Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.979
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Godt ikke Audio kabel industrien har slått seg på vanlige rj45 - Ethernet kabler til computere.. Da hadde det blitt dyrt da..
    .
    .
    .
    .
    .

Hei, vent : sannelig de har jo det. Må selvsagt få fram de binære data mye raskere og bedre enn tidligere.

AUDIOQUEST RJ/E DIAMOND ETHERNET CABLE at Music Direct

Bare 3400$ for en liten 5 meter. Tenkte å kable hele kontorbygget med dette.

ca 30000kr vs ca 20kr.. for akkurat samme utførte jobben?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hva vet nå du Dazed om hva 99.999999% OFC kobber koster å produsere? Hvor tar du 1600 kr fra?
    Jeg blir helt matt av slik argumentasjon.

Om man har for seg en kabel som er 99.9% oksygenfri, hvor stor er da forskjellen mellom denne og en som påstås 99.999999% oksygenfri?
    Noe skarve desimaler av en prosent?
    Og hva er det som får noen til å tro at de siste "tusendels prosentene" er forskjellen på "himmel og helvete"?

At det går an å bli såå hjernevasket? Ubegripelig, rett og slett......

R

Roysen

Gjest
    Hva vet nå du Dazed om hva 99.999999% OFC kobber koster å produsere? Hvor tar du 1600 kr fra?

Om man har for seg en kabel som er 99.9% oksygenfri, hvor stor er da forskjellen mellom denne og en som påstås 99.999999% oksygenfri?
    Og hva er det som får noen til å tro at de siste "tusendels prosentene" er forskjellen på "himmel og helvete"?

....og du klarer på andres argumentasjon og saklighet?

Vær så vennlig å rull inn. Det er vel like mye du som er hjernvakset. Med hensyn på prisen er det helt klart at renere metall koster mer eller skal du krangle på det også????????????

At du ikke klarer å høre forskjell på 99,9% og 99,999999% er faktisk ditt eget problem. Så ikke gjør det til et problem for andre.

Mvh
    Roysen

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja hvis Temp- Flex bruker dette 99.999999%- kobberet er det jo bare å bestille, men hvordan vet du at de bruker det? Oppgir de det?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke. Mulig det er skrevet noe om det tidligere i tråden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At 99,9 % kobber med 0,02 % oksygen leder strøm 1 - 2 % bedre enn kjemisk rent kobber med uendelig mange ni-tall bak komma er selvsagt helt uinteressant i denne sammenhengen. Derimot er 6 % høyere lederevne i sølv enn i kobber visstnok ekstremt viktig for lyden, og den lille økningen i lederevne som man kan få med annen krystallstruktur i metallene er forskjellen på himmel og helvete.

Jeg forstår ikke helt, men det er nok bare mitt problem.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130

Vær så vennlig å rull inn. Det er vel like mye du som er hjernvakset. Med hensyn på prisen er det helt klart at renere metall koster mer eller skal du krangle på det også

At du ikke klarer å høre forskjell på 99,9% og 99,999999% er faktisk ditt eget problem. Så ikke gjør det til et problem for andre.

Mvh
    Roysen
    Ettersom du blir så personlig, så får jeg svare deg på samme måte da, Roysen.

Du må snart slutte med å mistolke meg.
    Jeg stilte bare et par spørsmål i sakens anledning, og ser ingen grunn til at du blir såpass oppfarende? Oppfarende, i den forstand som overdreven bruk av grammatiske tegn, oppfattes som skriking. Nettikette, U know....:rolleyes:

På generelt gunnlag er jeg selvsagt klar over at foredlingen av et metall blir mer kostbar jo "renere" det blir produsert.
    Men nå var det jo ikke prisen som var et tema her da?

Jeg reiste bare et spørsmål om hvilken forskjell det var, på de eksemplene jeg satte opp. Og den er jo prosentuelt, forsvinnende liten.

Samtidig kan du nok ha mye rett i at jeg ikke klarer å høre forskjell på en ledning med 99,9% renhet, kontra en med 99,999999% renhet.
    For min del, antar jeg at den neppe er spesielt hørbar for andre heller?

I samme åndedrag må det være lov til å gi uttrykk for ens egen oppfatning i sakens anledning, og hva "hjernevasking" angår.
    Det er da vitterlig ikke noe forbud mot dette?

At du tilsynelatende føler deg truffet, får stå for din egen regning.
    Jeg hadde ingen spesielle personer i tankene, selv om du reagerer som det var tilfelle........

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Leder forurenset kobber bedre? Det var interessant. Hva er grunnen til det?
    Skal vedde på at selv billigkabler har noen 9- tall bak komma.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    At 99,9 % kobber med 0,02 % oksygen leder strøm 1 - 2 % bedre enn kjemisk rent kobber med uendelig mange ni-tall bak komma er selvsagt helt uinteressant i denne sammenhengen. Derimot er 6 % høyere lederevne i sølv enn i kobber visstnok ekstremt viktig for lyden, og den lille økningen i lederevne som man kan få med annen krystallstruktur i metallene er forskjellen på himmel og helvete.

Jeg forstår ikke helt, men det er nok bare mitt problem.
    Du er nå bra dum og da, Asbjørn - som ikke skjønner akkurat det!! ;) 6% er mye - tenk om vi opererte med 6% distorsjon på forsterkersiden; da hadde det blitt ramaskrik!!

Ledetallet for kobber er vel 100, og for sølv 105 dersom jeg husker feil - signifikansen i dette sluttet å interessere meg da jeg lærte at for kobber så snakker vi om 0,00178 ohm pr. meter og kvadratmillimeter... dette skulle tilsi en forskjell på ca.0,00008 ohm rått kalkulert. MEN, det kan måles!

N

nb

Gjest
    Hei, vent : sannelig de har jo det. Må selvsagt få fram de binære data mye raskere og bedre enn tidligere.

AUDIOQUEST RJ/E DIAMOND ETHERNET CABLE at Music Direct

Bare 3400$ for en liten 5 meter. Tenkte å kable hele kontorbygget med dette.

ca 30000kr vs ca 20kr.. for akkurat samme utførte jobben?
    Åneida.
    Just as we discovered many years ago with S/PDIF cables, it is easy to damage the information package. To avoid corruption (jitter), AudioQuest offers new models of high-performance Ethernet cables featuring better metals, critical signal-pair geometry, Dielectric Bias-System (DBS), Noise-Dissipation System—all proven techniques for delivering superior digital audio.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Vær så vennlig å rull inn. Det er vel like mye du som er hjernvakset. Med hensyn på prisen er det helt klart at renere metall koster mer eller skal du krangle på det også

Mvh
    Roysen
    Skal vi legge pris på den kabel til grunn, så er vi nærmere rent gull enn kobber.
    Fra kina kan du få kjøpe 99.9999% "single crystal" kobber kabel så billig som 1 (en) krone pr meter når det handles større mengde.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at litt oksygen i legeringen vil reagere med andre "forurensninger" som også påvirker lederevnen. Oksygenet tilsettes med vilje for å fjerne sånt som hydrogen og svovel. Hvis det blir for mye oksygen vil det begynne å danne kobberoksyd, og da går lederevnen nedover igjen. Det optimale er ca 0,02 % oksygen.

Man gjør kobber "oksygenfritt" ved å tilsette såpass mye fosfor at oksygenet i metallet brukes opp. Poenget med det er å unngå sprekkdannelser i metallet hvis det skal brukes i hydrogenholdig atmosfære. Men da går lederevnen ned, og så må man gjøre en del fiksfakseri for å få den opp til samme nivå som helt alminnelig 99,90 - 99,95 % elektrolytisk kobber med 0,02 % oksygen. Det er den vanligste kobberkvaliteten som er å få kjøpt (ETP, electrolytic tough pitch). Og som altså har en lederevne på 101 - 102 % av "tabellverdien" for kjemisk rent kobber ved 20 grader C.

Til sammenligning: Lederevnen i kobber faller med 0,38 % per grad celsius temperaturøkning. Med andre ord får du større endring i lederevne ved å skru ned termostaten i stua tre-fire grader enn med å hive penger etter kobberlegeringer med påstått magiske egenskaper. Og hvis du ikke greier å høre forskjell på kablene dine ved henholdsvis 19 og 22 grader i rommet så er det vel ditt problem... ;)

Edit: Sjekket et par kobberleverandører. Det er ikke noe problem å kjøpe "five nines" (99,999 %) kobber til rundt tusenlappen pr kilo. Det er nok metall til nesten 20 meter med 6 mm2 massiv kobberledning. "Six nines" (99,9999 %) er også handelsvare, men jeg har ikke funnet noen kilopris ennå. Det brukes av og til i utstyr som skal operere ved -200 grader og deromkring. Høyere renhetsgrader enn "six nines" produseres stort sett ved den gammeldagse metoden som kalles juging...

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at litt oksygen i legeringen vil reagere med andre "forurensninger" som også påvirker lederevnen. Oksygenet tilsettes med vilje for å fjerne sånt som hydrogen og svovel. Hvis det blir for mye oksygen vil det begynne å danne kobberoksyd, og da går lederevnen nedover igjen. Det optimale er ca 0,02 % oksygen.

Man gjør kobber "oksygenfritt" ved å tilsette såpass mye fosfor at oksygenet i metallet brukes opp. Poenget med det er å unngå sprekkdannelser i metallet hvis det skal brukes i hydrogenholdig atmosfære. Men da går lederevnen ned, og så må man gjøre en del fiksfakseri for å få den opp til samme nivå som helt alminnelig 99,90 - 99,95 % elektrolytisk kobber med 0,02 % oksygen. Det er den vanligste og billigste kobberkvaliteten som er å få kjøpt (ETP, electrolytic tough pitch). Og som altså har en lederevne på 101 - 102 % av "tabellverdien" for kjemisk rent kobber ved 20 grader C.

Til sammenligning: Lederevnen i kobber faller med 0,38 % per grad celsius temperaturøkning. Med andre ord får du større endring i lederevne ved å skru ned termostaten i stua tre-fire grader enn med å hive penger etter kobberlegeringer med påstått magiske egenskaper. Og hvis du ikke greier å høre forskjell på kablene dine ved henholdsvis 19 og 22 grader i rommet så er det vel ditt problem... ;)
    Er det rart jeg er svak for vitenskapen!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Men denne "lederevnen" du snakker om er kanskje ikke så viktig for resultatet lydmessig?
    NO Odin bruker kobber (med noe sølv utenpå riktignok)
    Andre av de dyreste kablene som er å få kjøpt bruker sølv. Selv om lederevnen er 6% forskjellig fra kobber.

Likevel er det antagelig ikke så altfor stor forskjell på lyden fra disse kablene.
    Kan det kanskje være graden av forurensninger iblandet som avgjør? Og hvilke forurensninger? Og dette har som jeg skjønner nødvendigvis ikke altfor mye med lederevnen å gjøre...

Mangenot

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Din argumentasjon blir som om: " Du er lurt! Jeg kjøpte samme rolexklokke som deg, men for en brøkdel av prisen på stranda i Phuket"
    Gjør den? Inneholder en Rolex-kopi til 30 Kr. samme komponenter som en ekte?

Det er meg forøvrig revnende likegyldig hva Nordost tjener på en kabel, men tror du ikke at Nordost tjener masse penger på entusiaster rundt om i verden?
    Jeg håper da virkelig at Nordost tjener penger!
    Det er liksom litt meningsløst å drive bedrift ellers. Hvor mye penger de tjener tror jeg ikke det er så vanskelig å finne ut av hvis man virkelig vill. Det er vel et registrert selskap som følger amerikansk skattelov?

Tempflex har vel ikke sagt att de leverer akkurat den kabelen til Nordost, det er jo medlemmer på HFS som antyder det.
    Nordost har vel heller ikke bekreftet att de får levert den kabelen til Odin.

Jeg er faktisk spent på hvor dette prosjektet lander.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men denne "lederevnen" du snakker om er kanskje ikke så viktig for resultatet lydmessig?
    Nei, den er jo ikke det. Og derfor er den renhetsgraden i høyttaler- og signalkabler ganske uinteressant for lydkvaliteten, egentlig. Mesteparten av ledningslengden og seriemotstanden i anlegget er viklet opp i høyttalermotorene og spolene i delefilteret. Alt det andre er i høyden avrundingsfeil i regnestykket. Og du kan jo prøve å gjette hvilken renhetsgrad det er på de par hundre meterne med tynn kobbertråd i høyttalermotorene dine. Hint: Mekanisk styrke og fleksibilitet er ganske viktig når man vikler spoler.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis det er riktig at lederne er produsert av naboen (Temp-Flex), så koster 16m. av en tilsynelatende identisk leder i hvert fall under 1600 Kr i gruppekjøpet det diskuteres her, og WBT-pluggene 2800,- for 4 stk. Ferdig fraktet og fortollet/momsbelagt til Norge. Dette for sluttbrukere. Direktekunder av produsentene i som bruker komponentene i OEM har nok minst den rabatten.

Annet en det vet ikke jeg, og det var derfor jeg sa "tviler", siden det bare er noe jeg tror

Tror du virkelig at en som sitter hele dagen og lodder rca-plugger bruker en halvtime på å lodde åtte ledere til en plugg?

La meg si det slik, da, at det ikke ville overraske meg dersom Nordost's materialkostnad for et meters par Odin signalkabel var godt under 2500 Kr. Faktisk er det veldig sannsynlig i mitt hode, men jeg har jo ikke flere fasitsvar enn noen andre her, jeg. I tillegg skal jo kabelen tvinnes, det skal tres/ekstruderes på en ytterstrømpe, endene termineres og iklés litt krympestrømpe og en trekloss, i tillegg til at Nordost skal betale lønninger, husleie, markedsføring og alle de vanlige utgiftene, så "selvkosten" blir jo høyere enn materialkostnaden, men ikke flere tusen kroner høyere for nevnte kabelpar, tror jeg.
    Mennesker jeg har full tilitt til mener dette ja. Deretter bruker de visst en god tid på å måle etterpå. Om du og jeg hører forskjell på dette og innsatsen med vanlig lodding er det jo delte meninger om, men jeg er ganske trygg på at de i det minste hører disse forskjellene selv.

Uavhengig om man tror det er lydmessige forskjeller på kabler eller ikke har jeg vanskelig for å at en slik bransje kun handler om bedrag tvers gjennom. At de har god avanse sier seg nok selv.

PS: Selv så synes jeg at Valhalla låter helt feil i mine ører, så derfor er jeg ikke så interessert i en DIY Odin heller.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Ettersom du blir så personlig, så får jeg svare deg på samme måte da, Roysen.

Du må snart slutte med å mistolke meg.
    Jeg stilte bare et par spørsmål i sakens anledning, og ser ingen grunn til at du blir såpass oppfarende? Oppfarende, i den forstand som overdreven bruk av grammatiske tegn, oppfattes som skriking. Nettikette, U know....:rolleyes:

På generelt gunnlag er jeg selvsagt klar over at foredlingen av et metall blir mer kostbar jo "renere" det blir produsert.
    Men nå var det jo ikke prisen som var et tema her da?

Jeg reiste bare et spørsmål om hvilken forskjell det var, på de eksemplene jeg satte opp. Og den er jo prosentuelt, forsvinnende liten.

Samtidig kan du nok ha mye rett i at jeg ikke klarer å høre forskjell på en ledning med 99,9% renhet, kontra en med 99,999999% renhet.
    For min del, antar jeg at den neppe er spesielt hørbar for andre heller?

I samme åndedrag må det være lov til å gi uttrykk for ens egen oppfatning i sakens anledning, og hva "hjernevasking" angår.
    Det er da vitterlig ikke noe forbud mot dette?

At du tilsynelatende føler deg truffet, får stå for din egen regning.
    Jeg hadde ingen spesielle personer i tankene, selv om du reagerer som det var tilfelle........
    Når man kaller at andre er hjernevasket fordi de mener noe annet enn en selv og etterpå roper om nettetikette må man nesten spørre om du er riktig godt bevart? At du også forsøker å skjule deg bak at det du skrev ikke var direkte rettet mot noen spesifikke rett etter at du har hudflettet en person i et sitat for sin mening blir rett og slett latterlig. Du har en tendens til å henge etter folk og stadig komme med slike kommentarer i tillegg til at du har sterke meninger om hva andre bør gjøre, mene og skrive. Dette fremmer du uten filter. Ingen har utropt deg til noe politi her. Jeg foreslår at du slutter med dette dersom du ikke ønsker at jeg skal lage et stort nummer ut av det med moderatorene eller gjøre det samme tilbake.

Hva som er hørbart for andre burde du holde deg langt unna inntil du evner å formidle dine synspunkter på en måte som ikke er ovenfra og ned.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.271
    Sted
    '
    Fantastisk tråd!
    Avsløringer, intriger og beskyldinger om hjernevasking. Hva mer er å forlange?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Nei, den er jo ikke det. Og derfor er den renhetsgraden i høyttaler- og signalkabler ganske uinteressant for lydkvaliteten, egentlig. Mesteparten av ledningslengden og seriemotstanden i anlegget er viklet opp i høyttalermotorene og spolene i delefilteret. Alt det andre er i høyden avrundingsfeil i regnestykket. Og du kan jo prøve å gjette hvilken renhetsgrad det er på de par hundre meterne med tynn kobbertråd i høyttalermotorene dine. Hint: Mekanisk styrke og fleksibilitet er ganske viktig når man vikler spoler.
    At lederevnen (resistansen R) for materialet ikke er viktig, det har ingen motsagt deg på vel?
    Jeg tror verken spesifikk resistans for materialet eller for hele kabelen som sådan har særlig å si. Og du har jo også dokumentert dette med regnestykker.

Det er her du gjør det mentale krumspring at disse forurensningene kun påvirker lederevnen. Jeg hevder jo de påvirker andre egenskaper ved materialet, som å bevare signalintegritet.

Det er da kanskje et bedre argument å si at kobberet i spoler/ elementer ikke er like "fint" som i kablene. Eller at det som er i 50 meter lange mikrofonkabler ikke er like fint. Men merkelig nok har kablene i anlegget mye å si likevel.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Det er fordi kabelen fungerer som equaliser. det er bare en innmari dyr måte å ratte lyd på :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er her du gjør det mentale krumspring at disse forurensningene kun påvirker lederevnen. Jeg hevder jo de påvirker andre egenskaper ved materialet, som å bevare signalintegritet.
    Fint ord, det der. Kanskje vi skal se på hva det betyr?
    Signal integrity primarily involves the electrical performance of the wires and other packaging structures used to move signals about within an electronic product. Such performance is a matter of basic physics and as such has remained relatively unchanged since the inception of electronic signaling. The first Transatlantic telegraph cable suffered from severe signal integrity problems, and analysis of the problems yielded many of the mathematical tools still used today to analyze signal integrity problems, such as the telegrapher's equations.
    Signal integrity - Wikipedia, the free encyclopedia

Du vet, de derre 150 år gamle greiene som du mener er helt foreldet og uaktuelt.

Mer her:
    Basic Principles of Signal Integrity
    Signal Integrity

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Fantastisk tråd!
    Avsløringer, intriger og beskyldinger om hjernevasking. Hva mer er å forlange?
    Personlig savner jeg en utmelding. Er liksom ikke helt i mål før det oppnås :cool:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Din argumentasjon blir som om: " Du er lurt! Jeg kjøpte samme rolexklokke som deg, men for en brøkdel av prisen på stranda i Phuket"
    Gjør den? Inneholder en Rolex-kopi til 30 Kr. samme komponenter som en ekte?

Det er meg forøvrig revnende likegyldig hva Nordost tjener på en kabel, men tror du ikke at Nordost tjener masse penger på entusiaster rundt om i verden?
    Jeg håper da virkelig at Nordost tjener penger!
    Det er liksom litt meningsløst å drive bedrift ellers. Hvor mye penger de tjener tror jeg ikke det er så vanskelig å finne ut av hvis man virkelig vill. Det er vel et registrert selskap som følger amerikansk skattelov?

Tempflex har vel ikke sagt att de leverer akkurat den kabelen til Nordost, det er jo medlemmer på HFS som antyder det.
    Nordost har vel heller ikke bekreftet att de får levert den kabelen til Odin.

Jeg er faktisk spent på hvor dette prosjektet lander.
    Skulle ikkje forundre meg om at Nordost sjøl har satt krav til kabelen,akkurat for at det skal vere umulig i lage eksakt lik kabel sjøl.
    Viss det er tilfelle,trur eg ikkje årsaken til eigenspesifisert kabel fra Nordost har med lydmessige årsaker,men kun det at det skal vere umulig å kopiere for andre.

Litt lur må ein vere når ein driv butikk.
    Dessuten trur eg samme kabel uten sølvbelegg,ville vert bedre lydmessig.

Mvh.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Jeg hevder jo de påvirker andre egenskaper ved materialet, som å bevare signalintegritet.
    Da vil eg be deg om god og saklig begrunnelse for hvorfor du hevder nettopp det.

Mangenot

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Sitat fra Samlanes:
    Viss det er tilfelle,trur eg ikkje årsaken til eigenspesifisert kabel fra Nordost har med lydmessige årsaker,men kun det at det skal vere umulig å kopiere for andre

Og hva er egentlig vitsen med det?
    Hva kan man tenke seg at det står i en slik patentsøknad med den motivasjonen?
    Dessuten kan jeg tenke meg at det kan oppstå problemer med en slik motivasjon da Nordost har samarbeid med Wilson og ARC på messer over hele verden igjennom sine importører.
    De presentasjoner som jeg har hørt bla. Fra den kjente innspillingsteknikeren og produsenten Peter Mcgrath fra Wilson har vært veldig seriøse, inneholdsrike og framfor Allt profesjonelle. Alle gangene har Nordost vært kablene i de forskjellige oppsett som har deltatt.
    Hva man selv synes om kablene og deres egenskaper er helt opp till hver og en. Men om man tror att vi alltid lever i en verden av svindel og konspirasjon, kan det bli litt vanskelig å føre konstruktive diskusjoner.
    Men som sagt, det skall bli spennende å følge med på denne reisen.
    Det kan jo bli "tråd of the century":)

P.s Jeg bruker iPad og har litt problemer med sitatfungsjonen.

Med vänlig hälsning,
    Mangenot

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Stylus mener:
    Längden på alla Nordostkablar är optimerade för varje enskild typ av kabelkonstruktion och kabelns prestanda försämras avsevärt om denna längd förändras. Termineringen har utförts av utbildad personal med därför avsedd utrustning och de använda kontakterna är utvalda av Nordost för att optimera prestanda för just den kabel de sitter på.

Slutligen, tänk på att en kabel är en passiv komponent. De skall inte tillföra något och ta bort så lite som möjligt. En längdförändring eller en omterminering av någon annan än Nordost gör att kabeln inte längre fungerar optimalt och därför degraderar signalen vilket gör att hela hifisystemet fungerar sämre. Denna kvalitetsförlust kan aldrig rättas till.
    Tips till dig som tänker köpa Nordost begagnat. | Stylus Audio

Føles veldig betryggende at i hvert fall forselgerne har kontroll på dette.
    Venter i spenning på artikkelen om hvordan disse ideelt lange Nordost-kablene forholder seg til lengden på internkablingen ellers i systemet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men om man tror att vi alltid lever i en verden av svindel og konspirasjon, kan det bli litt vanskelig å føre konstruktive diskusjoner.
    Ja, hvis man tror det, så kan det bli slik. Men dette tilfellet minner mer om Texas-uttrykket: "I can tell when somebody's peein' on my boots an' tellin' me it's a rainstorm."

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Det henvises til Wikipedia som fasit for oppslag av betydning av begreper her. Det tror jeg man skal være litt forsiktig med. Wikipedia er ingen fasit på noe som helst.

Mvh
    Roysenn

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sitat fra Samlanes:
    Viss det er tilfelle,trur eg ikkje årsaken til eigenspesifisert kabel fra Nordost har med lydmessige årsaker,men kun det at det skal vere umulig å kopiere for andre

Dessuten kan jeg tenke meg at det kan oppstå problemer med en slik motivasjon da Nordost har samarbeid med Wilson og ARC på messer over hele verden igjennom sine importører.
    De presentasjoner som jeg har hørt bla. Fra den kjente innspillingsteknikeren og produsenten Peter Mcgrath fra Wilson har vært veldig seriøse, inneholdsrike og framfor Allt profesjonelle. Alle gangene har Nordost vært kablene i de forskjellige oppsett som har deltatt.
    Hva man selv synes om kablene og deres egenskaper er helt opp till hver og en. Men om man tror att vi alltid lever i en verden av svindel og konspirasjon, kan det bli litt vanskelig å føre konstruktive diskusjoner.

Med vänlig hälsning,
    Mangenot
    Vitsen med det må vere forsøk på å holde mest mulig av detaljer tett til brystet,og framstå med ein kabel som er såååååå mye bedre enn allt annet.
    Heilt ærlig,så meiner eg at når eit firma forlanger slike svimlende summer for ein passiv komponent,så blir det for meg heilt umuleg å ta firmaet seriøst,desverre.
    Og etter innlegget til Holmium,så blir ikkje firmaet lettere å ta seriøst.

Tipper selgere ler seg skakk etter å solgt ein dyr utgave av ein kabel,så gale trur eg det er.

Mvh.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Wikipedia er vel generelt svært etterettelig når det gjelder teknologi og fysikk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.938
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det henvises til Wikipedia som fasit for oppslag av betydning av begreper her. Det tror jeg man skal være litt forsiktig med. Wikipedia er ingen fasit på noe som helst.
    Prøv de to PDF-filene som det var lenket til rett under. Den ene er en "Signal Integrity 101", den andre kapitlet om signalintegritet fra en større lærebok. Ord endrer ikke betydning selv om det låter flott å slenge rundt seg med dem i et pseudovitenskapelig oppgulp. Læreboken stemmer godt overens med Wikipedia, forresten.

Ønskereprise:
    http://www.altera.com/literature/wp/wp_sgnlntgry.pdf
    http://www.sigrity.com/papers/EMC-IEEE-BK/si_chapter.pdf

Mangenot

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Sitat fra Samlanes:

Med vänlig hälsning,
    Mangenot
    Vitsen med det må vere forsøk på å holde mest mulig av detaljer tett til brystet,og framstå med ein kabel som er såååååå mye bedre enn allt annet.
    Heilt ærlig,så meiner eg at når eit firma forlanger slike svimlende summer for ein passiv komponent,så blir det for meg heilt umuleg å ta firmaet seriøst,desverre.
    Og etter innlegget til Holmium,så blir ikkje firmaet lettere å ta seriøst.

Tipper selgere ler seg skakk etter å solgt ein dyr utgave av ein kabel,så gale trur eg det er.

Mvh.
    som sagt var....Da blir det litt vanskelig....

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    At lederevnen (resistansen R) for materialet ikke er viktig, det har ingen motsagt deg på vel?
    Jeg tror verken spesifikk resistans for materialet eller for hele kabelen som sådan har særlig å si. Og du har jo også dokumentert dette med regnestykker.

Det er da kanskje et bedre argument å si at kobberet i spoler/ elementer ikke er like "fint" som i kablene. Eller at det som er i 50 meter lange mikrofonkabler ikke er like fint.
    Ja det er faktisk et veldig bra argument, rett og slett fordi at det er med meget stor sannsynlighet 100 prosent riktig (i motsetning til mye av det som serveres av produsenter av HiFi-kabler)

"Like it or not" men fakta er den at etter de "fantastiske" høyttaler kablene dine så kommer det et delefilter i dine høyttalere, der konstruktørene ikke nødvendigvis (heldigvis) bryr seg om at det er 99.99 eller 99.999999999999999999999 kobber som benyttes før elementene settes i bevegelse.
    Du må gjerne bevise at eg tar feil her, og da mener eg bevis.....

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Roysenn
    Wikipedia har lavere feilprosent enn Encyclopedia Britannica.
    På de samme emnene?
    Gjennomsnitt av alt.
    Alt? Det er godt mulig du har rett, men av pur nysgjerrighet: Finnes det dokumentasjon?

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.076
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg vet ikke om jeg skal le eller ...
    For ca 10 år siden, var jeg med ("test-pilot"/bruker/tech) når NEXAN (i høy-kost-landet NORGE) skulle utvikle kabel til undervanns-leketøyet vårt i nordsjøen (Work-class ROV). Og jeg har husket ut priser og sånt for lenge siden, siden det var irrelevant for oss, men det var snakk om et sted mellom 200 og 400kr/meter.
    Sannsynligvis det laveste. Og det var pris til OLJE-INDUSTRIEN/ROV-selskapet. Halvparten av kostnaden var sannsynligvis ~14 permer med dokumentasjon...

Og hva var det som gjorde kabelen så "dyr" ? Den skal tåle endel, det er en haug med forskjellige ledere, høyspent/data/fiber/...skal kunne overføre data/video over lange avstander...
    http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/pdf-family_-67276/Tether_cables.pdf
    tilsvarende:
    http://www.cortlandcompany.com/site...ures-tech-data-sheets-rov-tethers-flyer_0.pdf

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Alt? Det er godt mulig du har rett, men av pur nysgjerrighet: Finnes det dokumentasjon?
    Mener det, man har ikke noe direkte referanser. Det ble tatt ett visst anntall stikkprøver fra ulike emner og sammenlignet med Britannica.

Med tanke på antall brukere på Wiki, så er jeg ikke overrasket.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn