Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Har fått gjort noen målinger, men ser det riktig ut ifht kjøreregler, og hvor ille er det?

    Test fossefall.jpg

    Test GD.jpg

    Test Impulse.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legg gjeter ut frekvens gangen også.
    Ser du manglet litt nivå etter 120hz evnt litt høyt nivå på subbene. Dette er en smakssak.

    Når du ser på GD grafen så viser den når de ulike frekvenser ankommer i tid etter direktelyden. Regner med dette et et ubehandlet rom. Så du har litt rot oppover i frekvens. Uten de stolpene på GD så vil lyden fremstå som tydeligere og hver enkelt tone vil bli klarere. Impulse viser også at du nok har en del å gå på. Ser ut som refleksjoner fra gulv og tak et de som kommer verst ut.

    Klangen i rommet ditt ser bra ut. Med noen frekvenser som henger litt igjen.

    Har sett langt verre. Men du har etter min bok litt å jobbe med.

    Ikke bli skremt nå, du har et bra utgangspunkt.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Legg gjeter ut frekvens gangen også.
    Ser du manglet litt nivå etter 120hz evnt litt høyt nivå på subbene. Dette er en smakssak.

    Når du ser på GD grafen så viser den når de ulike frekvenser ankommer i tid etter direktelyden. Regner med dette et et ubehandlet rom. Så du har litt rot oppover i frekvens. Uten de stolpene på GD så vil lyden fremstå som tydeligere og hver enkelt tone vil bli klarere. Impulse viser også at du nok har en del å gå på. Ser ut som refleksjoner fra gulv og tak et de som kommer verst ut.

    Klangen i rommet ditt ser bra ut. Med noen frekvenser som henger litt igjen.

    Har sett langt verre. Men du har etter min bok litt å jobbe med.

    Ikke bli skremt nå, du har et bra utgangspunkt.
    Takker:)

    Neida, blir ikke skremt. Er klar over at jeg har en del utfordringer med rommet, og har planer om en egen tråd rundt dette. Blir vel en ombyggingstråd tenker jeg.
    Målingene er gjort uten sub. Subene roter det bare til og er bare moro på enkelte låter. Bakvegg har fått 30 cm Rockwool for å roe ting litt iallfall. Spiller på langvegg under skråtak som sikkert ikke bidrar spesielt til det bedre, men pr dd er det den muligheten jeg har.
    Hva sier at klangen ser ok på målingene?

    Skal se om jeg finner frekvensresponsen.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Denne?

    Test.jpg


    Har gjort en del målinger uten å ha systematisert det, så beklager om det kan avvike litt og tilhøre forskjellige målinger
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei, har fulgt med på denne tråden anng. REW. Har prøvd å måle litt her i stua.
    Dette er Front stereo + sub målinger.


    Er det noen som kan forklare noe omkring grafene?





    REW1.jpg
    REW2.jpg
    REW3.jpg
    REW4.jpg
    REW5.jpg
    REW6.jpg
    REW7.jpg
    REW8.jpg
    REW9.jpg
    REW10.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har sagt tidligere, legg ut målinger kun opp til en 300 til 500Hz det er der de fleste problemene er som er vanskelige å ordne opp i.
    Mye lettere når man får et bredere felt å se på.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da handler det jo om å få dempet den toppen en del.
    Ser jo ikke ut som om den har mye etterklang.
    Mer etterklang på 10-20 Hz. det er jo det vi kaller stående bølger.
    Men dette er da ikke ille i forhold til andre ting man har sett, men det er 10 db høyere på 40 Hz
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Da handler det jo om å få dempet den toppen en del.
    Ser jo ikke ut som om den har mye etterklang.
    Mer etterklang på 10-20 Hz. det er jo det vi kaller stående bølger.
    Men dette er da ikke ille i forhold til andre ting man har sett, men det er 10 db høyere på 40 Hz
    Takk for svar Steinost. Ja ser at den toppen opp til 40HZ er noe drøy.. Men ikke så lett å dempe denne utenom mye "remedier" vel? Kan prøve å trekke den litt ned i PEQ på Yamaha`n, men greier vel ikke så mye? Når det er sagt så liker jeg å lytte på musikk på forholdsvis lavt lyttevolum, med fortsatt fundament i bunn.
    Når jeg kjører REW hører jeg at det "dirrer" i veggene på de laveste HZ, kan det være denne "resonansen" som gir vannfall utover der?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    @Biring Den kan dempes enkelt med en DSPeaker 8033 II eller Cinema i kjeden..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Biring, når du er på kurven er det klart at basen din fra 50Hz og nedover er alt-altfor høy i nivå. Poenget er å ha en jevn kurve dvs innenfor +/- 5dB. Din bass under 50 ligger 10-15db for høyt. heller ikke noe lurt å ha bassunder 20 hz, du har en peak på ca 13 som bare sliter på forsterker og høyttaler
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    @Biring Den kan dempes enkelt med en DSPeaker 8033 II eller Cinema i kjeden..
    Ja, har vurdert å kjøpe en slik. Men fikk betenkeligheter da jeg leste at de drar så mye ned, at det kan bli kjedelig... (ref for eksempel reptek) + at en del har levert de tilbake p.g.a støy?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Er dette en pure direct måling eller ? Med eller uten sub?
    Denne fikser du ganske greit med Yamahaens PEQ ja - ellers så ser det jo rimelig bra ut vil jeg si :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Biring, når du er på kurven er det klart at basen din fra 50Hz og nedover er alt-altfor høy i nivå. Poenget er å ha en jevn kurve dvs innenfor +/- 5dB. Din bass under 50 ligger 10-15db for høyt. heller ikke noe lurt å ha bassunder 20 hz, du har en peak på ca 13 som bare sliter på forsterker og høyttaler
    En peak på 13 hz sliter vel ikke mer på ht/sub eller forsterker enn om den ikke er der - det er rommet som bestemmer dette.
    Og at "det ikke er lurt" å ha bass under 20 hz , blir jo også litt feil synes jeg. Har man det så har man det - har man det ikke , så kan det selvsagt ikke tvinges frem.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Hei Torolan. Disse målingene er vanlig 2ch + subber etter YAPO. At jeg har respons under 20HZ er jo litt med "vilje" med 2x SVS sub, jeg ser heller ikke dette som det største problemet :) Jeg har innstilling "Large" + sub da dette høres best ut i mitt rom, og faktisk gir jevnest kurve i REW. Men har brukt "delefilter knappen" på Parasound, tror det var 40HZ for å være litt snill med HT;)

    Har ikke du brukt DSpeaker tidligere på sub? Hva tror du om denne?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei Torolan. Disse målingene er vanlig 2ch + subber etter YAPO. At jeg har respons under 20HZ er jo litt med "vilje" med 2x SVS sub, jeg ser heller ikke dette som det største problemet :) Jeg har innstilling "Large" + sub da dette høres best ut i mitt rom, og faktisk gir jevnest kurve i REW. Men har brukt "delefilter knappen" på Parasound, tror det var 40HZ for å være litt snill med HT;)

    Har ikke du brukt DSpeaker tidligere på sub? Hva tror du om denne?
    Ok.
    Antimode Dspeaker sin dedikerte "sub-boks" virker helt flott den.
    Men vil i første omgang heller ambefale deg å sette fronter som small og dele på 60-80 hz , for å teste dette - legg gjerne ut målinger av dette også.
    Da skåner du frontene for dypbass , og unngår lettere faseproblemer. Og du kan også fjerne "delefilteret" på Parasounden - hadde en Parasound selv for noen år siden , og prøvde dette filteret , men synes det fjernet mer enn bare dypbass.
    Har du gjort noen manuelle justeringer for sub me Yamahaen's PEQ forresten ? Den gjør svært lite på egenhånd når det kommer til subkalibrering synes jeg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da handler det jo om å få dempet den toppen en del.
    Ser jo ikke ut som om den har mye etterklang.
    Mer etterklang på 10-20 Hz. det er jo det vi kaller stående bølger.
    Men dette er da ikke ille i forhold til andre ting man har sett, men det er 10 db høyere på 40 Hz
    Takk for svar Steinost. Ja ser at den toppen opp til 40HZ er noe drøy.. Men ikke så lett å dempe denne utenom mye "remedier" vel? Kan prøve å trekke den litt ned i PEQ på Yamaha`n, men greier vel ikke så mye? Når det er sagt så liker jeg å lytte på musikk på forholdsvis lavt lyttevolum, med fortsatt fundament i bunn.
    Når jeg kjører REW hører jeg at det "dirrer" i veggene på de laveste HZ, kan det være denne "resonansen" som gir vannfall utover der?
    Bass er ikke lett å rydde i, men en DSPeaker an gjøre masse bra.
    Har en selv, skal du gjøre noe med det på den fysiske måte må det dramatisk tiltak til.

    Steinar.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    ingen støy overhodet hos meg med dspeaker.. Finnes mulighet for lift 25 og 30 hz også hvis det blir kjedelig på film...
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Da tester jeg litt mer, først med det jeg har, slik du foreslår Torolan.

    Hvis ikke dette blir bra nok prøver jeg en DSpeaker fra Lsound.

    Et spm. man kjører YAPO først, og så DSpeaker sin kalibrering i etterkant?
    Kommer tilbake med nye REW målinger senere
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Biring: disse målingene er faktisk ganske gode. Kanskje bortsett fra at subene står litt høyt på, men som du sier passer det sikkert godt til lytting på lavt volum. Ser ut som du har et ganske stort rom? Hva konkret lurer du på med målingene? REW har en ganske god "help file" som jeg ville lest først.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da tester jeg litt mer, først med det jeg har, slik du foreslår Torolan.

    Hvis ikke dette blir bra nok prøver jeg en DSpeaker fra Lsound.

    Et spm. man kjører YAPO først, og så DSpeaker sin kalibrering i etterkant?
    Kommer tilbake med nye REW målinger senere
    Du kjører Antimoden først slik at YAPO ser det korrigerte signalet og setter opp delays iforhold til lengden og prosesseringstiden som foregår.

    Så litt på kurven nå og det er garantert at Antimoden vil gjøre en svært god jobb her i rommet ditt.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Biring: disse målingene er faktisk ganske gode. Kanskje bortsett fra at subene står litt høyt på, men som du sier passer det sikkert godt til lytting på lavt volum. Ser ut som du har et ganske stort rom? Hva konkret lurer du på med målingene? REW har en ganske god "help file" som jeg ville lest først.
    Stua er 9x4,25 meter. Sitter på tvers i ene enden. Høyre HT er da nærme sidevegg (bruker godt med to inn) venstre HT har mye plass



    Sitter med øra ca 60cm fra bakvegg. Mulig det er smartere å flytte lytteposisjon lengre frem, hører jo at det er mindre bass her.
    skal ta en REW måling med mic noe lengre frem, og se hva det utgjør.

    Grunnen til å bruke REW er vel for å få en bekreftelse på at lyden er O.K. Man sitter jo på sin egen "tue" og tror alt er gulle godt??????
    Men jeg er litt petimeter, og kan gjerne bruke tid på å få ting enda bedre.
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Biring: Dette må jo låte fint!

    Har en ganske stor stue selv, men av praktiske årsaker lytter vi med huggu ca 60cm fra bakvegg. Eksperimenterte litt med plassering av steinullplater i refleksjonspunkter i går, og fikk en nesten utavkroppen-opplevelse med å plassere en 10cm tykk 120x60 plate på bakveggen.
    Opplevde det som at veggen forsvant, og lydbildet klarnet opp og ble betydelig dypere.
    Ikke rart, da platen i stor grad absorberer reflektert og forsinket lyd som hjernen må prosessere fra 100hz og opp.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Biring: disse målingene er faktisk ganske gode. Kanskje bortsett fra at subene står litt høyt på, men som du sier passer det sikkert godt til lytting på lavt volum. Ser ut som du har et ganske stort rom? Hva konkret lurer du på med målingene? REW har en ganske god "help file" som jeg ville lest først.
    Stua er 9x4,25 meter. Sitter på tvers i ene enden. Høyre HT er da nærme sidevegg (bruker godt med to inn) venstre HT har mye plass



    Sitter med øra ca 60cm fra bakvegg. Mulig det er smartere å flytte lytteposisjon lengre frem, hører jo at det er mindre bass her.
    skal ta en REW måling med mic noe lengre frem, og se hva det utgjør.

    Grunnen til å bruke REW er vel for å få en bekreftelse på at lyden er O.K. Man sitter jo på sin egen "tue" og tror alt er gulle godt������
    Men jeg er litt petimeter, og kan gjerne bruke tid på å få ting enda bedre.
    Du skal ikke kimse av det å synes at alt er gulle godt! ;)

    En perfekt akustikkmåling i bassen er en måling uten akustikkpåvirkning så det sier seg selv at det krever mye å få det perfekt (enkleste er å flytte anlegget utendørs på et jordet) Men så er det mye "skjult" hjelp man får av rommet som ikke er så lett å tyde på målinger, men som ørene forteller gode historier om. Det gjelder å stole på de først og bruke målingene til å finne de feilene man hører er min erfaring.

    Du får mye gratis av det store rommet ditt. Kulen du har i dypbassen ligger så langt nede, så det er vanskelig å gi en eksakt diagnose for hvor galt det egentlig høres ut. Gi det litt mindre nivå så tipper jeg det stort sett ikke er mer å bry seg om. Akustisk sett altså.

    Jeg ville generelt brukt mindre glatting på visningene. Jeg foretrekker 1/48 eller 1/24. Fortsatt er oppløsningen høyere enn mye av hørselen vår, men det er bedre det er den veien og ikke omvendt. Generelt liker høyttalere og lytteposisjon luft rundt seg når det gjelder toppregisteret. Gjerne en meter eller mer til nærmeste reflekterende flate. I bassen bør man strebe etter ulike avstander fra reflekterende flater for høyttaler og lyttesposisjon slik at uungålige utfasinger og forsterkninger fra de ulike veggene lander på så ulike frekvenser som mulig.

    I ditt rom ville jeg sett på ETC målingen. Godt og viktig verktøy hvis du vil perfeksjonere. Denne visningen viser hvor og i hvilken styrke refleksjonene når lytteposisjon. Det er de 50 første millisekundene som er mest interessant så zoom inn på de. Jo tidligere refleksjonene kommer jo mer ødeleggende er de for stereobilde og blander seg inn i direktelyden. De første 5-6-7 millisekundene (litt avhengig av filosofi) bør ideelt sett være uten refleksjoner. I praksis utgjør dette at den reflekterte lyden helst bør ha +/- 2 meter lenger reisevei en direktelyden. Bordet ditt, vinduet og bakveggen er typiske reflekterende flater som ideelt sett står for nære.
    Når en tar bort en tidlig refleksjon eller senker styrken på den blir lydbildet alltid litt roligere, bedre definert og litt mørkere. Ørene bør få bestemme hvor mange og hvilke refleksjoner som kler oppsettet best. Her finnes ingen fasit.

    Når en refleksjon er fjernet eller dempet vil du se at frekvensresponsen retter seg ut som følge av det.

    Refleksjonsmønsteret bør ellers være jevnt og fint de første 100ms. Se etter paralelle refleksjoner som gjentar seg. Dette er flutter ekko og bør ungås hvis mulig.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Kun fronter i mitt rom
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    Dette var før jeg fikk inn plater som tar første refleksjon , vil komme nye målinger må bare få den pcen min skikkelig oppe og gå.

    Imagine
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mest for å abonnere på en interessant tråd, men her er status hos meg nå. Begge DIY-høyttalere + sub i drift, 1/48 oktav glatting, ingen akustiske remedier, rød uten eq, grønn med:

    hybrid waterfall 20-500 w wo eq.jpg


    Spektrogram med eq aktiv:

    hybrid spectrogram 20-500 w eq.jpg


    Den skarpe dalen ved 92 Hz er kanselleringen fra frontvegg. Er ikke helt ferdig med den ennå, tydeligvis. Kanselleringene ved 149, 276 og 345 Hz er jeg ikke helt sikker på hva er, men det kan være førsterefleksjoner fra gulv, tak og vegg.

    REW er et genialt verktøy. Parametrisk eq også. :)
     
    Sist redigert:

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?

    Bør jeg kjøre YAPO på nytt etter å ha stilt på filteret på Parasounden ? Eller har dette lite betydning?
    Takk for at dere hjelper en novise!
    REW10.jpg
    REW11.jpg
    REW12.jpg
    REW13.jpg
    REW13.jpg
    RE16.jpg
    REW14.jpg
    REW15.jpg
    REW17.jpg
    REW18.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Mest for å abonnere på en interessant tråd, men her er status hos meg nå. Begge DIY-høyttalere + sub i drift, 1/48 oktav glatting, ingen akustiske remedier, rød uten eq, grønn med:

    Vis vedlegget 368470

    Spektrogram med eq aktiv:

    Vis vedlegget 368471

    Den skarpe dalen ved 92 Hz er kanselleringen fra frontvegg. Er ikke helt ferdig med den ennå, tydeligvis. Kanselleringene ved 149, 276 og 345 Hz er jeg ikke helt sikker på hva er, men det kan være førsterefleksjoner fra gulv, tak og vegg.

    REW er et genialt verktøy. Parametrisk eq også. :)
    Grattis med innlegg nr. 13000;)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?

    Bør jeg kjøre YAPO på nytt etter å ha stilt på filteret på Parasounden ? Eller har dette lite betydning?
    Takk for at dere hjelper en novise!
    Se der ja - kom seg jo betraktelig dette nå. Har du noe eq i bruke på subkanalen her ?
    Du har vel kanskje noe lite nivå mellom 55 og 100hz egentlig. Har du mål med kun fronter og kun sub for å se hvordan det ser ut ..?
    Det kan være greit for å se hvordan det hele "smelter" sammen. Og det kan også lønne seg å eksprimentere med avstand til sub i receiver for å optimalisere fase mellom fronter og sub. Det er ikke uvanlig at auto-rk i receiver bommer litt på dette.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?
    ETC er den visningen du har oppe Envelope ETC. IR window er et tidsvindu for målingen som kun kan brukes på enkelte av visningene, frekvensrespons, GD og fase.
    Når det gjelder fasevisningen så kan det forresten lønne seg å se den uglattet når du skal integrere suben. Her kan IR window være praktisk å bruke også.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?



    Bør jeg kjøre YAPO på nytt etter å ha stilt på filteret på Parasounden ? Eller har dette lite betydning?
    Takk for at dere hjelper en novise!
    Se der ja - kom seg jo betraktelig dette nå. Har du noe eq i bruke på subkanalen her ?
    Du har vel kanskje noe lite nivå mellom 55 og 100hz egentlig. Har du mål med kun fronter og kun sub for å se hvordan det ser ut ..?
    Det kan være greit for å se hvordan det hele "smelter" sammen. Og det kan også lønne seg å eksprimentere med avstand til sub i receiver for å optimalisere fase mellom fronter og sub. Det er ikke uvanlig at auto-rk i receiver bommer litt på dette.
    Ja målingen ser jo noe jevnere ut nå, takk for at du minte meg på å prøve HT small deling, det var dette som utgjorde mest.

    Jeg har "brukt opp" EQ på sub, ved denne målingen.. Så har ikke mer å gå på der. Det at nivået er litt lite fra 55-100Hz, kan jeg heller prøve å senke noe fra 20-55?
    Skal prøve noen målinger med HT og Subber hver for seg, for å se hva som skjer der.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?
    ETC er den visningen du har oppe Envelope ETC. IR window er et tidsvindu for målingen som kun kan brukes på enkelte av visningene, frekvensrespons, GD og fase.
    Når det gjelder fasevisningen så kan det forresten lønne seg å se den uglattet når du skal integrere suben. Her kan IR window være praktisk å bruke også.
    Nå kunne jeg skrevet O.K, da gjør jeg det! Men må dessverre innrømme at jeg ikke kan REW inngående nok til å forstå alt du sier. Alt er jo enkelt når en kan det!
    Men moro er det lell :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?



    Bør jeg kjøre YAPO på nytt etter å ha stilt på filteret på Parasounden ? Eller har dette lite betydning?
    Takk for at dere hjelper en novise!
    Se der ja - kom seg jo betraktelig dette nå. Har du noe eq i bruke på subkanalen her ?
    Du har vel kanskje noe lite nivå mellom 55 og 100hz egentlig. Har du mål med kun fronter og kun sub for å se hvordan det ser ut ..?
    Det kan være greit for å se hvordan det hele "smelter" sammen. Og det kan også lønne seg å eksprimentere med avstand til sub i receiver for å optimalisere fase mellom fronter og sub. Det er ikke uvanlig at auto-rk i receiver bommer litt på dette.
    Ja målingen ser jo noe jevnere ut nå, takk for at du minte meg på å prøve HT small deling, det var dette som utgjorde mest.

    Jeg har "brukt opp" EQ på sub, ved denne målingen.. Så har ikke mer å gå på der. Det at nivået er litt lite fra 55-100Hz, kan jeg heller prøve å senke noe fra 20-55?
    Skal prøve noen målinger med HT og Subber hver for seg, for å se hva som skjer der.
    Ja å senke mer med eq ved 31 hz og heller øke nivå på sub noe kan heve 55-100hz området noe - hvis du fortsatt synes du har headroom å gå på vel og merke.
    Men sjekk måling på sub og fronter separat for å se at det ikke er utfasinger som er skyld i at du har lavt nivå i det området. Er det faseproblemer , så er det viktig å få orden på det først.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da er jeg tilbake med flere målinger. Har skrudd av delefilter på Parasound. "Beste" jevneste måling ble faktisk med HT smal og delt på 90..
    Det er vel ikke flaut å innrømme dette;) Har også brukt PEQ manuell på sub. Hjernen må venne seg til litt mindre bass, men tror jeg vil like det! Moro å få til en mer riktig kurve ivertfall!

    Takk for omfattende svar AtleT, et spm er ECT samme som "Filtered IR" ?
    ETC er den visningen du har oppe Envelope ETC. IR window er et tidsvindu for målingen som kun kan brukes på enkelte av visningene, frekvensrespons, GD og fase.
    Når det gjelder fasevisningen så kan det forresten lønne seg å se den uglattet når du skal integrere suben. Her kan IR window være praktisk å bruke også.
    Nå kunne jeg skrevet O.K, da gjør jeg det! Men må dessverre innrømme at jeg ikke kan REW inngående nok til å forstå alt du sier. Alt er jo enkelt når en kan det!
    Men moro er det lell :)
    Det der kommer du til å forstå på null komma niks. :)
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Sitter her på jobb og funderer i mat pausa

    Spørsmål: Vil en DSPeaker Cinema kunne hjelpe på selve "utklingingen" altså vannfallet utover, eller retter den kun opp selve frekvenskurven?
    Evt er den et Columbi egg" som kan hjelpe på begge deler?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Antimoden vil gjøre lite med etterklangen dessverre, hos meg blir det minimalt bedre men FR blir mye bedre.
     

    Biring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    139
    Antall liker
    53
    Sted
    Kongsberg
    Antimoden vil gjøre lite med etterklangen dessverre, hos meg blir det minimalt bedre men FR blir mye bedre.
    O.K. Og jeg kan vel klare meg med 1 stk, så lenge begge subber står symetrisk plassert foran? (YAPO kalibreringen setter de helt likt, selv om jeg bruker begge subout utganger) Bare kjøpe 2 x splittere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sitter her på jobb og funderer i mat pausa

    Spørsmål: Vil en DSPeaker Cinema kunne hjelpe på selve "utklingingen" altså vannfallet utover, eller retter den kun opp selve frekvenskurven?
    Evt er den et Columbi egg" som kan hjelpe på begge deler?
    Hvis det du forsøker å rette opp er en romresonans i bassen (som de to røde "hanekammene" i mitt REW-fossefall litt lengre oppe) oppfører den seg matematisk som en biquad. Det betyr at du kan korrigere den tilnærmet perfekt både i første frekvensgang og utklingning ved å legge en enkel parametrisk eq oppå den. De kansellerer hverandre.

    Men ikke prøv det med en refleksjon fra frontvegg eller lignende. Det går ikke.

    Mer her: Waterfalls - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn