Balle Clorin
Æresmedlem
Har du prøvd med høyttaler på langvegg ...? Lignende dimensjoner hos meg gir jevnere bass med høyttaler på langvegg
Har du prøvd med høyttaler på langvegg ...? Lignende dimensjoner hos meg gir jevnere bass med høyttaler på langvegg
Æ villa brukt sprengstoff!@Snickers-is Her er sammenligning av ingen all-pass vs 2x all-pass vs 1x allpass.
Vis vedlegget 719021
Vis vedlegget 719022
Hvordan bør fremgangsmåten være her? Utgangspunktet her har vært at begge høyttalere har blitt EQ'et separat før Allpass-filter på ene høyttaler.
Hører tydelig skift av lydbildet når jeg sitter foran den høyttaleren som får allpass på seg, men hører ikke det i sweetspot. Da er det bare bedre bass.
Men jeg er svak for pene grafer og faseskiftet plager meg
Nja, får prøve litt. Jeg pleier som regel å måle meg frem til et par alternativer én dag, lytte til de forskjellige alternativene de neste dagene før jeg gir opp alt sammen og begynner på nytt igjenÆ villa brukt sprengstoff!
Evt psykolog?
For hvis dette funker som fy der det skal funke så er det vel ikke så dumt?
Har du målt noe midt i mellom? Ville passe fint hvis du fant kompromiss mellom nåværende posisjon og en meter frem mtp frekvensresponsen.Skal teste litt med subbene imorgen veier rundt 100 kg så har montert hjul på de. Men de ser ikke ut i måneskinn, så de blir stående bak lerretet, hehe.
Blir spennende å teste videre. Alternativt flytter jeg meg en meter frem.
Enten er du veldig liten og kassene ikke så store.Jeg tenkte jeg skulle måle flere posisjoner ikveld, før jeg begynner å flytte litt på subbene
Har mulighet til å plassere kanskje en sub til av samme størrelse, men disse er ikke lette å stable i høyden - legger ved ett bilde av en av subbene med meg ved siden av for å illustrere størrelsen
Beste hadde kanskje vært en sub ekstra i midten, men der må nødvendigvis senter ht stå.
Leker med tanken på kjøpesubber, men er jo morro og ikke minst langt billigere med disse kassene.
Vis vedlegget 719243
Kommer jo an på hva du velger av elementer det.Hehe, både jeg og kassene er store
240 takhøyde ja.
Jeg får teste litt med det har før det eventuelt blir prosjektering av noe nytt. Dette er jo tapped horn, så er særdeles lettdrevne og billige i drift sånn sett. Spiller på 2x75w. Tipper 8 x 18" trenger mer guffe for å synge
For å få best mulig oversikt over hva som skjer inkludert fase:Da har jeg fått testet litt. Prøvde alle tenkelige plasseringer og retninger på subbene, jeg fikk det til å måle best der hvor de stod. Har nå flyttet sofa ca en meter lenger frem. Grønn måling. Skal prøve å spille litt musikk men dette føles altfor nærme med tanke på bilde, tror nok ikke jeg kan ha det sånn.
Prøvde å sette måle mikrofon ett godt stykke bak opprinnelig plassering av sofa, er vel kanskje ikke så dårlig i utgangspunkt dette heller - hva tror dere? (rød graf).
Sofaen min er for bred til å stå så langt bak, men det er jo bare å kikke etter noen gode lyttestoler eller lignende i steden. Jeg føler at jeg ikke kan sitte så nærme som jeg gjør nå mtp film og sport.
Begge målinger er uten EQ.
Vis vedlegget 719331
Topp! Ja det jeg foreslår er viktig for å redusere utfasing mellom høyttalerne og subber mest mulig, FØR du begynner med noe PEQingHei - takker for godt forslag og hjelp. Dette skal jeg prøve. Rekker ikke mer i dag, men skal prøve å få gjort det imorgen.
Lekte meg litt med EQ med mikrofon langt bak sofa, men aner ikke hva jeg driver med så dette blir bare bingo
Skal prøve å gjøre målingene slik som du foreslår i begge posisjoner imorgen.
Vis vedlegget 719353
Hvis det er aktuelt å hive ut sofaen og sette inn stol(er), så kan du jo ha to forskjellige presets på dsp'en.
Sitteposisjon lenger fremme for musikk, altså dra frem en stol. Preset 1.
Sitteposisjon lenger bak for film. Preset 2.
Grønn graf: EQ ved 27 Hz, minus gain. Ang Q må du prøve deg frem. 0,5 Q er det laveste du får, og da justerer du bredt, høyere Q gir smalere justert område.
EQ ved 50 Hz, minus gain, Q?
EQ ved 80 Hz, minus gain, Q?
Så må du antakelig justere opp nivået under 50 HZ med Low Shelf, pluss gain. Regner med du har noe gain å gå på siden du har horn?
Rød graf: EQ ved 27 Hz, minus gain, Q? + Low Shelf med pluss gain ved 80 Hz.
Så vil du merke at alle justeringer forandrer frekvensresponsen lenger unna også + fase, så det blir prøving og feiling.
Ville også tatt enkeltmålinger som blir foreslått, og høypass til hovedht.
Topp! Ja det jeg foreslår er viktig for å redusere utfasing mellom høyttalerne og subber mest mulig, FØR du begynner med noe PEQing
Haha... I wish. Men på en måte ligner de litt, og jeg ble litt inspirert av Sigberg sitt prosjekt da jeg børstet støv av høyttalerne jeg bygde for konfirmasjonspengene en gang på nittitallet.Kan det være Sigberg Audio SBS .1 ?
Prototype?
...med sub.
Jeg er på ingen måte å regne som en ekspert på det her, men den bassen så ganske boomy ut rundt 40 Hz. Fare for at du har litt en-tone bass der. Er dette en enkeltmåling i sweet spot, eller et gjennomsnitt?Hei. Kjøpte en Umic1 for nysjerrighetens skyld.
Jeg er amatør på dette men ser jo at jeg har en skikkelig dip ved 90hz og høyttalerne ruller pent av oppover fra 3khz.
Hva tenker dere eksperter?
Høyttalerne står i stue og er på størrelse med ei skoeske.
Det er en enkeltmåling i Sweetspot på begge HT. Høyre høyttaler står i mot en vegg på høyre side ca 40cm i fra, og begge HT står 60cm fra bakvegg.Jeg er på ingen måte å regne som en ekspert på det her, men den bassen så ganske boomy ut rundt 40 Hz. Fare for at du har litt en-tone bass der. Er dette en enkeltmåling i sweet spot, eller et gjennomsnitt?
Nei det låter ikke så ille, men ser at Høyre høyttaler måler mer db enn venstre ved lave frekvenser, sikkert pga hjørnet den står i.Synes ikke det ser så halvgærent ut. Dipen ved 90 Hz er ganske smal, så det er ikke sikkert den er så lett å høre. Det er et par topper her og der som det kan gå an å dra ned hvis du trenger det, men hvis høyttalerne er veldig små kan det jo være artig med litt hjelp fra rommet rundt 40 Hz. Kommer an på hva du liker.
Hvis du har sjans til å flytte litt på høyttalerne kan du jo ta noen målinger og se om det blir noen forskjell.
Du har ganske mye ekstra energi i området 350Hz-3kHz. Ja, bassen er ujevn, men hevingen i dette området setter utvilsomt stort preg på lyden med betoning av øvre mellomtone. Mye er gjort hvis du greker å dra ned nivået en del der.Hei. Kjøpte en Umic1 for nysjerrighetens skyld.
Jeg er amatør på dette men ser jo at jeg har en skikkelig dip ved 90hz og høyttalerne ruller pent av oppover fra 3khz.
Hva tenker dere eksperter?
Høyttalerne står i stue og er på størrelse med ei skoeske.
Vis vedlegget 719430
Vis vedlegget 719431
Legg ut måling bare fra 20 til 500hz, mye lettere å se feilene i bassen da.Takk for solide vurderinger gutter
Er dette bedre enn første?
Vis vedlegget 719461
Satte på LOW cut for å fjerne humpen i bunnen, kompenserte så med 250Hz, og dro mer på på Venstre enn Høyre, målte begge hver for seg så de måler nå like mye i bunn.
Boostet også toppen litt slik at avrullingen ikke skulle være så dramatisk. Vet ikke om jeg likte den ekstra toppen.
Hvordan låter det nå kontra tidligere? Det låter snillere i mellomtonen, sikkert siden jeg har kompensert for energien i toppen på begge sider?
Vis vedlegget 719462
Ja ser den ramler mye med 2000hz.Legg ut måling bare fra 20 til 500hz, mye lettere å se feilene i bassen da.
Men det er jo veldig mye høyere volum opp til 2000hz en over.
Det detter jo 10 db etter 2000hz.
Der ser du hvor mye som er borte mellom40 og 70 og 80 til 100Ja ser den ramler mye med 2000hz.
Her er uglattet bass med EQ settings som bildet over her.
Vis vedlegget 719468