Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvordan forstår jeg dette da, det er ett Spectogram, med valg av mode som Wavelet: i dette tilfelle fra 20-200Hz
    De vertikale boblene, det er da etterklang i varierende grad, men hva er de horisontale stripene som forsetter oppover i frekvens?
    Prøver å lese REW forklaringen men hjernen min går på en fullstendig mangel på inkompetanse situasjon....
    Sorry guttaboys, copy and paste til REW Målinger forumet, men hvis noen vil prøve å forklare så er det lov...

    Wavwlet.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvis du tenker på den kjønnsleppa der, så vitner det om sterke refleksjoner fra rommet.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har fulgt litt med her, og har lært mye. Takk for det! Ingen bidragsyter så langt, men det kommer.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja eg har noe trøbbel der mellom 60-70...... Kan betyr dette da, de boblene oppe i atmosfæren er etterklang... men de strekene bortover til høyre....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Mange forskjellige innstillinger, og den jeg brukte over her i bassen er ganske avslørende. Kan lage den mye penere ;)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og lage den penere er ikke ett tema, virkeligheten er nå engang det den er, uansett hvordan man ser på den.
    Jeg skjønner ikke hva de horisontale strekene ut mot høyre representerer... Er det refleksjoner?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Med disse innstillingene for jeg også dette tydelig fram. Er ikke så god på tolking av disse forskjellige innstillingene.
    wavelet 2.PNG
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nytt ett med 1/24 glatting, hva betyr det store hullet mellom 60-70,, en suck out eller noe sånt--
    Wavwlet-1.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Med disse innstillingene for jeg også dette tydelig fram. Er ikke så god på tolking av disse forskjellige innstillingene.
    Vis vedlegget 712831
    Så vi vet egentlig ikke hva dette betyr, i REW brukermanualen står det at de horisontale linjene er refleksjoner---

    Edit; Refleksjoner så lavt nede? Snickers-Is ba meg sjekke dette ut før målinger i Skarptromme tråden men eg er litt på tynn is---
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er antagelig harmoniske refleksjoner, altså 2, 3, 4, osv, harmoniske som gir seg utslag oppover. Alle toner har harmoniske overtoner som gir slike komponenter, resonnerer jeg. Hvis det er sånn så er det jo en genial graf, så vi ser utslagene i de harmoniske overtonene som alle musikalske lyder har...

    Det var vel ikke uten grunn at Snickers-Is anbefalte dette view'et?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    No snakker du i kode for oss vanlige uinnvidde Onkel BX, er det sånn en fin Wavelet ser ut?
    Det blir ikke stort bedre enn hos shy... med mindre du går for hodetelefoner.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Målinger i friluft eller konsertsaler er fusk :LOL: :geek: :D
    Målt i dette rommet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har ikke gjort noe for å jukse. :p Har tatt flere målinger, alle ser slik ut. Er det noe annet jeg kan ha gjort feil?
    Nei nei nei, ok ok da har du det det grise beste dempede lokale på denne siden av Kjølen... Gratiss....Det er kjempe fin måling, er ikke i nærheten...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ja eg har noe trøbbel der mellom 60-70...... Kan betyr dette da, de boblene oppe i atmosfæren er etterklang... men de strekene bortover til høyre....
    Mulig du har en kraftig refleksjon der som overdøver direktelyden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Takk for forklaringen!
    Jeg har nettopp begynt å sette meg inn i denne Wavelet versjonen av impuls responsen, så eg er litt på gyngende grunn og som bergenser så svarer jeg fra hoften...
    Sorry....
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har nettopp begynt å sette meg inn i denne Wavelet versjonen av impuls responsen, så eg er litt på gyngende grunn og som bergenser så svarer jeg fra hoften...
    Sorry....
    Ok, det er greit. Men kan noen andre kyndige svare? Er måligen riktig, eller gjør jeg noe feil?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Mulig du har en kraftig refleksjon der som overdøver direktelyden.
    Ja det må jo være det, men det er bass 60-70Hz, så då er det kanskje strukturelle resonnanser, som beveger seg mye hurtigere enn i lyd i luft, kan være mikrofon stativet som står på samme gulv som subbene...

    Resten av rommet skal etter intellektuell analyse være fri for resonanser på 70Hz altså ca 5m, argh tilbake i tenkeboksen- Ses på Mallorca .....
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det er verdt å vise hva EQ av bass kan gjøre i tidsdomenet på lave frekvenser;

    Vis vedlegget 712296

    Vis vedlegget 712297

    Uten EQ på lave frekvenser kan man bare glemme å håndtere stående bølger i en stue.
    Et generelt spørsmål basert på waterfall'et over som likner noe på mitt:
    Kan problemene i frekvensområdene 20-30Hz (og 40-50Hz) delvis skyldes at gjenstander i rommet eller rommet også "spiller med" i form av vibrasjoner i gulv/vegger/pyntegjenstander og nips?
    Jeg har liknende problem i regionen 10-30Hz og hører at diverse gjenstander vibrerer når jeg kjører lydsveip, men har ikke testet å minimere disse vibrasjonene.
    Representerer Waterfall like gjerne problemer som at kjøleskapet danser i takt med subwooferne i dette frekvensområdet?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Alt under 40Hz er det ikke noe å gjøre med, stort sett, der hører vi heller ikke problemer med etterklang og slikt....
    Skal ting spille resonans messig med må de være store plater på veggene eller noe sånt, ellers er det det lite som får 20-40Hz til å gå i rersonnans med mindre det er stort og flatt.... Glass og sånt klirrer sef... Reonanser i 20-50Hz er vanligvis strukturelle...
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Alt under 40Hz er det ikke noe å gjøre med, stort sett, der hører vi heller ikke problemer med etterklang og slikt....
    Skal ting spille resonans messig med må de være store plater på veggene eller noe sånt, ellers er det det lite som får 20-40Hz til å gå i rersonnans med mindre det er stort og flatt.... Glass og sånt klirrer sef... Reonanser i 20-50Hz er vanligvis strukturelle...
    Spørsmålet mitt er om dette synes på Waterfall'et?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ikke gjort noe for å jukse. :p Har tatt flere målinger, alle ser slik ut. Er det noe annet jeg kan ha gjort feil?
    Et tips er faktisk å vende x og y aksen, slik at du får tids aksen på x. Kan være uvant i førsten, men jeg foretrekker noe mer spillerom på tid, for det er tidsdomenet som er det meste interessante. Forøvrig er @The Shy sin wavelet å betrakte som nærmest teoretisk fasit hvor peak energy går konstant mot null. Problemer som følge av deling og refleksjoner vil jo forårsake GD.

    Har lenge håpet at målefolket skulle droppe dette kjedelige vannfallet og oppdage wavelet. Mye mer informativt imo.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Et tips er faktisk å vende x og y aksen, slik at du får tids aksen på x. Kan være uvant i førsten, men jeg foretrekker noe mer spillerom på tid, for det er tidsdomenet som er det meste interessante. Forøvrig er @The Shy sin wavelet å betrakte som nærmest teoretisk fasit hvor peak energy går konstant mot null. Problemer som følge av deling og refleksjoner vil jo forårsake GD.

    Har lenge håpet at målefolket skulle droppe dette kjedelige vannfallet og oppdage wavelet. Mye mer informativt imo.
    En må neste opplyse hvilken innstillinger en bruker, eller blir det vanskelig å tolke noe som helst. I hvert fall for en amatør som meg.
    Få med den grå boksen oppe til høyre.

    Har ikke jukset her, bare en annen innstilling.

    wavelet3.PNG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hvorden jeg skal tolke wavelet spectrogram, hva betyr dette

    Her er høyttaler på 1m avstand midt i rommet

    1618034228048.png



    Så en høyttaler i lytteposisjon uten DSP rom korreksjon, ser jo ganske sjukt ut. Kan det være fordi jeg ikke bruker REW signal fra PC inn i anlegget, men strømmer en fil via Roon til preamp? og lurer REW til å tro at den er sitt eget signal. det blir veldig forsinket opptak men bruker timing signal og REW generert sveip fil.

    1618034315612.png


    Og så med rom korreksjon aktiv, fortsatt et rart tidshift ved 70Hz, en buss på vei forbi?? Tok opp ved lavt volum.
    1618034558836.png

    Frekvensplotet ser slik ut, uten glatting men med dsp korreksjon
    1618034856372.png


    PS høyttaler nærfelt ser jo nesten OK ut
    1618035078358.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du kan begynne med å bytte fra lineær peak til log spl. Så igjen kan jeg anbefale folk å snu grafen, men klart får gjøre som man vil. Du kan også øke span til 500 after.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gammel fra geddes tiden i fjor... Vært en idiot på å lagre målinger i det siste.

    oldie.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn