Det ligger i ihvertfall innenfor 2 - 150 kHz som er området definert som supra harmonics,Da var mattene i hus, og er satt i anlegget. Hvor sensitive er elektronikk egentlig på 53-160 khz i teorien egentlig?
Jeg ble litt nysgjerrig selv, så jeg tenkte det var på tide å gjøre et lite lytteforsøk for å se om det kunne være behov for noe slikt hos meg. La det i min egen anleggstråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ence-stereo-i-seks-kanaler-9.html#post2746137Flere som burde prøvd PurePower?
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/91879-mola-mola-hos-andervik-audio.html
Hvilken skilletrafo prøvde du?Jeg ble litt nysgjerrig selv, så jeg tenkte det var på tide å gjøre et lite lytteforsøk for å se om det kunne være behov for noe slikt hos meg. La det i min egen anleggstråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ence-stereo-i-seks-kanaler-9.html#post2746137Flere som burde prøvd PurePower?
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/91879-mola-mola-hos-andervik-audio.html
Ut fra det resultatet (og fra brukererfaringene i denne tråden) tror jeg kanskje svaret er at jeg formodentlig greier meg uten en slik, takk. Det høres ikke ut til at behovet er der hos meg, og strømfilter som genererer støy er ikke helt min greie. Da jeg prøvde skilletrafo røk den også ut allerede etter en times tid, for den genererte såpass mye mekanisk during i lytterommet at det var ikke mulig å høre om den i det hele tatt påvirket lyden gjennom høyttalerne. Løsninger som genererer flere problemer enn de løser er kanskje ikke en god løsning likevel.
Isolation transformers block transmission of the DC component in signals from one circuit to the other, but allow AC components in signals to pass. Transformers that have a ratio of 1 to 1 between the primary and secondary windings are often used to protect secondary circuits and individuals from electrical shocks between energized conductors and earth ground. Suitably designed isolation transformers block interference caused by ground loops. Isolation transformers with electrostatic shields are used for power supplies for sensitive equipment such as computers, medical devices, or laboratory instruments.
Jeg ble litt nysgjerrig selv, så jeg tenkte det var på tide å gjøre et lite lytteforsøk for å se om det kunne være behov for noe slikt hos meg. La det i min egen anleggstråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ence-stereo-i-seks-kanaler-9.html#post2746137Flere som burde prøvd PurePower?
Ut fra det resultatet (og fra brukererfaringene i denne tråden) tror jeg kanskje svaret er at jeg formodentlig greier meg uten en slik, takk. Det høres ikke ut til at behovet er der hos meg, og strømfilter som genererer støy er ikke helt min greie. Da jeg prøvde skilletrafo røk den også ut allerede etter en times tid, for den genererte såpass mye mekanisk during i lytterommet at det var ikke mulig å høre om den i det hele tatt påvirket lyden gjennom høyttalerne. Løsninger som genererer flere problemer enn de løser er kanskje ikke en god løsning likevel.
Da er vi tydeligvis enige.Vel,defekt og feilkonstruerte elektronikk.
Dersom strømforsyningen er rett konstruert,og det koster småpenger trenger en ikke nettfiltre.
Du som snakker så mye om dynamikktap. Hvorfor har du ikke andre høyttalere?Filtrer har nå en negativ virkning på flere måter,enten overdempning med dynamikk-tap,
eller forsterkning av støykomponenter.
Hypex i min sub påvirkes negativt,og flere med meg mener de er sensitive.
Sånn sett er dine observasjoner ingen fasit og absolutt sannhet på "immun elektronikk "
der alt låter "klin likt".
Når en da i tillegg VET ? at ens egen elektronikk innehar filter og da har brukt eksterne filtre i tillegg
sier vel litt om kunnskapen.En bruker ikke flere EMC filtre etter hver andre.
Hva som kommer ut av din stikkontakt er ikke det samme som hos naboen.
Som ståa er hos meg nå er jeg glad jeg ikke er belemret med EMC filtre i min elektronikk,
dvs at jeg slipper overdempning og dynamikk tap.
Så får en heller lage seg ett filter som ikke påvirker elektronikken og tar den støyen som er plagsom
vis forholdene skulle skulle tilsi det.
Det kan man godt gjøre hvis man passer på at resonansfrekvensene ligger så langt fra hverandre at de ikke påvirker hverandre, eller hvis man stemmer av komponentverdiene slik at kombinasjonen blir et andre- eller tredjeordens filter med forutsigbar karakteristikk uten peak ved resonans. Da må man nok regne litt først. Jeg moret meg litt med å sette et førsteordens passivt filter foran et andreordens aktivt Sallen-Key-filter på signalinngangen i forsterkerprosjektet for å få et RF-filter med tilnærmet tredjeordens avrulling.En bruker ikke flere EMC filtre etter hver andre.
Dette har jeg også lurt på. Det er åpenbart at hvis man bruker et filter med så stor seriemotstand at spenningen synker flere volt ved større strømtrekk så vil det i det minste føre til redusert maksimumeffekt i et effektrinn. I utgangspunktet skulle det ikke påvirke dynamikken ved lavere effekter heller med mindre effektrinnet har lav PSRR.Umiddelbart har jeg problemer med å forstå hvordan et filter konstruert for 10-16A, med filterfrekvenser fra noen hundre kHz og oppover, skal påvirke dynamikken i audiobåndet slik det blir omtrent ubrukelig..... men jeg er åpen for forklaringer..?
Jupp - på hytta har vi 12V solcellepanel. Hvis jeg plugger i en USB billader for å lade telefon eller nettbrett, faller de komersielle kanalene ut på DAB-radioen...Når det gjelder filtre så finnes det en del produsenter som dropper å bruke filtre på sine switch mode supply. Du finner gjerne disse i kinaprodusert julestjernebelysning til 39,90 på Nille. Når julestjerna tennes så slukkes DAB-radioen. Dette er et typisk eksempel på hva som skjer når ting ikke er skikkelig filtrert.
Det stemte jo på det tidspunktet. Det var det eneste innlegget jeg hadde i den tråden. Jeg forstår ikke helt hva som skulle være problemet.Jeg også. En slik til de seks monoblokkene, pluss en T+A PowerBar til alt det andre. Alt sammen på en separat 16 A kurs, og med hjemmesnekrede Supra LoRad strømkabler med ferrittkjerne på apparatenden fra filterpaddene til hver komponent.Petterone skrev:Bruker en slik en,den gjør en god jobb her hjemme,og det på ett system jeg stadig blir fortalt att det er fy ..men den virker
SUPRA LORAD MDO6-EU/SP