden ja, denne lydboblen jeg kun har fått i hjemmekino. Den har Alpha i stereo.

    Jeg var der ganske lenge. Og etterhvert så ble jeg litt mer vant til den lyden Trinnov lager. Og da vokser lyden enormt. Jeg var helt i starten ikke helt sikker på om jeg likte lyden best med eller uten. rett og slett pga måten lyden blir servert på. Etter en del timer så kunne jeg ikke tenke meg lyd hos Alphamale uten. Detaljer kommer mye bedre frem. Tonaliteten blir riktig, trøkket er der. Og det låter ikke stresset eller presset på noen måte. Alt stemmer på en måte.

    Jeg tror Alphamale virkelig koser seg med musikk når sjansen byr seg. Det er ikke vanskelig å forstå. For dette spiller annerledes en jeg er vant til. Men ikke negativt i det hele tatt. Dette låter virkelig godt.

    Nå planlegger Alpha å snu anlegget 180 grader. Noe som gjør at høyttalerene vil få nedre symmetri i rommet. Om han i tillegg kan få dempet flutter litt, så kommer dette til å bli enda bedre. Låte enda renere.

    Jeg tror det å snu rommet, Alpha, er en god ide. Frøkena di får spisestue og du får bedre symmetri i rommet. Det er vel en vinn vinn situasjon.

    Takker for muligheten til å oppleve dette oppsettet ditt. Og jeg tar gjerne turen igjen flere ganger.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har man 3 anlegg i huset. Dette siste her er til når vi har besøk. Til Spotify, nettflix eller PlayStation. Langt bedre enn lyd direkte fra tv.
    DSC_0023.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har annonsert en stund nå at jeg ønsker å kjøpe lydtransperant lerret. Uten å få noen tilbud. Så da tenker jeg å lage selv. Ser det blir dumpet en del lerret duker til grisepris. Eldre duker riktig nok. Men alikevel.

    Er det så enkelt som jeg tror i hodet mitt. Lage en ramme av 2x2 eller 2x4 legge duken på. Stramme og stifte fast?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på om jeg skulle gi vinyl en ny sjanse. Er litt på vipper 'n rundt det. Blir ikke noe fancy men en brukbar spiller. Så får jeg prøve det en stund. Blir jeg hektet så kan man jo oppgradere.

    Ser på brukte Technics 1210 og Pioneer plx 1000.

    Ingen ting er bestemt så det kommer nok til å ta litt tid
     
    A

    ANM

    Gjest
    Lurer på om jeg skulle gi vinyl en ny sjanse. Er litt på vipper 'n rundt det. Blir ikke noe fancy men en brukbar spiller. Så får jeg prøve det en stund. Blir jeg hektet så kan man jo oppgradere.
    Bortkastet tid og ressurser.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på om jeg skulle gi vinyl en ny sjanse. Er litt på vipper 'n rundt det. Blir ikke noe fancy men en brukbar spiller. Så får jeg prøve det en stund. Blir jeg hektet så kan man jo oppgradere.
    Bortkastet tid og ressurser.
    Tror du det altså. Et analog hue som deg. Mener det er bortkastet? Hvorfor...?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Krever jo litt dette mediet. Går du halvhjertet inn, er det over før du har begynt. Jeg anbefaler ingen å starte på scratch med vinyl i dag uten å være spesielt interessert. Har du mange hele plater fra 70 og 80 tallet har du en forutsetning, men satser du kun på nye digitaliserte skiver med svært variabel kvalitet er jeg redd du blir svært skuffet. For hver gode innspilling sitter du med 50 virkelig bedritne og det ser ikke ut til at det blir bedre til tross for påstått økt omsetning. Selv blandt de såkalt audiofile er det 50/50 at den fysiske plata holder mål.

    Slik ser jeg det.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Har annonsert en stund nå at jeg ønsker å kjøpe lydtransperant lerret. Uten å få noen tilbud. Så da tenker jeg å lage selv. Ser det blir dumpet en del lerret duker til grisepris. Eldre duker riktig nok. Men alikevel.

    Er det så enkelt som jeg tror i hodet mitt. Lage en ramme av 2x2 eller 2x4 legge duken på. Stramme og stifte fast?
    Ja. Det er så enkelt :)

    Jeg gjorde det for ikke lenge siden.
    Men jeg brukte noe annet enn 2tom. Noe tynnere plank brukte jeg. Hadde en vertikal avstiver på midten. Så stiftet jeg på lerret. Til slutt lagde jeg en ramme som jeg festet scenemolton på og festet utenpå. Bra resultat. Skal ta et bilde og legge ved :)

    Edit: jeg brukte 1,5tom 3 til å feste lerretet på og noe glattkant-lignende til ramme. Ca 10cm bred.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Såg jo rett og slett bra ut det der. Koster meg en 500 lapp å prøve.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.968
    Antall liker
    17.371
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Enig med Evo. kanskje like greit å starte lavt med lave skuldre, bare for kosens skyld, eller noe å fikle med. Plukke med seg noen gullkorn her og der. Ikke noe gæli i å kjøpe nye plater heller, men da må man være flink til å feks bruke tipsene her inne - eller andre steder - og plukke ut de gode innspillingene (er dessverre ikke så flink selv, og kjøper min del av katta i sekken :p)

    Men om platespiller blir din primærkilde, Retep, tja....?:eek:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Primær kilde blir det nok ikke. Men er jo litt nysgjerrig da vettu.
    Kommer til å bruke RIIA i marantzen ja
    Har faktisk fått tilbud på
    Project rpm 3. Nyeste utgave med carbon arm og 2m silver pickup.

    Er dette noe som er greit å snurre igang dette på en rimelig måte?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.051
    Antall liker
    51.879
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Primær kilde blir det nok ikke. Men er jo litt nysgjerrig da vettu.
    Kommer til å bruke RIIA i marantzen ja
    Har faktisk fått tilbud på
    Project rpm 3. Nyeste utgave med carbon arm og 2m silver pickup.

    Er dette noe som er greit å snurre igang dette på en rimelig måte?
    Helt greit det ;)
    Litt kjedelig spiller men,du får jo funnet ut om dette er noe for deg. Husk og kjøp,The Long Road Out Of Eden ;)
    O
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville gått for en Technics eller Pioneer vilken som helst dag i uken hvis valget sto mellom en flimsete Project rpm3 og en solid spiller ala Technics/Pioneer.
    Du får en helt annen opplevelse av dynamikk og timing som er essensiellt i musikken. Dessuten er det enkelt å bytte mellom flere p.u med løse headshell.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvis du kjøper en Pioneer PLX-1000 så følger det ikke med pick-up, men da kan du få en av meg inntil videre, har alltids noen liggendes.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, om du virkelig har lyst til å prøve retep, er min soleklare anbefaling å satse litt. Disse jallaspillerne du nevner som kandidater, skifter eiere konstant. Det er det en grunn til. Kjøp deg et solid enkelt drivverk med en god arm og pickup først som sist. Du må spørre deg selv - Hva skal jeg med platespiller? Er svaret å nyte analog audio, vel da glemmer du disse kjipe drivverkene som kun fanboysen liker. Har relativt god erfaring med Rega, men da nytter det ikke med den billigste. Et annet alternativ er å besøke berserkr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn