Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eller vent fant en pre eq med basser i front

    faen.png



    Kanskje på tide å dra frem mic og få noen ferske å huske og lagre...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.553
    Sted
    Langesund
    Kommer nesten for tidlig. he-he :)

    Her er en utendørsmåling av subb som selvfølgelig kommer ennå nærmere idealet, hvis idealet er symmetri. Utendørs støygulv rufser litt ekstra over 100 hz

    wavelet5.PNG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    helvete jeg fucka opp plottet i REW ved å velge" show slice" og kan nå ikke velge det bort..BUG!!!!! Restarte hjelper ikke
    1618037198902.png
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er det nok litt mere å ta tak i 😁 Hytteanlegget:

    wavelet hytta.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men bare til generell opplysning til alle som ikke har @The Shy sine drittsekk kurver. Hull og tidsavvik kan skyldes overganger mellom elementer, interaksjoner og tidskødd med delinger. Kan også bety at man primært lytter på rommet, der unotene er verst.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Fordi jeg er en gammel dust vel...jobber best i DOS , men nå fant jeg det copy symbolet, klarer ikke slå av det jævlige cursor split screeen greiene
    1618038228451.png


    EDIT: uppgraderte til siste versjon og der er det fikset så menuen er tilgjengelig for å slå av nedre plot
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For alle som ønsker å forstå forskjellen mellom wavelet og fourier kan feks lese litt her:


    Men kort fortalt er wavelet en transform som gjør det mulig å ha en oppløsning proporsjonalt med frekvens istedenfor som i fourier å sette et fast vindu for hele grafen

    Ellers forklare Matthew Poes det enkelt, ca en halvtime ut.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er verdt å vise hva EQ av bass kan gjøre i tidsdomenet på lave frekvenser;

    Vis vedlegget 712296

    Vis vedlegget 712297

    Uten EQ på lave frekvenser kan man bare glemme å håndtere stående bølger i en stue.
    Foruten at det resonnerer fremdeles i tidsdomenet, så ser man en tydelig svakhet med EQ vs tiltak. Nemlig at det ikke påvirker de høyere harmoniske av frekvenser som EQes. Det utgjør åpenbart mye.

    Det er fordelaktig å måle i spesielt ulike høyder for lave frekvenser. Dersom det er minimum fase, skal du se forbedring i hele rommet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Her er stuen opp til 500Hz

    I utgangspunktet var jeg mest bekymret over refleksjoner og konsekvenser av dette i litt høyere frekvenser. Jeg har tenkt at for å få rett bredde og dybde i lydbildet må dette være på plass. Jeg har tenkt at bassen er det mindre jeg kan få gjort med i en vanlig stue og at her må jeg bare gjøre det beste ut av det med DSP.
    Med er det mulig å gjøre noe med bassen uten DSP er det uten tvil best. Jeg bor i blokk så den dypeste bassen bør jeg nok begrense av hensyn til naboene.

    Jeg har vurdert demping i taket ved å lime akustikkpaneler og bruke kanten rundt denne "platen" som plass for spot skinner. Men ser at panelene jeg hadde tenkt på egentlig ikke har effekt under 350Hz så det virker bortkastet. Jeg la med impulse respons nedenfor for å illustrere hvorfor jeg begynte å tenke demping.

    Vis vedlegget 712253


    Impulse respons i stuen

    Vis vedlegget 712256

    Impulse respons der jeg har stereoanlegget i dag

    Vis vedlegget 712255
    Jeg får ikke så mye ut av impuls responsplutt på FS på Y akse og lang tid. % på Y akse og zoom inn på tid sier meg mere,
    1618063660539.png
     

    Vedlegg

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Takk for den infoen.
    Basert på dette med ditt forslag til skala så blir det litt lettere å lese.
    Refleksjoner på 3ms=1m 5,2ms=1,8m og 7ms=2,4m om jeg har regnet rett.
    Tar med et bilde av stuen også, måler fra midt i sofaen.

    Skjermbilde 2021-04-10 kl. 16.28.19.png


    stue.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Tror du vil få bedre lyd om du setter deg der hvor bordet er eller foran bordet... Å sitte rett foran veggen kan rote til lyden og overdrive bassen, det er nok posisjonen i sofaen som gir toppen din ved 41 hz , kan stemme med er rom på 4-4.6m i den lengden
    Du kan regne ut refleksjonene her
    SBIR calculator (tripp.com.au)

    PS mål på kun en høyttaler av gangen så blir refleksjonene letter å tyde, nå er det litt ulik avstand til V og H som gjør det vanskeligere å tyde,men su ser jo dobbelttoppene nå
     
    Sist redigert:

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Tror du vil få bedre lyd om du setter deg der hvor bordet er eller foran bordet... Å sitte rett foran veggen kan rote til lyden og overdrive bassen, det er nok posisjonen i sofaen som gir toppen din ved 41 hz , kan stemme med er rom på 4-4.6m i den lengden
    Du kan regne ut refleksjonene her
    SBIR calculator (tripp.com.au)

    PS mål på kun en høyttaler av gangen så blir refleksjonene letter å tyde, nå er det litt ulik avstand til V og H som gjør det vanskeligere å tyde,men su ser jo dobbelttoppene nå
    Takk for råd.
    Den kalkulatoren var jo ganske spot on på bassen :)
    Får forske litt videre. Så lenge jeg fortsatt skal ha TV er jeg ganske låst på møblering.
    Kan fort ende med at jeg fortsatt bør ha hovedanlegget i det lille rommet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Med Roon eller Dirac kan du ta ned den toppen på 41hz en god del , verdt et forsøk. Dirac kan prøves gratis, Roon også
    PS fin utsikt øver sjøen, det må være deilig
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.553
    Sted
    Langesund
    Så tar du denne målingen på en fast plass hele tiden? Hvis du hadde flyttet mikrofonen 1 meter bak eller 1 meter til siden er det like bra da? Altså er det fintunet til en lytteposisjon eller er det rimelig bra i resten av rommet også?
    Fokuset i lytterommet er nok rundt den ene plassen og det er også der de fleste målinger er gjort. Etter noen utbedringer av rommet og høyttalersystemet er det også muligheter for å nyte musikk andre steder uten å bli irritert.
    Så på wavelet fra en måleøkt der det ble målt i syv posisjoner sideveis i rommet. Den dårigste der er ikke katastrofe.

    Denne så verst ut.
    wavelet6.PNG
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fokuset i lytterommet er nok rundt den ene plassen og det er også der de fleste målinger er gjort. Etter noen utbedringer av rommet og høyttalersystemet er det også muligheter for å nyte musikk andre steder uten å bli irritert.
    Så på wavelet fra en måleøkt der det ble målt i syv posisjoner sideveis i rommet. Den dårigste der er ikke katastrofe.

    Denne så verst ut.
    Vis vedlegget 713159
    Dette er til å bli deprimert av, har bestilt time hos hodedoktoren.... :mad::D Alle sier at Jeppe drikker, men ingen sier hvorfor Jeppe drikker....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    224 sider...... :eek: Er det ett resyme en eller annen plass? Tror lesebrillene blir tynnslitte etter sånn ca. 80 sider!
    Den tråden der har jeg lest på før men kom aldri noe særlig langt. Hvordan ble 8x12 Tom til The Shy?
    Bruk gallerivisningen. Knapp oppe i venstre hjørnet
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Bruk gallerivisningen. Knapp oppe i venstre hjørnet
    Galllerivisning finner ikke noe sånt oppi venstre hjørne, er det en hurtigtast for oss som har brukt mye av livet i MS-DOS uten egentlig å få noe kred for det, whatsoever
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kjempe, det var gøy, etter 11 sider med galleri visning så konkluderer jeg med at The Shy eller Tor Arne har vært på påskeferie i 12 år, besøkt noen slott, vært i bryllup og drukket ett tankskip med rødvin,innimellom innredet kjellerstuen og dablet med noen grafer omtrent hele tiden! Konge "Shy for President".... 😂 :eek:😂
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fornøyd med den. Man har det ikke mere gøy enn man lager selv. Men ser du har tatt det fra grunnen av.. Kompromissløst, respekt.....Skikkelig bra gjennomført...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette er til å bli deprimert av, har bestilt time hos hodedoktoren.... :mad::D Alle sier at Jeppe drikker, men ingen sier hvorfor Jeppe drikker....
    Det trenger ikke å måle som hos shy for å få fot.

    Det er feks aldri i nærheten av samme lydkvalitet i konsertlokaler selv om det svinger som faen. De fleste kan få mye bedre lyd enn de har drømt om i egen stue ...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.553
    Sted
    Langesund
    Fornøyd med den. Man har det ikke mere gøy enn man lager selv. Men ser du har tatt det fra grunnen av.. Kompromissløst, respekt.....Skikkelig bra gjennomført...
    Mange takk for skryt og humor :) Er fornøyd med rommet. Elsker vannfallet mitt ned til 50 hz.... under har jeg gitt opp, og spiller heller musikk.

    Ramler som en ganske jevn foss ned i støygulvet:D
    vannfall 11.PNG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.553
    Sted
    Langesund
    Og når en kan tvinge vannfallet ned 25 db med God DSP i den dype enden er det egentlig godt nok. Ørets dynamiske omfang er jo noe mindre i dypet

    vannfall audiolense.PNG
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Til dere som bruker multipunkt måling. Hvilke settinger har med tanke på snitt, fft lengde, vindu etc.

    Spede forsøk:
    mpm.jpg


    Matcher forsåvidt ettpunkts sweepet temmelig bra (rød linje).

    comp.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.553
    Sted
    Langesund
    Multipunkt måling som spredd ut i hele rommet eller alle innenfor en meter for skallen?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.251
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mange takk for skryt og humor :) Er fornøyd med rommet. Elsker vannfallet mitt ned til 50 hz.... under har jeg gitt opp, og spiller heller musikk.

    Ramler som en ganske jevn foss ned i støygulvet:D
    Vis vedlegget 713180
    Vannfallet er nok det beste jeg har sett - antakelig også med god margin.

    Det triste i denne sammenhengen er hvordan man som nyfrelst hifi interessert blir dratt i en kommersiell retning med fokus på «neste modell», «litt bedre ditt og datt», «kabler» og andre ting som gir slett valuta for pengene i forhold til å kontrollere akustikken i lytterommet...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn