Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt, og jeg har all mulig respekt for at Ymir har vært uvanlig hardt plaget med akkurat det. Lokalnettet hos ham har til tider lignet mer på en RLC svingekrets enn et strømnett. Da er man nok godt utenfor både forskriftene og hva en stakkars komponent skal forventes å tåle uten å protestere.

    Det er likevel vanskelig å ta din beskrivelse helt bokstavelig:
    Uten strømregenerator her om dagen så har jeg nesten ikke diskant og bass, stereobilde er ikke eksisterende. Slike symptomer har det vært med alt av anleggskomponenter jeg har hatt i hus her.
    Jøss. OK, hvis du sier det, så.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Basert på min egen erfaring, hvor jeg ser bort i fra det harmonisk som ødela så mye apparater hos ymir. Så er ikke ymir sin erfaring unik vil jeg si. En kompis av meg bodde her i samme området, men han var nok på en annen trafo, men han opplevde også nettet der ikke holdt mål i forhold til området i byen han bodde i før.

    Og han er ikke en gang audiofil, han opplevde det gjennom bråk på hvitevarer og ustabil pc som overklokket.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Lav kortslutningseffekt og store spenningsfall er nå en ting. I strøk med f.eks. stor lysbueovntetthet kan man også oppleve kraftige resonanser i nettet som gir overharmoniske spenninger med høye amplituder i frekvensområder (2-150kHz) som pr i dag ikke er beskrevet i standarder. Det eneste jeg har funnet som berører dette så langt er en beskrivelse av egnede målemetoder i IEC61000-4-30 vedlegg C. Med økende grad av invertere og økt mulighet for uønskede situasjoner på nettet er det mange utfordringer å løse, ikke minst for netteiere. Statnett jobber intenst med å øke målekvaliteten og forutsigbarheten i sine egne nett for å unngå driftsforstyrrelser, men dette ligger et stykke frem i tid. Alt dette henger sammen med uønskede tilstander i nettet som gir dårligere spenningskvalitet og økt risiko for feil, branner og risiko for liv og helse (i omvendt prioritet).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Basert på en del av det som publiseres av bilder av en del "High-End" produkter, så bærer de ikke akkurat preg av voldsomme komponentkostnader... et nettfilter og noen spoler og kondiser - koster ikke mye - dersom ikke de også skal produseres av lurium...
    Skal man selge billig man konstruere billig. Dessverre er det også mulig å konstruere billig, men selge dyrt fordi man har skapt en hype/merkevare/whatever... Kvalitet er ikke det samme som pris. Høy lydkvalitet under gitte forutsetninger er ikke det samme som elektrisk robusthet og nettkompatibilitet. En gammel Ferrari er sannsynligvis en nytelse på en bane, men et helvete på nordnorsk grusvei.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel så har mann jo og konstruksjoner som gjør det de lover, men er overbygd så det suser som gjør prisen selv om prisen reflekterer prisen for utvikle og produsere kontruksjonen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nettop det som er poenget mitt - nokså mye ser ut til å være relativt enkle konstruksjoner med tildels høy pris. Digitalkretser koster idag på nivå med peanøtter... selv gode D/A kretser er ingen kostnadsdriver, og resten inkl fjernkontroll kan fixes med Arduino eller tilsvarende tech-nivå...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Å ja da, man har svindyre kabinetter med billig innmat også som selges dyrt. Poenget mitt var at man ikke vet om dyrt = kvalitet sånn uten videre, det dreier seg om merkevare og identitet og alt det der fjaset som vi alle tråkker midt i stadig vekk.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har også dette med at noen håndbygget og, fks forsterkere uten krets og hvor alt er punkt til punkt loddet, som legger på veldig på produksjonspris.

    Har jo også dette med at ting produseres i lavt volum, som gjør at produsentene må ha mer avanse for å dekke kostnadder som ikke direkte inngår i produksjonen av selve produktet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Burde vert her i dag,er litt misunnelig på "trondmeg" nå.

    http://www.cee.no/files/Annet/Seminar program CEE 2018 REV 4.pdf

    Seminar om Spenningskvalitet (PQ)
    med Alex McEachern og Helge Seljeseth.
    En unik mulighet til å møte to store personligheter innen spenningskvalitet!
    Seminaret var mest rettet mot netteiere og beskrev historikk, nåtid, muligheter og fremtidige utfordringer og scenarioer, men litt lite dykk ned i den ikke-standariserte materien. Mye nyttig og ta med seg dog siden solcelle/vind/elbil/LED er i kraftig økning. En fin dag på jobb og gode forelesere resulterte i 9 sider notater og ettersendte pp-presentasjoner.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ett eneste innlegg er ti -femten år gamle.
    Siste er nær 2014,hadde muligens holdt til jobb i gamle Pravda.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    Ett Schaffner eller Schurter filter vil reagere svært forskjellig,alt etter kildeimpedans og lastimpedans.
    Noen hiver de ut og får bedre lyd,noen setter de inn og får bedre lyd og noen merker null forskjell.
    I tillegg til kilde og lastimpedans vil også påtrykt støybilde påvirke sluttresultatet.
    Så det å anbefale noe slikt er som løsning er direkte misvisende.
    Ikke tar de noe særlig støy under 150kHz heller,men forsterker den.

    Schaffner til en femtilapp godt nok,eller ett noe bedre?

    sch1 (2).jpg

    sch3 (2).jpg

    sch2 (2).jpg




    Nå er det da også flere enn en person med Hypex på denne jord,
    i tillegg kommer alle andre fabrikanter med Hypex innabords med andre erfaringer.
    Hypex og kl D der lyd er nedprioritert til fordel for lav vekt og mindre frakt kostnader.
    Har Hypex selv til sub


    Hadde tidligere selv spenning-sving på 15V på nettet.Det er ikke der det største problemet ligger.
    Det sier litt om det er svakt eller stivt.
    Problemet er støybildet,og det vil variere rundt om kring,som her hos meg,hos "Roberth" i Bodø?,
    "JK" i Bergen?,Soundgardens tidligere lokaler Haugesund,Audiofoni ett par kvartaler lenger nord,
    Budal i Koprevik ,

    Og som noen tror/innbiller seg at de har helt topp lyd med lite støy
    "Rudi" i Vestby osv osv.

    http://www.audiophile.no/nb-no/omtaler/annet/item/2175-isol-8

    Og Forskriften er innafor hos meg.23nd VAR utenfor.
    Forskriften var laaangt utenfor i øydrift for THD og 5 harmoniske,
    ingen problem for elektronikken.Merkelig?

    Kan ikke skylde på to lysbue ovner på 40 MW hver + støtte funksjoner heller.
    Helt topp forhold siden uken før påske.Har aldri vert så bra så lenge,
    og det med full produksjon på smelteverket her og Hydro sine aluminiumsverk
    på Karmøy og Husnes + lysbue ovner i Ålvik
    Lysbue ovner et nok mer kjent som storprodusent av intermodulasjon,
    men aluminiumsverkene med DC smelting og 24 puls likeretting = 23nd - 25nd harmonisk
    bidrag med mulighet for resonans,hos oss ned på 230V distribusjonen og på Håvik,Karmøy 66kV.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Harstad. Tror du må sette deg ned å pugge litt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Harstad. Tror du må sette deg ned å pugge litt.
    Hadde geografi som favoritt med topp karakter,og rimelig god husk..vei og tunnel bygging i BODØ,er helt sikker;)
    hvordan selv oppdage det når en begynner å begynne å røre,noe litteratur forslag om emnet?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Så spørsmålet er egentlig Hvor godt greier strømforsyningene i de forskjellige enhetene
    å filtrere ut støy etc fra nettspenningen, og introduserer de selv noe støy e.l. f.eks. fra egen SMPS?

    Noen som har prøvd å gjøre noen tilsvarende målinger inne i enheten (forsterker / DAC eller whatever..)
    på likespennings forsyningene internt,
    for å se hva de greier å fjerne av det som er målbart på utsiden?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Mulig, dette er basert på erfaringer her hos meg. Inkludert lange perioder med jordfeil hos naboen (245 og 18 V i stikkontakten), overspenning (nå 242 V) og diverse annet rart. Det er likevel ikke så mye tungindustri med gigantiske likerettere i området.

    Men om vinteren med høyt forbruk ser jeg snarere 228 enn 242 V fra stikkontaktene, så det lokale nettet er ikke mirakuløst stivt heller, og jeg lader to el-biler og driver en varmepumpe/AC fra samme hovedsikring, så det er heller ikke støyfritt, akkurat.
    En variasjon på 228 mellom 242 V er innenfor forskrifter og om jeg ikke husker feil CE kravet på hva apparater skal tåle, og omentrent så mye varierer spenningen her og om vinteren. Når det gjelder volt, frekvens og det harmonisk, så det der det stopper her når det gjelder kvaliteten på strømnettet i sammenhenge med hifi for å si det slik.

    Uten strømregenerator her om dagen så har jeg nesten ikke diskant og bass, stereobilde er ikke eksisterende. Slike symptomer har det vært med alt av anleggskomponenter jeg har hatt i hus her.

    Har ikke vært slik på de forrige plassene jeg har bodd. Så hvor mann bor er sterkt avgjørende for hvilken erfaring mann får.
    Her hos meg variere og lyden dramatisk med spenning og forbruk rundt meg. Om sommeren med 238V og folk på ferie og skolen i nærheten stengt, er lyden stort sett knall. Om vinteren med spenning nede på 226V og mye forbruk er lyden stort sett rævva untatt på nattestid...
    Å skylde på utstyret er bare tull. Har hatt ICE/transistor og rør utstyr, og det er samme problemer med alt i hop. Det har også vert målinger uten at det er funnet noe spesielt untatt støy som vi fikk fjernet noe av...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Mulig, dette er basert på erfaringer her hos meg. Inkludert lange perioder med jordfeil hos naboen (245 og 18 V i stikkontakten), overspenning (nå 242 V) og diverse annet rart. Det er likevel ikke så mye tungindustri med gigantiske likerettere i området.

    Men om vinteren med høyt forbruk ser jeg snarere 228 enn 242 V fra stikkontaktene, så det lokale nettet er ikke mirakuløst stivt heller, og jeg lader to el-biler og driver en varmepumpe/AC fra samme hovedsikring, så det er heller ikke støyfritt, akkurat.
    En variasjon på 228 mellom 242 V er innenfor forskrifter og om jeg ikke husker feil CE kravet på hva apparater skal tåle, og omentrent så mye varierer spenningen her og om vinteren. Når det gjelder volt, frekvens og det harmonisk, så det der det stopper her når det gjelder kvaliteten på strømnettet i sammenhenge med hifi for å si det slik.

    Uten strømregenerator her om dagen så har jeg nesten ikke diskant og bass, stereobilde er ikke eksisterende. Slike symptomer har det vært med alt av anleggskomponenter jeg har hatt i hus her.

    Har ikke vært slik på de forrige plassene jeg har bodd. Så hvor mann bor er sterkt avgjørende for hvilken erfaring mann får.
    Her hos meg variere og lyden dramatisk med spenning og forbruk rundt meg. Om sommeren med 238V og folk på ferie og skolen i nærheten stengt, er lyden stort sett knall. Om vinteren med spenning nede på 226V og mye forbruk er lyden stort sett rævva untatt på nattestid...
    Å skylde på utstyret er bare tull. Har hatt ICE/transistor og rør utstyr, og det er samme problemer med alt i hop. Det har også vert målinger uten at det er funnet noe spesielt untatt støy som vi fikk fjernet noe av...
    Akkurat samme opplevelse, netteiern var med måleapparat og fant ikke noe. Purepower+ er sålangt i alle fall den perfekte løsning for meg, sett bort i fra viftestøy, men jeg sitter veldig nært og er veldig ømfintlig for støy, spesielt viftestøy.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Så spørsmålet er egentlig Hvor godt greier strømforsyningene i de forskjellige enhetene
    å filtrere ut støy etc fra nettspenningen, og introduserer de selv noe støy e.l. f.eks. fra egen SMPS?

    Noen som har prøvd å gjøre noen tilsvarende målinger inne i enheten (forsterker / DAC eller whatever..)
    på likespennings forsyningene internt,
    for å se hva de greier å fjerne av det som er målbart på utsiden?
    For å teste power supply har jeg har laget et testoppsett der jeg injiserer signaler på 230V. Jeg kan injisere alle frekvenser opp til flere MHz med spenninger opp til 7V som blir overlagret på 230V. Jeg kan velge å gjøre det fra jord til begge faser eller mellom fasene. Jeg kan så se på hva som kommer ut på DC-siden etterpå med en spektrumsanalysator.

    Her er målinger av PSRR fra 230V til 12V DC på utgangen på et power supply jeg har laget. Under 10kHz var spenningene så lave at jeg ikke klarte å måle dem selv om spenningen overlagret på 230V var på 7V.
    Screen Shot 05-30-18 at 12.52 AM.PNG


    7V 30kHz overlagret på 230V har blitt redusert med 168dB til 28nV. For å få til disse nivåene med demping er det flere ledd med filtrering optimalisert for forskjellige frekvenser involvert. Pluss to-trinns regulering med en superregulator til slutt.

    God filtrering som virker over et bredt frekvensområde koster penger, plass, vekt og montering. Det er nok fristende for mange å spare inn litt så lenge man overholder kravene til støyimmunitet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå snakker vi ! Det er akkurat slike målinger jeg har ønsket å se... Et skjema over måleoppsettet hadde vært interessant... ? :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat samme opplevelse, netteiern var med måleapparat og fant ikke noe. Purepower+ er sålangt i alle fall den perfekte løsning for meg, sett bort i fra viftestøy, men jeg sitter veldig nært og er veldig ømfintlig for støy, spesielt viftestøy.[/QUOTE]

    Dersom elektronikken som er tilsluttet PurePower er den i signaturen din burde ikke viftene starte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser jeg var upresis med terminologien tidligere vedr lysbueovner og likerettede smelteovner. Godt noen passer på. Og godt at ilandføringsanlegget for Johan Sverdrup ble bygget for resonansproblemene i nettet i regionen :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat samme opplevelse, netteiern var med måleapparat og fant ikke noe. Purepower+ er sålangt i alle fall den perfekte løsning for meg, sett bort i fra viftestøy, men jeg sitter veldig nært og er veldig ømfintlig for støy, spesielt viftestøy.
    Dersom elektronikken som er tilsluttet PurePower er den i signaturen din burde ikke viftene starte.
    Javel? Viftene starter selv om elektronikken ikke en gang er skrudd på...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Så spørsmålet er egentlig Hvor godt greier strømforsyningene i de forskjellige enhetene
    å filtrere ut støy etc fra nettspenningen, og introduserer de selv noe støy e.l. f.eks. fra egen SMPS?

    Noen som har prøvd å gjøre noen tilsvarende målinger inne i enheten (forsterker / DAC eller whatever..)
    på likespennings forsyningene internt,
    for å se hva de greier å fjerne av det som er målbart på utsiden?
    For å teste power supply har jeg har laget et testoppsett der jeg injiserer signaler på 230V. Jeg kan injisere alle frekvenser opp til flere MHz med spenninger opp til 7V som blir overlagret på 230V. Jeg kan velge å gjøre det fra jord til begge faser eller mellom fasene. Jeg kan så se på hva som kommer ut på DC-siden etterpå med en spektrumsanalysator.

    Her er målinger av PSRR fra 230V til 12V DC på utgangen på et power supply jeg har laget. Under 10kHz var spenningene så lave at jeg ikke klarte å måle dem selv om spenningen overlagret på 230V var på 7V.
    Vis vedlegget 496209

    7V 30kHz overlagret på 230V har blitt redusert med 168dB til 28nV. For å få til disse nivåene med demping er det flere ledd med filtrering optimalisert for forskjellige frekvenser involvert. Pluss to-trinns regulering med en superregulator til slutt.

    God filtrering som virker over et bredt frekvensområde koster penger, plass, vekt og montering. Det er nok fristende for mange å spare inn litt så lenge man overholder kravene til støyimmunitet.
    Veldig interessant Armand,
    Har du mulighet til å gjøre samme måling på et kommersielt produkt, ??gjerne anonymisert
    Mvh Balle
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat samme opplevelse, netteiern var med måleapparat og fant ikke noe. Purepower+ er sålangt i alle fall den perfekte løsning for meg, sett bort i fra viftestøy, men jeg sitter veldig nært og er veldig ømfintlig for støy, spesielt viftestøy.
    Dersom elektronikken som er tilsluttet PurePower er den i signaturen din burde ikke viftene starte.
    Javel? Viftene starter selv om elektronikken ikke en gang er skrudd på...
    Måtte spørre de.Husket nok feil,igjen..

    The fans do run all the time, but speed will vary with temperature feedback. This is true with both models you mention.

    Thanks
    Damian.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Nå snakker vi ! Det er akkurat slike målinger jeg har ønsket å se... Et skjema over måleoppsettet hadde vært interessant... ? :)
    Her er skjema og et bilde av injektoren jeg laget.
    2018-05-30 23.57.13.jpg

    Screen Shot 05-30-18 at 11.38 PM.jpg


    Signalet genereres med en eksern signalgenerator og sendes inn på en BUF634 som kan drive inntil 13V og 250mA. For å begrense strømmen bruker jeg to stk 1,2k motstander i serie med 1uF kondensatorene som skiller dette fra 230V. D1 og D2 beskytter utgangen på BUF634.
    Med bryteren foran R4 kan jeg velge om signalet sendes inn på begge fasene eller bare ene (i forhold til jord).
    L1 og L2 skaper en høy impedans mellom strømnettet og min injektor ved frekvenser over 10kHz. Skal jeg måle noe ved f.eks 5kHz må jeg huske å trekke i fra ca. 10dB. For å sjekke hva som faktisk blir sendt ut på strømnettet kan jeg måle dette på målepunktet nederst gjennom et enkelt høypassfilter. Dette begynner å rulle av rundt 5kHz.

    Slik dette er laget så lager jeg altså støy på ene fasen i forhold til jord, eller på begge faser i forhold til jord (common mode). Jeg kan ikke lage støy mellom fasene uten at jord er med i bildet.

    Med dette påskrudd måler jeg hva som kommer ut i andre enden av det som måtte være tilkoplet med en Rohde & Schwarz UPV Audio analyzer. https://www.rohde-schwarz.com/us/product/upv-productstartpage_63493-7558.html
    Denne har båndbredde opp til 250kHz og kan måle ned mot -155dbV. Jeg har også en low noise "front end" så jeg kan måle ned til -183dbV. (0,7nV)
    Skal jeg måle lengre opp i frekvens må jeg bruke et 12-bits scop som ikke er på langt nært så nøyaktig, men man kan danne seg et inntrykk av resultatet med dette også. Jeg har på listen over ting som skal gjøres å bygge om low noise "front end" til å takle høyere frekvenser, men har ikke kommet så langt..

    Balle: Det kunne vært interessant å måle noen kommersielle produkt. Jeg har allerede gjort dette på et par produkt og sett både bra og dårlig resultat. Man skal imidlertid være varsom med å presentere slike målinger. Måleoppsett og måleutstyr spiller en stor rolle i slike tester og da bør man bruke profesjonelt utstyr og standardiserte testoppsett.
    Send meg en PM så kan vi se hva vi klarer å pønske ut. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke peiling på dette men mannen min hos netteier har noe lignende

    https://www.omicronenergy.com/en/products/cmc-356/

    Her hva han skrev:

    Til opplysning:

    Jeg fikk anskaffet et testinstrument for relevern tilbake i 2015. Instrumentet kalles Omicron 356. En av mulighetene der er å kunne lage sin egen støy, f.eks. jeg kan legge inn 230 V 50 Hz med 1% 8.harmoniske osv. Jeg ser at instrumentet kan klare opptil 60.harmoniske dvs. 3000 Hz. Litt snaut for de frekvensene, 5-6 kHz, vi så på under testingen hos deg. Jeg vil imidlertid forsøke å gjenskape flimmer i LED lys med dette utstyret.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kan emi som kommer inn i et apparat gjennom kablene radiere ut i fra apparatet?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat samme opplevelse, netteiern var med måleapparat og fant ikke noe. Purepower+ er sålangt i alle fall den perfekte løsning for meg, sett bort i fra viftestøy, men jeg sitter veldig nært og er veldig ømfintlig for støy, spesielt viftestøy.
    Dersom elektronikken som er tilsluttet PurePower er den i signaturen din burde ikke viftene starte.
    Javel? Viftene starter selv om elektronikken ikke en gang er skrudd på...
    Måtte spørre de.Husket nok feil,igjen..

    The fans do run all the time, but speed will vary with temperature feedback. This is true with both models you mention.

    Thanks
    Damian.
    Tror du forvekselt med det at de viftene ikke går om du skrur av regenereringen.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Purepower er noe støyete og når det gjelder radiert EMI, den radierer en del ca. 45-50 cm i alle rettninger, den er verre en pc skjermen for å si det slik. Drar jeg ut stikkontakten, erstattes den konstante skurringen med noe høyerer skurr som går i intervaller i AM radioen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er det sånn å forstå at regeneratoren ikke var til noe hjelp?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Å nei nå missforstår du, er åpenbart at det er flere problemer enn EMI her på nettet, på mange måter er lyden blitt mye mye bedre, som sagt tidligere, mye mer bass og diskant i tillegg er det ingen ting hardhet å finne, mye bedre stereobilde og oppløsning.

    Akkurat nå om sommeren er EMI problemet verre enn det var før jeg fikk regeneratoren, men der igjen så er det lett å høre på AM radioen at EMI problemer i luften ellers er verre nå enn tidligere, så er vel regenratoren i sammen med eksisterende EMI i luften skaper problemet nå, ble en del bedre i dag da jeg fikk dac med optisk dog, men gjenstår enn del arbeid.

    Skal få ned kabellengdene litt og diverse annet. Work in progress.;)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Virker som purepowern ikke slipper igjennom noe EMI igjennom kablene i allefall, å sette en eller to ferriter på strømkabelen ved stikk kontakten gjør null og niks i forskjell.

    Etter å ha spekulert litt, ser jeg at det er ikke mulig å flytte på purepowern for å få den lengre unna, enten må jeg kjøpe et høyere bord eller finne som jeg kan bruke til å skjerme resten av anlegget fra purepowern.

    Noen som har erfaring med sistnevnte? Tenker ikke å få et faraday bur men en matte eller lignende i mellom.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om han bruker skilletrafoen lenger, den vart bruk før han kjøpte nytt powersuplay til Asus tråløs boksen, den orginale switch vorten støyet noe inn i H....

    8661D343-63A0-4A9A-BC42-74D1A4A32200.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkeren på bildet er hvertfall en Mola Mola Kaluga basert på Hypex nCore. Består av en SMPS1200A700 + en 700 W variant av nCore NC1200 OEM. Det stemmer nok at Connex SMPS300RE og Hypex SMPS ligner ganske mye på hverandre. Dessuten ligner den mer enn bare litt på mine forsterkere med dual mono Hypex SMPS600 og NC400 i et kompakt chassis.

    862BD35F-2735-40C6-99C9-0A0899091DBC.jpeg


    https://www.mola-mola.nl/readmore/kaluga-read-more.pdf
    https://www.hypex.nl/product/smps1200a700/137

    Du skal ikke se bort fra at det er noe annet i det racket som er mer følsomt for strømkvalitet enn disse.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    hva er greia med anaview egentlig? ser veldig likt ut icepower mens sistnevnte gikk helt av moten for noen år siden av en eller anna grunn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være så enkelt som at man ikke får kjøpt ICEpower moduler som DIY’er?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da lurer jeg på vilken av dem det kan være, siden du siterer dette Asbjørn.
    «Du skal ikke se bort fra at det er noe annet i det racket som er mer følsomt for strømkvalitet enn disse»

    I det rekket står et powersupply til en audio PC og 2stk sPM 500 powersupply et til sMS-200 Ultra og et til en Asus RP-AC68U wireless access point.:)

    7B338C2C-B5AD-4F09-ACB3-9A4A594CABC0.jpg

    F19BD73F-5FD6-4C90-85D0-8BF94BDB7F6A.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    End of the road,again?

    Ser ikke slik ut.Heldigvis.

    https://www.monoandstereo.com/2015/08/mola-mola-makua-and-kaluga-review.html


    https://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/mola-mola-suite/

    Installation

    The Makua Pre went on an ELpF Vibraplane active isolation platform on my TAOC rack. The Kaluga monoblocks went on TAOC amp stands. At Bill's suggestion, we began with Kubala•Sosna Elation! wiring throughout the system. Later I reverted to my reference, a combination of Elation!, Stage III power cords and interconnect, and Dynamic Design's Neutron SW 16 Digital power cord for the transport.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn