Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir en tur til leiligheten i morga. Må få målt opp rommene skikkelig for å få planlegge litt hva som skal inn hvor.. Alltid spennde å starte helt på nytt. Gleder meg veldig til det. 👍

Tenker at den ene soverommet blir dedikert lytterom hvor jeg gjør mye tiltak for å få så god lyd som mulig. Bare 1 lyttestol og oppsett.

Fant også ut idag at jeg ikke får fiber der. Så må vurdere mobilt bredband.

Er det noen som vet hvor stor linje jeg bør ha til å streame musikk fra Qobuz og også se tv? 🙈

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det heter muligens trådløst bredband når jeg tenker meg litt om

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Pass på. Ofte er det slik at soverom ligger over/grenser mot et annet soverom, og stue ligger over/grenser mot stue, evt kjøkken.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Spørst om ikkje eg skal ha anlegget inne...
    Spøk til side, så tror jeg det rommet du selv nevnte litt lenger opp kan fungere bra.
    Som du sa, lengst bort fra din nabo i 2. etg. Må eventuelt dobbeltsjekke hvordan layout det er på naboen under sin leilighet som Gunner skriver, men siden de går inn fra motsatt side så er det ikke sikkert at de også har soverom på samme steder som deg. Kan jo hende plantegningen er ganske lik bare at entre og soverom til høyre er byttet med kjøkken feks, da soverom på den plasseringen under deg ikke vil ha rømningsvei ut.

Men med mindre du planlegger å ha 2 stk 3-stack med suber som i gamlehuset så går det nok bra uansett ;)

1686207145480.png

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.155
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde Ice før vi fikk fiber på hytta, fungerte fint det.
    Men det er vel et hav av muligheter og leverandører.
    Enig, hadde telia via coax (tv-kabel) før vi fikk fiber, fungerte like godt som nå, utenom hvis en skal opplaste mye. Hadde 500/25

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.899
    Sted
    Sunnmøre
    Fant også ut idag at jeg ikke får fiber der. Så må vurdere mobilt bredband.
    Det er nok til å leva med, sjølv om eg tykkjer det er rart. Du er heilt sikkert orientert om at det er nokre større byggjeprosjekt på gang i det komande nabolaget ditt, og eg tippar det vil gjera det mogleg med fiber etter kvart.

I. Blokk nr. 2 på "Kiwi-bygget"

II. I samband med E39 Ørsta-Volda (tunell gjennom Vardehornet) skal det etablerast ny rundkøyring for lokaltrafikk. Då skal dei riva dei to einebustadane som ligg nærast Kiwi (ein kvit og ein gul), i tillegg til ein del greier på oppsida av Vikebygdvegen (akkurat dette har eg frå folk som bur i Midtun, så det er ikkje sikkert det er 100% rett).

III. Eg trur det er planlagt noko meir utbygging på sør-austsida av deg, det låg ute ein tomt på 5 mål for eit års tid sidan. Eg er usikker på kva reguleringsplanar som gjeld her, og om det er noko tidsperspektiv.

Det er standard krav om å leggja ned fiber når ein grev, så om ikkje Tussa skulle greia å dra ein glasfiberstump ned til huset ditt etter kvart, er eg overraska.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spøk til side, så tror jeg det rommet du selv nevnte litt lenger opp kan fungere bra.
    Som du sa, lengst bort fra din nabo i 2. etg. Må eventuelt dobbeltsjekke hvordan layout det er på naboen under sin leilighet som Gunner skriver, men siden de går inn fra motsatt side så er det ikke sikkert at de også har soverom på samme steder som deg. Kan jo hende plantegningen er ganske lik bare at entre og soverom til høyre er byttet med kjøkken feks, da soverom på den plasseringen under deg ikke vil ha rømningsvei ut.

Men med mindre du planlegger å ha 2 stk 3-stack med suber som i gamlehuset så går det nok bra uansett ;)

Vis vedlegget 926407
    Tiden med sub et nok sannsynligvis over ja.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tiden med sub et nok sannsynligvis over ja.
    Men du kan ha noen litt små og nette slik som REL, KEF eller Jamo som jeg har, bare for å fylle på litt i bunnen.
    Ikke nevneverdi lyd som forplanter seg nedd i stua når jeg spiller på normale lyttenivåer oppe i loftstua.

Har dog plassert en slik "akustikkmatte" fra eBay under for avkobling:
    1686215813610.png

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvis du husker så lagde jo @thohaug avkobling som var helt konge til subber.
    Husker den.. 👍 Vi får se litt på hva og hvordan

Fant tegningene for 4 manns boligen. Og ser at det under mitt soverom til vendte markert med gult over her så er det et lite soverom i etg under. Hovedsoverommet under er plassert under kjøkkenet mitt. Så mulig det går veldig greit. Men blir nok litt begrensinger over hvor mye jeg kan dra på. Så spiller jeg ikke så høyt egentlig. Stort sett så ligger jeg på 70-75db og ofte lavere. Så alle jeg har demo for ber meg om å dra opp..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått målt opp soverom nå.
    Det som jeg tenkte på som dedikert lytterom er 420 x300cm om jeg ikke husker feil. Har det på tegningen hjemme. Tenker det burde være mulig å få til bra lyd der

Stua er 6m bredde og 5,30 lengde til den lille veggen som skjuler kjøleskapet.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.538
    Sted
    Holmestrand
    Det er nok til å leva med, sjølv om eg tykkjer det er rart. Du er heilt sikkert orientert om at det er nokre større byggjeprosjekt på gang i det komande nabolaget ditt, og eg tippar det vil gjera det mogleg med fiber etter kvart.

I. Blokk nr. 2 på "Kiwi-bygget"

II. I samband med E39 Ørsta-Volda (tunell gjennom Vardehornet) skal det etablerast ny rundkøyring for lokaltrafikk. Då skal dei riva dei to einebustadane som ligg nærast Kiwi (ein kvit og ein gul), i tillegg til ein del greier på oppsida av Vikebygdvegen (akkurat dette har eg frå folk som bur i Midtun, så det er ikkje sikkert det er 100% rett).

III. Eg trur det er planlagt noko meir utbygging på sør-austsida av deg, det låg ute ein tomt på 5 mål for eit års tid sidan. Eg er usikker på kva reguleringsplanar som gjeld her, og om det er noko tidsperspektiv.

Det er standard krav om å leggja ned fiber når ein grev, så om ikkje Tussa skulle greia å dra ein glasfiberstump ned til huset ditt etter kvart, er eg overraska.
    Hadde en kunde i Storgata på Kongsvinger. De hadde kontor 150 m for langt bort i gata. Dette var i forbindelse med at kobbernettet ble skrudd av. Ikke f… om noen av tilbyderne ville strekke seg. Dette ville koste mange 100-tusen. Så ikke vær for sikker på at det løser seg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde en kunde i Storgata på Kongsvinger. De hadde kontor 150 m for langt bort i gata. Dette var i forbindelse med at kobbernettet ble skrudd av. Ikke f… om noen av tilbyderne ville strekke seg. Dette ville koste mange 100-tusen. Så ikke vær for sikker på at det løser seg.
    Fått et par tilbud og fleire som ikkje kan levere. Ser ut til at det er 4G og ca 25Mbit kanskje 50Mbit hastighet som kan bli levert. Her er det snakk om å kunne streame musikk og sjå tv som Disney+ og evnt Nettflix, NRK. Er kun 1 person i leiligheta så regner med 25Mbit skal holde.

Sist redigert:

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Fått et par tilbud og fleire som ikkje kan levere. Ser ut til at det er 4G og ca 25Mbit hastighet som kan bli levert. Her er det snakk om å kunne streame musikk og sjå tv som Disney+ og evnt Nettflix NRK. Er kun 1 person i leiligheta så regner med 25Mbit skal holde.
    25Mbit holder fint til den bruken så lenge du bruker en skjerm om gangen, men jeg merker forskjell på lasting av f.eks bilder på vg på iPad mellom 25Mbit og 100Mbit. Skal du se 4K på stor skjerm ville jeg bestilt mer enn 25Mbit.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.155
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Telenor, Telia og Ice har vel dekningskart ute på sidene sine?
    Jepp, skal være full dekning hos mine foreldre som bor 15km fra Sarpsborg sentrum - nok dekning sier Telenor, sannheten er noe helt annet. Enkelte dager har de hverken internett eller mobildekning.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.728
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, skal være full dekning hos mine foreldre som bor 15km fra Sarpsborg sentrum - nok dekning sier Telenor, sannheten er noe helt annet. Enkelte dager har de hverken internett eller mobildekning.
    15 km fra særp er gokk😆.
    Kommer selfølgelig på hvem vei da.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.538
    Sted
    Holmestrand
    Fått et par tilbud og fleire som ikkje kan levere. Ser ut til at det er 4G og ca 25Mbit hastighet som kan bli levert. Her er det snakk om å kunne streame musikk og sjå tv som Disney+ og evnt Nettflix NRK. Er kun 1 person i leiligheta så regner med 25Mbit skal holde.
    Nå har jeg 500Mb/s til meg og kona.
    Vi kom oss gjennom med 10Mb/s og 3 tenåringer, så 25Mb/s går helt fint. 😋

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut til at 25mbit eller nr større er det jeg burde gå for. Får titte litt på dekningskartene.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.814
    Sted
    Bartistan
    Generelt er det svært høy aktivitet for tiden, og alle tre aktører bytter ut hardware og bygger 5G kapasitet, noe som også er en DIGER jobb på fiber/fastnettsiden i tillegg til radiostæsj i basestasjoner.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.899
    Sted
    Sunnmøre
    Så ikke vær for sikker på at det løser seg.
    Nei, det kan eg sjølvsagt ikkje lova.

Likevel: Fiber her i bygda er i all hovudsak frå ein, lokal leverandør (kraftselskap som har utvida til å levera nett). Dei er neppe villige til å ta kostnad for å strekkja fiber til ei enkelt leiligheit, men har det med å tilby dette til heile nabolag når dei likevel skal endra på infrastrukturen. Peter har kjøpt kåk temmeleg sentralt, og det verkar for dumt om dei ikkje skal tilby fiber på sikt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.538
    Sted
    Holmestrand
    Nei, det kan eg sjølvsagt ikkje lova.

Likevel: Fiber her i bygda er i all hovudsak frå ein, lokal leverandør (kraftselskap som har utvida til å levera nett). Dei er neppe villige til å ta kostnad for å strekkja fiber til ei enkelt leiligheit, men har det med å tilby dette til heile nabolag når dei likevel skal endra på infrastrukturen. Peter har kjøpt kåk temmeleg sentralt, og det verkar for dumt om dei ikkje skal tilby fiber på sikt.
    Enig.
    Veien jeg bor i var ikke på planen.
    Jeg fikk etter litt om og men tak i en selger. Etter en kort telefonsamtale, så kom han hjem til meg. Vi diskuterte saken, jeg foreslo at jeg kunne ta runden til naboene for å kartlegge interessen. Det gjorde jeg samme kveld sammen med en nabo. 2 dager senere var vi på planen, og noen måneder senere hadde vi fiber. 🤗

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn