Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Fordi jeg kjører Stepped Sine. Den gjør en litt mer grundig analyse ved et gitt antall punkter over et gitt spekter. Kunne sikkert ha kjørt flere punkter, men da vil det ta lang tid, det gidder jeg ikke. Men har seff et sweep jeg kan legge ved under.

    Vis vedlegget 692900
    Det der ser skikkelig nice ut.
    Jeg ser du har 5 orden på -49dB ved 35Hz. Da er du akkurat innafor "ikke hørbart" :)
    1611844269479.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det der ser skikkelig nice ut.
    Jeg ser du har 5 orden på -49dB ved 35Hz. Da er du akkurat innafor "ikke hørbart" :)
    Vis vedlegget 693005

    Har du en liste?!:eek: Nice!(y)

    Egentlig aldri brydd meg om vreng. Enten hører jeg noe galt eller så gjør jeg det ikke. Men klart nå stiller jo du med liste, så nå må jeg tenke på slikt også! :D
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Usle ingeniører som meg uten ører må ha lister og målebrev å gå etter skjønner du. :D
    Skulle ønske jeg var så analytisk utstyrt at jeg kunne bare satt på en låt og: "Hmmm.. det høres ut som det er noe 4 ordens overharmonisk over terskelverdien for hørbart i området 50 til 80 Hz ved lydtrykk over 88dB SPL" 😁

    Flott oppsett du har der. Bare synd forsterkerne ikke holder mål 🤭🤭
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Usle ingeniører som meg uten ører må ha lister og målebrev å gå etter skjønner du. :D
    Skulle ønske jeg var så analytisk utstyrt at jeg kunne bare satt på en låt og: "Hmmm.. det høres ut som det er noe 4 ordens overharmonisk over terskelverdien for hørbart i området 50 til 80 Hz ved lydtrykk over 88dB SPL" 😁

    Flott oppsett du har der. Bare synd forsterkerne ikke holder mål 🤭🤭
    Får jeg ta opp den spøken din litt videre? - i beste mening altså. Selv har jeg hatt mye forskjellig i hus, men har aldri hatt noe som jeg har likt så godt som forsterkersettene til McIntosh (av forsterkersett). Hos meg var den støyfritt og fryktelig behagelig. Jeg har trodd at ett av elementene har vært veldig lav thd. Har du noen andre tekniske tanker om de store McIntosh monoblokkene?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg

    Får jeg ta opp den spøken din litt videre? - i beste mening altså. Selv har jeg hatt mye forskjellig i hus, men har aldri hatt noe som jeg har likt så godt som forsterkersettene til McIntosh (av forsterkersett). Hos meg var den støyfritt og fryktelig behagelig. Jeg har trodd at ett av elementene har vært veldig lav thd. Har du noen andre tekniske tanker om de store McIntosh monoblokkene?
    La meg understreke at dette bare var en spøk. Har aldri hørt, målt eller sett inni disse. Min tekniske tanke om disse monoblokkene er at det er seriøse saker og det er en grunn til at de koster såpass. Det spesielle med McIntosh er transformatorene på utgangen. Disse gjør at effekten bedre kan tilpasses lasten, men utfordringen er at utgangsimpedansen øker for mye hvis de ikke dimensjoneres godt nok. Nå er ikke dette noe problem på MC1,25kW som med dempingsfaktor på over 40 påvirker frekvensresponsen helt ubetydelig.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Noen som bruker room simulatoren?
    Ja jeg brukte den for noen uker siden i forbindelse med plassering av høyttalere og integrering av to subwoofere. Det funker!
    Jeg satt å dro i spakene på room simulatoren til jeg fikk en brukbar respons, dro frem målestokken og flyttet på høyttalerne og målte. Det stemte meget bra. Bare så synd at jeg måtte halvveis frem i rommet med ene subben for at det skulle stemme, og der kan jeg ikke ha den. :(
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette er responsen på systemet. Vet ikke hva som defineres som mye. Har vel to punkter hvor jeg har løfte 2-3db med lav Q, og tre punkter jeg har dratt 3-4db ned med høy q. Det morsomme med manuell justering er jo effektivisering, men trenger å bli litt kjent med nye forhold først.
    Dette kan jeg ikke tro at skal defineres som "mye eq" .
    Imponerende rett og slett :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En ting jeg ikke liker med den nye konfigurasjonen er at sofaen rister mer. Tipper jeg hadde en form for utligning med front-bak oppsett.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Dette er noe som er individuelt. Noe elsker at sofaen hopper rundt, andre vil helst se at den står i ro.
    Jeg liker heller ikke at det en sitter i vibrerer.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes jo i grunn at det er litt kullt jeg da - særlig til film eller musikk med mengder med dypbass. Det gjør det hele til en enda mer fysisk opplevelse..

    Men alt med måte selvsagt :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som bruker room simulatoren?
    Ja bruker den i helt ukjente rom om de er lukka, som et utgangspunkt. Stemmer ganske bra. Stemmer mindre bra om man har åpen løsning med en stor gang. Stemmer faktisk ganske bra i rommet mitt med skråtak også. Så verdt å prøve.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vibrering kan være morsomt på film, men på musikk vil jeg helst at det i verste fall forplanter seg i gulvet. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I noen låter er det faktisk slik at disse vibrasjonene ikke er i takt med lyden. Da blir det litt forstyrrende
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En kjapp måling omtrent fra det stede det ble kalibrert. Har jobber noe med bassen under 100 hz og synes det er bedre enn noen gang.

    Forvrengningen er det i hvert fall ikke noe å si på
    Vis vedlegget 688553

    En annen måling og visning på litt mer volum, og forvrengningen blir litt lavere i mellomtonen. Nesten under 0,1% i hele mellomtonen låter klangrikt.

    Vis vedlegget 688584
    Ett vanskelig å se, men hvilken glatting er det, om det er noen?😅
    Kan du poste den med 5 db mellom linjene? Jeg skal kopiere den inn her for å høre hva du opplever🤓
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Forsøker meg litt på REW med en UMIK-1 for første gang. Sist jeg holdt på med sub kalibrering er nærmere 15år siden, da med penn og papir pluss en db-måler. Nå ser jeg fort at dette er hakket mer avansert å det er en del ting å lære.
    Kan noen komme med innspill på grafen nedenfor?

    Hva prøver den phase grafen som går rett opp ved 70 og si meg? Synes det spiller ganske bra slik det er, men den grafen tyder gjerne på phase problemer?

    Fronthøyttalere spiller fullrange mens subber er satt med deling på 80hz. Har ikke mulighet for å endre deling til fronthøyttalere.
    REW.jpg
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hva prøver den phase grafen som går rett opp ved 70 og si meg?
    Det er bare en grafisk fremstilling som betyr at fasen "går rundt", dvs går fra -180 grader til +180 og fortsetter derfra. I seg selv er ikke dette noe problem, bare en funksjon av frekvensgang og tid. Hvis vi skal kunne si noe om fasegangen mellom fronter og sub må du nesten måle frontene for seg og suben for seg (si ca. 30-200 Hz på hver).

    SPL ser jo imponerende flat ut.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Det er bare en grafisk fremstilling som betyr at fasen "går rundt", dvs går fra -180 grader til +180 og fortsetter derfra. I seg selv er ikke dette noe problem, bare en funksjon av frekvensgang og tid. Hvis vi skal kunne si noe om fasegangen mellom fronter og sub må du nesten måle frontene for seg og suben for seg (si ca. 30-200 Hz på hver).

    SPL ser jo imponerende flat ut.
    Takk for svar!

    Har justert litt EQ på begge subber for å forsøke å flate ut litt.

    Har målt hver for seg - grønn er høyttalere.


    REW2.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Takk for svar!

    Har justert litt EQ på begge subber for å forsøke å flate ut litt.

    Har målt hver for seg - grønn er høyttalere.
    Ser umiddelbart ikke så verst ut, dette. Kan du laste opp .mdat-fila?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En kjapp måling omtrent fra det stede det ble kalibrert. Har jobber noe med bassen under 100 hz og synes det er bedre enn noen gang.

    Forvrengningen er det i hvert fall ikke noe å si på
    Vis vedlegget 688553

    En annen måling og visning på litt mer volum, og forvrengningen blir litt lavere i mellomtonen. Nesten under 0,1% i hele mellomtonen låter klangrikt.

    Vis vedlegget 688584
    Disse er jo forbilledlige og viser hva som er mulig når man tar rom og høyttalere på alvor. Om man sammenligner dette med et hvilket som helst oppsett med «fryktelig dyre» kjøpehøyttalere i et ok rom, men uten store akustiske tiltak og dsp så blir det knock-out i første runde.

    for interessens skyld, hvilke thd kurver viser du? Det kan jo være gode psykoakustiske grunner for å se bort fra de laveste (spesielt partalls-) ordnene hvis de ikke er veldig høye.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Ser umiddelbart ikke så verst ut, dette. Kan du laste opp .mdat-fila?
    Så bra! Satt opp subbene i går, så har ikke hatt så mye tid med dem. Men det låter bra på det lille jeg har hørt.


    Forsøker å laste opp fila men får en feilmelding:

    REW.mdat
    The uploaded file does not have an allowed extension. The following extensions are allowed: .zip, .txt, .pdf, .png, .jpg, .jpeg, .jpe, .gif

    Er det noe triks for å få lastet opp?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fasegangen er parallell mellom fronter og subber, og det ser ved første øyekast ut som de summerer bra rundt delefrekvensen.

    Hva slags utstyr er det du bruker? Høyttalere, subber, forsterker/receiver/bassfilter? Har du mulighet til å forsinke frontene?
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Fasegangen er parallell mellom fronter og subber, og det ser ved første øyekast ut som de summerer bra rundt delefrekvensen.

    Hva slags utstyr er det du bruker? Høyttalere, subber, forsterker/receiver/bassfilter? Har du mulighet til å forsinke frontene?
    Godt å høre, for det er begrenset med justeringsmuligheter i oppsettet pr i dag.
    Det er B&O allround med 2x Arendal sub 2s. Det er Beoloab 5 i front, BL10 senter, BL3 bak og BL4000 på sidene. Det hele styres gjennom Beosystem 3 - som er rimelig utdatert.. Vil på sikt bytte denne med en ny forforsterker som kan gi litt mer muligheter.

    Den eneste muligheten jeg tror kan forsinke frontene, om jeg forstår det rett, må være å flytte avstand fra sweetspot som er satt på hver enekelt høyttaler i Beosystemets oppsett. De står nå med 2.9m avstand mens subber er satt til 2.8m - vil det hjelpe å justere på dette litt?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Et kjapt søk på Beosystem 3 tyder på at du har bra med muligheter til å justere! Du kan legge inn forskjellige avstander på høyttalerne og det tilsvarer å justere timingen. Hvis du vil prøve litt kan du gjøre følgende:

    Sett på "timing reference" i REW når du måler. Mål:

    1. Kun frontene (sammen) 20-300 Hz
    2. Kun subbene (sammen) 20-300 Hz

    Så kan vi derfra se litt på om det er noe å hente på å justere timingen :)
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Flotte greier! Men jeg glemte dessverre å si at det måtte være Acoustic reference 😬
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Disse er jo forbilledlige og viser hva som er mulig når man tar rom og høyttalere på alvor. Om man sammenligner dette med et hvilket som helst oppsett med «fryktelig dyre» kjøpehøyttalere i et ok rom, men uten store akustiske tiltak og dsp så blir det knock-out i første runde.

    for interessens skyld, hvilke thd kurver viser du? Det kan jo være gode psykoakustiske grunner for å se bort fra de laveste (spesielt partalls-) ordnene hvis de ikke er veldig høye.
    Mange har utseende og pris med i oppsummeringen. Da kan det fort vippe i en annen retning ;)

    Det er andre og tredje harmonisk. Resten ligger under støygulvet og blir da et produkt av det. Derfor blir THD+N misvisende.
     

    cyrk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2018
    Innlegg
    51
    Antall liker
    139
    Flotte greier! Men jeg glemte dessverre å si at det måtte være Acoustic reference 😬
    Det fungerer bare på frontene. Får feilmelding når jeg prøver med den instillingen på subbene.. Mulig frekvensen for reference er for høy?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.588
    Antall liker
    14.494
    Sted
    Langesund
    Ett vanskelig å se, men hvilken glatting er det, om det er noen?😅
    Kan du poste den med 5 db mellom linjene? Jeg skal kopiere den inn her for å høre hva du opplever🤓
    Det er nok noe glatting 1/48 eller 1/24
    Mer detaljer kan legges ut i morgen. Men da er vel psykoakustisk bedre, for å se trenden i target, og ikke de små lokale avvikene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn