RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Men hva betyr det? :D

O.
    (nei, ikke noe angrep nå heller)

S

Storebror

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Aner jeg en partypukkel rundt 60 Hz?
    Det gjør du.
    På 3P målingen er den forminsket/tværet ut, den kommer fra høyre høyttaler i størst grad.
    Skal leke litt med plassering for å se hva jeg kan klare.
    Det er dog lite problemer med resonanser og ingen room-modes ble funnet så problemet er lite.

EDIT: Hint, se på oppløsningen på grafen. ;) Sammenligne med f.eks Erik_S sine målinger og oppløsningen der.

BR
    R

Vedlegg

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    9
    Storebror skrev:
    Jeg tar hjemmebesøk også, hint hint :D

R

hei,

du kan gjerne få måle hos meg også. kan kanskje kombinere med et besøk hos janr?

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    -morten- skrev:
    Storebror skrev:
    Jeg tar hjemmebesøk også, hint hint :D

R

hei,

du kan gjerne få måle hos meg også. kan kanskje kombinere med et besøk hos janr?

mvh

-morten-
    Får jeg først besøk av "målemafiaen" ;D så skal de jaggu få bli her en hel kveld.
    Ta en kølapp ;)

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    9
    JanR skrev:
    Får jeg først besøk av "målemafiaen" ;D så skal de jaggu få bli her en hel kveld.
    Ta en kølapp ;)
    /jan
    hah!

jeg vil servere nystekte vafler (bestefars oppskrift) og brelett!

antar at big brother foretrekker det fremfor sushi :)

dessuten så bor jeg nærmere, og kan rute omkjøring fra e6, så det så.

først til mølla gjelder dessuten bare i en rettferdig verden, og det er det vel ingen som påstår at vi lever i. dessuten så er pappan min sterkere enn din!

mvh

-morten-

S

Storebror

Gjest
    Sterkere pappa, vafler og brelett og et anlegg jeg aldri har hørt før.... Hmmm.... ;D

;) R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Storebror skrev:
    Sterkere pappa, vafler og brelett og et anlegg jeg aldri har hørt før.... Hmmm.... ;D

;) R
    Skjønner jeg møter mostand her ja ;D

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    9
    JanR skrev:
    Skjønner jeg møter mostand her ja ;D

/jan
    survival of the fittest, var det en fyr som mente noe om for en stund siden. :)

men verden har nok forandret seg litt siden den gang. nå er den vel mer tilpasset de frekkeste/rikeste/de som kjenner riktig folk. men slapp av, det er de saktmodige som skal arve jorden (det som er igjen av den ihvertfall).

mvh

-morten-

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så spørs det også hvor mange som blir igjen av de saktmodige....

Fine bilder - ser ut til at du fikk utnyttet strømbruddet godt!

;)

S

Storebror

Gjest
    Inspirert av peisen til Lydkarl måtte jeg knipse et par selv med fyr på peisen i kveld. 8)

Varmt og godt i lyttekroken

Svette 6,5 tommere i peisgløden

Marantz soler seg i glansen ;D

Koser meg med de nettopp ankomne Sade-platene etter tips fra Mbare.
    Herlig musikk, spesielt liveskiva! :)

R

Vedlegg

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    My, my, my...

Aldeles vanvttig nydelege bilder av eit flott oppsett, R. Veldig flott fargespel på Marantzen! Kjekt å kunne kombinere foto- og musikkinteresse.

Håpar eg får anledning til å poppe innom deg ein dag, er svak for sterke vafler og monitor (føler eg sjøl kjører sistnevnte, med nogo attåt).

Mvh. Karl :)

S

Storebror

Gjest
    Oblivion-besøk i heimen. Dessverre liten tid til å lytte i det siste, men håper på litt hifitid nå i helgen.
    Jeg er fortsatt reservert ift kablers betydning, og mener nok også etter dette at kabler kan bidra med små (men viktige) endringer.
    Hvor mye man ønsker å betale for det får være individuelt.

Min egen kabelsammensetning har en nypris på ca 35k og totaloppsettet med Oblivion på ca 30k.
    Så sammenligningen burde være relevant også prismessig.

Ellers går tankene på hva som kan være interessant og litt større spørsmåls-stillinger rundt anlegg.
    Større gulvstående eller legge til sub på stativhøyttalerne til ca samme pris som mellomlegg til gulvstående?
    Komplett Naim-anlegg foran høyttalerne?
    Kombinasjoner av rørforsterkere og passende høyttalere?

R

Vedlegg

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    6
    Tror du gjør lurt i å beholde høyttalerne, RoDa. Ihvertfall foreløpig. Dynaudio'ene dine er for gode til å kvitte seg med. Kjør heller på med en sub dersom du savner noe aller nederst.

Skal du på død og liv oppgradere et sted så ville jeg sett på leddene mellom CD-spiller og høyttaler, altså forsterker og kabler.
    Som du selv sier så er det sikkert begrenset hva du får i forbedring ved å skifte kabler i dag, til det er forsterkeren av for lav prisklasse. Nå har jeg ikke prøvd CD-spilleren din, men jeg tror den fint henger med selv om du går en god del opp i pris på resten av anlegget. Jeg for min del er faktisk litt tvilende til hvor store forskjeller det egentlig ER på CD-spillere, det kan man også få inntrykk av i testen av Cary 306 SACD i siste Stereophile (novembernumeret). Har selv f.eks hørt mye større forskjeller på forskjellige signalkabler tilkoblet CD-spiller i eget oppsett enn på CD-spillere.

Jeg kjenner ikke ditt anlegg, men min erfaring er at det er på forforsterker-siden at det er mest å hente. Det er der godlyden som oftest blir bremset mest. Klarer man å fjerne denne bremsen vil man plutselig befinne seg i en ny verden der kabler også har mye å si. Effekttrinn er selvsagt også viktig, men så lenge man har noe som lydmessig matcher resten og som har kraft nok til å drive høyttalerne, så finnes det egentlig mange som kan gjøre nytten. Det finnes mange færre riktig gode forforsterkere enn gode effekttrinn. Det er sikkert ikke uten grunn at Respons høyttalere ble demonstrert på et "billigere" ARC effekttrinn mens man brukte toppmodellen Reference 3 som pre (Arken messa i Sverige tror jeg det var...).

Vanskelig å gi deg noe konkret råd siden jeg ikke kjenner ditt anlegg, men hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet meg en god rør forforsterker, gjerne på Bruktbørsen og så valgt effekttrinn og senere også kabler utifra forforsterkervalg. Så viktig er forforsterkeren, den er hjertet i anlegget!

Dette er ihvertfall mine synspunkter/erfaringer.... :)

mvh
    Finn M

U

utgatt60135

Gjest
    Storebror skrev:
    Ellers går tankene på hva som kan være interessant og litt større spørsmåls-stillinger rundt anlegg.
    Større gulvstående eller legge til sub på stativhøyttalerne til ca samme pris som mellomlegg til gulvstående?

R
    Det synes logisk at HT er ditt "svakeste ledd". Men du må nok bruke endel kronasjer på gulvstående for å ta i litt siden de du har er noen gode småtasser. Vil det ikke være en ulempe med stativ/sub løsning når de har en festkul fra før? Er focuslyden fortsatt helt midt i blinken for deg?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Storebror; Et besøk hos meg kan om ikke annet gi ytterligere tankefór.

S

Storebror

Gjest
    Valentino skrev:
    Storebror; Et besøk hos meg kan om ikke annet gi ytterligere tankefór.
    Helt klart!
    Vi må få til det, har jo kjørt gjennom dine trakter for en uke siden........
    (Missa avkjøringen til tre-ern og fortsatte på E6, men tror du ikke kjære Garmin viste oss en vei gjennom bondeland og grusveier til vi (noe bekymret underveis) traff på tre-ern etterpå..... ;D )

Mvh
    Rolf

S

Storebror

Gjest
    Finn M skrev:
    Tror du gjør lurt i å beholde høyttalerne, RoDa. Ihvertfall foreløpig. Dynaudio'ene dine er for gode til å kvitte seg med. Kjør heller på med en sub dersom du savner noe aller nederst.
    Takk for det, jo jeg liker jo klangen i disse meget godt.
    Men F220 kontra 140+sub er jo en spennende tanke.

Skal du på død og liv oppgradere et sted så ville jeg sett på leddene mellom CD-spiller og høyttaler, altså forsterker og kabler.
    Som du selv sier så er det sikkert begrenset hva du får i forbedring ved å skifte kabler i dag, til det er forsterkeren av for lav prisklasse. Nå har jeg ikke prøvd CD-spilleren din, men jeg tror den fint henger med selv om du går en god del opp i pris på resten av anlegget. Jeg for min del er faktisk litt tvilende til hvor store forskjeller det egentlig ER på CD-spillere, det kan man også få inntrykk av i testen av Cary 306 SACD i siste Stereophile (novembernumeret). Har selv f.eks hørt mye større forskjeller på forskjellige signalkabler tilkoblet CD-spiller i eget oppsett enn på CD-spillere.
    Jeg har også den noe merkelige erfaringen at kabler utgjør like mye eller større forskjell enn bytte av andre komponenter.
    Henger det personlig litt på knaggen 'fokus og forventninger' idet man ofte venter et kvantesprang på komponenter og er mer innstilt på å nilytte etter kabelforskjeller.
    TROR også cdspilleren henger godt med.

Jeg kjenner ikke ditt anlegg, men min erfaring er at det er på forforsterker-siden at det er mest å hente. Det er der godlyden som oftest blir bremset mest. Klarer man å fjerne denne bremsen vil man plutselig befinne seg i en ny verden der kabler også har mye å si. Effekttrinn er selvsagt også viktig, men så lenge man har noe som lydmessig matcher resten og som har kraft nok til å drive høyttalerne, så finnes det egentlig mange som kan gjøre nytten. Det finnes mange færre riktig gode forforsterkere enn gode effekttrinn. Det er sikkert ikke uten grunn at Respons høyttalere ble demonstrert på et "billigere" ARC effekttrinn mens man brukte toppmodellen Reference 3 som pre (Arken messa i Sverige tror jeg det var...).
    Spennende tanker. Selv er jeg pr tiden meget overbevist over SAM V2 sine egenskaper. Det at hver halvperiode blir tatt hånd om av kun en metalloksidhalvlederfelteffekttransistor gjør noe med lyden når det gjelder intimitet og fokus/presisjon. Nå skal det jo også sies at jeg hører forskjeller på kabler i eget anlegg uten problemer, men at jeg ikke vil gi disse forskjellene større betydning enn de faktisk har. Forsterkeren evner også å tydeliggjøre SACD sine fordeler, kanskje noe med frekvensresponsen å gjøre?

Vanskelig å gi deg noe konkret råd siden jeg ikke kjenner ditt anlegg, men hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet meg en god rør forforsterker, gjerne på Bruktbørsen og så valgt effekttrinn og senere også kabler utifra forforsterkervalg. Så viktig er forforsterkeren, den er hjertet i anlegget!
    HVA!? Vil du ikke gi konkrete råd?? Fy deg!! :mad:

;D ;D ;D
    SAM V2 koster i overkant av 30k. Lite egenlyd, det må i så fall være at den heller svakt mot det mørke og låter litt vakkert på stemmer. Dette til tross for at den er snorrett opp til en halv million hertz. Den vil ikke imponere noen, tror jeg, ved kjappe AB-tester. Til det er den for barbert for imponatoreffekter. Den klarer å gjøre noe helt spesielt med 140-ene når det gjelder å kontrollere dem og stramme opp nedover uten at det låter sterilt eller tamt. Til mine høyttalere er den i stand til å levere 200w (4 ohm) og det virker faktisk til å være nærmest en nødvendighet i forhold til full kontroll.

En røramp måtte kunne ha samme grad av kontroll for å tilfredstille mine/140s behov.
    Jeg elsker klasse A og måten det spiller på, men heller mer i retning Masterclass enn røramp i så måte.
    For å være provoserende så synes jeg det er nederlag å måtte pøse på med 2de harmoniske for at det skal låte fett..... :D
    (Joda, jeg vet at MOS-FETene i min egen amp har samme type forvregningskarakteristikk.... )

Dette er ihvertfall mine synspunkter/erfaringer.... :)

mvh
    Finn M
    Veldig interessant, FMG, takk for innlegget!

Mvh
    RID

M

musicus

Gjest
    SAM V2 henger godt med når det gjelder gode/større høyttalere, og vel så det, den klarte sparke liv i mine tidligere WB Discovery´s (Spillte 100% av hva SAM V2 kunne levere) og den gjorde ingen feil, så en liten oppgradering på høyttaler siden trenger ikke være feil ;), kanskje noen større Dynaudio?

Ellers så jeg en Audionet VIP G2 (multispilleren deres med ny pris ca 80K) for 28K på bruktbørsen, kan ikke se annet enn at det er ett lite kupp!!

mvh

S

Storebror

Gjest
    Lyngen skrev:
    Storebror skrev:

R
    Det synes logisk at HT er ditt "svakeste ledd". Men du må nok bruke endel kronasjer på gulvstående for å ta i litt siden de du har er noen gode småtasser. Vil det ikke være en ulempe med stativ/sub løsning når de har en festkul fra før? Er focuslyden fortsatt helt midt i blinken for deg?
    Spørsmålet er bare om denne spillestilen på Focus 140 er "svak" eller har gode musikalske kommunikasjonsevner?
    Jeg er redd for at en bedre høyttaler, i betydningen mer analyserende, kan stjele litt av dette.
    Men jeg er selvfølgelig også klar over at det finnes høyttalere der ute, til noen tusenlapper mer, som kan gi meg enda større musikalske opplevelser.
    (Respons Baby Grand, Spendor S8e/S9e og Sonus Faber Cremona er høyttalere jeg kunne tenkt meg å prøve)
    Litt av kampen er for min del også å kunne sette sammen et anlegg som ikke koster for mange hundre tusen.
    Sikket flere som mener at elektronikk til 60 tusen+ er hinsides til høyttalere til små 14 tusen.... ;)

Festkulen er såpass beskjeden og det er slik at den dør fort ut i tidsdomenet også. Tror ikke den vil stelle til store problemer sammen med en sub, dessuten er det mulig å plugge igjen 140-ene med skumgummipropp.
    Ja, frem til noe bedre kommer min vei så er 140-lyden midt i senter.

Mvh
    Rolf

U

utgatt60135

Gjest
    Storebror skrev:
    Jeg er redd for at en bedre høyttaler, i betydningen mer analyserende, kan stjele litt av dette.
    Jeg tenkte på samme måte da jeg nølte med å gi slipp på ProAc. Det var betryggende med en snill klang for den musialske gleden. Men for min del ble frykten ubegrunnet heldigvis. Man vet det kanskje ikke før man har prøvd det selv. Jeg har funnet ut at det gjelder bare å sørge for at det ikke tipper over*. Holdes det i tømmende medfører økt kvalitet (mer analyserende om du vil) økt musikalitet. For min del i allefall. Men om rocka musikk på høyt volum er hovedmenyen så blir det nok litt anderledes.

* med det mener jeg lys klangbalanse, hardhet, metallisk klang eller overanalytisk.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg tror at det hadde vært spennende å prøve større høyttalere i stua di. Hva med å tenke litt utradisjonelt? Jeg har lenge tenkt at Definitive Technology har spennende konsepter på gang:

http://www.definitivetech.com/loudspeakers/supertower/supertower.html

Bipolare HT med innebygd sub - kan man ønske mer? :) Dog vet jeg ikke om de selges i Norge, eller skandinavia for den saks skyld. Det var en importør for noen år siden (Absolute Hi-Fi eller no sånt?), men jeg tror de gikk konk?

Eller Dynabal S33? ATC?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilket nr av Fidelity kommer dine inntrykk av O kablene kontra W kabelene dine R ?? :)

S

Storebror

Gjest
    HCS skrev:
    Hvilket nr av Fidelity kommer dine inntrykk av O kablene kontra W kabelene dine R ?? :)
    Den helvetes guttungen min gikk over teppet i går og ladet opp kablene, så nå er det nye tre uker med venting på godlyden!! :mad: :mad:

Vi får se da vet du, om redaksjonen vil ha artikkelen.

Mvh
    Rolf

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Storebror skrev:
    HCS skrev:

Den helvetes guttungen min gikk over teppet i går og ladet opp kablene, så nå er det nye tre uker med venting på godlyden!! :mad: :mad:

Vi får se da vet du, om redaksjonen vil ha artikkelen.

Mvh
    Rolf
    Hehehe.... Ja, det med humor skal ingen ta ifra deg.... Regner med hvis artikkelen ikke kommer på trykk vil lytteintrykkene komme her snart ?? :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.603
    Storebror skrev:
    HCS skrev:
    Skjønner deg godt. Vegg-til-veggteppe og audiokabler er en håpløs kombinasjon, fikk aldri god nok lyd fra kablene mine, måtte bare bite i det sure eplet og legge bjørkeparkett for at lyden skulle bli bra. Svindyr hobby! :mad: :mad:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja fy! Her måtte eikeparketten suppleres med bjørkevegger. Det er for jævlig.

R

RoDa

Gjest
    - De ruver jo her i stua!
    - Det er ikke lenge du får ha de der stående!
    - Så stygge de var!
    - Du er faen ikke rekti!

Jaja, et par innerdører fra eller til er da ikke noe å bråke om.....? ::)

R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    RoDa skrev:
    - De ruver jo her i stua!
    - Det er ikke lenge du får ha de der stående!
    - Så stygge de var!
    - Du er faen ikke rekti!

Jaja, et par innerdører fra eller til er da ikke noe å bråke om.....? ::)

R
    Haru hatt MAGGIES på besøk?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    RoDa skrev:
    Hehe, står et par 1.6 her no..... ;)

R
    Så du klarte ikke å vente lenge på å koble dem opp, nei ;D

Jeg synes de var små i forhold til mine gamle 3,6...

Roy
    (utlåneren)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    1.6 er nok små i forhold til 3.6 og jeg har MG12 som er enda litt mindre. :) Uansett, det blir jækla spennende å høre hva du syns om 1.6. Jeg regner med at de er fullstendig umodda, så hvis du ikke liker dem kan jeg bare begynne å mase om at du må oppgradere delefilter og at det gjorde SÅ stor forskjell hos meg at du har egentlig ikke hørt HT før du har gjort det? (Begynner bare å legge opp til forsvarstalen om hvorfor du ikke liker 1.6, greit å være tidlig ut så jeg kan ha et ferdigpussa dokument klart til du begynner å mene ting). ;D

Spennende, spennende. Si fra hvis du har en lomme en gang, så kan jeg forsøke å sprette bortom å lytte. Hadde vært utrolig morsomt å høre 1.6 hos deg. :)

R

RoDa

Gjest
    Kom hjem i går kveld, og da sto det en lang pakke i garasjen, inni var et par høyttalere. Lånt? Har jeg ikke hørt noe om.....
    Dette er bare julenissen som leverer ukurante pakker litt før rushet tenker jeg. ;)

Førsteinntrykk tyder på at den store lydbildeforskjellen mellom mitt anlegg og Mbares er til en stor grad grunnet rommet.
    Her låter det på mange måter i samme gate som eget, har satt høyttalerene på samme sted som mine egne står.

Får finne frem XTZ RA og se hva den "sier".
    Dette er såpass spennende at det kanskje blir en artikkel av det :)

R

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å høre hva du mener om disse. Tydelig at rom og plassering har mye å si for hvordan ting spiller!
    Er vel ikke noe å vente på det her - sett igang og del høyt og tydelig dine synspunkter :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Førsteinntrykk tyder på at den store lydbildeforskjellen mellom mitt anlegg og Mbares er til en stor grad grunnet rommet.
    Her låter det på mange måter i samme gate som eget, har satt høyttalerene på samme sted som mine egne står.

R
    Hvem prøver du og lure nå ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn