Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kan gjøre samme regnestykke med bakhøyttalerene også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm... Kanskje det ja. Har ikke gått løs på snurrerundt delen enda. Bortsett ifra at jeg har skaffet meg en rca switch slik at jeg nå kan få LFE på kinodelen. Trøbbelet er nå at bakhøyttalerene ligger på toppen av en expedit hylle på hver side av døra. Så skråtaket kommer veldig inn i det bildet.

Men hadde vert morro å få gjort noe der også kanskje. Blir uansett mindre tiltak der rett og slett for å beholde det lille av WAF jeg har igjen i rommet...

Jeg måler jeg, så regner du. Og så ser jeg hva det blir til etterhvert. Jeg sitter med øra ca 90cm over gulvet, diskantene er vel på rundt 155-160cm... Så her bir kanskje plasseringen av tiltaket litt annerledes. Og som sagt så kommer skråtaket inn i bildet med en gang...

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du heller kan flytte bakHT sånn at de treffer i dempeplatene i stede?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå datt jeg av. Vil ikke surround back ht ville måtte ha tiltak mellom seg og hode mitt.. Side ht har noe tiltak siden de er på linje med hodet..

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det du foreslår Vidar tror jeg vil fungere dårlig, ettersom jeg tror ikke Peter har noe tiltak på sideveggen mellom hodet og bakveggen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da hatt besøk av Thohaug i noen timer. Vi er nok ganske like når det gjelder oppsett og hvordan vi liker det. Er små forskjeller på preferanser. Foten gikk på begge to så dette var virkelig morro. Må få tatt meg en tur for å høre samme type lyd, med mer kapasitet.

Takker for besøket og ser frem til neste mann.

Blir noen timer med musikk fremover, litt justering på kinobiten. Så er det bare å kose seg.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jo jeg fant meg fort til i rette i sweetspot hos deg. Det var som forventet meget bra. Når vi i tillegg deler musikksmak så gjør jo det bare saken enda bedre. Synes du har fått det til veldig bra nå Peter og det er ikke mye å klage på. Om det var noe jeg savnet så må det kanskje være ørlite grann mer trøkk i midbassen, samt litt mer oomph helt nede i kjelleren. Begge deler er bare småpirk og mye av det kan nok enkelt fikses ved litt enkel justering ettersom systemet ditt er såpass fleksibelt.

Takk for en hyggelig kveld og så må du bare droppe innom her om du føler for det en dag.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo jeg fant meg fort til i rette i sweetspot hos deg. Det var som forventet meget bra. Når vi i tillegg deler musikksmak så gjør jo det bare saken enda bedre. Synes du har fått det til veldig bra nå Peter og det er ikke mye å klage på. Om det var noe jeg savnet så må det kanskje være ørlite grann mer trøkk i midbassen, samt litt mer oomph helt nede i kjelleren. Begge deler er bare småpirk og mye av det kan nok enkelt fikses ved litt enkel justering ettersom systemet ditt er såpass fleksibelt.

Takk for en hyggelig kveld og så må du bare droppe innom her om du føler for det en dag.

Takker for tilbakemelding, det er fint med et par andre ører.
    Hvilket frekvensområde tenkte du på når du sier midbass? rundt 100hz eller? Kan jo ratte litt på en preset for å høre om det er noe jeg liker bedre. Helt i kjelleren så er det mangel på membran, merker dette spes på filmdelen. Men det er som du sier preferanser.

Den preseten vi lytta mest på igår er relativt rett fra ca 200hz og ned.
    303311d1422880982-det-endelige-hi-fi-rommet-vannfall.jpg

Jeg har etter denne målingen lagt til en housekurve som øker fra ca50hz og ned med 4db. Har mulighet til å justere den slik at den går fra en høyere frekvens og med en slakere heving feks.

Hadde vert morro å testa.

8

8x12_TOM

Gjest
    Uff, dere skolerte altså, skal gjøre ting så vanskelig. Du har vel ikke også en formel på hvordan, lettest få på skoene på morgenen ;)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Start med å gå ut av senga FØR du tar på skoa, lettere da :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Er nok kun preferanse Peter. Liker selv en heving på 1-2 db fra 200-100hz, og en litt brattere kurve i bunnen. Var muligens den lille dippen rundt 200hz jeg merket, eller at jeg føler at større elementer har mer autoritet i det registeret. Det er uansett bare veldig pirk og er ikke akkurat mye å utsette på her. Tror det blir vanskelig å få gjort rommet spesielt mye bedre nå. Det låt veldig bra :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får dra litt i spakene å høre om litt mer nivå er noe for min del...

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ser jo riktig så koselig/pent ut det der, Retep.

De bildene du har lagt ut tidligere har gitt et lite "rotete" inntrykk, men det det der ser jo riktig så ok ut med et større bilde av rommet.

Kos demeses :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har også rydda opp i tiltakene, samtidig som jeg nå har ønsket litt mere Waf på de. Syns jeg har klart det. Mangler bare noen lister.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får knipse noen flere bilder når den siste finishen er på plass. Synes rommet virker lettere nå, selv om jeg har enda tykkere demping enn tidligere. Men jeg har også dempet på ferre plasser.

Bakveggen, der har jeg satt to xpedit hyller kirurgisk plassert i forhold til hvor lydbølgene treffer fra begge høyttalerene, og i forhold til krysningspunktet for HT som er midt på det støperøret i midten.

De to på sidene deler refleksjonen i to, den ene går inn i hyllen hvor det er 10cm med Rockwool, den andre treffer døren og de burgunder platene som tar kun toppen. Dette fører til at det er mye informasjon bak meg når innspillingene tillater det. Men den kladder ikke det til ved å gå som en direkte refleksjon fra bakveggen til øret.

Alle cdhyllene i rommet er også plasssert etter hvor de gjør størst nytte av seg. Dvs jeg bruker de til å tjune rommet. Fungerer relativt bra. Jeg har i vertfall ikke kosa meg like mye med musikk før her. Selv om det er litt igjen til oppsettet med triangle Chello og Unison Research, så er dette oppsettet alikevel et mer riktig oppsett for meg.

Nå mangler det bare noen subtårn, en multikanals effekt og en kino forforsterker, ny projector, og kanskje et nytt lerret... Så er nok ikke helt imål enda. :rolleyes:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Morro og se at Primare sakene står og koser seg der og gir deg mye morro :)

Rommet er blitt meget pent spør du meg, skulle absolutt ønske jeg kunne laget noe slikt på loftet her, men har nok får liten takhøyde til at det er noe vits. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er bare å dempe tykt nok i taket det, så tar du bort taket akustisk...

Primare står her. Men de er nok på litt lånt tid....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kino min venn, kino.... Og et oppsett med minst mulig bokser.

Men vi får se.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.050
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du mulighet til å måle og regne litt? Jeg fant en formel for å regne ut hvor dempeplatene for sideveggsrefleksjonene skal plasseres og det hadde vært artig om det stemmer hva du har kommet frem til RealTraps - How To Set Up a Room.
    Vis vedlegget 303876
    Formelen står på bildet, men trenger kanskje litt forklaring. Avstanden på sideveggen fra øresposisjon til midten av dempeplate = avstand mellom øret og diskant ganget med avstand fra øret til diskant delt på summen av avstanden mellom diskant og sidevegg og avstand mellom øret og sidevegg.
    Ble det forståelig eller bare tull?

Mekket en liten Excelfil på dette. Fyll ut i hvite felt så regner fila det ut for deg.
    HFS vil ikke ha større excelfiler enn 48,8kb så send meg PM dersom du/dere vil ha fila på mail.

Skjermbilde.jpg

EDIT: Putta den i en mappe på dropbox, sjekk om det funker
    https://www.dropbox.com/sh/qzb3hqjafa9mcy8/AADZhcBS9KasQPG14PC3pBmMa?dl=0

mvh

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en hyggelig ettermiddag/kveld.
    Oppsettet ditt var meget kompetent. Flott dempet og et hærlig rom.
    Jeg sa litt tidlig når jeg var der at jeg savnet litt nedover, men etter at du kom på at sub'en ikke var slått på falt det på plass gitt;)
    Og den DSPeaker, den var smått utrolig. Det havner nok en sånn sak i heimen min også.:)

Mvh
    Lars

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo takk for besøket. hadde akkurat sett på siste På bluray og glemte å skru over på subben til musikk. Syns det var litt som manglet, så jeg er glad for at jeg sjekket det. Har en sånn rca switch på baksiden der.

Hyggelig at du hadde det morro, er det jeg er opptatt av. Musikk skal gi fot selv om det i min prisklasse nok går utover holografi og det siste innen detaler. Angrer alikevel ikke på anleggsbyttet jeg gjorde for litt over ett år siden.

Selv om flere nok er uenig i det....

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den :) Jeg lagde også en excel fil for å regne det ut, men ikke så pen som din.

Har du mulighet til å måle og regne litt? Jeg fant en formel for å regne ut hvor dempeplatene for sideveggsrefleksjonene skal plasseres og det hadde vært artig om det stemmer hva du har kommet frem til RealTraps - How To Set Up a Room.
    Vis vedlegget 303876
    Formelen står på bildet, men trenger kanskje litt forklaring. Avstanden på sideveggen fra øresposisjon til midten av dempeplate = avstand mellom øret og diskant ganget med avstand fra øret til diskant delt på summen av avstanden mellom diskant og sidevegg og avstand mellom øret og sidevegg.
    Ble det forståelig eller bare tull?

Mekket en liten Excelfil på dette. Fyll ut i hvite felt så regner fila det ut for deg.
    HFS vil ikke ha større excelfiler enn 48,8kb så send meg PM dersom du/dere vil ha fila på mail.

Vis vedlegget 304366

EDIT: Putta den i en mappe på dropbox, sjekk om det funker
    https://www.dropbox.com/sh/qzb3hqjafa9mcy8/AADZhcBS9KasQPG14PC3pBmMa?dl=0

mvh

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp, pre og effekt fra Primare. Jobber med andre løsninger, men ser ut som om jeg må spare en stund først...

Si ifra om du er i området.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Sjekk denne Peter, har god tro på at slike B&O moduler kan være ett meget besparende ledd i ett slikt oppsett du kanskje er ute etter.

FINN.no - Mulighetenes marked

Kanskje jeg kjøper selv om ikke du skal ha... :rolleyes:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sett på den et par ganger
    Er bare litt bekymret når det gjelder klasse D og Klipsch. Om jeg leser annonsen riktig så er dette de gamle B&W modulene som ikke er glad i lave laster...

Men er jo ikke noe å se i på prisen. I verstefall så kan jeg bruke den i 5 kanaler.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Et tips er i alle fall å skaffe en effektforsterker til fronthøyttalerene som du liker lyden av.
    Om dette er klasse a, b, d eller rør spiller ingen rolle så lenge du liker lyden.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bruker jo primare sin 120w på frontene. Nok juice med den. Ønsker å få ned antall bokser og samtidig få bedre lyd i film, samt enklere bruk. Er i tenkeboksen på veien videre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.802
    Sted
    Smurfeland
    En tanke kan jo være å ha flere effektforsterkere, så slipper du veldig lange strekk med høyttalerkabler, og kan ha lange signalkabler isteden. De fleste sier at lange signalkabler er bedre enn lange høyttalerkabler. Pluss at det nok er lettere å finne tokanals forsterkere brukt enn fem og sjukanalere.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Denne kombinert med en monoblokk bak hver høyttaler burde løse alle problemer, men den er sikkert grisedyr:

Casablanca_IV_Black.jpg

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ligger jo en A30.7 ute nå :)

Klasse D og Klipsch har jeg også vært skeptisk til, det låter ofte høggorm av det..

Men må si at Primare i32 som er Klasse D låter rimelig bra på RP280..
    Når jeg ser over komponentene som er her i dag så forundrer det meg egentli litt at det ikke blir mere høggorm..

I32 er serdeles nøytral og ærlig, alt av kabler fra silversonic er også kjent for å være dønn ærlig å ikke farge noe, også har man Hegel hd11 som er kjent som nøytral hos noen og skarp hos andre..

Jeg heller vel mot at en mere varm og organisk DAC hadde vært på sin plass her da alt blir litt klinisk kansje, MEN at Klipschene faktisk spiller bra på det er imponerende :)

Klart du har kansje et kraft behov som tilsier noe stort og kraftig, men hva med Vincent sine SP996 monoblokker? 3stk , en til senter og en bak ved vær høytaler bake? også beholder du primare blokken til front?

Eventuelt 5stk SP997? ;)

Vincent låter i allefall bra på Klipsch!

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk denne Peter, har god tro på at slike B&O moduler kan være ett meget besparende ledd i ett slikt oppsett du kanskje er ute etter.

FINN.no - Mulighetenes marked

Kanskje jeg kjøper selv om ikke du skal ha... :rolleyes:
    Brutalt når man må bruke skjøte stål som man bruker på reisverk haha. Kan bygge veranda på denne, bare å skru i 2x6.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble nok ikke de klasse D ampene. Får forhåpentligvis inn 50 kg forsterketsett i løpet av neste uke. Ut ryker da både primare og den gode gamle pioneeren. Vi har hatt mye morro sammen.

Mer om det senere. Handelen er ikke helt iboks enda. Men har trua på at dette blir bra, veldig bra.

Johnny du for holde tett litt til...

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn