Til opplysning: Snitthastigheten mellom Oslo og Bergen ligger på rundt 60 km/t. Så når du kjører snitt 100 km/t så kjører du periodevis styggfort. (Ja, 100 km/t snitt var ikke på det strekket.)
Men husk at det er helt trygt, for han som kjører er en dyktig sjåfør, er holdningen her. Ingen risikoadferd å kjøre for fort sålenge man kjører forsiktig.
Det var det med risiko da. Sannsynlighet er bare ene faktoren i risiko. Konsekvens er den andre.
Høy fart mer enn dobler konsekvensene. Altså må sannsynligheten mer enn halveres for at risikoen skal forbli den samme. Gjør den det?
Du lurer bare deg selv når du sier at høy fart ikke er risikoadferd.
Kjære Larson,
Nå blir jo dette på mange måter "litt på siden" av tråden.
Skal være enig i at risikoen økes med økende hastighet, men spørsmålet er hvor mye man kan øke farten før det blir "riskoadferd"
Jeg har faktisk aldri kjørt bil mellom Oslo og Bergen så hvor fort man kan kjøre der har jeg ingen aning om!
Når det gjelder det med å være "en dyktig sjåfør" så ser man jo ( Tidligere innlegg! ) at selv sjefen for UP tillegger akkurat det vesentlig betydning!
Så sjåførens ferdighetsnivå er helt klart av betydning og enkelte sjåfører burde muligens ikke hatt lov til å kjøre bil i det store og hele!
Jeg en nok en av få her på HFS med erfaring i å lovlig kjøre tidvis veldig fort på vanlig vei. ( Blålys ! ) Og den største faren ved bilkjøring uavhengig av hastighet er alle de som overhodet ikke følger med på hva andre driver med i trafikken! De sitter i sin egen boble og tror nok at de er alene på veien. La meg nevne et par eksempler.
Det første er fra Oppdal der E6 gikk ( det gjør den vel i dag også, men i en annen trase ) Rundt midnatt kom vi på E6 med masse blå blink, jeg ser tidlig en bil som kommer ned en bakke mot E6. Det er mørkt og fire skarpe blitslys burde være rimelig synbare, i tilegg til at vi kommer på E6 med forkjørsrett. Noe ved den andre bilen får meg til å tvile på at han kommer til å stoppe så jeg letter på gassen. Og riktig, han kjører ut rett foran oss. Da var det bare å legge seg ut å passere trafikkøya på feil side. Det var ingen annen trafikk så det var slik sett ikke farlig.
Neste eksempel var også på E6 sør for Berkåk. Sent på natten ble vi liggende bak en bil som ikke gjorde noe tegn til å la oss få passere. Jeg brukte lyshorn og jeg slo av lysene på bilen slik at det kun var blå blitslamper som var tent. Hele kupeen i bilen foran ble opplyst av blålys men det hadde ingen virkning. Men selsagt kom vi da forbi til slutt, og det var da reaksjonen til forankjørende ble interessant. Omtrent i samme øyeblikk som han kunne se blålysene på taket skrått foran seg holdt han på å kjøre av veien. Voldsom svinging og han endte nesten i grøfta.
Vi hadde dessverre ingen mulighet for å stoppe og sjekke om disse sjåførene var påvirket da vi hadde pasienter det hastet med å komme fram til, og politiet sov selvsagt om natta. Men vi ble nå heldigvis ikke utkallt til noen trafikkulyukke de kveldene.
Men tilbake til tema så er "uventede" reaksjoner fra andre bilister et av de største faremomentene i trafikken og imho mye viktigere enn fart. Men dette er en fare man faktisk kan gjøre noe med ved å følge med på trafikken rundt seg. Jo raskere trafikken går og jo tettere trafikk det er jo mere må man følge med. Derfor er det så slitsomt å kjøre på tyske Autobahn.
Men til det du mener er "galskap" i forhold til 10 mil i timen så kan jeg legge fram følgende tall som viser at man ikke behøver å kjøre veldig fort for å oppnå dette "målet". En premis her er at jeg bruker GPS som speedometer for å få en korrekt hastighet. Bilens speedometer er for unøyaktig. Og jeg bruker cruise controll der det er mulig. På veier med høy fartsgrense er dette helt udramatisk. Ved å øke farten fra
120kmt til 135kmt
110kmt til 125kmt
100kmt til 115kmt
90kmt til 105kmt
80kmt til 90kmt
og å holde fartsgrensen når den er:
70kmt
60kmt
50kmt
så vil du fra Kirkenes til Trondheim øke snitthastigheten fra 85,5kmt til 108,15kmt. ( Ut fra fartsgrensene slik de var sist jeg kjørte strekningen. )
Det er selvsagt ikke helt lovlig, men likevel ikke værre enn at man overhodet ikke står i fare for å miste førerkortet eller få en veldig brutal bot.
Trikset er å holde farten hele tiden og å kun stoppe for dopause og bensin/dieselfylling. La meg dog få tillegge at jeg har blitt så makelig anlagt at jeg
ikke gidder å kjøre denne strekningen i ett strekk lenger. Man må bare innse at man ikke lenger er like ung som man var før. Å kjøre fort over tid ER
faktisk slitsomt!
Som du ser er jeg på en slik tur ikke i nærheten av de 168kmt som Northug kjørte i OG jeg kjører ALDRI påvirket av alkohol eller medisiner. 168 i fylla, hva enten alkohol eller kokain, er hodeløst, og det er det vel ingen som er uenige i her inne. Uenigheten går på farten i seg selv. Den behøver ikke være helt hodeløs. Ulovlig, ja bevares men hodeløs? Det kommer helt an på omstendighetene. Og som sagt påvirket av narkotika har man ikke den tankekapsitet som er nødvendig for å gjøre dette trygt. Men på "160 kurset" kjører man i trafikk i slike hastigheter. Ikke i utrykkning for å berge liv, men i en læresituasjon.