Bil, båt og motorsykkel Riksløken Northugs bil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Bilen full?
    40000 er det jo plass til i en brystlomme.
    Spesielt hvis du har de på konto og tilgjengelig på kort som vanlige folk. 40k i cash er ganske mye i 2020. Kan ikke huske sist jeg hadde kontanter

R

rr30629

Gjest
    Forbud mot å motta vederlag i kontanter på kr 40.000 eller mer
    Bestemmelsen i hvitvaskingsloven om forbudet mot å motta kontanter gjelder forhandlere av gjenstander og trådte i kraft 1.7.2017.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Gjelder den fartsgrensen nattestid på en vannscooter?

Kanskje det er feil å sammenlikne. jeg er usikker. Vibekke skofterud råkjørte i rus og døde. Northug råkjørte i rus og overlevde.

Petter hadde flaks og ble tatt. Skofterud gikk tom for sin.

Begge hadde tidligere mistet førerkortet grunnet råkjøring. Så det foreligger historikk hos begge.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gjelder den fartsgrensen nattestid på en vannscooter?

Kanskje det er feil å sammenlikne. jeg er usikker. Vibekke skofterud råkjørte i rus og døde. Northug råkjørte i rus og overlevde.

Petter hadde flaks og ble tatt. Skofterud gikk tom for sin.

Begge hadde tidligere mistet førerkortet grunnet råkjøring. Så det foreligger historikk hos begge.
    Det er lik fartsgrense hele døgnet, men man skal selvfølgelig utvise aktsomhet...., men i mitt hode blir dette to veldig forskjellige hendelser. Å kjøre vannscooter krever ikke førerkort og uten krav til førerkort er også kravene til fører langr lavere. Det er også stor forskjell på risiko ved å kjøre i 50km/t (ca.30knop) på sjøen og kjøre i 200km/t på veien. Å sammenligne Vibeke Skofteruds vannscootertur hjem til hytta i Arendals skjærgård med Northugs råkjøring i 200 fra Trysil til Oslo blir for meg umusikalsk så det holder.

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.449
    Sted
    vest
    Er det ike slik at er mann født etter et hvisst år, så må man ha føreprøve på vannskuter?

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.449
    Sted
    vest
    Fant denna;
    "Har vannscooteren mer enn 25 hk, skal førere født 1. januar 1980 eller senere ha båtførerbevis"

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvorfor er det umusikalsk? Jeg sier ikke at du tar feil altså.

Skofterud kjørte i fylla. Døde.
    Northug kjørte i kokainrus. overlevde. Northug var nærmere å ta livet av uskyldige. Skofterud risikerte bare seg selv.

Når noen i nær bekjentskapskrets faktisk dør av uvettig omgang med noe, så er det ganske så normalt å ta det til seg på en helt annen måte enn når man selv ble utsatt for noe. Konsekvensene skjedde faktisk. Å stå der etter en nesteulykke med pulsen i halsen er noe man man lettere kan riste av seg.

Northug sto der etter sin ulykke, uten fysiske skader og ristet det av seg. Han slapp å ta et oppgjør med seg selv.

Skofterud-ulykken var dermed en mulighet for han (og andre) til å få en vekker. Hun døde av samme livsstil som Northug.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    Må presisere at FirstHouse har sagt at PN skal si at han ikke var ruset mens han kjørte.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor er det umusikalsk? Jeg sier ikke at du tar feil altså.

Skofterud kjørte i fylla. Døde.
    Northug kjørte i kokainrus. overlevde. Northug var nærmere å ta livet av uskyldige. Skofterud risikerte bare seg selv.

Når noen i nær bekjentskapskrets faktisk dør av uvettig omgang med noe, så er det ganske så normalt å ta det til seg på en helt annen måte enn når man selv ble utsatt for noe. Konsekvensene skjedde faktisk. Å stå der etter en nesteulykke med pulsen i halsen er noe man man lettere kan riste av seg.

Northug sto der etter sin ulykke, uten fysiske skader og ristet det av seg. Han slapp å ta et oppgjør med seg selv.

Skofterud-ulykken var dermed en mulighet for han (og andre) til å få en vekker. Hun døde av samme livsstil som Northug.
    Samme livsstil? Kan du dokumentere at hun brukte kokain? Eller setter du likhetstegn mellom alkohol og narkotika?

R

rr30629

Gjest
    Må presisere at FirstHouse har sagt at PN skal si at han ikke var ruset mens han kjørte.
    Ja og denne stusser jeg litt på, trodde det var lurest å vente på svaret fra blodprøven. I dag sa han at han ikke følte seg beruset da han kjørte, en liten gardering mot en eventuell positiv blodprøve. Men hvis han står på at han ikke var ruset når han kjørte og blodprøven likevel er positiv, har han da -igjen- løyet for folket som forrige gang?

R

rr30629

Gjest
    Samme livsstil? Kan du dokumentere at hun brukte kokain? Eller setter du likhetstegn mellom alkohol og narkotika?
    I straffesaker så er det likestilt i den forstand at ruspåvirkning av andre ting enn alkohol blir omregnet til en tilsvarende promille for å sette straffeutmålingen.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Nå synes eg at de som er døde (Skofterud) bør få hvile i fred.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I straffesaker så er det likestilt i den forstand at ruspåvirkning av andre ting enn alkohol blir omregnet til en tilsvarende promille for å sette straffeutmålingen.

Men bruk av ulovlige midler er skjerpende går jeg ut i fra....

R

rr30629

Gjest
    Men bruk av ulovlige midler er skjerpende går jeg ut i fra....
    Vet ikke men det er jo en grunn for at de har den tabellen slik at de kan sette straffen i forhold til innholdet i blodet. Sånn for PN sin del så faller jo kjøringen med event. rus inn under veitrafikkloven mens beslaget gjort hjemme er under straffeloven. Så her blir det nok vann, brød og pallespikring tenker jeg. Det som sikkert blir skjerpende er at dette er andre gang han blir tatt.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.896
    Media får litt pes: (fra Twitter)

Northug: jeg har forsøkt å erstatte kickene jeg fikk av å vinne
    Media: var alle OL- og VM-gullene verdt det?

Northug: jeg har tatt en del dårlige valg etter karrieren
    Media: vurdert comeback?

Northug: jeg har et alvorlig rusproblem og trenger hjelp
    Media: vurdert sjølmord?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne pressekonferansen bar sterkt preg av å være styrt av FH. Innrøm det du må, nekt resten.

Nå er han altså tatt to ganger for ruskjøring. Så vil han ha oss til tro at det har skjedd kun de to gangene. Regner med det vil gi temmelig høye odds.

Han innrømmer kjøring i over 200 kilometer i timen, fordi politiet har videoen.

Han vil ha oss til å tro at problemet med narkotika dukket opp i januar 2019, selv om ryktene om utagerende festing har gått i langt over 10 år.

40000 i cash var vekslet fra euro. Var selvsagt ikke for kjøp til eget bruk eller fra salg.

Hele seansen var lite troverdig, og var til forveksling lik den i 2014.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.551
    Som en liten artig sak på siden skal også innførsel av valuta over 25.000 meldes til Tolletaten.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '

Fra Linken: Straffeutmålingsgrenser (Kokain, etc) er ikke fastsatt fordi sammenhengen mellom stoffkonsentrasjonen i blodet og ulykkesrisiko/kjøreferdigheter er svært variabel, eller dårlig dokumentert.

På den annen sider var det ganske utbredt at piloter i forsvaret, f eks UK og USA, brukte (i betydningen fikk utdelt) sentralstimulerende midler på krevende oppdrag.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja og denne stusser jeg litt på, trodde det var lurest å vente på svaret fra blodprøven. I dag sa han at han ikke følte seg beruset da han kjørte, en liten gardering mot en eventuell positiv blodprøve. Men hvis han står på at han ikke var ruset når han kjørte og blodprøven likevel er positiv, har han da -igjen- løyet for folket som forrige gang?
    Som vi vet i politikken så er det slik at innrømmer du dine feil så har du tapt troverdighet for x antall år. Du vil bli minnet på det til evig og alltid, selv om det er en filleting, mens folk som har gjort tilsvarende eller langt verre glatt slipper unna, fordi de ikke innrømmet det. Lysbakken må angre grasalt på at han gjorde det rette, med tanke på hva som slipper gjennom i disse tider. Null konsekvenser.

Northug har snakket med sin advokat, og enhver advokat verdt sin kappe sier at man aldri skal innrøme (eller snakke med politiet). Det er opp til politiet å bevise at northug har gjort noe feil. En innrømmelse på pressekonferanse er en tilståelse. Så inntil blodprøven er klar så nekt, nekt og nekt. Sier seg selv. Det kan være at labben fucker det opp.

Hva vi fikk innsyn på pressekonferansen i dag er hvilke bevis politiet har på Northug.

Å engasjere FH var et selvmål for Northug. Troverdigheten hans gikk fra svak til ikke-eksisterende.

R

rr30629

Gjest
    6

65finger

Gjest
    Å offentliggjøre at han benytter seg av kommunikasjonsrådgivere var ikke så smart ellers ville jeg gjort det selv hadde jeg vært i samme situasjon og hadde hatt råd til det.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Å offentliggjøre at han benytter seg av kommunikasjonsrådgivere var ikke så smart ellers ville jeg gjort det selv hadde jeg vært i samme situasjon og hadde hatt råd til det.
    De rådet ham vel til å offentliggjøre det også. God reklame for rådgiverne.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En eventuell "glede" rundt dette, ligger i å få bekreftet at førsteinntrykket av ham- for 15 år siden eller så, stemte. En person som kun tenker på seg selv og gir faen i andre. Både når det gjelder usmakelig oppførsel og konsekvenser for andre av sine handlinger.

6

65finger

Gjest
    han var en fantastisk skiløper, gøy å se på. problemet med han er forbundet med bilkjøring, det kan skade andre

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei. Problemet ligger i at han har et verdisett som kun dreier seg om "meg". Med de følger det kan få

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nortuhg sa han føler at han ikke var rusa på vei til og fra Trysil.

Hvorfor kan ikke journalistene følge opp med å spørre om han var ruset.

Føleri blir veldig subjektivt og ingen kan arrestere deg.

"jeg følte jeg holdt fartsgrensen" er jo et godt svar der du bli tatt i 120 i 80-sona. Ingen kan ta deg på løgn, for kun du selv vet hva du følte.

R

rr30629

Gjest
    Ser at disse sportskommentatorene i media er noe usikre på det som skjedde i dag, de uttrykker mer et håp enn tro på at dette kommer til å går bra.

Det var forresten litt uvant med en pressekonferanse uten en eneste reklame plakat noen plass..

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    463
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke jeg noen ekspert på narkotika, men om han siste dose med kokain natt til onsdag, la oss si tidlig onsdag morgen, så er det vel ikke mye rus igjen torsdag ettermiddag...

Selvfølgelig vil det vise spor av narkotika i blodet i lang tid etter siste dose, men vil vel tro de finner ut at han ikke er nevneverdig påvirket etter så mange timer.

Uansett, mye spekulasjoner her, fasiten får vi av politiet, og ikke før de har offentliggjort resultatet av blodprøven.
    :geek:

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.383
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Han har kjørt for fort. Det er foreløpig ikke sannsynliggjort at han gjorde det i ruspåvirket tilstand. Greit, han kan godt beklage at han utsatte andre for fare, men rusbruken hans synes jeg ikke vi andre har noe med. Han har gått fort på ski, derfor skal han beklage offentlig at han har ruset seg..? Det er da han det er et problem for, ikke oss andre. Eller er det det nasjonalistiske egoet som har fått seg en trøkk og derfor trenger en beklagelse? Jeg skjønner det ikke.

• Liker
    Reaksjoner: MML

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    . Det er foreløpig ikke sannsynliggjort at han gjorde det i ruspåvirket tilstand.
    Tja - politiet har vel tiltalt ham for det.
    Det er vel også Petter som har kalt inn til pressekonferanse.

Personlig synes jeg vel det å kjøre i 200 km i 80 sone mens du filmer deg selv med din egen mobil viser såpass liten respekt for andre sine liv at absolutt all sympati er borte.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.383
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tja - politiet har vel tiltalt ham for det.
    Det er vel også Petter som har kalt inn til pressekonferanse.

Personlig synes jeg vel det å kjøre i 200 km i 80 sone mens du filmer deg selv med din egen mobil viser såpass liten respekt for andre sine liv at absolutt all sympati er borte.
    Tiltalen var så vidt jeg vet basert på spyttprøve i påvente av blodprøveresultat. Ellers enig, men jeg synes fokuset hovedsaklig var på rusen, der han er eneste offer.
    Edit: Og ja, det var han som kalte inn til pressekonferanse, men det virket på media (iallefall Adressa) som at vi hadde krav på en forklaring, beklagelse o.l.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    På tide med litt pauseunderholdning....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn