Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    24
    Morro å se at mange kabelskeptikere hiver seg på ett gruppekjøp. Mest sannsynlig frister det sterkt å få slått kloa i 'odin' til pølsepris.
    . Blir interessant å følge med videre.
    Som kabelskeptiker - ikke kabelfornekter, så synes jeg også at det er morsomt med stor interesse for pølsepris Odin.

Regner med at de forskjellene jeg har hørt og opplevd med kabler underveis i lyttekarrieren kan forklares med inkompatibel inn-/utgangsimpedanse i sender/mottager ende, sære tverrsnitt og store doser forventningsbias. Du skal ikke se bort fra at sammenligningene slettes ikke har foregått under like forhold og at metodikken ofte ikke har vært særlig vitenskapelig. Men mønsteret i galskapen var at de forskjellene jeg hørte oftest ikke var repeterbare (er vel et must for å konkludere..) og når de var det så snakket vi om svært små forskjeller. Derfor har jeg hatt svært lite fokus på kabler de siste femten åra.

Jeg bruker nå Neutrik på alt av plugger og chassiskontakter og gode mikrofonkabler som ledninger. Har masse finsølv av beste kvalitet som jeg skal lage noen nye ledninger med en dag. Har bare 3-4 høyttalerprosjekter som skal gjennomføres først.

Tenkte å melde meg frivillig til å kjøre gruppekjøp når førstemann ikke ville men Sluket var raskere. Du kan jo sende staffettpinnen over til meg om du er for opptatt med hornpushing ;) Trenger bare 8-10 meter for uttesting så jeg blir gjerne med på et gruppekjøp som kjøper også.

Hvorfor akkurat denne modellen fra Temp-flex? (beklager hvis jeg ikke har fulgt godt nok med)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Hvorfor akkurat denne modellen fra Temp-flex? (beklager hvis jeg ikke har fulgt godt nok med)
    http://www.hifisentralen.no/forumet...igste-kabelen-teknisk-sett-3.html#post1523898

Larkus sitt innlegg hvor han påpeker følgende:
    Temp Flex bruker samme "monofilament" teknologi som Nordost bruker i sine kabler. En teknologi som Nordost selv hevder å ha utviklet og tatt patent på
    :rolleyes:

Gruppekjøpkabelen er en "Dual monofilament".

The crazy thing is, that even on a whole system costing less than a single pair of Odin interconnects the benefits are so stunningly obvious!
    Roy Gregory, Hi-Fi+ Issue 51

Hehe......

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er temmmelig sikker på at innmaten (forsølvet kobberleder + dual monofilament + FEP rør) i denne er identisk med innmaten i Odin signalkabel. I Odin signalkabelen er det brukt 8 slike som er tvinnet sammen. Jeg tar et lite forbehold om kobberkvaliteten som kan være bedre i Odin.
    Vis vedlegget 180178

4 stk til pluss og 4 til minus, da? Og man bruker kun senterlederne? Så til en en meters kabel trenger man 8 meter av denne til hver kanal? Er det sånn å forstå?

...Eller skal skjermen termineres også? Har du (eller noen andre) noen formening om hvordan det hele skal tvinnes/termineres for å lage en Odin-etterlikning?

Ser for meg at dette kan bli en populær DIY-kabel.

Foreslår at vi døper den "fauxdin"! ;)

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Nå må vi holde tunga i rett munn her - er klar til å bestille i dag, og da må det være avklart hvilket artikkel nr. som er korrekt.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    ysfr17 er inne på noe her.

Det er vell snarere 086-2201 som ligner mest på Odin. Disse er tynnere. Ikke 141-1701 som Larkuz nevnte tidligere i dag.

Mechanical Characteristics
    Temp-Flex P/N
    OD
    0.056±0.003(1.42±0.076 mm)
    0.101±0.005(2.57±0.127 mm)
    0.158±0.005(4.0±0.13 mm)
    Signal Conductor
    0.0126 (0.32 mm)28 AWG
    0.0253 (0.647 mm)22 AWG
    0.0453 (1.15 mm)17 AWG
    Insulation
    FEP
    FEP
    FEP
    Min. Bend Radius
    0.35 inch
    0.50 inch
    1.0 inch

Performance Characteristics
    Impedance
    50Ω± 1Ω
    50Ω± 1Ω
    50Ω± 1Ω
    Insertion Loss dB/ft
    1 GHZ
    10 GHZ
    20GHZ
    50GHZ
    0.321.101.652.85
    0.160.651.001.80
    TBDTBDTBD----
    VOP
    87%
    86%
    85% (Target)
    Capacitance pf/ft
    23.3 pF/ft
    23.5 pF/ft
    24 pF/ft (Target)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    10 meter holder til 2 stk 0,6 meter kabler Odin lookalike.
    Man må ha 16 meter for 2 stk 1 meters kabler.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser jo ikke så vanskelig ut:

Litt krympestrømpe og noen WBT-plugger, samt en plastslange å tre det hele i, så vil det se ganske likt ut. Treklossene kan de som vil sikkert etterlikne også. For min egen del blir det sikkert mer aktuelt med noen rimeligere plugger.

Artig.

(Disclaimer: Dette gjør jeg evt. kun for moro skyld, for min egen del. Jeg har ingen tro på at dette på noen måte vil låte "bedre" enn med signalkablene jeg bruker i dag, og blåser i om konstruksjonen/materialene/egenskapene egentlig blir rimelig identisk med Nordost Odin eller ikke, selv om det i mine øyne ikke høres så usannsynlig ut. Jeg synes bare det høres moro ut å lage en "Fauxdin" signaklabel for noen hundrelapper - eller en Edward Munch eller to - som et rent hobbyprosjekt.)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Jeg foreslår at vi kjøper 086-2201, som er 22 AWG. Det er den som ligner mest på den NO bruker i sin Odin. Det er ikke sikkert at 17 AWG blir en "22 AWG killer". Klarer vi en kopi er jeg fornøyd.

Her er den: http://www.tempflex.com/app/webroot/img/fck/file/086-2201 Rev 1.pdf

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    ER det åtte strekk pr. kanal, eller er det bare fire?
    Kommer an på om du skal ha den balansert eller ubalansert. NO bruker nok 4 leder for pluss og fire ledere for minus ved balansert drift. Så brukes vell alle åtte ved ubalansert drift. Synes det er litt rart at to så ulike prinsipp bruker samme konfigurasjon.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du mener de bruker åtte senterledere til pluss og åtte skjermer til minus?

Jeg ville tro det var mer sannsynlig at de brukte fire senterledere til pluss og fire senterledere til minus i alle konfigurasjoner, og i tillegg brukte noen (kanskje alle åtte) skjermer til jord i balansert konfigurasjon., men lar skjermen være uterminert i single-ended kabler.

Det skal jo være mulig å terminere faenskapet også. ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.509
    Sted
    Smurfeland
    Ser ut som det kan være en aldri så liten utfordring å terminere, hvis man skal ha fire ledere hver til pluss og minus, samt koble til skjerm i en vanlig RCA kontakt.

Som DIY tror jeg heller jeg ville strippet av yttermantelen, skjermen, og kun brukt to stk. senterledere med den fantastiske monofilamentteknologien, en hver til pluss og minus.

...men ved nærmere ettertanke, da er jeg ikke så sikker på at jeg ser gevinsten lenger, ifht. å bruke f.eks. finsølv med bomullstrømpe.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Skal det være no vits bør vi jo etterlinge orignalen

Støtter;
    -Dazed dersom det trengs 16m for 2 stk ønsker jeg 16 (eller 16-20m alt etter hva som går opp i hvor mange vi blir)
    -Hedde i at vi bør ha så lik kabel som mulig

N

nb

Gjest
    Oslo HiFI-Center tar 20.000 pr ekstra meter for Odin signalkabler. Dvs 16000 før mva (og rabatter jeg renger med man får). Om det trengs fire ledere pr. side pr. kabel så tilsier det en meterpris på 2000 kroner (dvs man trenger 8 meter) av TempFlex-saken. Det er ganske nøyaktig 20-gangeren på råvareprisen. Neppe den mest groteske kalkylen i denne bransjen skulle jeg tro. Det samme kan man ikke si om prisen for den første meteren - den koster 112.000 villedende inkl mva. Da har den altså ledere for rundt 1000 kroner inkl mva. Så tas det da 111.000 for plugger, treklosser, strømpe og jobben med å tvinne og terminere. Pluss en rimelig saftig avanse til leddene som er involvert i prosessen.

Om ikke annet så er ikke Dual Monofilament så fancy som Nordost liker å innbille folk, ei heller koster det en formue å fremstille. Og Nordost har neppe utviklet denne teknologien selv og det er ikke de som har patentet ser det ut til. Med andre ord intet nytt under solen sånn sett.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ha-ha
    nå må dere passe dere folkens, så dere ikke ender opp med å kjøpe pølsekabel til Odin-pris! :cool:

mvh
    Leif

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    ^ikke ært enda -vent til vi har bestillt... :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.927
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på om du skal ha den balansert eller ubalansert. NO bruker nok 4 leder for pluss og fire ledere for minus ved balansert drift. Så brukes vell alle åtte ved ubalansert drift. Synes det er litt rart at to så ulike prinsipp bruker samme konfigurasjon.
    Det siste sier vel en hel del om både produsentene og kjøperne av sånne sirkuskabler?

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Du mener de bruker åtte senterledere til pluss og åtte skjermer til minus?

Jeg ville tro det var mer sannsynlig at de brukte fire senterledere til pluss og fire senterledere til minus i alle konfigurasjoner, og i tillegg brukte noen (kanskje alle åtte) skjermer til jord i balansert konfigurasjon., men lar skjermen være uterminert i single-ended kabler.

Det skal jo være mulig å terminere faenskapet også. ;)
    Mulig du er inne på noe.... jeg vil nok teste balansert uansett. Kanskje vi lærer eller erfarer noe nytt her, kanskje ikke :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg begynner å blir litt mindre interessert i hele opplegget, merker jeg, for hvis skjermene ikke er terminert; hva er vitsen med dem da? Det skal vel noe til å få noen til å åpne Odin-en sin og se etter.

Men, det hadde jo vært artig å lage en "klone" bare for å ha gjort det. Men når jeg ikke har noen tro på at det blir bedre enn Belden-kablene jeg bruker i dag, er det kanskje ikke så mye vits i. ...Får se.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Skjermen må være terminert i begge ender. Ellers funker ikke coax prinsippet. En eventuell skjerm utenfor dette igjen kan termineres i bare en ende. Når jeg tenker meg om så må alle åtte samles til pluss ved rca terminering for å ikke bryte med dette prinsippet. Alle skjermer til minus. Lik strøm i tur og retur i hver coax er det ideelle vil jeg tro.

van Doren kommer til nytte igjen under her....

coax containment.jpg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skjermen må være terminert i begge ender. Ellers funker ikke coax prinsippet. En eventuell skjerm utenfor dette igjen kan termineres i bare en ende. Når jeg tenker meg om så må alle åtte samles til pluss ved rca terminering for å ikke bryte med dette prinsippet. Alle skjermer til minus. Lik strøm i tur og retur i hver coax er det ideelle vil jeg tro.

Det skjønner jeg, men jeg synes ikke egentlig det er sannsynlig at NO bruker Coax-kabelen som coax i det hele tatt, men heller at de bare bruker senterlederen med "luftisolasjonen" for dens egen del. Grunnen til at jeg tror dette er at det må være helt umulig å terminere åtte 0,26 kvadratmillimeters (og i alle fall ikke 0,33 kvadratmillimeters/22awg) ledere til pluss og åtte skjermer til minus (eller omvendt) i RCA-pluggene.

Selvsagt kunne jeg ha brukt kabelen til en annen konfigurasjon, men moroa for meg ville være å lage en klone av en av verdens dyreste kabler for noen hundrelapper. Ikke å lage en eller annen signalkabel. Når jeg innerst inne synes at hele kabelen høres temmelig "Jalla" ut, blir det hele bare litt dumt, kjenner jeg.

En "kopi" kunne jeg selvsagt lage likevel, men all den tid jeg ikke vet hvordan originalen er terminert, blir det også litt fånyttes å forsøke.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Det jo bare å gi gass og prøve :cool:

For de som kjenner Kimber 4TC. De er 0,65 mm2 pr leder, 4 ledere x 2. Det er en høyttalerkabel.
    22 AWG er halve dette tverrsnittet, 0,326 mm2. Så har vi noe kjent å forholde oss til. Fire slike per xls terminal skal iallefall gå bra.

Åtte slike ledere, hver med diameter 0,644 mm, tilsvarer en rund baut på under 2 mm.

Enig i at det er en klone som gjelder. Men klarer NO å terminere, så klarer alle det.

Sist redigert:

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Støtter Dazed, for min del så må det være for å klone dersom det skal være intressangt. Det er jo hele utgangspunktet -at "tråden" tror Temp-Flex lager kablen til Nordost, og at en klone derav kan produseres rimelig med litt diy

Er status nå at det viser seg å være litt forskjell på kabelen som er tilgjengelig alikevell, og videre er det ingen som er sikre på hvordan det termineres, samt hvordan det tvinnes osv, da har vi i hvertfall ingen klone - kun "nok en kabel"...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Music? Or Sound? | Stereophile.com

Her tester de Odin (tror jeg) mot en "Larkuz"- kabel. Forskjellene beskrives som åpenbare.
    Det morsomme er at disse kablene også testes på noen medlemmer av en "Audio Society". Og disse medlemmene er helt ute å kjøre når de skal vurdere kablene. Foretrekker ofte billigkabelen osv. Artikkel- forfatteren prøver å "hjelpe dem" så godt han kan, men det er totalt nytteløst og håpløst...som disse debattene.
    Et haleheng av stupide ignoranter som kommenterer artikkelen (bortsett fra siste kommentar). High- end har dårlige vilkår for tiden, ja. Må være all fast- fooden de har borte i USA som hemmer folks utvikling..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.927
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La meg se om jeg forstår deg riktig: Når audiofile medlemmer av Bay Area Audio Society ikke greier å høre noen forskjell mellom Odin og Belden i en seende test, eller rett og slett foretrekker billigkabelen, selv om den som organiserer testen prøver å trekke oppmerksomheten til den "åpne og luftige toppen" på Nordost-kabelen med diverse ledende spørsmål, så er det lytterne det er noe feil med. Og når kommentarene under artikkelen påpeker det idiotiske i å hive enorme pengesummer ut av vinduet for å oppnå ingen eller negativ "forbedring", så er de kommentatorene "stupide ignoranter"? Er det riktig forstått? I så fall er det noe av det morsomste jeg har lest på ganske lenge.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.979
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

Her tester de Odin (tror jeg) mot en "Larkuz"- kabel. Forskjellene beskrives som åpenbare.
    Det morsomme er at disse kablene også testes på noen medlemmer av en "Audio Society". Og disse medlemmene er helt ute å kjøre når de skal vurdere kablene. Foretrekker ofte billigkabelen osv. Artikkel- forfatteren prøver å "hjelpe dem" så godt han kan, men det er totalt nytteløst og håpløst...som disse debattene.
    Et haleheng av stupide ignoranter som kommenterer artikkelen (bortsett fra siste kommentar). High- end har dårlige vilkår for tiden, ja. Må være all fast- fooden de har borte i USA som hemmer folks utvikling..
    Artikkelforfatter
    Jason Victor Serinus

Jason frequently uses his whistling for healing purposes. He regularly performs in pioneer dancer/choreographer Anna Halprin's annual Planetary Healing Dance atop Northern California's Mount Tamalpais. He has also performed in many Peace the 21st Meditations, in Robert and Alyssa Hall's meditation/labyrinth workshop at Spirit Rock Meditation Center, and in the closing ritual of the International Somatics Conference in San Francisco.

Jason has led group guided meditations/visualizations which promote healing via the use of whistled tones. He has co-led these meditations and/or supplied healing tones in workshops led by Louise Hay, Kevin Ryerson, Gabriel Cousens, Marleen Muldaur and Randall Churchill. Jason has also conducted individual healing sessions which have combined bodywork, hypnotherapeutic induction, visualization and whistled healing tones

Jason edited the book Psychoimmunity and the Healing Process: A Holistic Approach to Immunity & AIDS (Celestial Arts, Third Edition 1990, out of print) and led workshops around the country on the subject. He has also authored numerous articles on healing for Bay Area and national publications. He is currently at work on other books. For more information on his writing, click here
    He is also involved in community healing. Jason currently serves as co-convener of Oakland Mayor Ronald V. Dellums' Community Policing Task Force, and is one of the Mayor's appointees to the Community Policing Advisory Board.
    In 1996, Jason founded the Lavender Healing Network, a small online healing network composed of lavender healers. He also founded and co-led the Castro Street Healing Group. These organizations are no longer active.

Jason is a certified bodyworker and hypnotherapist with certificates in massage from the Massage Institute of California, Advanced Postural Integration from the Center for Release and Integration, Hypnotherapy from the Hypnotherapy Training Institute, and Reiki II from Gabriel Cousens, M.D. He is a Minister in the Church of the Gentle Brothers and Sisters.
    Ingen varsellamper som lyser?

PS: Han har tidligere arrangert tester også

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html

Konklusjon. ingen forskjell på Valhalla og "no name". Dette var strømkabler.

Sist redigert:

TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Varsellampene falt sannsynligvis ned. Meget mulig de traff noen på veien i tillegg.

Artikkelforfatter
    Jason Victor Serinus

Jason frequently uses his whistling for healing purposes. He regularly performs in pioneer dancer/choreographer Anna Halprin's annual Planetary Healing Dance atop Northern California's Mount Tamalpais. He has also performed in many Peace the 21st Meditations, in Robert and Alyssa Hall's meditation/labyrinth workshop at Spirit Rock Meditation Center, and in the closing ritual of the International Somatics Conference in San Francisco.

Jason has led group guided meditations/visualizations which promote healing via the use of whistled tones. He has co-led these meditations and/or supplied healing tones in workshops led by Louise Hay, Kevin Ryerson, Gabriel Cousens, Marleen Muldaur and Randall Churchill. Jason has also conducted individual healing sessions which have combined bodywork, hypnotherapeutic induction, visualization and whistled healing tones

Jason edited the book Psychoimmunity and the Healing Process: A Holistic Approach to Immunity & AIDS (Celestial Arts, Third Edition 1990, out of print) and led workshops around the country on the subject. He has also authored numerous articles on healing for Bay Area and national publications. He is currently at work on other books. For more information on his writing, click here
    He is also involved in community healing. Jason currently serves as co-convener of Oakland Mayor Ronald V. Dellums' Community Policing Task Force, and is one of the Mayor's appointees to the Community Policing Advisory Board.
    In 1996, Jason founded the Lavender Healing Network, a small online healing network composed of lavender healers. He also founded and co-led the Castro Street Healing Group. These organizations are no longer active.

Jason is a certified bodyworker and hypnotherapist with certificates in massage from the Massage Institute of California, Advanced Postural Integration from the Center for Release and Integration, Hypnotherapy from the Hypnotherapy Training Institute, and Reiki II from Gabriel Cousens, M.D. He is a Minister in the Church of the Gentle Brothers and Sisters.
    Ingen varsellamper som lyser?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja det er riktig forstått. Det er fint at folk er lyd- interessert og er med i slike hifi- klubber, men de har tydeligvis ikke helt "evnen" de som var med i testen. Eventuelt har de bare alt for liten erfaring med å høre musikk. Og forfatteren lurer på om det er hifi- bladene som ikke har "oppdratt" folk til å høre lyd på riktig måte.

At et hifiblad bruker kanskje 4 sider på å beskrive lyden av en kabel synes jeg virker ganske overdrevet.
    At noen ikke greier høre en eneste av de myriader av forskjeller det er mellom to slike kabler, i helt motsatt kvalitetsklasse (antar anlegget var kompetent) sier mest om lytteren.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Oslo HiFI-Center tar 20.000 pr ekstra meter for Odin signalkabler. Dvs 16000 før mva (og rabatter jeg renger med man får). Om det trengs fire ledere pr. side pr. kabel så tilsier det en meterpris på 2000 kroner (dvs man trenger 8 meter) av TempFlex-saken. Det er ganske nøyaktig 20-gangeren på råvareprisen. Neppe den mest groteske kalkylen i denne bransjen skulle jeg tro. Det samme kan man ikke si om prisen for den første meteren - den koster 112.000 villedende inkl mva. Da har den altså ledere for rundt 1000 kroner inkl mva. Så tas det da 111.000 for plugger, treklosser, strømpe og jobben med å tvinne og terminere. Pluss en rimelig saftig avanse til leddene som er involvert i prosessen.
    Om ikke annet så er ikke Dual Monofilament så fancy som Nordost liker å innbille folk, ei heller koster det en formue å fremstille. Og Nordost har neppe utviklet denne teknologien selv og det er ikke de som har patentet ser det ut til. Med andre ord intet nytt under solen sånn sett.

1m "Fauxdin" for 5000 for de som velger de dyre WBT sølvpluggene. Jeg syns heller ikke at 20 ganger ut i butikk var så ille. Det er vel ganske vanlig med et påslag på 10 til 20 ganger på hifi..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Denne Jason- fyren driver tydeligvis på med mye rart, men av skrivingen hans ser det ut som han har et godt øre for kabler.
    (Jeg har forresten aldri hørt noe Nordost, så skal ikke mene altfor sterkt..)
    Poenget er at dersom denne Jason faktisk mener det han sier, så har han en god forståelse for hva som skiller gode kabler fra dårlige. Om han så driver og svindler folk med healing for å få råd til Odin, så diskvalifiserer ikke dette ham. Med mindre det insinueres at Stereophile har leid inn en kvakksalver for å drive litt kabelpropaganda. Dette er vel en forklaring som er helt i Asbjørn sin gate.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    1m "Fauxdin" for 5000 for de som velger de dyre WBT sølvpluggene. Jeg syns heller ikke at 20 ganger ut i butikk var så ille. Det er vel ganske vanlig med et påslag på 10 til 20 ganger på hifi..
    Hva betyr det navnet egentlig?

Prisen for wbt sølv er såvidt over 2k ($408 for ett sett på 4), 16 meter 17awg er 1,6 k (22 awg er sikkert litt billigere), mva og frakt i tillegg.
    Man trenger vell ikke så dyre plugger? Da er vi på 2,5-3k for disse.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Faux" er det franske ordet for "falsk", og brukes ofte om slikt som dette. Jeg syntes det ble litt morsomt siden "fauxdin" på engelsk uttales som "Odin" med f-lyd foran.

Et ordspill på "fake Odin", altså.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.057
    Fake....?? Dette er iallefall Genuin fake :cool:

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ingen "Nordost Odin", for en sånn må være produsert av NO. Det var bare et morsomt navn. Ikke ta det så høytidlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Vi kan lure de på svensker, under navnet "Nordin"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    BTW, er det nå endelig klart hvilken kabel som er aktuell? Trenger ikke 500 ft. klessnor.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn