Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.481
    Antall liker
    8.692
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sune trener jo rett oppe i gata.
    Stikker innom en dag han er på treninga.
    Du jobber en del sent gjør du ikke?

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo. Har et par seinvakter i uka. Nå når andre har ferie. Ellers så er det 1 i uka normalt.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da fikk jeg endelig sett Hobbiten 3.

    Er virkelig noe spesielt med de filmene. Rakk ikke å spise opp snopet engang.

    For noen fantastiske bilder, blir satt helt ut. Stemmingen med bilde og musikk, ja er virkelig ikke mye å klage på. Blafra godt i beina innimellom og mye morro i brystkassa.

    Men at folk klarer å se film med reise/prosessor på 0 i mastervolum fatter jeg ikke. Jeg låg nå på -16, mer enn nok for min del. Prøvde meg opp i -10 men det var way over the top for mine ører.

    Synd det ikke blir noe mer om Hobbiten, dvergene. Alvene, orkane og trollmannen...

    Får bare glede seg til nye Stakkars nå.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    har du sett kingsman the secret service? den ser kjip ut på coveret, men er utrolig bra.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er bare kabelskjuleren min. Støperør delt i tre. Har en del slke rundt om....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    har du sett kingsman the secret service? den ser kjip ut på coveret, men er utrolig bra.
    Nei.

    Har vurdert den noen ganger. Men synes ikke den virka så spennende. Burde kanskje skaffet meg den.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har lest litt på nettet ang minidsp nanoavr DL, som jo er en dsp boks med Dirac live innebygd. Men jeg blir veldig usikker på om dette er boksen jeg burde gå for pga manglende bass justeringsmuligheter.

    Fordi, jeg håper ønsker å dra frem 12' subbene og la de spille lenger oppover i frekvens enn de kan med dagens plassering. Her de står nå så spiller oppsettet best med subbene delt ved 60hz på musikk og 100hz på film. Deler jeg høyere så roter det seg litt til i midten naturligvis. Pga avstand mellom fronter og subber.

    Jeg ønsker derfor å trekke de frem, få delt mellom 150-200 en plass. Prøvde dette for litt siden. Og på musikk så fungerer dette veldig bra, på film derimot så er ikke dette spes bra. Fordi, med den plasseringen av 12' så får jeg en kjempedipp med senterfrekvens på 30hz med 20hz bredde.

    Jeg ser da for meg å skaffe tak i noen rimelige men gode 18' til å ta seg av de dypeste frekvensene. Dele ved ca 40hz som jeg da bruker på film. Dette kan jeg gjøre med prosesor. Men å dele mellom fronter og 12' der må jeg da ha mulighet til å kunne justere delefrekvens og tidskorrigering. Men vil også gjerne kunne bruke Dirac eller lignende for å kunne skru meg til min lyd, både på film og musikk

    Må tenke litt mer på hvordan jeg løser dette. Ser ut som om det kommer inn en minidsp 2x4 i vertfall. Selv om jeg har registert at enkelte har fått litt støy ved en slik boks.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om noen skulle stikke innom tråden her og sitte på en minidsp 2x4 eller lignende bokser og som er villig til å låne meg den en kort stund. Så hadde jeg blitt glad. Ønsker bare å teste hvor mye støy en slik boks vil tilføre.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    tror du skal være forsiktig med 2x4. det er ikke sikkert den har nok gain, da må det i tilfelle bli 2x4 BAL versjonen. i tillegg ser jeg du droodler rundt noen flere subber, så kanskje du trenger flere kanaler enn 4.

    monacor som nait$ bruker er nok ikke dum, ellers kan jeg anbefale minidsp 4x10 hd for bass management. den har bedre kontroll over gainstruktur, for du kan velge mellom 0.9, 2, 4 og 8 vrms ut avhengig av hvordan du kobler det opp og interne dipswitcher. det er viktig mtp støy og headroom.

    jeg har en 4x10 hd som får signal fra yamaha cx-a5000 prepro via subutgangene, så gjør jeg alle delinger og bass management i 4x10 hd før jeg sender videre til ampene. det gir absolutt ingen hørbar støy i subbene. kan sette delay på dem individuelt, legge inn filter på hver sub og universalt osv.

    minidsp 4x10 og 10x10 hd vil jeg si er det som har best value hos minidsp. ellers har man hypex dlcp som er litt dyrere, krever at man bygger selv, men er mer transparent.

    bakdeler med mindsp 4x10hd

    ingen display

    ingen av/påbryter (bruker bare noe få watt)

    ingen xlr-terminaler, bare kjipe phoenixterminaler som er pes å bruke. har dog rca også, men du begrenser da gainstruktur til 2vrms, ikke 4 og 8vrms.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for info.

    Planen jeg har er følgende.
    Preout front på prosessor. Til minidsp boks. Hvor jeg deler og korrigeringer slik at basstårn spiller opp mellom 150-200hz en plass, hvor RF7 tar over.

    Men jeg vil jo gjerne ha LFE sporet til film. Her er det jo mye morro som ligger. Så da må jeg ha flere subber. Da kommer Dayton Ultimax, eller stereo integrety ht18 inn i bildet.

    Så bruker jeg de i tillegg når jeg ser film ( LFE OUT) og kun basstårn og RF7 til musikk.

    Er nok litt opp og frem i tid dette, og vi må finne ut hva som skjer med boligsituasjon også. Er ikke vits å legge ut 20-30 laken til om vi skal flytte.

    Men leker med tanken i vertfall.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takker for info.

    Planen jeg har er følgende.
    Preout front på prosessor. Til minidsp boks. Hvor jeg deler og korrigeringer slik at basstårn spiller opp mellom 150-200hz en plass, hvor RF7 tar over.

    Men jeg vil jo gjerne ha LFE sporet til film. Her er det jo mye morro som ligger. Så da må jeg ha flere subber. Da kommer Dayton Ultimax, eller stereo integrety ht18 inn i bildet.

    Så bruker jeg de i tillegg når jeg ser film ( LFE OUT) og kun basstårn og RF7 til musikk.

    Er nok litt opp og frem i tid dette, og vi må finne ut hva som skjer med boligsituasjon også. Er ikke vits å legge ut 20-30 laken til om vi skal flytte.

    Men leker med tanken i vertfall.
    Hva med PC og multikanals lydkort?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for info.

    Planen jeg har er følgende.
    Preout front på prosessor. Til minidsp boks. Hvor jeg deler og korrigeringer slik at basstårn spiller opp mellom 150-200hz en plass, hvor RF7 tar over.

    Men jeg vil jo gjerne ha LFE sporet til film. Her er det jo mye morro som ligger. Så da må jeg ha flere subber. Da kommer Dayton Ultimax, eller stereo integrety ht18 inn i bildet.

    Så bruker jeg de i tillegg når jeg ser film ( LFE OUT) og kun basstårn og RF7 til musikk.

    Er nok litt opp og frem i tid dette, og vi må finne ut hva som skjer med boligsituasjon også. Er ikke vits å legge ut 20-30 laken til om vi skal flytte.

    Men leker med tanken i vertfall.
    skjønner, litt av det samme jeg har gjort, bruker 2 stk minidsp 4x10 hd. en fra pre out front og en for lfe 1 og 2 som er satt til stereo.

    så deler jeg htt aktivt sammen med midbassmoduler for å få mer punch, og har subbene på en egen 4x10 hd for å ha full kontroll på hver enkelt sub.

    bakdelen er jo at man får en ekstra ad/da-konvertering, og at det er litt, men ikke mye støy, høres kun når jeg går opp og legger øret innat hornet, alt annet er tyst pga optimalisert gainstruktur. i tillegg er nok ikke dac'en i minidsp like bra som den i prepro, så man mister muligens litt der, men ikke så ille at det ikke er verdt det pga mer kontroll.

    det beste hadde vært å byttet ut både prepro og minidsp med en htpc, jriver og multikanals dac, slik thohaug har gjort. eneste mulige ulempen er at du ikke får hdmi inn. pc'en blir kilden, men da holder du signalet digitalt så lenge som mulig.

    du beveger deg innpå et område nå som fort kuliminerer i mange forsterkerkanaler og mye innstillingsmuligheter, det er en veldig morsom del av dette imo.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ønsker meg bort fra pc basert avspilling egentlig . Men må man så må man...
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Tror ikke minidsp2x4 er brukelig til dette, du får problemer med støy.
    Den balanserte versjonen er i hverfall et must.

    Med rett psu er den grei til bassystemet, til den bruken kan den holde, jeg kjører en slik her og det går akkurat så vidt bra med passivt rc-filter på utgangene.
    Det blir fort for mye støy selv for subwoofere hvis systemet har litt headroom og kapasitet.

    Om HD-varianten er tilstrekkelig kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har prøvd den.

    Men problemet kan enkelt elimineres.
    Hvis du kjører delingen i prosessoren - den kan dele opp til 250hz - og minidsp på bassystemet alene.
    Da bruker du avstandsjusteringen i prosessoren til å få dette rett tidsmessig.
    Og det vill alltid virke rett, både for film og musikk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    @Kvålsvoll, er slik jeg har det idag. Setter deling på prosessor. Men med dagens plassering av subber så blir det rot når jeg beveger meg opp over 100hz.

    Planen er å trekke subbene frem til RF7 for å kunne dele høyere. Sist jeg prøvde det så gav det store dupper rundt 30hz. Jeg ønsker også et høyre og venstre tårn om jeg deler opp mot 150-200hz. Sub OUT er vel mono mikset?

    Må droodle litt rundt dette . Vurderer et delefilter på preout front også... Får se hva det blir til....

    Bare å komme med forslag til hvordan jeg skal gå videre...
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke minidsp2x4 er brukelig til dette, du får problemer med støy.
    Den balanserte versjonen er i hverfall et must.

    Med rett psu er den grei til bassystemet, til den bruken kan den holde, jeg kjører en slik her og det går akkurat så vidt bra med passivt rc-filter på utgangene.
    Det blir fort for mye støy selv for subwoofere hvis systemet har litt headroom og kapasitet.

    Om HD-varianten er tilstrekkelig kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har prøvd den.

    Men problemet kan enkelt elimineres.
    Hvis du kjører delingen i prosessoren - den kan dele opp til 250hz - og minidsp på bassystemet alene.
    Da bruker du avstandsjusteringen i prosessoren til å få dette rett tidsmessig.
    Og det vill alltid virke rett, både for film og musikk.
    vurderer å erstatte vorta som fulgte med, med en ekstern lineær psu til den 4x10 hd'en som deler frontene. med 4x10 kan man velge mellom 4 og 8vrms max ut på de balanserte utgangene, og matcher man dette tett mot inngangsfølsomheten på ampen, så blir støyen neglisjerbar etter min erfaring. uoptimal gainstruktur med 4x10 hd vil gi støy i toppen, men ikke i bunn. det er også noen teorier på at noise shapinga på 4x10 hd kan skape artifakter lenger ned i det hørbare området, men fortsatt i toppen, dersom man kjører bredbåndet forsterker.

    en lineær psu som har 12-24vdc og kapasitet på 60w er ikke av de billigste, men 15-25w får man til godt under tusenlappen på ebay, dessverre holder ikke det til 4x10 og en god nok psu vil tippe pendelen mot hypex dlcp siden den kombinerte kostnaden av 4x10 + psu blir litt vel drøy.

    en annen ting er at 96khz plugin låter bedre dersom man har den i toppen, men filterne blir ustabile under 20-25 hz. vi har vel vært inne på det oss i mellom. kjører 48khz plugin på enheten som tar bassene, og 96khz på topp og midbass.

    det har vært ytret ønske om en 2x4 bal "bass edition" i forumet til minidsp, den skal takle høyere inngangsvolt, slik at den blir gunstigere å stappe på lfe.

    enig i at å bruke 2x4 single ended på klipsch vil gi høy sannsynlighet for støy. synd å høre at 2x4bal ikke er noe spesielt bedre.

    hva slags psu har du valgt?

    rc-filteret ditt, hvordan er det implementert?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Minidsp psu ordnes med en kondensator på fx 2200uF rett over + og - terminalene på kortet.
    Dette reduserer forvrengning og støy ved lave frekvenser veldig markant.

    Filter er et enkelt rc-ledd, husker ikke verdiene, tror det er rundt 2Khz fc, 2Kohm seriemotstand, + kondensator ned til jord.
    Uten dette så er det hørbar støy oppover i frekvens fra horna.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Passer vel å tipse om valg av trimlevel for lfe utgangen på marantz/denon.
    Sett max -6dB trim level på subwoofer, gjerne lavere.
    Hvis trim settes for høyt så klipper utgangen, og du får forvrengning og begrenset output allerede før signalet har nådd subwooferforsterkeren.
    Denon/Marantz er også av de få som ikke klipper signalet ved summering av lfe+l/c/r/surround, forutsatt trim level ikke er satt for høyt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trimlevel står faktisk på -7 på subbene .

    Gjelder dette for de andre kanalene også?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk tips om en ny basstest låt.
    Infected mushrooms, album Bd Empire og låten never ever land.

    Test denne hjemme. Trøkker godt kan man si. Ååå må tipse Osten om den.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Minidsp psu ordnes med en kondensator på fx 2200uF rett over + og - terminalene på kortet.
    Dette reduserer forvrengning og støy ved lave frekvenser veldig markant.

    Filter er et enkelt rc-ledd, husker ikke verdiene, tror det er rundt 2Khz fc, 2Kohm seriemotstand, + kondensator ned til jord.
    Uten dette så er det hørbar støy oppover i frekvens fra horna.
    takk skal du ha, som alltid lærerik info fra ditt hold :)

    dumpet et par klipsch rf82mkii i fanget på meg, og kunne tenkt meg å prøve å gjøre dem helaktive med en 2x4 bal i hver + 2-3 stk anaview ams0100 moduler i brokoblet modus per høyttaler.

    ams0100 har dc aux +/-14VDC 600mA uregulert og varierer med inngangsspenningen og last (6.0-16.5VDC). i stby faller spenningen dramatisk til ca 5.5VDC og maks 200mA.

    2x4bal krever 12VDC, 200mA.

    tror du det holder med en kondis på dc-inntaket i kombo med relé som slår av minidsp når ampen slås av, eller bør jeg regulere strømforsyningen før 2x4 bal? andre forslag?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Minidsp psu ordnes med en kondensator på fx 2200uF rett over + og - terminalene på kortet.
    Dette reduserer forvrengning og støy ved lave frekvenser veldig markant.

    Filter er et enkelt rc-ledd, husker ikke verdiene, tror det er rundt 2Khz fc, 2Kohm seriemotstand, + kondensator ned til jord.
    Uten dette så er det hørbar støy oppover i frekvens fra horna.


    takk skal du ha, som alltid lærerik info fra ditt hold :)

    dumpet et par klipsch rf82mkii i fanget på meg, og kunne tenkt meg å prøve å gjøre dem helaktive med en 2x4 bal i hver + 2-3 stk anaview ams0100 moduler i brokoblet modus per høyttaler.

    ams0100 har dc aux +/-14VDC 600mA uregulert og varierer med inngangsspenningen og last (6.0-16.5VDC). i stby faller spenningen dramatisk til ca 5.5VDC og maks 200mA.

    2x4bal krever 12VDC, 200mA.

    tror du det holder med en kondis på dc-inntaket i kombo med relé som slår av minidsp når ampen slås av, eller bør jeg regulere strømforsyningen før 2x4 bal? andre forslag?
    Bør ha et scop slik at du kan se hva som skjer, sjekk psu og også hva som skjer på utgangen av forsterker og minidsp når du slår av og på.
    Det viktigste er å passe på at forsterkeren slår seg av først og på sist, ellers går det galt med høyttaleren, og ha alltid seriekondensator på hf-drivere etter utgangstrinnet.
    (Så kan du lure på hvordan kan jeg vite at det er lurt..)

    Blir litt utenfor retep's tråd dette, men på den annen side så er det sommer og lite som skjer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For min del gjør det ikke noe med OT i tråden, kan jo være at jeg bygger om RF7 ene til aktiv drift en eller annen gang.

    Noen som har kjennskap til TC Electronic XO24 delefilteret. Vurderer et slikt filter til ¨å teste ut å dele mellom RF7 og basstårn på preout front fra Pre/pro.

    Om ikke så kan jeg jo bruke det som delefilter til subbene, ved en senere anledning.

    @Kvålsvoll

    Mulig det blir en Sunnmøre tur i ferien, tar du imot besøk.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Alltid hyggelig med besøk, @Retep, for da får jeg kjøre demo.
    Bare pass på å sende sms i tilfelle jeg ikke svarer her, eller på mail.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Bør ha et scop slik at du kan se hva som skjer, sjekk psu og også hva som skjer på utgangen av forsterker og minidsp når du slår av og på.
    Det viktigste er å passe på at forsterkeren slår seg av først og på sist, ellers går det galt med høyttaleren, og ha alltid seriekondensator på hf-drivere etter utgangstrinnet.
    (Så kan du lure på hvordan kan jeg vite at det er lurt..)

    Blir litt utenfor retep's tråd dette, men på den annen side så er det sommer og lite som skjer.
    takk skal du ha. tenkte det gikk greit for retep, siden han er på vei inn i mørket med diy m.v. selv.

    scope er på vei ;) må bare skaffe noen megaresistorer nå, så blir det moro.

    he he he, ja, det er ei blemme jeg skal forsøke å unngå i høyest mulig grad.

    ja, stemmer, det er nok viktig med rekkefølgen pga popping i minidsp. på de nye 2x8 boardsa så har de eliminert poppinga, men tror ikke 2x4 boardsa er rene enda.

    litt moro blir det nok med disse rf82'ene, skal bli spennende å se hvor langt jeg kan dra dem, eller om det blir tilbakeskritt ift stock. er et koseprosjekt som blir springbrett mot design.

    kommer til å lage en platform med steppermotor styrt av arduino for å måle og plotte polarkoordinater av responsen etterhvert, det blir gunstig når jeg skal konstruere selv.

    synd 2x4 bal har så lav utgangsvolt, skulle hatt inntil 8v slik som 4x10 hd.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Bør ha et scop slik at du kan se hva som skjer, sjekk psu og også hva som skjer på utgangen av forsterker og minidsp når du slår av og på.
    Det viktigste er å passe på at forsterkeren slår seg av først og på sist, ellers går det galt med høyttaleren, og ha alltid seriekondensator på hf-drivere etter utgangstrinnet.
    (Så kan du lure på hvordan kan jeg vite at det er lurt..)




    Blir litt utenfor retep's tråd dette, men på den annen side så er det sommer og lite som skjer.
    takk skal du ha. tenkte det gikk greit for retep, siden han er på vei inn i mørket med diy m.v. selv.

    scope er på vei ;) må bare skaffe noen megaresistorer nå, så blir det moro.

    he he he, ja, det er ei blemme jeg skal forsøke å unngå i høyest mulig grad.

    ja, stemmer, det er nok viktig med rekkefølgen pga popping i minidsp. på de nye 2x8 boardsa så har de eliminert poppinga, men tror ikke 2x4 boardsa er rene enda.

    litt moro blir det nok med disse rf82'ene, skal bli spennende å se hvor langt jeg kan dra dem, eller om det blir tilbakeskritt ift stock. er et koseprosjekt som blir springbrett mot design.

    kommer til å lage en platform med steppermotor styrt av arduino for å måle og plotte polarkoordinater av responsen etterhvert, det blir gunstig når jeg skal konstruere selv.

    synd 2x4 bal har så lav utgangsvolt, skulle hatt inntil 8v slik som 4x10 hd.

    Tror du har en del å hente på det. Spesielt i MK1 versjonen er delefilteret langt fra optimalt. Mindre å hente på MK2 versjonen, men aktiv deling vil nok fortsatt være et stort steg i positiv retning. Det kommer også til å bli mye enklere for forsterkerne ettersom Klipsch RF serien har noen seriøse dipper i impedansen.

    Jeg er forøvrig tidligere eier av et sett RF-82 MK1. Morsom høyttaler, kanon til prisen sin egentlig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morgenstund gir bilde på lerret... Starta dagen grytidlig, oppe og klar med kaffe kl 0430. Er rart dette med hvordan den indre klokken stiller seg. Resten av huset sover, så opp på rommet og inn med en bluray. Denne gangen var Thor filmen som rulla over lerretet.

    Likte filmen godt, har blitt mye Marvel film i det siste. Tøffe filmer med gode lydspor. Denne var intet unntak. Blafra godt i buksebeina og i kroppen. Og det er noen virkelig tøffe scener med mye output i bassen innimellom.

    Bildet er også svært bra, men ikke helt på Hobbiten 3 nivå.

    Terningkast fem.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har starta med opprydding av diverse utstyr, noe som bruktbørsen vil sette pris på. Først ute er et par rf52 de blir byttet mot et par rb61. Slik at jeg får Klipsch på høydekanaler også. Komplett lyd fra klipsch med andre ord.

    Bagend subben får ikke innpass i stua, så da blir det å selge eller å bruke den til senterkanalen. Har ikke testet subb på senter. Så...

    Lerretet vurderes også solgt til fordel for et som er ett eller to hakk mindre. Da får jeg bedre plass til subbene på fremsiden og jeg slipper å zoome så mye inn. Bildet er faktisk litt bedre med mindre zoom. Satser på et 106 tommer lerret. Vurderer sterkt transparent lerret, men vi får se.

    Har en del flere ting som legges ut etterhvert. Tenkte å samle sammen noen kroner til subamp da jeg irriterer meg over vifta på Itech ampen jeg låner av Thomas.

    Blir nok en ferdigbygget Hypex på meg. Psc 2.700 er de jeg sikter meg inn på.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du har en del å hente på det. Spesielt i MK1 versjonen er delefilteret langt fra optimalt. Mindre å hente på MK2 versjonen, men aktiv deling vil nok fortsatt være et stort steg i positiv retning. Det kommer også til å bli mye enklere for forsterkerne ettersom Klipsch RF serien har noen seriøse dipper i impedansen.

    Jeg er forøvrig tidligere eier av et sett RF-82 MK1. Morsom høyttaler, kanon til prisen sin egentlig.
    det er mk2-versjonen, kjøpte dem av en kompis for en slikk og ingenting og det er en fin inngang til å begynne å tukle med høyttalere for å se hvordan ting henger sammen uten å ta den største risikoen med en gang. har bygget mange subber og midbasser, men det er jo mye enklere enn å bygge htt. ampene kommer til å bli brukt i eget design senere, for det er jo ikke verdt å legge såpass mye i disse, vil jeg tro.

    jepp, laget meg faktisk en jig for impedansemåling med rew i går, og testet den litt, funket bra, men trenger presisjonsresistor med tight toleranse for mer korrekte verdier, selv om formen på kurven er lik. Ligger +/- 1 % unna med min jig. vet rf7 har noen stygge dipper, men fant ingenting på rf82mkii, så da må man gjøre det selv :)

    i utgangspunktet sikles det på ae-drivere, feks 2 x td15h+ og td12m med apollo, jbl 2446/2447 med Be og noe for uhf, men det er mye penger. nå har john lovet bot og bedring på facebook. han har innsett at han må uppe gamet sitt og søker etter folk og alt mulig for å få fortgang i ting, så snart blir det kanskje mulig å få ting levert innenfor rimelighetens grenser.

    blir gøy å se progresjonen til dere i gruppekjøpet når driverne ankommer. da blir det liv i leieren her inne.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.097
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjedelig med koner innimellom. Ble ikke noe av byttet mellom rf52 og rb61. Kjedelig for begge parter. Var ikke min frøken som satte ned foten foten. Men men, da får andre sjansen sjansen.

    Strøkne rf52mk1 selges!

    Sommeren er vel uansett ikke tiden for å selge HiFi.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tror du har en del å hente på det. Spesielt i MK1 versjonen er delefilteret langt fra optimalt. Mindre å hente på MK2 versjonen, men aktiv deling vil nok fortsatt være et stort steg i positiv retning. Det kommer også til å bli mye enklere for forsterkerne ettersom Klipsch RF serien har noen seriøse dipper i impedansen.

    Jeg er forøvrig tidligere eier av et sett RF-82 MK1. Morsom høyttaler, kanon til prisen sin egentlig.
    det er mk2-versjonen, kjøpte dem av en kompis for en slikk og ingenting og det er en fin inngang til å begynne å tukle med høyttalere for å se hvordan ting henger sammen uten å ta den største risikoen med en gang. har bygget mange subber og midbasser, men det er jo mye enklere enn å bygge htt. ampene kommer til å bli brukt i eget design senere, for det er jo ikke verdt å legge såpass mye i disse, vil jeg tro.

    jepp, laget meg faktisk en jig for impedansemåling med rew i går, og testet den litt, funket bra, men trenger presisjonsresistor med tight toleranse for mer korrekte verdier, selv om formen på kurven er lik. Ligger +/- 1 % unna med min jig. vet rf7 har noen stygge dipper, men fant ingenting på rf82mkii, så da må man gjøre det selv :)

    i utgangspunktet sikles det på ae-drivere, feks 2 x td15h+ og td12m med apollo, jbl 2446/2447 med Be og noe for uhf, men det er mye penger. nå har john lovet bot og bedring på facebook. han har innsett at han må uppe gamet sitt og søker etter folk og alt mulig for å få fortgang i ting, så snart blir det kanskje mulig å få ting levert innenfor rimelighetens grenser.

    blir gøy å se progresjonen til dere i gruppekjøpet når driverne ankommer. da blir det liv i leieren her inne.
    Hehe ja, som sagt er det MK1 versjonene som har betydelige dipper.
    Gleder meg stort til å motta mine TD12m med apollo oppgradering! de kommer vel om ikke lenge nå :)
    TD12m og TD15m i tillegg til TD18h+ er de elementene jeg har mest trua på der.

    Har veldig trua på de elementene. Har et par med JBL 2220h liggende også som jeg kanskje kommer til å bruke til noe. Det er jo også noen fantastiske drivere til midbass og er helt krem å putte i f.eks et FLH.

    Tar jo så lang tid å få disse elementene at design av mellomtonekassen min er allerede ferdig simulert og tegnet opp. Spent på hvordan de kommer til å parre med Beyma elementene. Legger jo selvsagt også på et ekstra basselement, for man kan aldri få nok av de :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn