alphamale
Hi-Fi freak
Det både ser og høres (fra deg) ut som du er inne på noe ja
Det der ser skikkelig nice ut.Fordi jeg kjører Stepped Sine. Den gjør en litt mer grundig analyse ved et gitt antall punkter over et gitt spekter. Kunne sikkert ha kjørt flere punkter, men da vil det ta lang tid, det gidder jeg ikke. Men har seff et sweep jeg kan legge ved under.
Vis vedlegget 692900
Det der ser skikkelig nice ut.
Jeg ser du har 5 orden på -49dB ved 35Hz. Da er du akkurat innafor "ikke hørbart"
Vis vedlegget 693005The Audibility of Distortion At Bass Frequencies
Want to know how well your sound system reproduces bass? We discuss the audibility of distortion in bass and ways bass reproduction in audio systems can fall short of of a listeners expectations.www.audioholics.com
Det er det som er kunsten min venn, få ubrukelige ting til å virke!Flott oppsett du har der. Bare synd forsterkerne ikke holder mål
Får jeg ta opp den spøken din litt videre? - i beste mening altså. Selv har jeg hatt mye forskjellig i hus, men har aldri hatt noe som jeg har likt så godt som forsterkersettene til McIntosh (av forsterkersett). Hos meg var den støyfritt og fryktelig behagelig. Jeg har trodd at ett av elementene har vært veldig lav thd. Har du noen andre tekniske tanker om de store McIntosh monoblokkene? |
La meg understreke at dette bare var en spøk. Har aldri hørt, målt eller sett inni disse. Min tekniske tanke om disse monoblokkene er at det er seriøse saker og det er en grunn til at de koster såpass. Det spesielle med McIntosh er transformatorene på utgangen. Disse gjør at effekten bedre kan tilpasses lasten, men utfordringen er at utgangsimpedansen øker for mye hvis de ikke dimensjoneres godt nok. Nå er ikke dette noe problem på MC1,25kW som med dempingsfaktor på over 40 påvirker frekvensresponsen helt ubetydelig.
Får jeg ta opp den spøken din litt videre? - i beste mening altså. Selv har jeg hatt mye forskjellig i hus, men har aldri hatt noe som jeg har likt så godt som forsterkersettene til McIntosh (av forsterkersett). Hos meg var den støyfritt og fryktelig behagelig. Jeg har trodd at ett av elementene har vært veldig lav thd. Har du noen andre tekniske tanker om de store McIntosh monoblokkene?
Ja jeg brukte den for noen uker siden i forbindelse med plassering av høyttalere og integrering av to subwoofere. Det funker!Noen som bruker room simulatoren?
Dette kan jeg ikke tro at skal defineres som "mye eq" .Ja, dette er responsen på systemet. Vet ikke hva som defineres som mye. Har vel to punkter hvor jeg har løfte 2-3db med lav Q, og tre punkter jeg har dratt 3-4db ned med høy q. Det morsomme med manuell justering er jo effektivisering, men trenger å bli litt kjent med nye forhold først.
Ja bruker den i helt ukjente rom om de er lukka, som et utgangspunkt. Stemmer ganske bra. Stemmer mindre bra om man har åpen løsning med en stor gang. Stemmer faktisk ganske bra i rommet mitt med skråtak også. Så verdt å prøve.Noen som bruker room simulatoren?
Har ikke du boltet potta fast i fjellet under deg?Dette er noe som er individuelt. Noe elsker at sofaen hopper rundt, andre vil helst se at den står i ro.
Jeg liker heller ikke at det en sitter i vibrerer.
Har løsnet på skruene, så nå står den ned på betonggulvet med en 12mm fiberplate og laminat mellom - venter på ny stolHar ikke du boltet potta fast i fjellet under deg?
Ett vanskelig å se, men hvilken glatting er det, om det er noen?En kjapp måling omtrent fra det stede det ble kalibrert. Har jobber noe med bassen under 100 hz og synes det er bedre enn noen gang.
Forvrengningen er det i hvert fall ikke noe å si på
Vis vedlegget 688553
En annen måling og visning på litt mer volum, og forvrengningen blir litt lavere i mellomtonen. Nesten under 0,1% i hele mellomtonen låter klangrikt.
Vis vedlegget 688584
Det er bare en grafisk fremstilling som betyr at fasen "går rundt", dvs går fra -180 grader til +180 og fortsetter derfra. I seg selv er ikke dette noe problem, bare en funksjon av frekvensgang og tid. Hvis vi skal kunne si noe om fasegangen mellom fronter og sub må du nesten måle frontene for seg og suben for seg (si ca. 30-200 Hz på hver).Hva prøver den phase grafen som går rett opp ved 70 og si meg?
Takk for svar!Det er bare en grafisk fremstilling som betyr at fasen "går rundt", dvs går fra -180 grader til +180 og fortsetter derfra. I seg selv er ikke dette noe problem, bare en funksjon av frekvensgang og tid. Hvis vi skal kunne si noe om fasegangen mellom fronter og sub må du nesten måle frontene for seg og suben for seg (si ca. 30-200 Hz på hver).
SPL ser jo imponerende flat ut.
Ser umiddelbart ikke så verst ut, dette. Kan du laste opp .mdat-fila?Takk for svar!
Har justert litt EQ på begge subber for å forsøke å flate ut litt.
Har målt hver for seg - grønn er høyttalere.
Disse er jo forbilledlige og viser hva som er mulig når man tar rom og høyttalere på alvor. Om man sammenligner dette med et hvilket som helst oppsett med «fryktelig dyre» kjøpehøyttalere i et ok rom, men uten store akustiske tiltak og dsp så blir det knock-out i første runde.En kjapp måling omtrent fra det stede det ble kalibrert. Har jobber noe med bassen under 100 hz og synes det er bedre enn noen gang.
Forvrengningen er det i hvert fall ikke noe å si på
Vis vedlegget 688553
En annen måling og visning på litt mer volum, og forvrengningen blir litt lavere i mellomtonen. Nesten under 0,1% i hele mellomtonen låter klangrikt.
Vis vedlegget 688584
Så bra! Satt opp subbene i går, så har ikke hatt så mye tid med dem. Men det låter bra på det lille jeg har hørt.Ser umiddelbart ikke så verst ut, dette. Kan du laste opp .mdat-fila?
Komprimer fila (lag den om til en zip) så går det å laste det opp
Hmm.. har lagret ny med fronteneDer ja! Men frontene ble ikke med?
Godt å høre, for det er begrenset med justeringsmuligheter i oppsettet pr i dag.Fasegangen er parallell mellom fronter og subber, og det ser ved første øyekast ut som de summerer bra rundt delefrekvensen.
Hva slags utstyr er det du bruker? Høyttalere, subber, forsterker/receiver/bassfilter? Har du mulighet til å forsinke frontene?
Mange har utseende og pris med i oppsummeringen. Da kan det fort vippe i en annen retningDisse er jo forbilledlige og viser hva som er mulig når man tar rom og høyttalere på alvor. Om man sammenligner dette med et hvilket som helst oppsett med «fryktelig dyre» kjøpehøyttalere i et ok rom, men uten store akustiske tiltak og dsp så blir det knock-out i første runde.
for interessens skyld, hvilke thd kurver viser du? Det kan jo være gode psykoakustiske grunner for å se bort fra de laveste (spesielt partalls-) ordnene hvis de ikke er veldig høye.
Det fungerer bare på frontene. Får feilmelding når jeg prøver med den instillingen på subbene.. Mulig frekvensen for reference er for høy?Flotte greier! Men jeg glemte dessverre å si at det måtte være Acoustic reference
Det er nok noe glatting 1/48 eller 1/24Ett vanskelig å se, men hvilken glatting er det, om det er noen?
Kan du poste den med 5 db mellom linjene? Jeg skal kopiere den inn her for å høre hva du opplever
Enig! FlottersDet er nok noe glatting 1/48 eller 1/24
Mer detaljer kan legges ut i morgen. Men da er vel psykoakustisk bedre, for å se trenden i target, og ikke de små lokale avvikene?