Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mic må stå der hode er midt imellom ht.
    Men bildet var muligens en illustrasjon?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er begynner det å demre litt her.
    Det er mye som tyder på at en av forsterkerne er feilkoblet. Iallefall spillte ampene i ulike kanaler. Hjem å sjekke i kveld, orket ikke i går.
    Skal også rette på mic'en.
    Mic'en har stått der under måling hele tiden, da dette er lytteposisjon.
    Men må nå begynne på nytt da jeg tror jeg har målt venstre horn og høyre bass. Vi får se hva jeg finner ut av.
    flaut og ikke sjekket

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.601
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke å ta ny måling. Er det å justere delay som er saken her? Har du mic med eksternt lydkort eller bruker umik 1?

Jeg har prøvd meg med impusmålinger i både REW og HolmImpuls sammen med UMIK-1 og en Henry Audio USB DAC.
    I HolmImpuls er det tydelig drift i tid ved repeterende målinger rett etterhverandre, impulsen drifter utover i tid. Jeg vil tro dette er relatert til forskjellige masterklokker samt asynkron USB dac?!?

Er det i hele tatt mulig å måle impuls på individuelle høyttaler elementer når AD og DA er på forskjellige klokker?
    I tillegg, REW har vel ikke funksjon ennå for sammenligning av flere impulsmålinger slik HolmImpuls gjør?

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Tidsjustere subwoofer

Hei.

Jeg la inn ett spørsmål angående tidsjustering av subwoofere i min tråd i går, men prøver å legge det ut her også siden jeg vet det er mange med kunnskap om målinger som frekventerer her :)
    Jeg har fire stykker ultimax 15" som er plassert i hvert sitt hjørne i rommet mitt. De blir matet av to stk Crown xti 2002 slik at de har en kanal hver. Jeg holder på å tidsjustere de og synkronisere dem slik at når jeg kobler de til min receiver så skal den se en stk sub. Dette gjør jeg pga en del akustiske utfordringer i mitt rom og eneste måten å få en noenlunde jevn respons i bassområdet er å ha fire subber plassert i hvert sitt hjørne. Jeg bruker u-mic og REW til målinger og Minidsp2x4hd til å korrigere subbene.

Problemet jeg har støtt på er at når jeg legger inn tidsjusteringer i minidsp så gir det ikke utslag på målingene. Jeg bruker overlays fanen i REW og impulse målinger for å se på effekten av forsinkelsene jeg legger inn og det gir ingen utslag... Jeg måler slik:
    04.11.2018.1.jpg

og legger inn forsinkelse slik:
    04.11.2018.jpg

Kan noen umiddelbart se at jeg gjør noe feil? Har prøvd å lese meg opp og googlet i vei, men har ikke blitt særlig mye klokere. Håper noen kan hjelpe meg her slik at jeg kan få orden på subbene mine.

Mvh

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Er litt usikker på hva du spør om, men er konfigureringene slik som på minidsp-bildet når du måler? I så tilfelle vil det jo ikke være noen forandringer, da alle de andre utgangene er mutet (hvis ikke du har hoved høyttalerne tilkoblet samtidig, da)

Men du sier også at du fikk til de to i fronten, fungerer det fortsatt? Får du forandret på de, bare for å teste?
    Er det slik at alle de andre utgangene fungerer slik de skal, men ikke nr 2?

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Er litt usikker på hva du spør om, men er konfigureringene slik som på minidsp-bildet når du måler? I så tilfelle vil det jo ikke være noen forandringer, da alle de andre utgangene er mutet (hvis ikke du har hoved høyttalerne tilkoblet samtidig, da)

Men du sier også at du fikk til de to i fronten, fungerer det fortsatt? Får du forandret på de, bare for å teste?
    Er det slik at alle de andre utgangene fungerer slik de skal, men ikke nr 2?
    Siden jeg har fire subber koblet til hver sin kanal på minidsp så muter jeg de tre andre kanalene når jeg måler en og en sub. Er bare subbene som er i drift når jeg holder på med de foreløpig. Synes det er enklere å jobbe direkte med minidsp fremfor gjennom receiver.
    Det at jeg fikk til de to i front misstenker jeg at ar vert en forveksling mellom målinger fra min side. Får det hvertfall ikke til nå...

Måten jeg gjør det på er at jeg måler front L sub først som refferanse. Så muter jeg denne i minidsp og måler front R sub. Jeg regner så ut differansen i forsinkelse og legger det på den som i følge målingene kommer opp som nærmest. Måler så på nytt og da er dett dønn likt som før korrigering. Når jeg legger de oppå hverandre i overlay er det overhodet ingen forskjell på impulsmålingene. De skulle vel så vidt jeg har forstått det kommet nærmere hverandre ved korrigering. Kar prøvd å legge på mye forsinkelse, men det gir ikke noe utslag.
    Planen var å gjøre likt på de som står bak i rommet og så til slutt å justere de fremme mot de bak som to grupper som blir til en :)

Lunesp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Problem løst. Legger ut målinger i tråden min for å ha alt samlet på ett sted :)

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Inne på rew, å Room sim, er det kun subber man kan velge der, å ikke andre høyt?

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Hvor? Ser bare sub 1, 2, 3 osv der jeg, å porta eller lukket osv

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Aha, det er de left/right ja.
    Da skal jeg be han huke på de å.
    Etter å ha lest litt på tråden rew målinger, så virker det som det er mye å sette seg inn i, å "tukle" med, vist man kjøper slik unic1 eller hva den het. Men ligger vel kanskje noen videoer på YouTube om hvordan dette gjøres. Eneste man har gjort på en PC er vel å surfe, betale regninger å spille FM, er noe værre dette ja 😁. Lurer på om gammærn ikke har en gammel PC liggende, om ikke man må ha en rask å ny en da?

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Vist man kjøper umik å minidsp 2x4hd, trenger man da fortsatt antimode? Å om man kjøper, er det noen som tar på seg hjelpeoppdrag med å få kommet i gang, vise litt å komme med tips i eiker traktene?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vist man kjøper umik å minidsp 2x4hd, trenger man da fortsatt antimode? Å om man kjøper, er det noen som tar på seg hjelpeoppdrag med å få kommet i gang, vise litt å komme med tips i eiker traktene?

Hvilken antimode og hva har du tenkt å bruke de til evnt?

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Er det den cinema antimode tru?? Kan sjekke når man skal ned i kveld. Å brukt den på subbene, men noe usikker på om den gjør, eller om rommet gjør den nok rettferdighet her nede. For trur det er mye som må gjøres her nede, å skjønt at det lureste er å måle, før jeg f eks dekker hele den nakne gips bakveggen med 60cm tykk isolasjon.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du skal altså bruke de til kalibrering av subber. I et kino oppsett eller stereo oppsett?

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Har brukt den hittil på subbene ja. Men vil det kanskje være nok å kjøpe umik nå, håpe på noe hjelp om veien videre, eller kjøpe 2x4 samtidig så den kan jobbe med problemene som vises at man har i rew? Å har det noe med antimode å gjøre den 2x4? Eller er det greit å ha antimode i tillegg?? Som sagt, så utrolig grønn å håpløs på alt det her.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    2x4 og antimode gjør stier sett det samme. Antimode er en auto EQ mens 2x4 er manuell. Umik alene gjør ingen ting med lyden. Den brukes jo sammen med REW for å finne problem områder. Så bruker du tiltak i rommet og EQ for å rette på problemene. Jeg bruker 2x4 selv.

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Er vel mere å gjøre med 2x4 da ja enn med anti, så da kan man i tilfelle legge den ut for salg. Ja, veit at umik bare måler, å så ser man hva som skjer i rew. Men er det like greit å kjøpe en 2x4 sammen med umik, så man kan bruke den for å prøve å rette opp i feilene som vises? Er sikkert en lang liste som et vondt år med "feil" som kommer opp. Hva er den store forskjellen på 2x4 å den nano avr HD??

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Og er 2x4HD verdt prisforskjellen til den litt eldre 2x4?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.855
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Uten at jeg er helt sikker har vel 2x4HD en del flere muligheter. Det er bla mulig å bruke romkorreksjon ala Audiolense og Dirac. Dessuten er den på salg akkurat nå hos Avshop.
    Jeg har akkurat bestilt en til hytteanlegget:)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    HD har FIR filtre og mulighet for Dirac (ikke Audiolense)

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Da er umik å 2x4hd bestilt, så da er det bare å vente til det kommer, å man ikke skjønner en dritt, å folk blir lei hvordan gjør man det spm fra undertegnede.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er umik å 2x4hd bestilt, så da er det bare å vente til det kommer, å man ikke skjønner en dritt, å folk blir lei hvordan gjør man det spm fra undertegnede.
    Hehe. Lykke til.. Gå girene inn å les deg litt på på rew sine sider. Er gode veiledninger der.

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Ja, må prøve å lese seg litt opp ja, er jo så mye å ta tak i, å som du skrev i en annen tråd i sta, så er det dyktige folk her inne, som f eks deg. Lest en del her på forumet, å ang rew, å ser ut som du blant andre, har lært deg veldig mye, å er dyktig på dette. Så må satse på litt hjelp fra dere, sammen med prøving å feiling. Skal bli moro og frustrerende dette. Å som du å skrev, dette er jo bare en pekepinn på hva man kan å burde jobbe med, ang rommet. Lang vei å gå, men får håpe de små stegene man tar, er starten på en lang reise.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    510
    Har satt inn 3 stk akustikk paneler på bakvegg. Målte med Rew og miniDSP Umic.
    Har ikke gjort noe tiltak med bassområdet, så det måler selvsagt dårlig deretter. Fikk ikke gjort noe målinger før jeg la opp panelene.
    Har dipp i bassområdet rundt 65 Hz uten at suben er koblet inn. Med sub på flyttes dipen til ca 50 Hz og er større.

Bilder av LR målinger med og uten sub på.

Anlegget består av Usher Mini One DMD høyttalere og Arendal Sub1.

LR Waterfall 20-200 Hz
    LR waterfall.jpg

LR+Sub waterfall LR+Sub SPL
    LR+SubWaterfall.jpg

LR SPL 20-20kHz
    LR.jpg

LR+Sub SPL 20-20kHz
    LR+sub.jpg

Sist redigert:

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    508
    Torget vurderinger
    5
    Dette er et utfasingproblem, bruk RTA mens du justerer fase på sub og kontroller om dette jevner ut responsen.
    Prøv andre lokasjoner av sub med samme fremgangsmåte.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som tofter sier, men prøv også å flytte mik frem og tilbake. Mye lettere å gjøre det enn å flytte høyttalere og subber. Veier ivertfall mindre. :)

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Under lydkort, hva skal man da bruke på ut device å inn device? Å er det under den calibration man skal laste opp umik fila? Noe man skal huke av/på før første måling her??

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Man fikk da ut noen lyd hvertfall, når man prøvde pink noise. Men aner ikke om man brukte umik å calibration fila da, da man er usikker på innstillingene under lyd kort. Å trykket man på waterfall, var det ingenting som kom frem der. Se om man før prøvd noe i kveld. Men hvordan skal det se ut under lydkort valgene? Å hvordan kobler man dette sammen med minidsp2x4hd? Ø

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Prøvde å legge ut bilde, men blei jo så høyt, å ikke så fint å oversiktlig som dere legger ut, hvordan gjør man det? Tok bare å trykket på det kamera inne på rew, alt var huket av, å så hentet jeg den filen der den var lagret bare, å så så det helt rart ut

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Å ser noen legger ut spl å fase, men her ser det ikke slik ut, for med fase å ikke kun spl så kommer det lange bølger, å under veldig mange rett opp streker som er stiplet, så skev, så rett opp å stiplet osv osv, ikke kun en som en noen svar over her har, under sin spl å fase

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Kan noen forklare hva de ser her? Noe nyttig som man kan tolke her?
    vannfall.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.409
    Sted
    Langesund
    Vannfallet indikerer er hvor fort lyden dør ut i rommet ved de forskjellige frekvenser. Lydtrykk på y-aksen, frekvens på x-aksen og tid på z-aksen(dybden i bilde)

Litt lettere å se detaljene hvis du legger ut vannfallet med 5 db mellom strekene på y-aksen. Fra 45 til 105 db passer som regel fint. Hvis målingen stemmer ser det basstungt ut, er nesten 30 db mer i et større område i bassen, i forhold enkelte steder i mellomtonen.

Sist redigert:

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Takker, da får man prøve på det seinere i kveld. Men får man tolket om det er mye etterklang der? Eller er det annet graf man må se på da? Eneste jeg har er 3-4 Glava ruller ved siden av frontene, noen 5cm i taket å ikke noe mere, enn noen bokhyller med film å musikk i.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.409
    Sted
    Langesund
    Ser ikke så verst ut sånn med første øyekast, men gjør om litt på innstillingene så er det lettere å sammenligne med det en har sett før. Du buker også ganske kort tidsvindu(300ms)og det skal mye til at det ser bra ut i bassen da. Jeg pleier å se på bassen med innstillingen 500ms.

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    138
    Takker igjen, tar det i bakhodet til etterpå. Å er det best å vise måling med subber å fronter eller kun subber aleine?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn