Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    139
    Takker igjen, tar det i bakhodet til etterpå. Å er det best å vise måling med subber å fronter eller kun subber aleine?
    Tok og kjørte en ny rom kor i dag, stilte inn subbene på 85db med MV på 20, på 50HZ, å så at jeg fikk 6db mer med begge subbene, så kjørte jeg måling nå igjen, med subber å fronter.
    Hadde nok glemt å sette bypass på antimode i går, når jeg tok målinger da. ser det er mye mer opp å ned i dag på grafene.

Sist redigert:

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    139
    Men hvor i svarte velger man 5db imellom henne da?? Mener jeg så ett sted der man kunne velge det andre der hvertfall, men ikke sett hvor man kan sette 5 imellom, men så er det jo øya man blir først blind på å sies det...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Men hvor i svarte velger man 5db imellom henne da?? Mener jeg så ett sted der man kunne velge det andre der hvertfall, men ikke sett hvor man kan sette 5 imellom, men så er det jo øya man blir først blind på å sies det...
    Se innlegg 2 i denne tråden.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Her har jeg ringet inn to av innstillingene du ikke har helt kontroll på.
    Rød ring rundt velgeren mellom hvordan du vil dele inn frekvensene Bare å klikke direkte på symbolet og det vi veksle mellom logaritmisk og lineær inndeling på x-aksen(frekvens)

Klikk på det symbolet jeg har merket med blå ring, så kommer det opp et lite vinduet som har innstillinger for hvilket frekvensområde du vil vise fram, og for hvor du vil ha topp og bunn.
    vannfall.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Vannfallet ser jo meget bra ut. Ser bare en konstant rygg ved 50 Hz - er sikker brum et eller annet sted. Bør jobbe litt med plassering av høyttalere/lytteposisjonen hvis du har mulighet, så du får litt gjevnere frekvensgang. Litt rart at det ikke er 5 db mellom strekene. Har du maksimert rew på pc'en

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    139
    Trykket på de symbolene du ringer rundt, den til venstre buttet mellom denne og den forrige jeg la ut i går var det vel. Kanskje den nyeste versjonen ikke har 5 imellom?? Å maksimert rew? Tenker på da? Har jo null peil på PC å utrykk 😁. Skal prøve å flytte litt rundt på fronter. Men vises det noe der om hvorfor det ikke er det morsomme basstrykket? Det som slår litt i brystkassa når man ser på film.
    Så skal flytte litt rundt på høyt å Mic å se åssen kurvene er da. Hvor ser man om det er mye som henger igjen i rommet?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Pc og uttrykk er ikke min sterke side heller.
    Hvis du har REW installert på en laptop så maksimerer du bare så det fyller hele skjermen.
    Hvis ting henger i rommet over tid vil du se det som om fossen renner ut gjennom skjermbilde.

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    139
    Åja, jo, mener jeg hadde rew på hele skjermen ja.
    Kanskje det må noe demping i rommet for å få noe morsomt trøkk i rommet?
    Då ser ikke ut som det er så mye etterklang i rommet da eller? Å etterhvert så må jeg prøve å få noen til å komme som kan minidsp 2x4 å kan justere litt her nede. Er jo håpløs på slike dingser.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.505
    Sted
    Langesund
    Da har du en morsom og utfordrende tid foran deg. Husk å høre litt musikk innimellom også:)

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    139
    Ja, har vel det, å med mye frustrasjon å tenker jeg.
    Å blir mye musikk her nede å ja. I jula blir det marwel maraton her nede, uten kjerring å unge i hus.
    Å så blir det blå Ray konserter, med MetallicA(ingen bombe med tanke på nicket), Seigmen, Volbeat her nede. Gleder meg. Forhåpentligvis med litt bedre lyd enn i dag 😁

Kristian_TT

Fersking
    Ble medlem
    09.03.2008
    Antall liker
    1
    Målinger i ny Kino

Har gjort mine første målinger med REW i den nye kinoen. Er helt fersk ift REW så tar gjerne imot innspill fra dere.

Frontrekken består av 2 stk Marty sub med 18" Ultimax, Klipsch RF63 og RC64. Subbene drives av Inuke6000dsp så har en del muligheter der ift eq. Alt dette står plassert bak lyd-transparent lerret.

Frekvenskurve 15-200hz uten glatting

Kurve.jpg

Vannfall.jpg

Rommet:

20181031_234222.jpg

20181031_234206.jpg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.846
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette var da ikke hakkende galt:=)
    Mic er da plassert ved hode på første rekka i midten?
    Søkkene nede ved 35hz og mellom 60 og 80hz bør jo gjøres noe med.
    Den ved ca 125hz er jo også et problem. Mulig dette er en utfasing i rommet.
    Håper de som kan det bedre en meg kaster seg på her, men jeg ser jo hvor problemene er:)
    Kan du flytte subbene? Fint rom dette, har kan du få mange gode stunder.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.532
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har gjort mine første målinger med REW i den nye kinoen. Er helt fersk ift REW så tar gjerne imot innspill fra dere.

Frontrekken består av 2 stk Marty sub med 18" Ultimax, Klipsch RF63 og RC64. Subbene drives av Inuke6000dsp så har en del muligheter der ift eq. Alt dette står plassert bak lyd-transparent lerret.

Frekvenskurve 15-200hz uten glatting

Rommet:

Flott kino - håper du lager en egen tråd med masse bilder etterhvert!

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    515
    Tok nærfelts målinger av mine Usher Mini One DMD. Bassporten har jeg ikke tatt nærfeltsmåling av.
    1/12 smoothing. dB skalaen viser ikke riktig på summerte grafen da den er justert til å matche nærfeltsmålingene.

Venstre kanal:
    Usher Mini One DMD Venstre nær.jpg

Høyre Kanal:
    Usher Mini One DMD høyre nær.jpg

Her er måling fra lytteposisjon av venstre og høyre kanal overlagt med nærfelt:
    Usher Mini One DMD LR.jpg

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Ikke REW, men Trinnov målinger. Laget for illustrere effekten av å flytte hodet 10cm av gangen. hhv +10/+20 cm frem, og 10cm til høyre/venstre.
    Gammelt nytt, men to personer som sitter ved siden av hverendre kan herved ikke bedømme en høyttaler 100% likt, frekvensreposen er iallefall vesentlig ulik.. tankevekkende.
    Capture0.jpg

Capture.jpg

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.621
    Fellestrekkene dominerer, Balle. Jeg tviler på at forskjellen i respons pga lytteposisjon ville bli avslørt i en blindtest.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.241
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ikke REW, men Trinnov målinger. Laget for illustrere effekten av å flytte hodet 10cm av gangen. hhv +10/+20 cm frem, og 10cm til høyre/venstre.
    Gammelt nytt, men to personer som sitter ved siden av hverendre kan herved ikke bedømme en høyttaler 100% likt, frekvensreposen er iallefall vesentlig ulik.. tankevekkende.
    Vis vedlegget 546045
    Vis vedlegget 546046
    Balle!
    Jeg ser på det bildet der det står -Corrected singelpoint precision-
    Er denne korrigert av optimizer?
    Er den det, kan du fortelle meg hvilke innstillinger du har i - Optimizer main settings, hvilken target du bruker, og hvilke innstillinger du har gjort i advanced settings ( om du har det )

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Fellestrekkene dominerer, Balle. Jeg tviler på at forskjellen i respons pga lytteposisjon ville bli avslørt i en blindtest.
    Forskjellen på 0 posisjon og 20cm frem er helt tydelig med mine ører.» Bassen»150-200 Hz fylles inn .10cm til siden betyr lite lyttemessig

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Alpha her er datene for Precision setting flat default target, bør ha litt fall 2-3 db for å ikke låte tynt,
    PS ingen Sub her. Bare rom gain fra høyttaler plassert 136cm fra frontvegg og 4m til lytteposisjon i sofa , og karnappvindu gardiner 60-90 cm bak hodet

91F2CF8C-4007-40B5-9542-C9859BA655F3.jpg

19EA5BFA-68A5-482F-BD51-06072A183A92.jpg

6EDAC063-F97A-4AFA-A604-A4C4410F565B.jpg

ECDBFBCD-8FF7-49B6-879E-8C8F31CA9CC0.jpg

5B99EA47-E7F7-4BAE-ADE6-AF2FF5D25B92.jpg

2AE6D490-9158-477B-91CD-83DE4E19BD7D.jpg

CaraCad rom simulering
    CD6139A4-B4B2-4AA0-8FC1-549DE818EE40.jpg

Info om de ulike default korrigeringene
    PS Trinnov korreksjonskurver er 1/3 glattet, og ser penere ut enn om man måler med REW og 1/6 glatting

Moderator får avgjøre om dette flyttes til Trinnovtråden

Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Da er enda en fersking i gang med målinger han ikke kan/forstår. Nå har jeg lest de 50 første sidene og har noe forståelse, men mye mangler av kunnskap, erfaring og forståelse. Jeg har ingen intensjon om å bli en del av "målemafiaen", men målinger kan jo være et hjelpemiddel til godlyden.
    Jeg har en kul i de lave frekvenser og har flyttet rundt på mye uten særlig hell.

Slik er rommet tegnet inn i REW:
    Rommet_i-REW.JPG

Og her er noen bilder av kjellerstua:
    20190719_140837.jpg

20190719_140946.jpg

20190719_141030.jpg

Her er waterfall av venstre kanal, dvs både høytaler og sub:
    VenstreKanal.jpg

Her er høyre kanal, dvs både høytaler og sub:
    HøyreKanal.jpg

Her er begge kanalene, både høytalere og subber:
    BeggeKanaler.jpg

Noen forslag til tiltak? Jeg har ingen DSP eller EQ, kun korrigering av rom. Subbene er Rel og henger rett på høytalerutgangene på forsterkeren så jeg må bak subbene og manuelt justere :)

/Tony

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vannfall opp til ca. 400 Hz for begge kanalene. ETC av hver kanal opp til 40 ms og en fullfrekvent frekvensrespons av hver kanal med 1/24 okt. glatting med 5 dB oppløsning på y-aksen. Eller du kan poste målefilen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei
    Da er enda en fersking i gang med målinger han ikke kan/forstår. Nå har jeg lest de 50 første sidene og har noe forståelse, men mye mangler av kunnskap, erfaring og forståelse. Jeg har ingen intensjon om å bli en del av "målemafiaen", men målinger kan jo være et hjelpemiddel til godlyden.
    Jeg har en kul i de lave frekvenser og har flyttet rundt på mye uten særlig hell.

Slik er rommet tegnet inn i REW:
    Vis vedlegget 547730

Og her er noen bilder av kjellerstua:
    Vis vedlegget 547731
    Vis vedlegget 547732
    Vis vedlegget 547733

Her er waterfall av venstre kanal, dvs både høytaler og sub:
    Vis vedlegget 547735

Her er høyre kanal, dvs både høytaler og sub:
    Vis vedlegget 547736

Her er begge kanalene, både høytalere og subber:
    Vis vedlegget 547737

Noen forslag til tiltak? Jeg har ingen DSP eller EQ, kun korrigering av rom. Subbene er Rel og henger rett på høytalerutgangene på forsterkeren så jeg må bak subbene og manuelt justere :)

/Tony
    Noe er feil med målingen. For du har vel ikke målt over 120db vel..

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @reptek: du har kanskje rett. kjører jeg samme sveipet en gang til med SPL-85C (om den er bra vet jeg ikke), så er max 103,1 db og da er det jo litt rart at UMIK-1 får inn 130 db.
    Da er det noe galt med innstillingene mine.

Hva er forresten "headroom"?

InstillingerSweep.JPG

Preference1.JPG

Preference2.JPG

Preference4.JPG

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    dB verdien i REW er og har alltid vært bare tull!! altfor mange mulige kalibreringsfeller
    PS Flott rom du har Tony!!

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    dB verdien i REW er og har alltid vært bare tull!! altfor mange mulige kalibreringsfeller
    Så da er det egentlig bare forholdet mellom topper og daler som er relevant? Ikke antall db?
    Er innstillingene mine ok? Hvis så kan jeg kjøre et swipe til med frekvenspekter 6hz - 10.000hz (med mindre noe annet er lurt).
    Er i såfall oppgitt "graph axis limits" ok?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du kan man måle med det som hører som ut som middels høyt nivå. Ingen krise at nivået ikke er kalibrert.
    Du bør ellers måle opp til 20KHz for frekvensrespons og ETC målinger. Vannfall for begge kanaler kan du korte ned til 500 Hz.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du kan man måle med det som hører som ut som middels høyt nivå. Ingen krise at nivået ikke er kalibrert.
    Du bør ellers måle opp til 20KHz for frekvensrespons og ETC målinger. Vannfall for begge kanaler kan du korte ned til 500 Hz.
    Oki, da tester jeg 6 - 20khz.
    Hva er headroom?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oki, da tester jeg 6 - 20khz.
    Hva er headroom?
    Vet ikke hvem som har nevnt headroom her, men utrykket kan bety forskjellig utifra hva man snakker om. F.eks kan det bety nivået man må holde seg innenfor før det går over i forvrengning.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Bokstavelig:avstand mellom hodet og tak

Dvs rom for variasjon og svigningner i nivå før du krasjer i en grense.
    Et RIAA trinn kan feks være laget for 5mV signal inn men har headroom som gjør at den klarer topper på 15mV uten å forvrenge

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Venstre kanal
    VenstreKanalWaterfall2.jpg

VenstreKanalETC2.jpg

Høyre kanal
    HøyreKanalWaterfall2.jpg

HøyreKanalETC2.jpg

Begge kanaler
    BeggeKanalerWaterfall2.jpg

BeggeKanalerETC2.jpg

Waterfall skjønner jeg, men hva forteller ETC meg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn