Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.102
    Antall liker
    13.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har kjennskap til TC Electronic XO24 delefilteret. Vurderer et slikt filter til ¨å teste ut å dele mellom RF7 og basstårn på preout front fra Pre/pro.

    Om ikke så kan jeg jo bruke det som delefilter til subbene, ved en senere anledning
    Retep, jeg ville heller gått for et pro-audio lydinterface til samme pris som TC Electronic (6-7000,-)
    Til den prisen kan du få et Steinberg UR824 (8 kanaler) eller RME Fireface UC (6 kanaler) som også har svært gode DACer.
    Volum styrer du med JRiver.
    Og med de nye snasne 8x12 basstårna ville jeg gått bort fra Audessy og heller gått for noe mer sofistikert romkorreksjon ala Audiolense eller Acourate.
    De er ikke kostbare, men er likevel svært kraftige verktøy som gir strålende resultater.


    Digital deling/romkorreksjon er grunnen til at jeg har kommet på banen igjen etter mange år i hifidvale.
    Dette hadde vi ikke for 20 år siden. Nå er det mye enklere å oppnå "perfekt" integrering med rom, høyttaler og bass (sub)

    B
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe ja, som sagt er det MK1 versjonene som har betydelige dipper.
    Gleder meg stort til å motta mine TD12m med apollo oppgradering! de kommer vel om ikke lenge nå :)
    TD12m og TD15m i tillegg til TD18h+ er de elementene jeg har mest trua på der.

    Har veldig trua på de elementene. Har et par med JBL 2220h liggende også som jeg kanskje kommer til å bruke til noe. Det er jo også noen fantastiske drivere til midbass og er helt krem å putte i f.eks et FLH.

    Tar jo så lang tid å få disse elementene at design av mellomtonekassen min er allerede ferdig simulert og tegnet opp. Spent på hvordan de kommer til å parre med Beyma elementene. Legger jo selvsagt også på et ekstra basselement, for man kan aldri få nok av de :cool:
    ja, fy fader, så du var en av de få/eneste(?) som kjøpte med apollo, det forsto ikke jeg helt da, det er jo veldig viktig ift. å holde induktansen lav, ikke bare powerhandlinga. hadde aldri kjøpt uten selv. jepp, absolutt, men 15m krever lavere deling om man ikke vil ha beaming ift 12m, så jeg skjønner godt at folk velger 12m mid. grunnen til at jeg ville gått for 2xtd15h+ er fordi det er litt vanskelig å kombinere 18 og 12 uten at det blir seende relativt uproporsjonalt ut, enklere med 2x15+1x12, pluss at man kan dele den ene 15" litt lavere som hjelpebasser for å øke sensitiviteten nedover uten å limite oppover med filter/dsp.

    synes bms 18n862 virker veldig spennende som erstatning for td18h+ til bassformål, ikke faseplugg for høyere deling, men de er nok en liten dose bedre i bassen. synd de koster mye pæng.

    slik ser impedansekurven til klipsch rf-82mk2 ut. ganske høy tuning i disse som vi ser av den karakteristiske reflekssadelen, og noen resonnanser mellom 100-1khz. minimum på 7,68 ohm +/- noen prosent i avvik, så du har helt rett, de er ikke helt ille.



    at disse endrer seg mye når frekvensresponsen begynner å følge impedansekurven med mismatchet elektronikk er det ingen tvil om. kanskje det er grunnen til at mange opplever at "dyrt er bedre" på klipsch? høy dempingsfaktor er viktig her.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    rf-82mk2, boomy, udefinert og usofistikert bass, kornete tzzzth diskant, men høy partyfaktor. usikker på hvor mye jeg gidder å tweake disse, ja. usikker på om det er spes potensiale i dem. rf7mkii er bedre imo, mki har jeg ikke hørt.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Synes bassen satt som et skudd på mine RF 82 jeg.. Brukte en crown itech på dem da.. Over 5000 i dempefaktor på den. RF7 låter bedre, men det skulle egentlig bare mangle med en høyttaler til 3 ganger prisen.

    Hovedgrunnen til apollo oppgraderingen for min del var for å holde induktansen så lav som overhodet mulig, slik at den ville låte "tightere og renere" ved høyere deling. Powerhandling er jeg ikke bekymret over ettersom det kommer til å være mer enn nok kapasitet og mellomtonene kommer bare til å ligge på lunk selv ved nivåer på over 110db. Planen er å dele mellom 12-1500hz et sted mot TPL150h, og ved 2-300 et sted mot Beymaene. Sånn rent spesifikasjonsmessig ser dette ut som det beste kompromisset. Men jeg aner jo ingenting egentlig før jeg får testet det ut fysisk og lyttet til greiene.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Synes bassen satt som et skudd på mine RF 82 jeg.. Brukte en crown itech på dem da.. Over 5000 i dempefaktor på den. RF7 låter bedre, men det skulle egentlig bare mangle med en høyttaler til 3 ganger prisen.

    Hovedgrunnen til apollo oppgraderingen for min del var for å holde induktansen så lav som overhodet mulig, slik at den ville låte "tightere og renere" ved høyere deling. Powerhandling er jeg ikke bekymret over ettersom det kommer til å være mer enn nok kapasitet og mellomtonene kommer bare til å ligge på lunk selv ved nivåer på over 110db. Planen er å dele mellom 12-1500hz et sted mot TPL150h, og ved 2-300 et sted mot Beymaene. Sånn rent spesifikasjonsmessig ser dette ut som det beste kompromisset. Men jeg aner jo ingenting egentlig før jeg får testet det ut fysisk og lyttet til greiene.
    driver og tweaker her, bruker anaview ams1000.

    pUpax8h.jpg


    gir veldig bra Df når vi ser på impedansekurven og utgangsimpedansen ved 100 hz, regner med den er noe lavere nedover siden den er fallende.

    låter veldig tight på andre ting. får nok se om det er noe loading pga plassering. det er punchy bass, men ikke detaljert bass. når det nærmer seg tuning så boomer det. det er jo midt i området hvor romdimensjonene gir på, så har senket en god del der på øret, men får dra frem måleapparaturet og teste mer, men ingenting som tyder på at dette dytter på mains med 15"+10"+horn og uhf driver som brukes i dag (heldigvis!)

    helt enig i dine betraktninger rundt induktanse, veldig viktig, derfor det er merkelig at så få i gruppekjøpet valgte med apollo også. det er en av de tingene som gjør ae sine drivere attraktive imo. virker som om mange har inntrykk av at apollo er mest for forbedring av powerhandlinga.

    det blir nok gull det der altså. man må ta tiden, måleutstyret og ørene til hjelp. target for meg blir å få god powerrespons, så et foredrag av toole som orso postet for en tid tilbake siden, og der kommer jbl m2 veldig bra ut. målet er å prøve å optimalisere mot noe liknende, men da må man analysere responsen fra alle vinkler, og til det tenkte jeg å bygge en motorisert målerigg sånn at man kan la mikrofonen stå fast, mens man beveger steppermotoren 1 grad av gangen og tar mange målinger.

    ligger langt frem i tid, men research på hvordan man gjør ting er jo nesten mer enn halve moroa, hehe.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fant jaggu tid til en film ikveld.

    Fast and furious Tokyo Drift ble kveldens lette underholdning. Ville se en enkel film med litt action.

    Helt grei film egentlig, ganske heftig lydspor. Var en del musikk i filmen som virkelig satte elementene på vandring.

    Morsom når bilene passerte berefundamentene i garasjehusene, Godt med trøkk.

    Har 4 filmer i serien igjen. Litt uvant å se F&F uten Vin Diesel. Selv om han dukket opp på slutten.

    Grei underholdning. Gir filmen en firer.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fant jaggu tid til en film ikveld.

    Fast and furious Tokyo Drift ble kveldens lette underholdning. Ville se en enkel film med litt action.

    Helt grei film egentlig, ganske heftig lydspor. Var en del musikk i filmen som virkelig satte elementene på vandring.

    Morsom når bilene passerte berefundamentene i garasjehusene, Godt med trøkk.

    Har 4 filmer i serien igjen. Litt uvant å se F&F uten Vin Diesel. Selv om han dukket opp på slutten.

    Grei underholdning. Gir filmen en firer.
    Så alle filmene om igjen med datteren min for en uke siden, god underholdning :)

    Vi så først Fast & Furious 7 og etterpå ville hun starte på nytt. Det er hardt å ha en 13 åring i huset, men noen ganger veldig gøy :)

    Gleder meg til Fast and Furious 8 kommer i 2017!
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Synes bassen satt som et skudd på mine RF 82 jeg.. Brukte en crown itech på dem da.. Over 5000 i dempefaktor på den. RF7 låter bedre, men det skulle egentlig bare mangle med en høyttaler til 3 ganger prisen.

    Hovedgrunnen til apollo oppgraderingen for min del var for å holde induktansen så lav som overhodet mulig, slik at den ville låte "tightere og renere" ved høyere deling. Powerhandling er jeg ikke bekymret over ettersom det kommer til å være mer enn nok kapasitet og mellomtonene kommer bare til å ligge på lunk selv ved nivåer på over 110db. Planen er å dele mellom 12-1500hz et sted mot TPL150h, og ved 2-300 et sted mot Beymaene. Sånn rent spesifikasjonsmessig ser dette ut som det beste kompromisset. Men jeg aner jo ingenting egentlig før jeg får testet det ut fysisk og lyttet til greiene.
    driver og tweaker her, bruker anaview ams1000.

    Vis vedlegget 331107

    gir veldig bra Df når vi ser på impedansekurven og utgangsimpedansen ved 100 hz, regner med den er noe lavere nedover siden den er fallende.

    låter veldig tight på andre ting. får nok se om det er noe loading pga plassering. det er punchy bass, men ikke detaljert bass. når det nærmer seg tuning så boomer det. det er jo midt i området hvor romdimensjonene gir på, så har senket en god del der på øret, men får dra frem måleapparaturet og teste mer, men ingenting som tyder på at dette dytter på mains med 15"+10"+horn og uhf driver som brukes i dag (heldigvis!)

    helt enig i dine betraktninger rundt induktanse, veldig viktig, derfor det er merkelig at så få i gruppekjøpet valgte med apollo også. det er en av de tingene som gjør ae sine drivere attraktive imo. virker som om mange har inntrykk av at apollo er mest for forbedring av powerhandlinga.

    det blir nok gull det der altså. man må ta tiden, måleutstyret og ørene til hjelp. target for meg blir å få god powerrespons, så et foredrag av toole som orso postet for en tid tilbake siden, og der kommer jbl m2 veldig bra ut. målet er å prøve å optimalisere mot noe liknende, men da må man analysere responsen fra alle vinkler, og til det tenkte jeg å bygge en motorisert målerigg sånn at man kan la mikrofonen stå fast, mens man beveger steppermotoren 1 grad av gangen og tar mange målinger.

    ligger langt frem i tid, men research på hvordan man gjør ting er jo nesten mer enn halve moroa, hehe.
    Veldig mange på gruppekjøpet kjøpte jo td18h+ og skal benytte det i bassløsninger. Min mening er at induktansen ikke er så veldig viktig før man beveger seg opp mot øvre bass/mellomtone. Elementene i PA-hornene mine har en vanvittig høy induktanse, men det gjør absolutt ingenting for bassgjengivelsen sålenge jeg benytter subbene kun opp til rundt 150hz. Der var det mye viktigere med god slaglengde og så høy BR og EPB jeg klarte å få fatt i. I drivere som skal benyttes helt opp mot typ 4-500 eller høyere setter jeg induktansen mye høyere på kriterielisten.

    Alt er et kompromiss. Man må velge det beste kompromisset i forhold til hva man skal bygge.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter å leser litt rundt horn subber. Og spes folded horn. Da jeg er ganske intr i å bruke tårnene til musikk og derfor vil jeg måtte ha andre subber til LFE og film.

    Jeg ser at de stadig vekk nevner avstand fra horn et viktig, men jeg finner ikke noe om hvilken avstand det et snakk om. Avstand et for at bassen skal få bygget seg opp.

    Grunnen til at folded horn er av Intr, et at det ligger mange slike for salg, de et rimelige og greie å drive med høy følsomhet.

    Noen som vet noe om dette?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Såvidt jeg har forstått, så ønsker du kun å bruke disse subbene i de laveste oktavene. Om det stemmer ville jeg muligens ha vurdert tapped horn istedet, ettersom du vil kunne spare endel størrelse på det. De fleste folded hornene jeg har sett ute for salg har ikke vært veldig spenstige under 30-40hz pga størrelsen sin. Skal du ha et folded horn til å fungere bra nede ved 20hz så blir det stort.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, tenker å bruke de ekstra subbene kun til LFE signal ved film. Tenket å kutte subbtårn ved 30hz ca.

    Så folded horn er ikke brukendes undet 40...

    Greit å spørre. Tapped horn, får lese meg opp på det.

    Om ikke så blir det nok vanlige subber i lukka eller porta kasser.

    Liggetr noen jbl subber ute jeg har lyst på, men de hår kun i pakke med altfor mye jeg ikke trenger. Og det er også feil tidspunkt. Har andre ting å bruke penger på.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Jeg digger TH....og kan anbefale det... men hva med en rød tråd i bassystemet ditt ?
    Sånn lydmessig. Og ikke minst når det gjelder følsomhet på det...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ja, tenker å bruke de ekstra subbene kun til LFE signal ved film. Tenket å kutte subbtårn ved 30hz ca.

    Så folded horn er ikke brukendes undet 40...

    Greit å spørre. Tapped horn, får lese meg opp på det.

    Om ikke så blir det nok vanlige subber i lukka eller porta kasser.

    Liggetr noen jbl subber ute jeg har lyst på, men de hår kun i pakke med altfor mye jeg ikke trenger. Og det er også feil tidspunkt. Har andre ting å bruke penger på.
    Er fint brukanes. Men du kommer fort opp i 100x100x60cm for å få tuning under 20hz.
    Resten av bass systemet ditt er jo ikke så veldig følsomt som blir sagt her. Jeg ville egentlig foreslått langslag subber i lukkede kasser for å matche resten av systemet ditt. F.eks 4stk dayton ultimax 18 eller noe lignende. Da slipper du enorme størrelser på hver sub også, og det blir mer plasseringsvennlig. Du slipper også å messe med HPF ettersom du får såpass slak avrulling på kassene.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er ikke så veldig lenge siden jeg så bilder av mikke-mus subwoofere i denne tråden.
    Så kom det diverse annet, noe jbl, og nå dette systemet med 8x12" med kabinetter bygd med solid overkill og drivere av det beste som er å oppdrive.

    Du har nok prøvd ganske mye allerede, men når du får til å sette opp dette noenlunde rett, så skulle det vel være potensiale for å få både dypbass og kvalitet oppover i midbassen.

    Av og til så er det greit å bare sette på noe musikk, og nyte.
    Gjerne bruke det en stund, og så etterhvert blir det mere klart om det er noe en savner, noe som skulle vært bedre.
    Mye vil ha mer, og ofte så er det slik at en jakter på noe som kanskje ikke finnes.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mange på gruppekjøpet kjøpte jo td18h+ og skal benytte det i bassløsninger. Min mening er at induktansen ikke er så veldig viktig før man beveger seg opp mot øvre bass/mellomtone. Elementene i PA-hornene mine har en vanvittig høy induktanse, men det gjør absolutt ingenting for bassgjengivelsen sålenge jeg benytter subbene kun opp til rundt 150hz. Der var det mye viktigere med god slaglengde og så høy BR og EPB jeg klarte å få fatt i. I drivere som skal benyttes helt opp mot typ 4-500 eller høyere setter jeg induktansen mye høyere på kriterielisten.

    Alt er et kompromiss. Man må velge det beste kompromisset i forhold til hva man skal bygge.
    mye som tyder på at induktansekontroll er viktig nedover også. More on INDUCTANCE - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er ikke så veldig lenge siden jeg så bilder av mikke-mus subwoofere i denne tråden.
    Så kom det diverse annet, noe jbl, og nå dette systemet med 8x12" med kabinetter bygd med solid overkill og drivere av det beste som er å oppdrive.

    Du har nok prøvd ganske mye allerede, men når du får til å sette opp dette noenlunde rett, så skulle det vel være potensiale for å få både dypbass og kvalitet oppover i midbassen.

    Av og til så er det greit å bare sette på noe musikk, og nyte.
    Gjerne bruke det en stund, og så etterhvert blir det mere klart om det er noe en savner, noe som skulle vært bedre.
    Mye vil ha mer, og ofte så er det slik at en jakter på noe som kanskje ikke finnes.
    Retep, dette burde du lese mange ganger, mange kloke ord her. Viktig å sette seg ned å kose seg også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke så veldig lenge siden jeg så bilder av mikke-mus subwoofere i denne tråden.
    Så kom det diverse annet, noe jbl, og nå dette systemet med 8x12" med kabinetter bygd med solid overkill og drivere av det beste som er å oppdrive.

    Du har nok prøvd ganske mye allerede, men når du får til å sette opp dette noenlunde rett, så skulle det vel være potensiale for å få både dypbass og kvalitet oppover i midbassen.

    Av og til så er det greit å bare sette på noe musikk, og nyte.
    Gjerne bruke det en stund, og så etterhvert blir det mere klart om det er noe en savner, noe som skulle vært bedre.
    Mye vil ha mer, og ofte så er det slik at en jakter på noe som kanskje ikke finnes.
    Retep, dette burde du lese mange ganger, mange kloke ord her. Viktig å sette seg ned å kose seg også.
    Har lest dette noen ganger ja, og er enig. Koser meg masse selv om det er mye å gå på. Har bare en tanke jeg har lysst å teste ut. Egne subber til LFE og musikk. Rett og slett med tanke på deling over 100hz så mener jeg at man bør ha en venstre og høyre subb.

    Men Kvålsvoll har rett, ting skjer sinnsykt raskt her. Og ikke alt er like gjennomtenkt. Skjer i vertfall ikke noe med tårnene. De blir til vi flytter :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er jo ikke sikkert det blir flytting på mange år enda. ..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Er jo ikke sikkert det blir flytting på mange år enda. ..
    Syns også du skal kose deg med det du har, en dag sitter du der en en leilighet med stativhøyttaler.. 5" bass og en 1" diskant og angrer på at du ikke brukte mer tid på det du hadde. Har selv hørt om en som har Respond Grand med 10" bass i en leilighet rundt Bergen, stakkars fyr :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Får du ikke den bassen du er ute etter på film med di 12 tommerene du har, det må jo være et hinsides trykk du har oppe på det lytterommet ditt. Tenk jeg sitter med 2 10 tommere og 1 12 tommer og det trykker og går lavt nok for meg. Når jeg kommer hjem nå skal jeg gjøre forskjellig rom bidrag i stuen min før jeg prøver ut noe annet. Jeg har tenkt ut og skifte forsterker og kanskje subwooferene. Men jeg skal heller begynne med litt akustisk tiltak som bass feller bak subwoofrene og noe plater bak lytte posisjon og vist jeg får lov noen plater oppi taket vi får se. Du har et temmelig fett anlegg du sitter med jeg har kommet og stor koset meg. Jeg vet det skal jeg bytte ditt og datt hele tiden blir jeg aldri fornøyd + det går mye penger i det. Nå skal jeg bare kose meg med det jeg har og gjøre noen endringer med plassering når jeg kommer hjem fra ferie.

    Imagine
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Får du ikke den bassen du er ute etter på film med di 12 tommerene du har, det må jo være et hinsides trykk du har oppe på det lytterommet ditt. Tenk jeg sitter med 2 10 tommere og 1 12 tommer og det trykker og går lavt nok for meg. Når jeg kommer hjem nå skal jeg gjøre forskjellig rom bidrag i stuen min før jeg prøver ut noe annet. Jeg har tenkt ut og skifte forsterker og kanskje subwooferene. Men jeg skal heller begynne med litt akustisk tiltak som bass feller bak subwoofrene og noe plater bak lytte posisjon og vist jeg får lov noen plater oppi taket vi får se. Du har et temmelig fett anlegg du sitter med jeg har kommet og stor koset meg. Jeg vet det skal jeg bytte ditt og datt hele tiden blir jeg aldri fornøyd + det går mye penger i det. Nå skal jeg bare kose meg med det jeg har og gjøre noen endringer med plassering når jeg kommer hjem fra ferie.

    Imagine
    For mange er ikke et hinsides trykk målet.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Får du ikke den bassen du er ute etter på film med di 12 tommerene du har, det må jo være et hinsides trykk du har oppe på det lytterommet ditt. Tenk jeg sitter med 2 10 tommere og 1 12 tommer og det trykker og går lavt nok for meg. Når jeg kommer hjem nå skal jeg gjøre forskjellig rom bidrag i stuen min før jeg prøver ut noe annet. Jeg har tenkt ut og skifte forsterker og kanskje subwooferene. Men jeg skal heller begynne med litt akustisk tiltak som bass feller bak subwoofrene og noe plater bak lytte posisjon og vist jeg får lov noen plater oppi taket vi får se. Du har et temmelig fett anlegg du sitter med jeg har kommet og stor koset meg. Jeg vet det skal jeg bytte ditt og datt hele tiden blir jeg aldri fornøyd + det går mye penger i det. Nå skal jeg bare kose meg med det jeg har og gjøre noen endringer med plassering når jeg kommer hjem fra ferie.

    Imagine
    For mange er ikke et hinsides trykk målet.
    Nei skjønner det var ikke sånn jeg mente det eller :)

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får se, ligger et par andre hornhøyttalere jeg kunne tenke meg. Men jeg kjenner magen vrir seg.

    Gidder i vertfall ikke å gi de bort.

    Vi får se....
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Får du ikke den bassen du er ute etter på film med di 12 tommerene du har, det må jo være et hinsides trykk du har oppe på det lytterommet ditt. Tenk jeg sitter med 2 10 tommere og 1 12 tommer og det trykker og går lavt nok for meg.
    en rustholk tar deg til målet ganske komfortabelt, men det skrangler, hopper og durer i tide og utide. det er mye bedre å kjøre en flunkende ny mercedes, ikke sant.

    du har rustholken, retep har merca.

    du kommer aldri til å skjønne hva det er vi holder på med før du får opplevd det imagine. etter at du har opplevd det så kommer du ikke til å tenke på noe annet enn hvordan du kan få det i eget hjem.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.481
    Antall liker
    8.692
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Snodige greier dette med mange elementer.
    Handler ikke om at det blir mer, men mer riktig respons i bassen.
    Har man ikke opplevd det kan man ikke uttale seg om det.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er noe rart med som skjer når man hører slike eller lignende bassystemer for første gang.

    La det bare vere helt klart. Her er mer enn nok output både på film og musikk, men jeg har en tanke om at det kan bli enda bedre spes på musikk om jeg får dratt frem tårnene slik at de står i umiddelbar nærhet til fronthøyttalerene.

    Jeg ønsker å teste med samme signal til fronter og subbtårn. Dvs koble dette opp fra preout front. med et eksternt delefilter. Og med egne subber til film/LFE. Der er jeg ikke like kravstor på kvalitet på bassen, så lenge den gir den morrofaktoren jeg er ute etter.

    Slik systemet spiller i dag, så er det moro på film, og litt for mye morro på musikk. Om jeg kan skrive det slik. Ved å dele dette inn i ulike deler så håper jeg å tror at det skal gi meg det beste fra hver verden. Jeg tror også at kvaliteten blir bedre på denne måten.

    Og for mange elementer vil man jo uansett ikke kunne få..


    Når man er inne på dette med flere elementer. Hva er den beste måten å koble 2 og 2 elementer på? Er det beste å seriekoble eller paralellkoble?

    De elementene jeg ser på kan kjøpes i 2,4 og 8 ohm
    Jeg ser også at enkelte element kan kjøpes med 4 "tapper" pr element. 2 pluss og 2 minus. Hva er det til?

    Ser også litt på prosubber også, noe lignende det jeg fikk låne av John_Harald. Var mye morro med de. Ser at de fleste der ligger på 8 eller 4ohm. Gode priser det det også.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.519
    Antall liker
    24.807
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde tidligere en sub på hver side av sofaen og syntes jeg hadde en veldig bra bass. Når jeg fikk stacket en til oppå hver sub var det rett og slett en helt annen verden. Bassen satt i kroppen på en helt annen måte og alt ble bare utrolig mye bedre. Disse basstårnene dere operer med er sikkert sterkt vanedannende :p
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Retep, helt enig med deg i at subber bør stå i umiddelbar nærhet av fronthøyttaler, og da helst som linjekilde, hvis de skal deles litt opp i frekvens. Deles det ned mot 50-60 Hz er det ikke så viktig. Ved å dele så høyt som f.eks over 100 Hz og ikke plassere de nærhet, går gjerne på bekostning av stereoperspektivet.

    Kjør 8 ohms elementer i parallel
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.481
    Antall liker
    8.692
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde tidligere en sub på hver side av sofaen og syntes jeg hadde en veldig bra bass. Når jeg fikk stacket en til oppå hver sub var det rett og slett en helt annen verden. Bassen satt i kroppen på en helt annen måte og alt ble bare utrolig mye bedre. Disse basstårnene dere operer med er sikkert sterkt vanedannende :p
    Farlig å prøve, sikkert det samme som å prøve narkotika.
    Ikke prøv siste;)

    Steinar.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.102
    Antall liker
    13.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har nevnt det før Retep, men gjentar meg selv:
    Tror du vil få hentet ut mye mer av de tårna med en skikkelig aktiv dsp løsning.
    Både på output, definisjon og integrering med satelittene.
    B
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Jupp... enig.. sånt må styres skikkelig, ikke lett på noe annet vis.
    DEQX... Groundsound DCN28 er veien og gå.... Aktivt system.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har nevnt det før Retep, men gjentar meg selv:
    Tror du vil få hentet ut mye mer av de tårna med en skikkelig aktiv dsp løsning.
    Både på output, definisjon og integrering med satelittene.
    B
    Det kommer etter hvert. Leser fortiden litt om de ulike mulighetene.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.102
    Antall liker
    13.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enig, viktig å lese seg opp på dette, kompliserte greier og vanskelig å velge riktig løsning. Men tror det å dra rundt å lytte til forskjellige dsp løsninger er vel så viktig som å lese seg til det.
    Om du vil kjøre en sånn løsning på 2 kanals eller hjemmekino oppsett eller begge deler vil ha betydning for kostnadene også.
    B
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm. Den groundsound saken var jeg ikke klar over. Takker. Litt annen pris enn de DEQX. De blir for kostbare for lommeboken min.

    Får lese litt om den.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig, viktig å lese seg opp på dette, kompliserte greier og vanskelig å velge riktig løsning. Men tror det å dra rundt å lytte til forskjellige dsp løsninger er vel så viktig som å lese seg til det.
    Om du vil kjøre en sånn løsning på 2 kanals eller hjemmekino oppsett eller begge deler vil ha betydning for kostnadene også.
    B
    Er godt fornøyd med kinodelen her. Liker det som du sikkert husker litt moro på filmdelen.

    Er 2kanals delen jeg er mer opptatt av. Jo, er faktisk utrolig mange muligheter der ute. Men det ser mok ut som om jeg kommer til å røske ut delefilter i RF7 som jeg ikke får noen god pris for de. Er jo 2veis med et delepunkt. Så da blir det 3veis system.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn