RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    Førsteinntrykk tyder på at den store lydbildeforskjellen mellom mitt anlegg og Mbares er til en stor grad grunnet rommet.
    Her låter det på mange måter i samme gate som eget, har satt høyttalerene på samme sted som mine egne står.

R
    Hvem prøver du og lure nå ?
    Seg sjøl, sannsynligvis. :D Planen min om å sakte omvende folk til Maggieser er i ferd med å bære frukter! Muhahahhahahhahahahhahhahah........ ::) :p 8)

Og hvis han var seriøs, så tror jeg heller at han har plassert Maggiesene foran Dynaudioene og glemt å kable om, sånn at han faktisk hører på Dynaudioene. :) Og hvis det heller ikke stemmer, har jeg delefilter-teorien min å falle tilbake på. Uansett har jeg en forklaring som koker ned til at Magnepan = best. :)

(Herre, jeg kunne vært slitsom her på forumet hvis jeg ville...)

R

RoDa

Gjest
    Hehe, bra Mbare!

Har prøvd å fortelle kona at de er jo tynne disse......hjelper liksom ikke? ::)

Guttungen er satt ut av disse skapdørene som plutselig sto i stua.
    "Pappa, det kommer musikk fra den store der, og den store der!!!" 8)

Foreløpig satt opp på samme sted som mine Dynaudios.
    Det er sannsynlig at centerfill er annerledes enn hos Mbare her grunnet nettopp det.

MGh
    R

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har alltid likt trynet til magnepan.
    delvis pga dette:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    her sere dere våre forfedre kose seg med maggies:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    synes det ser ut som du har dem for nærme bakvegg. Ville også forsøkt å sette dem enda lenger fra hverandre (om mulig)

Roy

R

RoDa

Gjest
    R.E.S. skrev:
    synes det ser ut som du har dem for nærme bakvegg. Ville også forsøkt å sette dem enda lenger fra hverandre (om mulig)
    Roy
    Hei

Satte dem litt lengre fra nå, cc på ca 225.
    Bakvegg->c = 95.

EDIT: ca 200 cc og bakvegg->c 85 på bildene

Måler i vei her nå....

R

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    gleder meg til å se hvordan målingene ble.

Roy

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg gleder meg også til de målingene - og er enige i at de nok godt kan stå lengre fra bakvegg og fra hverandre.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.021
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Har prøvd å fortelle kona at de er jo tynne disse......hjelper liksom ikke? ::)
    Hjelper nok å ta de i lyst stofftrekk, i så fall. Hvis du liker lyden da. Er jo en HELT annen greie enn Dynaudio minimonitorer. Men artig å prøve noe nytt selvsagt. Blir det artikkel?

R

RoDa

Gjest
    Ja, gardinstoff hadde vært noe ;D
    Er overrasket over hvor lite "noe helt annet" det faktisk oppleves som.
    Får se på det med artikkel, må jo holde kjeft her inne da..... :-X

Frekvensgang plassert som på bildet:

Frekvensgang plassert bredere og lengre fra bakvegg:
    (Grønn linje = før innvinkling mot lyttepos etter å ha flyttet bredere)

R

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Det interessante her, dersom jeg leser målingene rett, er at bortsett fra i diskanten er det liten forskjell på lyden med og uten innvinkling.

Også interessant å se de ulike høyttalernes forskjellige måleresultater. Dynaudioene er så godt som spikflate med unntak av festpukkelen i bassen, Respons har også en voldsom festpukkel, mens Mbare sine spesielt og også 1,6ene ser ut som Sunnmørsalpene.

Skulle også likt og visst om det lar seg gjøre å plassere MGene på en slik måte at høyttalerne måler flatere, og om det subjektivt oppleves som en forbedring eller forflating av lyden.

Roy

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    R.E.S. skrev:
    ...mens Mbare sine spesielt og også 1,6ene ser ut som Sunnmørsalpene.
    Magnepan: for menn som ikke skyr topper og daler for å nå lyd-Nirvana! ;D

Det jeg gleder meg til å se er når RoDa kommer og tar med seg måleutstyret sitt når jeg har fått mine nye aku-plater og Tri-Traps fra GIK Acoustics på plass - hva gjør det med frekvensgangen? Og ja, RoDa, jeg vet at du ikke visste at du skulle gjøre det, men jeg har aku-platene dine som gissel! Jeg kommer til å brenne en av dem i måneden, i lag med en Kari Bremnes plate, fra januar og framover hvis du ikke kommer. 8)

Forøvrig er jeg spent på å høre hva RoDa syns om Maggiesene, annet enn at de høres forbløffende lik ut Dynaudio.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Flott å se at du "avansert" opp i låvedør-klassen du også :) GRATTIS :)

R

RoDa

Gjest
    Noen helt tydelige "svakheter" eller særegenheter, men steike for masser av positive sider også!
    Lett å forelske seg i disse 8)

Får takke hjerteligst til Roy for lånet, meget hyggelig av deg å kjøre omveien for å låne meg disse! Takk :)

Mvh
    Rolf

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.275
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Flott dette her R. Jeg er overbevist om at også maggies er meget avhengig av hvor de står i rommet, og hvordan rommet er.. Store var de, mine kan jo brukes som strykebrett vs. de store stupebrettene du har i stua de nå.. Det blir spennende å høre hvordan de kommer til å fungere hos R.E.S vs. hos deg.
    Tipper det er enkelte ting som ikke låter lik det du vanligvis hører på, men mer rolig lyd tror jeg en skal lete lenge etter.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Dette var artig!
    MG12 og 1.6 er - sammen med flere andre høyttalere fra f.eks. Avantgarde og Cain&Cain - brukt som utviklingsgrunnlag for CERISE og COANDA. I den rette kombinasjonen er MGene sinnsykt bra på en del områder!! På den andre siden er det vel også få høyttalere som er en så ekkel last. Så vidt jeg husker går de helt ned i 1 ohm i noen deler av frekvensområdet!

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.084
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    whistler skrev:
    Dette var artig!
    MG12 og 1.6 er - sammen med flere andre høyttalere fra f.eks. Avantgarde og Cain&Cain - brukt som utviklingsgrunnlag for CERISE og COANDA. I den rette kombinasjonen er MGene sinnsykt bra på en del områder!! På den andre siden er det vel også få høyttalere som er en så ekkel last. Så vidt jeg husker går de helt ned i 1 ohm i noen deler av frekvensområdet!
    hmmm,dipper MG-12 helt ned i 1 ohm?? ikke rart det kreves mye på forsterker siden.

mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Den tidligere eieren av 1,6ene mine brukte 30 rørwatt på de høyttalerne. Han påstod det låt veldig bra til min store forundring. Fikk dessverre ikke hørt det da forsterkeren hans var til rep.

Roy

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.084
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    R.E.S. skrev:
    Den tidligere eieren av 1,6ene mine brukte 30 rørwatt på de høyttalerne. Han påstod det låt veldig bra til min store forundring. Fikk dessverre ikke hørt det da forsterkeren hans var til rep.

Roy
    jeg prøvde med 100 rørwatt her hos meg men det funket ikke i det hele tatt,toppen var bra men mistet helt kontrollen i bunn.
    sorry roda,det er jo litt offtopic her i tråden din.

mvh

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    motoren skrev:
    whistler skrev:
    Dette var artig!
    hmmm,dipper MG-12 helt ned i 1 ohm?? ikke rart det kreves mye på forsterker siden.

mvh
    Er ikke så sikker på at dette er riktig. Jeg mener impedansen ligger konstant på 4 Ohm. Det er med andre ord en enkel last men de krever mye effekt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.275
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    whistler skrev:
    Dette var artig!
    Dette er ikke riktig, Magnepan er konstant på 4ohm, vipper ned på 3,8ohm, men meget stabil på 4ohm. Når det skal sies så har jeg lest mange steder at følsomheten ikke er på ca. 85db, men faktisk så ligger de meget lavere mellom 75-80db - og dette krever også sin forsterker.

R

RoDa

Gjest
    HoJ skrev:
    men faktisk så ligger de meget lavere mellom 75-80db - og dette krever også sin forsterker.
    De er HELT KLART lavere i følsohmet enn mine Dynaudio som er oppgitt til 86dB/w/m hvis jeg ikke husker feil.
    Vil tippe på som du skriver et sted mellom 75-80dB. (5-6-7 dB lavere enn mine egne)

R

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoDa skrev:
    HoJ skrev:
    men faktisk så ligger de meget lavere mellom 75-80db - og dette krever også sin forsterker.
    De er HELT KLART lavere i følsohmet enn mine Dynaudio som er oppgitt til 86dB/w/m hvis jeg ikke husker feil.
    Vil tippe på som du skriver et sted mellom 75-80dB. (5-6-7 dB lavere enn mine egne)

R
    Det vil du merke på strømregninga ::)

Mvh. RS

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    RoDa skrev:
    HoJ skrev:

R

Mvh. RS
    Du glemte å skrive noe om EKKJ Solhaug!!! :p ;)

SAM har vel nok krefter til å dra disse RoDa, mener å huske at den nærmer seg 200 watt i 4 ohm?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.275
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ludo skrev:
    R.Solhaug skrev:
    RoDa skrev:
    HoJ skrev:

R

Mvh. RS
    Du glemte å skrive noe om EKKJ Solhaug!!! :p ;)

SAM har vel nok krefter til å dra disse RoDa, mener å huske at den nærmer seg 200 watt i 4 ohm?
    Watt er ikke alt, min Talk forsterker pusher ut 280w@4ohm, men likevel så synes jeg at det ikke hadde skadet med mere volum..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Dette er et herlig øyeblikk i livet mitt. May I present to you: målinger rappa fra Stereophile av 1.6.:

I estimated its B-weighted sensitivity at a low 83.7dB(B)/2.83V/m, though this will be moderated somewhat by its line-source behavior in-room. Its impedance (fig.1) is basically that of a 4.5 ohm resistor, modified by the crossover, which results in the peak at 600Hz. Any good 4-ohm-rated amplifier should be able to drive the Maggie without difficulty.
    :) Hele anmeldelsen her:

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/595/index.html

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.275
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har prøvd noen andre forsterkere bl.a Rotel RA-1070, det gikk ikke så godt kan en trygt si. Stresset lyd i toppen var konklusjonen med den. Prøvde også en gammel EC effekforsterker (2*120w@8ohm) det låt heller ikke noe bra.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det ble merkelig stille, RoDa. Aner jeg en artikkel under oppseiling? ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Du slipper snart til på høstutstillingen ;)

L

Lars.N

Gjest
    RoDa skrev:
    Hehe, du er sånn kunstner du Laban ;D ;D ;D
    Nopp fikk bare så lyst teste litt har jo ikke brukt pc,n til sånt før (virkelige flotte bilder du tar) :)

Mvh

laban

xanakor

Fersking
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    0
    må bare uttryke min fasinasjon for ht-stativene dine, det er noe av de peneste stativene som er laget!

mvh
    stian

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn