Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult at du har kommet igang med REW Thomand!

    Man måler gjerne høyttalerene hver for seg, men også så sammen. Veldig mye av bass som er innspilt er mikset i mono, så ved måling av to høyttalere får man et representativt bilde for hvordan monobass spilles, men ikke like representativt for hvordan stereobass spilles. Oppover i frekvens mikses musikken gjerne i høyre og venstre og da gir måling av en og en høyttaler et mer representativt bilde.
    Når man måler to høyttalere sammen i toppregisteret får man en del lokale utfasinger som ikke er representative for det man hører.
    Hvis man skal finne refleksjoner for akustikkbehandling blir det også mer oversiktlig å måle en høyttaler av gangen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    3.298
    Torget vurderinger
    0
    .....Men forstår ikke helt hva nytte jeg har av å måle en høyttaler......
    Hvis du lytter til en høyttaler av gangen.....kan det være nyttig.
    Hvis du lytter til flere høyttalere samtidig, enten det er 2 eller flere, er det summen av lyd der du har plassert hodet(ørene) som er nyttig å måle.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg brukte 1M sveip.
    Men, jeg målte begge samtidig.
    Er det ikke det jeg må? Skjønner ikke logikken i å måle en høyttaler når det er tilpassning av rommet som er formålet.
    Men man skal altså måle med begge høyttalerne når det er bassen som skal analyseres. Vil det si fra 300hz og ned sånn ca? Eller må jeg lavere ned for å få målinger som er til å stole på. Det ser jo ut som at det er først ved 1000hz det blir krøll.

    Og takk for at dere tar dere tid til å hjelpe :)
    Som TrompetN skriver pluss at når du måler 2 subb og 2 høytalere så ser du på 4 lydkilder som spiller i omtrent samme området. Resten nå er hentet fra min personlige verktøykasse. Og er ikke en fasit.

    Når du jobber i bassen, mellombsss med feks EQ, plassering så ønsker man å se på hvordan den ene lydkilden jobber sammen med rommet.. Fra fabrikk så er forhåpentligvis subber og høyttalere relativt like. +/- 3db
    Og man ønsker to ting (forenklet version) når man ser på rom pluss lydkilder.
    1 jevn kurve.
    2. At lydkildene som jobber i samme frekvens er så like som mulig.

    La oss ta for oss nr to.

    I et asymmetrisk rom med høyttalere og subb med ulik avstand til sidevegg ( det er ofte ser problemet i mange rom ligger) men også konstruksjon av veggen. Kanskje er veggene på venstre side betong og på høyre glass og tynn lettvegg. Her vil se to sidene påvirke lyden ulikt.
    La oss si at Ole, har høyttaler på venstre side 60cm fra venstre sidevegg og høyre høyttaler står 5meter fra høyre sidevegg. Ole sitter midt imellom.
    Venstre side vil mest sannsynligvis ha noen db ekstra i bassen, og vil ha dipper på ulik plass enn lyden fra høyre side.

    I min bok er det derfor bedre å justere se sidene seperat, slik at de spiller med jevnet mulig kurve og like høyt på de ulike frekvensene.
    Kanskhe måler venstre side i forhold til høyre side ned +8db ved 40hz og med - 3db ved 120hz.
    Da blir det feil å ta bort se toppene på begge sider.

    Bare mitt tips og måten jeg jobber på.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    587
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    9
    Har nylig skaffet meg Umik-1 Og Har akkurat begynt å plundre litt med målinger her, Har en del problemer i bassområdet her, Rommet er ca 4*4 meter. Og anlegget er vel kanskje litt stort for rommet. Består av Tannoy Turnberry GR LE, Coda CSib forsterker. Og to stk REL R-528 Se koblet i stereo
    Bruker også DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core, som strammer opp bassen nokså mye. Men synes enda det buldrer litt her, Merker at spesielt når jeg spiller vinyl har jeg mye forstrkning i bassområdet.

    Er fornøyd med lyden men sliter som sagt litt med at bassen blir mye forsterket, og henger i rommet. Plassering er nokså vanskelig her da det står ting Over alt!

    Slenger med noen bilder av Vannfall, med forklaring på hva som er hva. håper å få noen synspunkter.
    Bildet er tatt når begge subbene er stilt med fase til 0.jpg

    På dette bildetSpiller begge subbene med fasen stilt til 0
    Motfase.jpg

    Og her spiller dem i motfase, inbiller meg at dette ser litt bedre ut, men er nokså grønn her. Så jeg trenger veiledning å hjelp til å forstå målingene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor bruker du to subber om du syns du har for mye bass.? Kutt ut subene og mål og hør på nytt
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    587
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    9
    Hvorfor bruker du to subber om du syns du har for mye bass.? Kutt ut subene og mål og hør på nytt
    Ønsker egentlig veiledning og hjelp til å få integret subbene best mulig . Subbene er veldig lavt stilt så dem er ikke med å forsterke problemet i stor grad, Og dem er kun ment for å fylle inn i de laveste frekvensene. Problemet ligger i at bassen henger i rommet, dette er uavhengig av hva slags Utstyr jeg har hatt her. Og så vidt jeg vet kan vel subber være med på å motvirke problemer i rommet om dem blir riktig plassert og tunet?
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    491
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig å se da du har altfor stort steg på y aksen.
    Prøv å del inn subbene på 40hz (ikke i motfase). Du sliter nok med noe kanselrering, prøv forskjellige plasseringer av sub/justering av fase.
    De fleste liker en shelf fra 100 og ned.

    Hva synes du låter best?
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du ser att du får den samme toppen ved 50-60hz når du slår av subbene.
    Sett motfasen midt imellom å se hva som skjer da.
    Du har jo veldig mye etterklang i rommet, her er det jo demping som må til.
    Du har jo målt på veldig lavt volum, så jeg forstår att det er problemer her.
    Men bare prøv deg frem med innstillingene på subbene å mål.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi få et bilde eller 2,3,4 som viser hvordan det ser ut i rommet dette står?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    må jeg ha rew 5.20 for åå få de kule fargene?
    Capture.JPG
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må ha nyere REW for å få farger, ja.

    @xtz 69; har du mulighet til å forklare/tegne/ta bilde av hvordan du og anlegget er plassert i rommet?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har nylig skaffet meg Umik-1 Og Har akkurat begynt å plundre litt med målinger her, Har en del problemer i bassområdet her, Rommet er ca 4*4 meter. Og anlegget er vel kanskje litt stort for rommet. Består av Tannoy Turnberry GR LE, Coda CSib forsterker. Og to stk REL R-528 Se koblet i stereo
    Bruker også DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core, som strammer opp bassen nokså mye. Men synes enda det buldrer litt her, Merker at spesielt når jeg spiller vinyl har jeg mye forstrkning i bassområdet.

    Er fornøyd med lyden men sliter som sagt litt med at bassen blir mye forsterket, og henger i rommet. Plassering er nokså vanskelig her da det står ting Over alt!

    Slenger med noen bilder av Vannfall, med forklaring på hva som er hva. håper å få noen synspunkter. Vis vedlegget 513470
    På dette bildetSpiller begge subbene med fasen stilt til 0
    Vis vedlegget 513471
    Og her spiller dem i motfase, inbiller meg at dette ser litt bedre ut, men er nokså grønn her. Så jeg trenger veiledning å hjelp til å forstå målingene.
    Tror vel egentlig att dette kan bli veldig bra.
    Utgangspunktet ser ikke halvgalt ut, med tanke på hvordan mitt så ut før jeg begynte.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    Lek litt med rom simulatoren i REW så kan det hende at det er demping av front eller bakvegg som skal til. Prøv med ulike ansorosjonsgrader for p se hvilke flater skaper topp og bunn
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    wannfall utgangspunkt.jpg


    Slik så rommet mitt ut før alt ble gjort.
    Jada det er håp for alle:=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    587
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    9
    Må ha nyere REW for å få farger, ja.

    @xtz 69; har du mulighet til å forklare/tegne/ta bilde av hvordan du og anlegget er plassert i rommet?
    Har nå stilt meg opp i sofaen for å forsøke å få et oversiktsbilde Bare 4*4 meter å boltre meg på :p. Som dere ser er Plassering veldig vanskelig her.
    Oppsett.jpg

    Har nå delt subbene på 40 Hz, og er ganske så fornøyd med lyden. Men tenker her er stort forbedringspotensiale. Kommer med flere målinger i morgen. Nå snurrer yello på vinylsnurra (som står bak i et hjørne her) Takker alle for tilbakemeldinger...
    Har forresten besøkt en kompis av meg som har DIY høyttaler oppsett med ganske så stort membranareal, og aktiv bruk av digital rom korreksjon Det er det kuleste jeg har hørt til nå! Ikke at man kan sammenligne med mitt oppsett.. Men jeg tenker jeg må få til noe her å.. Må bare tilegne meg kunnskapen først..
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    På min pc står det "umic" under input device. Er viktigt att man er sikker på att man måler med umik, ellres så måler man da med pcns innebygde mic. Dessuten er det viktig å stille umiken til riktig level i windows sinw instillinger, og den pleier jeg sjekke for hver seanse da den ofte resetter seg.

    Ellers så syns jeg absolutt man skal måle en og en og så gjerne begge og, da har man på en måte "hele bildet". Mere informasjon kan ikke vare dårlig.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar Griff. Jeg er 99,7432% sikker på at jeg målte med umic, så hvorfor det står som det gjør hos meg må jeg undersøke litt nærmere.
    Har liksom ikke kommet meg noe lenger i prosessen her. Har et par tre planer, og kanskje blir det en av de i løpet av vinteren. Eller ingen av de. Eller noe helt annet. Alt er som det pleier med andre ord :)

    Men når jeg først er inne i tråden her og klorer.
    Hvis jeg tar steget å kjøper et par subber, hvilken minidsp vil dere anbefale? Kommer ikke til å bygge om RS5 til aktiv deling, så det jeg trenger er deling og korrigering av sub, og muligheten til å strupe bassen i RS5. Er det 2x4HD som gjelder da? Eller en av dirac modellene? Hva bruker folket her inne?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    Thomand vedleggene dine viser ikke Umik kalibreringsfilen.Du har heller ikke kalibrert lydkortet
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    ....tenker du på kalibreringsfilen til Umik? Jo, den skal jo være der. Skjønner ingenting nå.
    Skal sjekke en gang til senere.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har 2x4HD og liker den veldig godt da man direkt i REW kan ta målingen og legge på kurve, lagre som txt-fil og importere direkt i minidsp, for å så måle med en gang hvordan forskjellen blev. Jeg har 2 laptops satt opp når jeg gjør dette, ena koblet til minidsp og så før jeg over filen med usbstick. Så kan jeg også legge på kutt ved f.eks 20hz direkt i minidsp og så måle med andre pc som har rew og umik.

    Hvordan du skal håndtere golverne er jeg usikker på da du trenger noen form for total bassmanagement. Kansje andre kan chime in. Jeg kjører jo allt i ett hjemmekinooppsett så hjertet er en Yamaha og hvis jeg vil temje frontene så skulle jeg delt dem der det ser mest gunstig ut etter målinger for å la subben ta resten. Jeg har lest att det ikke er lurt å kjøre dem via minidsp da den rett o slett er for billig slik att med bra anlegg kan man risikere å forsemre signalen via denna lilla billige boksen...dvs att for subber er det ok men ikke for hele frekvensregistret.

    Jeg kjører sub og center via dsp men ikke fronter.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Thomand vedleggene dine viser ikke Umik calibreri gen. Du har heller ikke kalibrert lydkortet
    Kalibrert lydkortet har ikke jeg heller gjort. Vad kan man få for forskjeller med og uten kalibrert lydkort?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    ....tenker du på kalibreringsfilen til Umik? Jo, den skal jo være der. Skjønner ingenting nå.
    Skal sjekke en gang til senere.
    Under fanen mic skald u søke opp Umik CAL filen. Den laster du ned fra Umik hjemmesider basert på serienummeret
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    Thomand vedleggene dine viser ikke Umik calibreri gen. Du har heller ikke kalibrert lydkortet
    Kalibrert lydkortet har ikke jeg heller gjort. Vad kan man få for forskjeller med og uten kalibrert lydkort?
    Lydkortet i PC er ikke helt korrekt ig gir avvik. Ved å kjøre PC lyd ut inn på mic inn -loop- kan REW gi deg en korreksjonskurve så du allikevel måler rett: soundcard calibration. Google av nirvana hjelpesider.
    Med både Umik CAL fil og kalibrert lydkort blir målingene korrekte
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    ....tenker du på kalibreringsfilen til Umik? Jo, den skal jo være der. Skjønner ingenting nå.
    Skal sjekke en gang til senere.
    Under fanen mic skald u søke opp Umik CAL filen. Den laster du ned fra Umik hjemmesider basert på serienummeret
    Kalibreringsfilen har jeg jo brukt. Rew spør jo om den når programmet startes og Umik er koblet til i USB, så dette er jo plankekjør så vidt jeg kan forstå. Men hvorfor da innstillingene mine viser noe annet, det aner jeg ikke. Kalibreringsfilen er ihvertfall lastet inn i REW, det vet jeg 100%.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Leste litt på Umik hjemmesider nå, og der står det så vidt jeg kan tyde at kalibrering av lydkort ikke er nødvendig med USB mic, og Umik er jo USB så.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    Tja, kalibreringsfilen til Umik vet ikke hvor mye lydkortet avviker , så du får håpe/måle om lydkortet er rettlinjet . På preferences/mic ser du om Umik CAL filen er aktiv , hvis ikke må du velge den der.lykke til

    Velg mic ig headin filen når du peker mic rett frem
    0A9B61E2-50AE-40BA-B130-7DCFDBED0498.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.754
    Antall liker
    10.169
    Torget vurderinger
    2
    Hvor i innerste-svarte-helvete er knappen/meny for å velge "colorful" dvs regnbuerfarger på waterfallet??
    REW 5.19 beta 6
    Capture.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.187
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Langesund
    Min versjon har et valg i øverste høyre hjørne når du åpner Controls når vannfallet er generert. Jeg har REW V5,19 Beta 9

    hjelp til rew.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.153
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse.jpg


    Hva gjør jeg feil, dette skal være en impulsmåling
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! :)

    Jeg har prøvd hjelpe Haavard litt med impulsmåling, da benytte dette for å identifisere delay mellom de to topphorna på høyttalerne hans.
    Målingen ovenfor er vel kun JMLC 400 med GPA 288, men forstår ikke helt hva som foregår når en får måling som ser slik ut....??

    Med samme innstillinger får jeg selv noe som ser mye mer ut som en vanlig impulsmåling..
    Noen som er godt kjent med REW og kan hjelpe?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sett også skala til - 0.010 på left og, 0.040 på right.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.153
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skal ta en måling jeg senere retep. Er i boden og lodder delefilter
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trenger ikke å ta ny måling. Er det å justere delay som er saken her? Har du mic med eksternt lydkort eller bruker umik 1?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Saken er å identifisere distansen mellom driver til mellomtone horn og diskant horn.
    Haavard har passivt filter så en må da fysisk flytte på diskant hornet for å få delay riktig.

    Målingen over er kun av mellomtonehornet og er sånn sett ikke nyttig for å ta delay.

    Deling mellom de to horna er etter beste evne satt opp etter 12dB target, med da korrekkt delay så skal i teorien de to horna være koblet med ulik pluss og minus siden et 12dB filter dreier 180 grader i deleområdet.

    Haavard: kan du ta et bilde fra siden av ene høyttaleren så vi ser hvordan det fysisk er satt opp?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn