Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Spennende sak dette ja.
    Kan denne kjøpes i Norge , og hva koster den ?
    Link er alltid bekvemt :)
    Jeg kjøpte min fra Soundshop og koster 6k for en DSM-48LAN. Man finner den ikke i webshop'en deres men det er bare å sende dem en mail så fikser de det :)
    Ok , mange takk :)
    Og den mener du er helt transparent ift. ad/da konverteringen ?
    Har prøvd Antimode Dualcoren min mellom pre og effekt , men den genererer en del sus , samt at man kan oppleve klipping på høye volum.
    Ja, jeg greier hvertfall ikke høre noen "rariteter" med Monacor'en slik jeg gjorde med miniDSP'en.

    Stemmer, husker vi hadde en liten dialog ang Antimode saken hos deg i Dspeakers vennetråd. Er det muligheter for å juster gain på Dualcoren? Om det er det så kan det hende du får dempet litt av susingen og samtidig unngår å klippe den ved høyt volum.
    Det er ikke helt støyfritt/sus med Monacor'en heller men det er mye bedre enn hva jeg fikk med miniDSP'en. Når jeg får god/bedre kontroll på gain strukturen i endelig oppsett så har jeg god tro på at det skal bli veldig bra.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, man kan justere gain på Dualcore.

    Har leika litt med REW deling og delay idag. Synes at det er blitt noe bedre , men det irriterer meg at jeg ikke kan beholde Audessy korreksjon og samtidig endre på eq. Er to topper jeg ønsker å dra ned, som Audessey ikke bryr seg om. Får tatt de med Jriver, men vil fortsatt ha de på film.

    Ser ut til at ekstern Dsp til film er veien å gå. Nanoavr-dl frister veldig akkurat nå. Ser noen trøbbel med å Dsp justere før Audessy. Om jeg da i det hele trenger det.

    Må nok lese litt mer om hva prokittet til Audessy lar meg gjøre.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jo, man kan justere gain på Dualcore.

    Har leika litt med REW deling og delay idag. Synes at det er blitt noe bedre , men det irriterer meg at jeg ikke kan beholde Audessy korreksjon og samtidig endre på eq. Er to topper jeg ønsker å dra ned, som Audessey ikke bryr seg om. Får tatt de med Jriver, men vil fortsatt ha de på film.

    Ser ut til at ekstern Dsp til film er veien å gå. Nanoavr-dl frister veldig akkurat nå. Ser noen trøbbel med å Dsp justere før Audessy. Om jeg da i det hele trenger det.

    Må nok lese litt mer om hva prokittet til Audessy lar meg gjøre.
    Du kan jo bare benytte forskjellige soner i jriver og bruke sonesvitsj.. Da kan du ha to forskjellige eq profiler samtidig som bytter automatisk mellom seg avhengig av feks filtypen som spilles av.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Zones - JRiverWiki

    NEW: ZoneSwitch


    Konfigurer den ene zonen med EQ profilen du vil ha på film til å bytte når den f.eks får inn "media sub type" TV, Movie etc..
    også setter du opp den andre zonen til å benytte eq profilen til musikk og alt annet til å eksludere "media sub type" tv/movie etc.. Da vil jriver automatisk bytte mellom de ulike sonene ettersom musikk/ film blir avspilt.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    1.093
    Torget vurderinger
    2
    Spennende sak dette ja.
    Kan denne kjøpes i Norge , og hva koster den ?
    Link er alltid bekvemt :)
    Jeg kjøpte min fra Soundshop og koster 6k for en DSM-48LAN. Man finner den ikke i webshop'en deres men det er bare å sende dem en mail så fikser de det :)
    Ok , mange takk :)
    Og den mener du er helt transparent ift. ad/da konverteringen ?
    Har prøvd Antimode Dualcoren min mellom pre og effekt , men den genererer en del sus , samt at man kan oppleve klipping på høye volum.
    Ja, jeg greier hvertfall ikke høre noen "rariteter" med Monacor'en slik jeg gjorde med miniDSP'en.

    Stemmer, husker vi hadde en liten dialog ang Antimode saken hos deg i Dspeakers vennetråd. Er det muligheter for å juster gain på Dualcoren? Om det er det så kan det hende du får dempet litt av susingen og samtidig unngår å klippe den ved høyt volum.
    Det er ikke helt støyfritt/sus med Monacor'en heller men det er mye bedre enn hva jeg fikk med miniDSP'en. Når jeg får god/bedre kontroll på gain strukturen i endelig oppsett så har jeg god tro på at det skal bli veldig bra.
    Høres jo veldig lovende ut dette ja.
    Det kan nok hende jeg må teste ut en slik en neste gang jeg bare MÅ ha noe nytt til oppsettet :)
    Ja man kan justere gain med Dualcoren , men justerer man ned utnivået slik at susingen reduseres , så får man enda lettere klipping siden innsignalet må økes for å spille like høyt. Men vi snakker om veldig høyt da altså , men uansett er det ikke noe ønskelig å ha denne lille begrensingen.
    Nå bruker jeg Dualcoren som EQ med digitalt inn/ut , og da er den meget bra. Men da er det jo kun en kilde som kan benyttes med EQ.
    Ved å bruke en slik sak mellom pre og effekt så får jo alle kilder dra nytte av korrigeringen :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Måtte innom platekompaniet på vei hjem idag. Desverre så legger de ned butikken på senteret hvor jeg jobber . Var litt prisavslag på det meste , så da ble jeg loppa for litt over 600kr, masse guttefilmer , Fikk tak i en del slike bokser med hele trilogier ol. Kom hjem med blant annet, Materix, Rambo, Politiskolen, Terminator + noen til. Skikkelig morsom pakke.Så nå må helgen bare komme, og jeg håper på regn og vind, slik at innendørs aktiviteter er godtatt, om ikke så blir det luking, kantklipp ol...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Satt meg ned med en film igår. American sniper ( den med historien om Chris Kyle) filmen likte jeg godt, men ble sittende mest å høre på lydene av de ulike kjøretøyene, de ulike riffene, og våpnene som ble brukt. Og det var morro å høre at oppsettet skiller så godt på våoentyper, men også på hvor de var når de ble avfyrt. Store forskjeller på om de sto på gata eller oppe på et tak feks.

    Historien virka ok, kjenner ikke til hovedpersonen fra før, og man får litt inntrykk av at filmen er laget for å hedre en soldat som kanskje har gått i glemmeboken. synes man skulle tatt det psykologiske delen enda ett hakk videre.

    Men to timer gikk raskt. Vil gi filmen en sterk 4 kanskje en svak 5.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Veldig bra opptak på våpnene i den filmen. Husker jeg la godt merke til det selv. Lone survivor har også gode opptak på våpnene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har dama kjøpt seg sine første høyttalere, valget fallt på noen små Klipsch. Gallery 12. Koblet dette opp på den gamle gode Pioneer lx50, inn med lyd fra tv og SB.

    Låter ikke ille, og langt bedre en tv lyden. Så måtte jeg jo hente ned Bag-end infra 18. Siden den bare står til pynt oppe, 40 kg ned trappa.

    Steike det låter bra. Men dama sier det ikke er lov...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.129
    Antall liker
    105.160
    Torget vurderinger
    23
    HVA? Klager kvinnfolket når du kommer med en 18"?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Enig, søt liten sak ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg prøvde en gang å dra dette inn i stua for å teste hvordan brystkassetrykket og livefølelsen fra horna mine ville være inne.. Det var ikke så populært.

    11647412_10153424487325148_1133755640_n.jpg


    Den lille bag-end subben passer jo perfekt inn der den står.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har leika litt med de ulike Audessey programmene eller hva jeg skal kalle det.

    Bypass L+R og flat høres ikke ille ut. Såpass bra at jeg vil leke litt mer med de. Synes bypass L+R virker en del crispere og jeg får faktisk bort den litt hule lyden full Audessy gir.

    Har også tenkt mer på hvordan jeg skal plassere subber og rf7 for å få den beste sammenhengen.

    Mine tanker går da på å plassere subbene rundt rf7 med 3 oppå hverandre og med den siste på toppen av RF7.

    Jeg kobler med ut fra prosessor med preout front kanalene til en Dsp box. Hvor jeg da deler hvilket signal som går til rf7 og hva som går til subber. Eller ampene rettere sagt.

    I prosessor setter jeg fronter til FULLRANGE og no sub. Da vil lfe sporet miks til fronter.

    Funker ikke det på film så vil det nok være mulig å kjøre på en et par eller 4 subber til som skal spille under 40hz ved film. Men ikke til musikk.

    Tror jeg må laste ned bruksanvisning til prosessor å lese litt om hva de ulike Audessy programmene gjør.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir muligens store endringer her oppe pga samboers sykdom. Kommer til å få svært lite tid til overs da hun desverre blir dårligere og det blir mer og mer som faller på mine skuldre.

    Huset skulle vi ha en del år, men mulig den beste løsningen for oss er en mindre plass å bu. Nærmere begge sine jobber.

    Ingenting er bestemt enda, da begge trivs godt her, med hage, stillheten og plassen vi har å boltre oss på.

    Men pga hennes sykdom, ikke noen som er dødelig kreft ol, så blir jeg mye alene med alt det som hører hus og hage med. Og det blir bare mer.


    Vi får se hva som skjer utover høsten. Mulig det skal selges en hel del. Dette kommer som følge av tid. Tenkte jeg skulle se hvor mye tid jeg har pr uke til musikk og film. Det blir avgjørende for om jeg lar anlegget stå eller om jeg går for noe mye enklere. Jeg synes dette et surt, men jeg ønsker ikke å ha så mye kapital bundet om jeg ikke får brukt anlegget mer en noen timer i uka.

    Så vi får se.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I prosessor setter jeg fronter til FULLRANGE og no sub. Da vil lfe sporet miks til fronter.
    Så vidt jeg vet er det ingen surround prosessorer som mikser LFE sporet i frontene.

    Veldig trist å høre om sykdommen til samboeren din. Slikt er ikke lett.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Huff dette var trist å høre Peter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.109
    Antall liker
    13.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Triste nyheter Retep. Håper samboeren kommer på bedringens vei etterhvert.

    Mvh. B
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trist å høre at hun er syk Retep! I en vanskelig tid kan litt musikk eller film også være positivt.

    Du jobber vel i Oslo, hvor er det eventuelt aktuelt å flytte til?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    1.093
    Torget vurderinger
    2
    Huffda , dette var trist lesning.
    Får håpe dere finner en best mulig løsning på alle måter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.713
    Antall liker
    5.175
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Trist å lese. Håper dere kommer til en løsning som er best for dere begge.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finner nok en løsning på det. Det gjør vi alltid . Og jeg har hele tiden visst om at denne dagen ville komme, men trodde ikke den ville komme helt enda.

    Om løsningen blir å flytte så drar vi nok nedover mot Oslo. eller i området rundt der. Begge jobber jo i byen, på hver sin side.

    Vi får se hva som skjer. Ingen ting er avgjort. Men audiodelen av livet mitt er nok desverre noe som uansett vil bli nedprioritert. Er ergerlig men familien går fremfor alt det andre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.109
    Antall liker
    13.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Familie går foran alt, ja.
    Er likevel mulig å få til levelige løsninger på lydfronten i trange kår.

    Hver dag er en kompromisløsnig for meg. Vi er familie på 4 på 57 m2.
    Likevel klarer jeg stort sett å få et par timers alene kveldslytting daglig, om jeg vil.
    Er fornøyd med det jeg.
    B
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Dette var trist og lese retep nå som du kjøpte di fete bass systemet hos 8x12_toms , og ny prosjektor etc etc og virkelig hadde bygd deg opp en fet hjemmekino rigg , men jeg vet alt om sykdom og hvordan dette er. Håper dere kan finne en mellom ting og at dama blir bedre lykke til videre på ferden.

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er jo ikke akkurat heldig, men som sagt det er jo en situasjon jeg visste skulle komme . Hadde bare ikke trodd det skulle komme nå.

    Problemet er rett og slett tid. For min del. Har ikke lyst til å legge ut om hennes sykdom, de som kjenner meg vet hva dette er. Hun har ikke smerter og heller ikke syk som ordet syk betyr. Vanskelig å være nøyaktig uten å si for mye.

    Det ender i vertfall opp med at det kun er en i huset som gjør alt forefallende både innvendig og utvendig . Er nok mye mer når snøen ikke ligger ute. Så det skjer ikke noe drastisk før til våren eventuelt.

    Dere som har hus og hage vet jo litt om hvor mye tid dette tar, legger man til husvask innvendig, klesvask, generell rydding, handling av mat OL. Så blir det ikke mye tid til overs.

    Jobber litt med å se om vi kan få hjelp med kommunen til noen ting. Samt at vi vurderer om jeg skal gå ned på 80% stilling. Evnt at jeg kan få dekket de siste 20% fra kommunen.

    Løsninger finner vi alltid. Men vi ender nok opp i en leilighet uten mulighet til HiFi rom/kino. Det er nok bare et spørsmål om tid. Kan bli neste år, eller det kan bli flere år til.

    Så det skjer ikke så mye i kinoen for å tiden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Man kan vel oppsummere med at fokus på fritida heretter vil bli flyttet.

    Og sånn går no dagan ...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da blir det filmaften. Får se hva jeg finner i hylla. Har handlet en del film de siste ukene. Har en platekompaniet butikk rett ved jobben, som nå har opphørssalg. Har rota rundt i billigkassen en del, og funnet en 20-25 filmer som kan gi litt morrotid.

    Som Tøfflus sa snurr film....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Apollo 18 ble kveldens film. Spesiell film kan man si. Har sansen for filmer som foregår i små rom der ting må gå galt. Ubåt filmer feks

    Her var det blanda inn noen aliens, på månen.. Jaja, dårlig bilde, lyden var ikke noe å skryte av. Men helt ok underholdning. Terningkast ⚂
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.098
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den som ligger på CC. Vest kjøpesenter, Lysaker.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hei. Har du fri denne uken. Kunne tenkt meg å komme og høre det nye oppsettet en dag etter jobben, om det passer for deg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn