RME - eiernes pludretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Vet ikke helt jeg. For 6500,- ny er den allerede et røverkjøp.

O

OivindJ

Gjest
    Takker for svar - Bestilt. :)

Hva? ikke usb? hehe, visste vel egentlig det. Bare glemt litt.

Hvor billige og lange digital-kabler har dere tørt å bruke? (eller bruker alle squeezebox?)

Digital utgangen på billige lydkort er ok?

K

kbwh

Gjest
    Clas Ohlssons dyreste digital/videokabel her. Funker som bare tusan.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.996
    OivindJ skrev:
    Takker for svar - Bestilt. :)

Hva? ikke usb? hehe, visste vel egentlig det. Bare glemt litt.

Hvor billige og lange digital-kabler har dere tørt å bruke? (eller bruker alle squeezebox?)

Digital utgangen på billige lydkort er ok?
    Etter at jeg fikk litt problemer med at lyden falt ut inimellom har jeg nå gått over fra 10m optisk til 10m coax - bruker Clas Olsson greier - fungerer perfekt nå :)

Jeg bruker digitalutgangen på det integrerte lydkortet ( Realtek HD ) , dette tilsvarer nok et ganske billig lydkort. Men jeg bruker Vista - noe som skal gi bedre lyd, med tanke på bit-perfekt, i forhold til Xp. Jeg hørte klar forskjell når jeg oppgraderte fra XP.

Har montert pucker (godkjente matchpuckar av Sveriges Ishockeyførbund) som underlag. Merket et betydelig løft i lydkvaliteten, hehe

Vedlegg

O

OivindJ

Gjest
    Var det slik at en kunne flytte noen jumpere og få volumkontrollen til å virke på utgangen bak?

Noen lydmessige forskjelder på hodetelefon utgangen og utgangene bak? (når en bruker denne som pre også)

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    394
    OivindJ skrev:
    Var det slik at en kunne flytte noen jumpere og få volumkontrollen til å virke på utgangen bak?

Noen lydmessige forskjelder på hodetelefon utgangen og utgangene bak? (når en bruker denne som pre også)
    Ja, det stemmer. På senere modeller er dette mulig, se i "User Manual". Om det er noen forskjeller på lyden kan jeg ikke uttale meg om da jeg har en tidligere modell.

http://www.rme-audio.de/download/adi2_e.pdf

Se side 8

O

OivindJ

Gjest
    Da har jeg fått hørt litt på min nye dac og er svært godt fornøyd med den.

Nå har detaljene også fått detaljer! Bittesmå lyder som jeg var overrasket over å høre i det hele tatt tidligere er nå blitt mye bedre definert.

I denne tråden har denne dac`en blitt sammenliknet med langt dyrere ting, slikt som jeg bare har hørt på messer MED MASSE BAKGRUNNS STØY. En spiller jeg derimot har hørt under mere kontrolerte forhold er den gamle gode tunge fra Electrokompaniet og denne MENER JEG PERSONLIG blir slått rimelig greit av kombinasjonen: PC + ADI-2.

Nå har jeg ikke hørt kompaniet-spilleren og ADI-2 i samme oppsett og flere vil derfor sikkert synes at en sammenlikning blir urimelig. På den annen side har jeg hørt kompaniet-spilleren i en rekke forskjeldige oppsett og min egen konklusjon ville alltid ha blitt den samme:

PC + ADI-2 er bedre, spessielt på; detaljer, stemmer og "ro`en" i forhold til denne spilleren til 20k +++. Edit; 30k

Nøktern spillestil? Tja, kanskje. Det var nok første inntrykket, men siden da har jeg fått gåsehud flere ganger av denne dacen. Uansett kan slikt "tunes" med rett matching når det gjelder valg av forsterker, så hvorfor ikke ta med alle detaljene fra begynelsen?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Om ei lite stønn må jeg melde min interesse i tråden. Blir vel Fireface 800 på meg. Styrt av Mac mini med windows på.

Pk

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    394
    OivindJ skrev:
    Da har jeg fått hørt litt på min nye dac og er svært godt fornøyd med den.

Nå har detaljene også fått detaljer! Bittesmå lyder som jeg var overrasket over å høre i det hele tatt tidligere er nå blitt mye bedre definert.

I denne tråden har denne dac`en blitt sammenliknet med langt dyrere ting, slikt som jeg bare har hørt på messer MED MASSE BAKGRUNNS STØY. En spiller jeg derimot har hørt under mere kontrolerte forhold er den gamle gode tunge fra Electrokompaniet og denne MENER JEG PERSONLIG blir slått rimelig greit av kombinasjonen: PC + ADI-2.

Nå har jeg ikke hørt kompaniet-spilleren og ADI-2 i samme oppsett og flere vil derfor sikkert synes at en sammenlikning blir urimelig. På den annen side har jeg hørt kompaniet-spilleren i en rekke forskjeldige oppsett og min egen konklusjon ville alltid ha blitt den samme:

PC + ADI-2 er bedre, spessielt på; detaljer, stemmer og "ro`en" i forhold til denne spilleren til 20k +++.

Nøktern spillestil? Tja, kanskje. Det var nok første inntrykket, men siden da har jeg fått gåsehud flere ganger av denne dacen. Uansett kan slikt "tunes" med rett matching når det gjelder valg av forsterker, så hvorfor ikke ta med alle detaljene fra begynelsen?
    Bra du er fornøyd, bruker du hodetelefonutgangen som pre?

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    394
    Kobling av TRS via XLR til RCA

Null respons i kabelhjørnet, så jeg prøver her også.

Hvordan løser jeg dette?
    Bruker RME'n som pre via hodetelefonutgangen, slik er den pluggen koblet:

Denne skal da kobles til inn på CX2310, det ser slik ut:

Videre skal det lages en kabel som har XLR i CX2310 enden til RCA i forsterker enden. Alt dette blir vel ubalansert, skal jeg da koble over fra 1 til 3 på alle pluggene?
    Nedenfor er det flere eksempeler, hvilken metoder skal jeg bruke på de respektive kablene?

O

OivindJ

Gjest
    el_mariachi skrev:
    Bra du er fornøyd, bruker du hodetelefonutgangen som pre?
    Ja, det var en gammel model gitt.

Blir nok litt lodding på meg og så jeg får brukt silk-signal kablene mine. En eller annen liten overgang. Kjekt at du la ut det vedlegget, så en kan kontrolsjekke det som står i bruksanvisningen.

Edit: Ville dere anbefale meg å lage en liten overgang eller et helt kabelset av Elfa deler?

O

OivindJ

Gjest
    el_mariachi skrev:
    Kobling av TRS via XLR til RCA

Null respons i kabelhjørnet, så jeg prøver her også.
    Du får ta turen til Oslo for å spørre på Elfa. ;D

O

OivindJ

Gjest
    Har noen av dere hodetelefoner da?

Hva er ca fornuftig prisklasse for dem som helst hører på anlegget, men som dessverre ikke kan gjøre det til alle døgnets tider? (Et par hodetelefoner ville altså ikke bli brukt så veldig mye..)

K

kbwh

Gjest
    Sennheiser HD580 Precision. Låter nesten like bra som Sonus faber.

O

OivindJ

Gjest
    theStig skrev:
    Er det stor forskjell på Fireface 800 og 400 ?
    Dårligere spec på 400. Den koster nesten like mye som 800, så jeg skjønner ikke helt poenget jeg.
    Hvilke specs er det forskjeld på?

Samme chip? Samme lyd? Sammen antall DA-kanaler?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Da kommer FireFace 800 i morgen.! ;D
    Skal ta meg tid til å lese hele tråden, så jeg kommer inn i det ;)

Pk

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Så har også jeg blitt RME-eier. Sitter akkurat nå og hører på den røffe velklangen til Amandine Beyer og Gli Incogniti som spiller gamle-Bach sin BWV 1052 (på fiolin). Alt faller på plass på en måte jeg ikke har hørt tidligere. Kommer sikkert tilbake med flere inntrykk og spørsmål siden.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Bach_Man skrev:
    Så har også jeg blitt RME-eier. Sitter akkurat nå og hører på den røffe velklangen til Amandine Beyer og Gli Incogniti som spiller gamle-Bach sin BWV 1052 (på fiolin). Alt faller på plass på en måte jeg ikke har hørt tidligere. Kommer sikkert tilbake med flere inntrykk og spørsmål siden.
    Får gratulere og ønske velkommen i "klubben" :) Hva slags kilde brukte du før ADI-2`en?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Brukte (bruker) en Marantz SA7001, den nye budsjettreferansen til Fidelity. Den spilleren kommer forøvrig snart kommer til å bli solgt pga oppgradering til multispiller av samme merke. Regner med SACD fremdeles kommer til å bli spilt på "gamlemåten" ettersom cd-laget gjerne mangler en slags klangrikdom i forhold til SACD.

T

theStig

Gjest
    På side 11 i denne tråden skrev jeg litt om modding av ADI-2, nærmere bestemt utgangskondensatorene. Det er et betydelig lydmessig løft å erstatte disse med noen polyprop kondiser.

Enkelte bruker hodetelefonutgangen i stedet, da denne har volumkontrol. Jeg sjekke denne også.... og her er det ingen utgangskondensatorer! Så langt er alt vel, og dermed burde hodetelefonutgangen være bedre egnet lydmessig kanskje? Nok ikke... det sitter et par 10uF kondiser før hodetelefonbufferen. Disse er dog enklere å bli kvitt. De er overflatemontert, og kan dermed loddes ut fra oversiden, uten å skru ut kretskortet.

Et bilde av hvor disse sitter kommer etterhvert.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Du modder ikke på FF 800 å da ::)

PK

O

OivindJ

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Regner med SACD fremdeles kommer til å bli spilt på "gamlemåten" ettersom cd-laget gjerne mangler en slags klangrikdom i forhold til SACD.
    Husk at om du bruker Pc`n i anlegget så finnes det jo 24bits Flac og et par andre alternativer også.

K

kbwh

Gjest
    Bach_Man snakker om en lydsignatur som er forskjellig fra CD og SACD-laget på spesielt innspillinger av klassisk musikk. Lite poeng i å ta en ekstra AD/DA-runde. SACD (DSD)-sporet får man bare tilgang til i analogdomenet.

T

theStig

Gjest
    pks skrev:
    Du modder ikke på FF 800 å da ::)

PK
    Joa... Min egen er moddet den. 10 uF kondiser på de utgangene som forer mellomtonen, og 1 uF på diskanten (gir 100 Hz knekkfrekvens...). Det går 4 kondiser per utgangspar pga balansert kobling.

T

theStig

Gjest
    Og som lovet - et bilde av koblingskondensatorene på hodetelefonutgangen. Bør være et solid løft å skifte disse med noe bedre.

Vedlegg

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hvor kjøper man RME utstyr? Jeg ser det finnes en nettbutikk - Multima - hvor ADI-2 koster 5930. Er dette et OK sted å handle? Mvh.

PS. Er det noen som skal selge en brukt ADI-2 er jeg interessert.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    394
    achri-d skrev:
    Hvor kjøper man RME utstyr? Jeg ser det finnes en nettbutikk - Multima - hvor ADI-2 koster 5930. Er dette et OK sted å handle? Mvh.

PS. Er det noen som skal selge en brukt ADI-2 er jeg interessert.
    Jeg har tidligere handlet hos multima, dog ikke RME. Men det var helt ok å handle der.

Det ser også ut til at de har en bra pris ADI-2'n, Prolyd tar 6 395 for denne.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Jeg har akkurat handlet fra multima, gikk smertefritt!

PK

K

kbwh

Gjest
    ron-hi spurte i tråden "Billig DAC?":
    ron-hi skrev:
    Til de som har RME ADI-2: Hvordan er lyden fra denne analogt ut (hvor god er analogdelen?). Lurer også litt på om denne kan være tilkoblet både cd og dvd samtidig uten mye mikkmakk når det veksles mellom de 2, slik at den kan benyttes både til avspilling av musikk og film/konserter.
    Min far "har aldri hatt så analog lyd noengang". Se ellers i tråden her om tester og erfaringer.
    ADI-2 har en koaksial og en optisk inngang som du kan velge mellom på frontpanelet. Særdeles lite mikkmakk.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Valentino skrev:
    ron-hi spurte i tråden "Billig DAC?":
    ron-hi skrev:
    Til de som har RME ADI-2: Hvordan er lyden fra denne analogt ut (hvor god er analogdelen?). Lurer også litt på om denne kan være tilkoblet både cd og dvd samtidig uten mye mikkmakk når det veksles mellom de 2, slik at den kan benyttes både til avspilling av musikk og film/konserter.
    Min far "har aldri hatt så analog lyd noengang". Se ellers i tråden her om tester og erfaringer.
    ADI-2 har en koaksial og en optisk inngang som du kan velge mellom på frontpanelet. Særdeles lite mikkmakk.
    Ifølge manualen kan du veksle mellom balansert og ubalansert. Jeg kjører balansert ut til mine aktive Dynaudio`er, og er godt fornøyd. Lydbildet er (etter mine referanser) oppløst og behagelig. Har ikke hatt behov for å teste ut rca-utgangene ennå, men det hadde jo vært litt morsomt å sammenligne. Man kan jo også leke seg litt med å endre på utgangsnivåene.
    Legger ved manualen for mer fordypning:
    http://www.rme-audio.com/english/download/adi2_e.pdf

K

kbwh

Gjest
    Bare for å presisere: De ubalanserte utgangene på ADI er ikke RCA, men 6,3mm jack.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    Takker dere for svar her, dette var informativt. Har lenge vært interessert i å teste ADI-2, men nærmeste salgssted (drammen) har ikke hatt den inne når jeg har vært der. Skal definitivt forsøke på nytt ;).

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Nå er ikke jeg helt sikker på at det er samme hodetelefonforsterker i ADI-2 og FireFace 800, men de er sikkert ganske like.
    Jeg teste Beyerdynamics DT 770 PRO (eller noe i den duren) på fireface 800, og det fungerte greit. Virket ikke som FF800 slet noe med dette. Dog yntes jeg bassen var tam og slik, men dette var vel mest pga hodetelefonene vs anlegget. Tror nok ADI-2 gjør jobben vel så bra ;)

Pk

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Det er nettopp DT 770 pro jeg har i tankene. Husker du om du brukte 80 Ohms eller 250 Ohms versjonen?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    atonal skrev:
    Det er nettopp DT 770 pro jeg har i tankene. Husker du om du brukte 80 Ohms eller 250 Ohms versjonen?
    Mener det var 32 ohm jeg.. Hvis de finns i 32 ohmsutgave, så er det de som ble testet.

Pk

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    pks skrev:
    atonal skrev:
    Mener det var 32 ohm jeg.. Hvis de finns i 32 ohmsutgave, så er det de som ble testet.

Pk
    OK, takk! Jo, det finnes en 32 ohms versjon. Det blir nok en DT 770 Pro på meg :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn