Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Riaa trinnet står nå med 100ohm motstand. Fikk som sagt tips om å prøve 47
    Blir spennende å høre om det er noe forskjell.
    47 fungerte ikke, ble forvrengt lyd. Så er tilbake på project..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Riaa trinnet står nå med 100ohm motstand. Fikk som sagt tips om å prøve 47
    Blir spennende å høre om det er noe forskjell.
    47 fungerte ikke, ble forvrengt lyd. Så er tilbake på project..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Satt på Michael Jackson. Bad plata. Jøss, den låt skikkelig fett.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Var det Bad? Trodde det var dangerous plata..

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mye mulig men jeg tror teamet benyttet EC utstyr over en lengre periode men eksakte detaljer husker jeg ikke.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dangerous, History om jeg ikke husker helt feil 1991 og 1995 albumene.. Kan vere jeg tar feil her. Noe usikker

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Husker ikke detaljer kun at det var stor baluba, noen dro sporenstreks med første Concorde over Atlanterdammen med en "pakke" under armen på oppfordring etter at en eller flere i teamet hadde tent på EC utstyrert, omtrent sånn tror jeg.

Hadde Bad på kassett og avspilt på et par JBL 1208 og Sansui AU-9500 låt det hinsides "fett" for å benytte dagens terminologi, men som sagt vet bare at lyden var heftig bra.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lytta igjennom hel plata og likte det jeg hørte.. Er nok en av de bedre platene jeg har lydmessig. Har også thriller, en tidlig pressing det også. Tror både Bad og thriller er originale. God lyd i begge de to.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.870
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde Holfi en stund jeg også. Var vell ikke den store høydaren.
    Var milevis fra det jeg har idag.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dazed. Er en MF. Men skal bruke MC inn på riaa.
    Fant faktisk specs på den igår. Nå er dette fra en salgsannonse, men ser ut som den er kopiert og limt inn.

Screenshot_20180605-195825.jpg

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Antall liker
    981
    Sted
    Kristiansand
    Får spille litt rolig idag. Denne samlingen her er det lenge siden jeg har hørt.
    Vis vedlegget 496798

Mange gode minner som dukker opp her nå.

Gøy å spille LP og ha REW koblet opp. Er søren ikke mye over 16khz som kommer ut av høyttalerene her. Men har output til ned omtrent 25hz før det stopper.
    Har også fine minner når det gjelder denne samlinga, fikk den på kassett til jul da den kom ut, og snurra den mye i walkman'en. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Søren så gøy det er med targetkurver. Noen små endringer så forandrer hele lyden seg. Har dratt ned bassen med 1.5db fra 100hz. Og et område på, 8k med ca 2db jobber litt med området 400-1200 nå. Fy søren så mye lyden forandrer seg bare ved 1db.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Glanz gmc 20E.. Ligger en på torget nå. Jeg er meeeget glad i min. Kommer ikke til å bytte med det første. Har enda til ekstra nål..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som en MC, ja. ;) "MC" i navnet, 0,5mV og 0,5mV output.

Men 30Ω spoleimpedans OG 30Ω anbefalt last høres rart ut. I hvert fall hvis det er tenk med en aktiv headamp og ikke en god gammeldags Stepup-trafo. Jeg hadde prøvd meg frem med last mellom 300 og 600Ω last først. (lettere last (høyere resistans) gir lysere lyd og mindre bass, tyngre last (lavere resistans) gir mørkere (og hvis du overdriver; grøtete) lyd. Jeg tipper at den forvrengte lyden du opplevde kommer av ALT for lav lastmotstand. Verdt et forsøk til, mao. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så er tilbake på project tubebox s. Hvilken riaa burde jeg så teste? Er storebror project bedre? Har hatt ASR som jeg egentlig likte godt.
    Ser jorwed har noen for salg.

Goldenote ph7 og tag mclaren PPA20. Ser også det ligger en soundsmith og en sim moon 110 på bruken.
    Arvid Pellar finnes også..

Alle til omtrent lik pris.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det høres ut som en MC, ja. ;) "MC" i navnet, 0,5mV og 0,5mV output.

Men 30Ω spoleimpedans OG 30Ω anbefalt last høres rart ut. I hvert fall hvis det er tenk med en aktiv headamp og ikke en god gammeldags Stepup-trafo. Jeg hadde prøvd meg frem med last mellom 300 og 600Ω last først. (lettere last (høyere resistans) gir lysere lyd og mindre bass, tyngre last (lavere resistans) gir mørkere (og hvis du overdriver; grøtete) lyd. Jeg tipper at den forvrengte lyden du opplevde kommer av ALT for lav lastmotstand. Verdt et forsøk til, mao. :)
    Om jeg ser på bilde av holfi.. Så er det vel bare to stiller på motstand?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Iflg. manualen ( https://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?holfi/holfi_ellipse_en.pdf ) kan det tyde på at du ikke kan velge noe mer enn 100Ω. Det ser også ut som du bare kan velge mellom MC og MM-gain og 47KΩ og 100Ω last.

Hvis de to kan settes separat, og du kan velge 47KΩ last og MC-gain, har du muligheten til å senke lastmotstanden til det du ønsker ved å sette et Y-ledd på inngangene og parallellkoble en motstand på dem. (En motstand mellom + og - på en RCA-plugg på den ene delen av splitten, og platespillleren på den andre.)

Vi kan ta dette videre dersom det lar seg gjøre og du gidder. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg har heftet som fulgte med pu. Er ganske sikker på at anbefalt er, 100ohm.. Selv om min japansk er relativt dårlig..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som det går. Hvis du setter "MC" til "on" og "100R" til "OFF" (da får du 47K), kan du eksperimentere med å parallelkoble motstander på mellom 301Ω og 608Ω (eller noenlunde i nærheten) på inngangen, for å gi pickupen en lastmotstand på mellom 300Ω og 600Ω.

Fort gjort hvis du har noen rca-plugger og noen motstander, og vet hvilken ende av en loddebolt som blir varm. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg har heftet som fulgte med pu. Er ganske sikker på at anbefalt er, 100ohm.. Selv om min japansk er relativt dårlig..
    Ja, men det kan være tenkt med SUT, og ikke aktiv headamp, slik du har. Det normale er å ta utgangspunkt i en lastmotstand på 10-20x spoleimpedansen (med headamp, og 1-5x med SUT). Da virker 100Ω litt lite hvis det stemmer at pickupen har 30Ω spoleimpedans. Med en SUT ville det vært innafor.

Jeg vet ikke, men det ville nå jeg testet. I alle fall hvis du har kjøpt riaa-trinnet, og ikke bare tester det før evt. kjøp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Riaa er kun til test. Hyggelig selger som jeg har full mulighet til å levere tilbake til. Blir nok til at jeg gjør det. Men projecten har langt flere innstillinger der kan jeg jo prøve å bytte motstand.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Riaa er kun til test. Hyggelig selger som jeg har full mulighet til å levere tilbake til. Blir nok til at jeg gjør det. Men projecten har langt flere innstillinger der kan jeg jo prøve å bytte motstand.
    Det kan gjøre ganske store utslag. Prøv mellom ca. 300Ω og 600Ω, som sagt, og se hva som skjer.

Med forbehold om at de 30Ω spoleimpedanse som annonsen du postet over her beskrev er riktig, da.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se om jeg finner heftet.. Kanskje Lgrons kunne kommet inn på banen her...?

Ellers så får jeg bare legge ut et bilde... Mener tallene står på språk jeg kan forstå. :)

X

X186841

Gjest
    Det er samme fabrikk som Empire ja, Mitachi Corporation lagde GLANZ og EMPIRE pluss div. pickuper for mange andre.

Min trivdes best på 150-200.

DSC_0122.jpg

DSC_0121.jpg

DSC_0120.jpg

X

X186841

Gjest
    Det er ikke MF men MC , MF var de andre GLANZ pickupene vi prøvde hos deg som skulle stilles inn som MM.

Fant faktisk specs på den igår. Nå er dette fra en salgsannonse, men ser ut som den er kopiert og limt inn.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke MF men MC , MF var de andre GLANZ pickupene vi prøvde hos deg som skulle stilles inn som MM.

Er mye tullball nå i varmen...

Takk for oppklaring.

Da har du specs Dazed.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da gjelder det jeg sa. ;)

Men praktisk erfaring som sier 150-200 er kanskje bedre enn teori som sier 300-600. Uansett ufarlig å prøve seg frem. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får teste ut når jeg er hjemme igjen. Husker ikke valgene på project, men det var noen. Så regelen er, dess høyere motstand jo mer topp og mindre bunn får man...?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Høyere motstand/lettere last gir mindre nivå i bunn og mer i toppen. ....Og etter hvert vesentlig lavere volum. Bare å prøve seg frem. Ser ut som det er begrenset med valgmuligheter på Pro-Ject også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mulig det. Er noen glide knotter under der. Men husker ikke hvor mange og hva.

Så vil jeg lære litt nytt. Hva er forskjellen på en riaa og en step up?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En MC-pickup har mye lavere output enn en MM. En RIAA som i utgangspunktet er bygget for en MM-pickup med et utgangssignal på kanskje 5mV, forsterker dette signalet til kanskje 1-2V og sender det til forforsterkeren. En Step Up-transformator tar det lave signalet fra en MC (0,2-0,5 mV, kanskje) og forsterker det opp til et mer typisk MM-nivå, sånn at RIAA-trinnet kan forsterke det til et brukbart nivå for forforsterkeren.

Hvis dette gjøres med transformatorer, kalles det en Stepup-trafo (SUT), og hvis det gjøres med et ekstra, aktivt forsterkertrinn med gain, kalles det en headamp. I praksis kaller mange begge deler for "stepup". Begge deler kan være separate enheter eller innebygget i et riaa-trinn. I de fleste moderne riaa-trinn med MC-inngang gjøres det bare ved å guffe på med mer gain i RIAA-trinnet.

Et RIAA-trinn legger på EQ etter RIAA-kurven for å nulle ut den EQ-en som er brukt under mastringen av en LP, i tillegg til å forsterke pivcupens signal til linjenivå.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok. Det hang jeg faktisk med på

Så om man har en mm riaa og skal bruke en MC pu, da trenger man en SUT. Ellers er det ikke noen hensikt?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om noen kunne ha lysst på en tur hit de kommende 3 ukene. Så si ifra. Jeg blir hjemme. Betendelsen har blussa opp igjen og har nå fått beskjed om å ta det så med ro som mulig. Så jeg kommer til å kjede meg noe sånn inni........ Pip... !!!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn