RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Hva er forskjellen på den og SA15S1?

S

Storebror

Gjest
    Det vet jeg ikke, SA-15S1 er modellen under.
    Avhengig av hvem du spør så er SA11 mye eller lite bedre enn SA15.
    Jeg har ikke hørt SA15, så lever lykkelig uvitende og lykkelig med lyden av SA11. ;)

:) R

Vedlegg

S

Storebror

Gjest
    FMG skrev:
    Takker for tipset RoDa!
    Bestilte den direkte etter å ha lest dette. Angrer ikke på det! 8)

Får da gi et tips tilbake, ei i samme gate:

K. D: Lang: Hymns of the 49th parallel
    Ei plate uten svake punkter, og Joni Mitchells "A case of you" er bare STOR!

mvh
    Finn M
    Takker FMG!

Vakker vakker plate, har såvidt begynt å få den under huden.

R

S

Storebror

Gjest
    Lagersalg på Skeidar, lyttestoler ut og lyttesofa inn. 8)
    Har tidligere kastet recliner på dør fordi den låt dårlig..... men sofaen virker bra foreløpig ;)

R

EDIT: og sånn ser det ut nå:

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det der så f*n ikke galt ut Rolf :)
    På tide å ta en tur til utkant norge skjønner jeg ;)

/jan

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med ny (hifi)møbel! Så unektelig lik i design som sofan som står her også, som tilfeldigvis er kjøpt på skeidar.
    Skulle gjerne gjort som JanR å planlagt en tur innom, men det blir litt langt å "svinge innom på kaffe".. men hvem vet... :)
    mvh

S

Storebror

Gjest
    JanR skrev:
    Det der så f*n ikke galt ut Rolf :)
    På tide å ta en tur til utkant norge skjønner jeg ;)

/jan
    Takker, ja vi har sofa også i de dype skoger ;D

R

S

Storebror

Gjest
    kaap skrev:
    Grattis med ny (hifi)møbel! Så unektelig lik i design som sofan som står her også, som tilfeldigvis er kjøpt på skeidar.
    Skulle gjerne gjort som JanR å planlagt en tur innom, men det blir litt langt å "svinge innom på kaffe".. men hvem vet... :)
    mvh
    E du VERKELIG kaffetørst så...... 8)
    Skeidar ja, betalte 900,- for den på lagersalget. ;)

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Storebror skrev:
    Skeidar ja, betalte 900,- for den på lagersalget. ;)

R
    Du milde :eek:
    Godt den ikke het "hi-fi-sofa" for da jævlar hadde kostet en null mere ;D

/jan

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.503
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    Glemte jo komponenten jeg kjøpte på Arken-messa.......

Ekte vare må vite!!
    Gratulerer med SVENSK struts Rolf!
    -Kan forsikre deg om at det vil være vanskelig å oppdrive noe mer nyttig og svensk enn denne.

Si meg, er det fæika bilde Rolf, eller har du vært så heldig å få fatt på stand-up modellen; All by Myself MkVIIII?

;)
    /Jan P.

S

Storebror

Gjest
    Grumpy skrev:
    Si meg, er det fæika bilde Rolf, eller har du vært så heldig å få fatt på stand-up modellen; All by Myself MkVIIII?
    Det krevde litt balansering, men bildet er ekte.
    Se kjære, den står av seg selv! 8)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.503
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    Grumpy skrev:
    Det krevde litt balansering, men bildet er ekte.
    Se kjære, den står av seg selv! 8)
    Jøss, med den produktopplysningen forstod jeg raskt hvorfor pinnen var mer enn 13 cm....
    - Her snakker vi kupp i begge ender ;).

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har vært på besøk hos RoDa. Capsule Review (for de av dere som ikke gidder å lese mer enn den første setninga).: "Sånn kan et veldig godt hi-fi anlegg låte!" :)

Et mer detaljert synspunkt: jeg syns anlegget hans spiller utrolig flott, rett og slett. Det er ingenting som stikker seg ut i noen retning, verken negativt eller positivt. Det er, i mine ører, rett og slett et jækla bra anlegg - de begrensingene jeg hører er naturlige, imho, gitt størrelsen på HT bl.a., som betyr at f.eks. den aller dypeste bassen mangler, at lydbildet er noe begrenset i størrelse m.m. Men det blir litt som å kritisere hodetelefoner for ikke å gjøre ordentlig lydbilde - de var aldri ment for det, så kritikken er pr. def. meningsløs.

Derfor blir det litt rart å skulle si så mye mer - alt jeg kunne ønsket at var i et godt anlegg, er der. Utklinging, kropp, detaljer, oppløsning o.s.v. Videre syns jeg det er musikalsk, framfor "hi-fi". Det får foten til å gå og det kan spille både høyt og lavt volummessig sett uten at det virker som om noe vesentlig info går tapt.

Det som i min verden er mer spennende er sammenligningen med mitt eget anlegg og hvor likt det er på mange parametre - jeg tror ikke verken jeg eller han har mer detaljer, utklinging, oppløsning, slike hi-fi parametre. Det anlegget mitt har som hans ikke har er større lydbilde (dog et noe annerledes ett), mer luft og hurtighet.

Kanskje den biten med lydbildet var den som fascinerte meg mest: anlegget til RoDa var litt som å få tegnet opp studioet eller hva det nå var de spilte inn musikken i. Det var klare grenser for hvor lyden begynte og sluttet, hvis det er mulig å si det sånn - en annen måte å si det på er at anlegget tegner opp lydbildet sine ytterkanter veldig tydelig. Samtidig har han ikke den størrelsen på utøvere som jeg har i anlegget mitt - men anlegget mitt er mer en "wall-of-sound" enn hans - grensene for lydbildet er vanskeligere å definere hos meg, imho.

En annen ting jeg merket var at anlegget mitt er hurtigere - RoDa beskrev lyden hjemme hos meg (i en kort lytt før han dro hjem igjen) som at det ikke hørtes ut som om lyden "startet" - den bare skjer. Jeg skjønner godt hva han mener, jeg merker at jeg på mange kassehøyttalere blir sittende å føle at ting er litt "tregt" - følelsen er som om en 35mm film (kinofilm) går på 23 bilder i sek i stedet for 24 - det er omtrent umulig å se det, men det er en følelse av at noe henger etter.

Dog: anlegget til RoDa er i mine ører veldig balansert og harmonisk, om jeg skal bruke et sånt begrep. Det er rett og slett musikk og det er lite som står i veien mellom meg og musikken, noe som igjen gjør at det blir lett (vil jeg tro) å sitte i timesvis å bare lytte.

Takk for lytten, kaffen og kjeksen! :)

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg har vært på besøk hos RoDa. Capsule Review (for de av dere som ikke gidder å lese mer enn den første setninga).: "Sånn kan et veldig godt hi-fi anlegg låte!" :)
    Howdy
    Takker og bukker for kortversjonen 8)

Et mer detaljert synspunkt: jeg syns anlegget hans spiller utrolig flott, rett og slett. Det er ingenting som stikker seg ut i noen retning, verken negativt eller positivt. Det er, i mine ører, rett og slett et jækla bra anlegg - de begrensingene jeg hører er naturlige, imho, gitt størrelsen på HT bl.a., som betyr at f.eks. den aller dypeste bassen mangler, at lydbildet er noe begrenset i størrelse m.m. Men det blir litt som å kritisere hodetelefoner for ikke å gjøre ordentlig lydbilde - de var aldri ment for det, så kritikken er pr. def. meningsløs.

Derfor blir det litt rart å skulle si så mye mer - alt jeg kunne ønsket at var i et godt anlegg, er der. Utklinging, kropp, detaljer, oppløsning o.s.v. Videre syns jeg det er musikalsk, framfor "hi-fi". Det får foten til å gå og det kan spille både høyt og lavt volummessig sett uten at det virker som om noe vesentlig info går tapt.

Takk igjen. Du beskriver godt målene mine med anlegget også. Balanse og rettferd for de fleste musikktyper, samt engasjement.
    To-veis høyttalere har i mine ører et fortrinn på intimitet, noe som jeg verdsetter i lyden.
    Mikro er også viktigere enn makro for meg, selv om jeg synes høyttalerne spiller høyt og kraftig nok for eget bruk.

Jeg tror også størrelse på scene, eller rettere, elementer i lydbildet henger sammen med graden av pinpoint, jo mer presist jo mindre utstrakt.
    Eller, jo mer diffust jo større.

Vi spilte tildels mye høyere enn jeg gjør til hverdags, men lyden beholdt samme egenskaper som på mer familievennlig volum.

Det som i min verden er mer spennende er sammenligningen med mitt eget anlegg og hvor likt det er på mange parametre - jeg tror ikke verken jeg eller han har mer detaljer, utklinging, oppløsning, slike hi-fi parametre. Det anlegget mitt har som hans ikke har er større lydbilde (dog et noe annerledes ett), mer luft og hurtighet.

Kanskje den biten med lydbildet var den som fascinerte meg mest: anlegget til RoDa var litt som å få tegnet opp studioet eller hva det nå var de spilte inn musikken i. Det var klare grenser for hvor lyden begynte og sluttet, hvis det er mulig å si det sånn - en annen måte å si det på er at anlegget tegner opp lydbildet sine ytterkanter veldig tydelig. Samtidig har han ikke den størrelsen på utøvere som jeg har i anlegget mitt - men anlegget mitt er mer en "wall-of-sound" enn hans - grensene for lydbildet er vanskeligere å definere hos meg, imho.
    Helt klart! Jeg tok en liten lytt vel hjemme igjen, og det spiller heeeelt annerledes når det gjelder lydbilde. Her sitter jeg og ser på mens jeg jeg kan "ta på" artistene, de er mer materialisert og tydelig opptegnet. Men at det er mer kompakt/tydelig avgrenset/ fokusert er helt tydelig.
    Fascinerede!

En annen ting jeg merket var at anlegget mitt er hurtigere - RoDa beskrev lyden hjemme hos meg (i en kort lytt før han dro hjem igjen) som at det ikke hørtes ut som om lyden "startet" - den bare skjer. Jeg skjønner godt hva han mener, jeg merker at jeg på mange kassehøyttalere blir sittende å føle at ting er litt "tregt" - følelsen er som om en 35mm film (kinofilm) går på 23 bilder i sek i stedet for 24 - det er omtrent umulig å se det, men det er en følelse av at noe henger etter.
    Det samme merker jeg i anlegg som er lettere og mer flytende. Tingene tar ikke sats før de kommer, mer bare "er" der. Dette henger ofte sammen med graden av fysisk tilstedeværelse i lydbildet. Her hjemme kan jeg i større grad enn på andre slike "lettere" anlegg se/ peke på/ føle artisten tilstede i rommet med meg. Mitt kan oppleves mer baktungt og som Mbare skriver, tregere.
    Jeg vil ha den fysiske kroppen, og ofrer litt letthet/ flyktighet på alteret i samme slengen. :)

Dog: anlegget til RoDa er i mine ører veldig balansert og harmonisk, om jeg skal bruke et sånt begrep. Det er rett og slett musikk og det er lite som står i veien mellom meg og musikken, noe som igjen gjør at det blir lett (vil jeg tro) å sitte i timesvis å bare lytte.
    Spot on!! Og takk :)

Takk for lytten, kaffen og kjeksen! :)
    Takk for hyggelig besøk!
    snakkes
    R

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Noen flere refleksjoner om anlegget ditt "as time goes by" og etter at anlegget mitt gjorde noen sprang i ulike retninger.

Jeg tok med meg noen plater til deg, de fleste av de er plater jeg selv bruker som referanser, delvis fordi jeg kjenner platene ut og inn og syns de er fantastiske, men også fordi de er rimelig avslørende på ulike parametre.

Den plata jeg tok med som jeg har hørt færrest anlegg klare å gjengi på en vettig måte er Femi Kuti "Fight to Win" (afro-beat plata). Det er ei låt der jeg hører på for å bl.a. ta oppløsning, plassering m.m. Greia med den låta er at, på gode anlegg, så hører du helt klart at det er flere perkusjonister som trommer i vei, bassister, kordamer, blåsere og annet. Men plata og låta er avhengig av at anlegget er hurtig og oppløst så det holder. Hvis ikke så blir det fort en slags graut, hvor ulike deler av lydbildet er løsrevet og dukker opp litt sånn her og der og uten særlig kropp og definisjon.

Den låta syns jeg anlegget ditt sleit med - noe jeg hadde regna med også. I min verden tror jeg den låta er veldig vanskelig å få til for stativHT med to elementer. Dog var det ikke hardt, spisst eller på andre måter "dårlig". Det var bare tydelig at all den trommingene o.a. ble litt for mye å klare å gjengi tydelig.

Den kanskje største forskjellen mellom mitt og ditt anlegg, slik jeg hører det nå, gjelder størrelse og skala. Som jeg sa, tonalt, oppløsning m.m. hørte jeg ikke mye forskjell. Men det er fascinerende hvordan anlegget mitt bruker høyden på en helt annen måte enn jeg hører hos mange andre anlegg, ditt inklusive. Jeg mener å kunne detektere at trommissen på mange opptakk "sitter", d.v.s. at lyden kommer fra et lavere punkt enn vokalisten (som jeg antar da står). Om det er placebo? Aner ikke, men effekten er besnærende. Hos deg var lydbildet mer tydelig definert i bredde, høyde, dybde enn hos meg - men er det bedre å ha det slik enn å ha en wall-of-sound med musikerne "i" rommet (og slik jeg opplever det, hvor musikerne har normal størrelse)? Ikke vet jeg.

En annen forskjell, som er hørbar f.eks. på LvBs 5. symfoni som jeg hadde med meg, er opplevelsen av dynamikk. Her tenker jeg på den følelsen av at musikken ikke treffer noe tak, den kan bare vokse og vokse og vokse og vokse - samtidig som den kan være kjempelav. Her opplevde jeg, som jeg vel nevnte for deg, at anlegget ditt er litt mindre høyt og lavt enn mitt. Samtidig: jeg spiller vesentlig høyere enn det du gjør hjemme hos deg og jeg vil tro at det også spiller inn.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så flinke dere er til å beskrive lydopplevelser!

(For sikkerhets skyld: Ironiknappen er AV.)

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Noen flere refleksjoner om anlegget ditt "as time goes by" og etter at anlegget mitt gjorde noen sprang i ulike retninger.
    Velkomment og spennende!

Jeg tok med meg noen plater til deg, de fleste av de er plater jeg selv bruker som referanser, delvis fordi jeg kjenner platene ut og inn og syns de er fantastiske, men også fordi de er rimelig avslørende på ulike parametre.
    Smart trekk 8)

Den plata jeg tok med som jeg har hørt færrest anlegg klare å gjengi på en vettig måte er Femi Kuti "Fight to Win" (afro-beat plata). Det er ei låt der jeg hører på for å bl.a. ta oppløsning, plassering m.m. Greia med den låta er at, på gode anlegg, så hører du helt klart at det er flere perkusjonister som trommer i vei, bassister, kordamer, blåsere og annet. Men plata og låta er avhengig av at anlegget er hurtig og oppløst så det holder. Hvis ikke så blir det fort en slags graut, hvor ulike deler av lydbildet er løsrevet og dukker opp litt sånn her og der og uten særlig kropp og definisjon.

Den låta syns jeg anlegget ditt sleit med - noe jeg hadde regna med også. I min verden tror jeg den låta er veldig vanskelig å få til for stativHT med to elementer. Dog var det ikke hardt, spisst eller på andre måter "dårlig". Det var bare tydelig at all den trommingene o.a. ble litt for mye å klare å gjengi tydelig.
    Det var en "tett/full" plate ja.... Heftig plate med masse action i lydbildet på en gang. Hadde gjort seg med mindre bass og et mer lettbent anlegg for å henge med på det reisen der. Helt klart at anlegget ikke viste seg fra sin beste side på den skiva, fint at jeg ikke spiller slikt til hverdags ;) ;D
    Skal handle skiva for å høre den mer hjemme samt andre steder, må bli kjent med den.

Den kanskje største forskjellen mellom mitt og ditt anlegg, slik jeg hører det nå, gjelder størrelse og skala. Som jeg sa, tonalt, oppløsning m.m. hørte jeg ikke mye forskjell. Men det er fascinerende hvordan anlegget mitt bruker høyden på en helt annen måte enn jeg hører hos mange andre anlegg, ditt inklusive.
    Tja, vet ikke helt om det er det samme som jeg legger i skala. Jeg kunne tenkt meg anlegget litt større i lyden, type innføring av en vellykket sub rullet inn under hovedhøyttalerne. Høyde i lydbildet er ikke noe jeg legger veldig merke til, men hører at mitt spiller høyt oppover veggen det også.
    Men det låter ikke like høyt på alt, og senter er plassert lavere enn på ditt. Ditt hørtes mer ut som om lyden er "strekt" litt i alle retninger.
    Jeg skal lytte litt mer akrivt etter dette hjemme og gjøre meg opp en mening, ta frem noen låter som jeg tidligere har hørt plasseringer i høyderetning på.

Jeg mener å kunne detektere at trommissen på mange opptakk "sitter", d.v.s. at lyden kommer fra et lavere punkt enn vokalisten (som jeg antar da står). Om det er placebo? Aner ikke, men effekten er besnærende. Hos deg var lydbildet mer tydelig definert i bredde, høyde, dybde enn hos meg - men er det bedre å ha det slik enn å ha en wall-of-sound med musikerne "i" rommet (og slik jeg opplever det, hvor musikerne har normal størrelse)? Ikke vet jeg.
    Berømte smak og behag 8) Jeg er nesten litt skremt over hvor lite opptatt jeg har blitt av lydbilde som sådan, jeg har dreid til å høre mer på "selve lyden".
    Men nærværet til artistene med kjøtt og blod i samme rom som meg, det vil jeg ha. ;)

En annen forskjell, som er hørbar f.eks. på LvBs 5. symfoni som jeg hadde med meg, er opplevelsen av dynamikk. Her tenker jeg på den følelsen av at musikken ikke treffer noe tak, den kan bare vokse og vokse og vokse og vokse - samtidig som den kan være kjempelav. Her opplevde jeg, som jeg vel nevnte for deg, at anlegget ditt er litt mindre høyt og lavt enn mitt. Samtidig: jeg spiller vesentlig høyere enn det du gjør hjemme hos deg og jeg vil tro at det også spiller inn.
    Er ikke enig i det "lave". Anlegget mitt har et sortnivå, og en støyterskel som er laangt nede. Hvor stort spennet blir avhenger av volumet og da maksvolum på innspillingen. Jeg hørte klart etterpå at vi kunne spilt høyere, tildels mye høyere på det stykket du spilte der, men jeg turte ikke mere da jeg ikke kjenner innspillingen. :eek: Redd? Ja...... :-[
    Men anlegget er ikke like plutselig som mer lettbente anlegg, det hører jeg jo.
    For eksempel trommesolo (ala domnerus-skiva med drumsolo på) avspilt gjennom borderpatrol og lascala :eek: Det er ikke mye som kommer opp mot det!

At du spiller høyere er jeg nesten litt skremt av! :eek: Vi var da ikke på kosevolum her heller? Må se om jeg ikke finner en dB-måler og klarer å sjekke ut hvilken nivå min trivsel ligger på..... Ble litt overrasket nå.

....and the beat goes on 8)

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Den Femi Kuti plata er et råskinn, spør du meg, og den er også fryktelig bra på alle måter. Har hatt den i mange år og hørt den på alle slags inkarnasjoner av anlegget mitt. Spennende å ha "fulgt" den plata så lenge. Jeg ble tenkende på ang. den plata at noe av det jeg også hørte i anlegget ditt, f.eks. med LvB 5. symfoni var at lydbildet ikke kollapset selv når de reiv avgårde som verst (i.e. overgangen fra 3. til 4. sats).

Jeg tror anlegget ditt hadde vært utrolig spennende å hørt med en god sub som kunne fylt inn på bunnen. Ut i fra de målingene du framla i en tråd her og det jeg har hørt, tror jeg det ville vært rimelig enkelt å fått det til, sånn teknisk sett. Og det hadde vært gøy å hørt hva noe sånt hadde gjort med lyden, jeg har aldri hørt et godt anlegg med en bra integrert sub.

Lydvolum, ja. Jeg opplever i hvert fall at jeg spiller høyere hjemme enn vi gjorde hos deg. Det hadde vært gøy å kunne målt med dB å sett om det faktisk stemmer - eller om det er andre ting som spiller inn i min opplevelse av at jeg spiller høyere. Men jeg har hørt kommentarer fra folk som Andreas og brodern om at det jeg definerer som normalt lyttevolum for min del er temmelig høyt. Så hvem vet? Har du en dB-måler?

Når det gjelder illusjonen av høyde i anlegget, føler jeg et behov for å presisere meg selv, evt. korrigere meg selv: jeg tror ikke jeg hørte spesifikt etter det hos deg og jeg tror heller ikke jeg hørte på noen plater hvor jeg ville ha enkelt klart å høre det. Så se det mer som en kommentar om hvordan ting høres ut hjemme hos meg enn noe annet.

Også enig i at det muligens er å ta for hardt i å si at lavt ikke er "lavt" hos deg, hvis du skjønner hva jeg mener.

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg ble tenkende på ang. den plata at noe av det jeg også hørte i anlegget ditt, f.eks. med LvB 5. symfoni var at lydbildet ikke kollapset selv når de reiv avgårde som verst (i.e. overgangen fra 3. til 4. sats).
    Det har ikke for vane å kollapse, nærmest dessverre...... Det sier ikke stopp før elementene bunner, intet forvarsel. Derfor jeg er litt behersket med voluknotten på ukjent musikk.

Jeg tror anlegget ditt hadde vært utrolig spennende å hørt med en god sub som kunne fylt inn på bunnen. Ut i fra de målingene du framla i en tråd her og det jeg har hørt, tror jeg det ville vært rimelig enkelt å fått det til, sånn teknisk sett. Og det hadde vært gøy å hørt hva noe sånt hadde gjort med lyden, jeg har aldri hørt et godt anlegg med en bra integrert sub.
    Har tro på det selv også, men er tungrodd når det gjelder implementering av sub. Det skal være kun add-on til det regjerende anlegget.
    Suben skal derfor bare rulles inn under hivedhøyttalerne, plassert korrekt i avstand i forhold til hovedhøyttalernes basselement.

Lydvolum, ja. Jeg opplever i hvert fall at jeg spiller høyere hjemme enn vi gjorde hos deg. Det hadde vært gøy å kunne målt med dB å sett om det faktisk stemmer - eller om det er andre ting som spiller inn i min opplevelse av at jeg spiller høyere. Men jeg har hørt kommentarer fra folk som Andreas og brodern om at det jeg definerer som normalt lyttevolum for min del er temmelig høyt. Så hvem vet? Har du en dB-måler?
    Du spiller høyt ja, men det er som du nevner interessant om det er slik det føles eller faktisk måler.....
    Har XTZ-saken som kan måle slikt no også.
    Edit: ca 95dB nå ikveld, kan peake 100dB også selv om det er høyere enn jeg normalt spiller.

Når det gjelder illusjonen av høyde i anlegget, føler jeg et behov for å presisere meg selv, evt. korrigere meg selv: jeg tror ikke jeg hørte spesifikt etter det hos deg og jeg tror heller ikke jeg hørte på noen plater hvor jeg ville ha enkelt klart å høre det. Så se det mer som en kommentar om hvordan ting høres ut hjemme hos meg enn noe annet.
    Oki, måtte teste litt i kveld og det er oppetter veggen her hjemme. For eksempel spor 8 på live fra Bremnes.

Også enig i at det muligens er å ta for hardt i å si at lavt ikke er "lavt" hos deg, hvis du skjønner hva jeg mener.
    Hehe, var nok enda dødere og svartere i tysssnaden i gamlerommet som var med dempet og lukket.

R

H

Hugh

Gjest
    Flott tråd! Nydelige bilder og stor underholdning. Fine komponenter også. Tror dette renser lufta i Moss!

S

Storebror

Gjest
    Takker, Hugh.

Her ute på landet er det bare blomsterduft, tipper det lukter mer skit hos JanR. :D ;D

Noen tanker etter et par dagers lytting med fokus på Mbares tilbakemeldinger.
    Lurer på om jeg er kurert..... :-[
    Lyden min er fortsatt i tråd med egne preferanser, og jeg klarer ikke å finne mye å kalle problemer i anlegget.
    Lydbildet har bra proposjoner, selv om det ikke er Mbares "wall of sound".
    Som han og jeg er skjønt enige om så er dette smak og behag, jeg har justert og handlet etter hva jeg selv foretrekker.

Elektronikken gir meg en opplevelse av kildetro om en litt varm/frodig gjengivelse.
    Varmen og frodigheten, samtidig med opplevd liv og spenst kommer fra Marantz. Sidrompa varme som Marantz er "berømt" for kan jeg ikke si at kommer fra SA11.
    SAM V2 opplever jeg som rettlinjet og temmelig "hul igjænem", kanskje med en liten touch varme i stemmeleiet.
    Den er ikke frempå, men mer "inner detail" enn lettvint bryskhet og utagerende oppførsel. God oppdragelse?
    Jeg er mer fokusert på mikrodetaljer enn på makrodynamikk, så det passer meg godt.
    Alt er på plass med Audionet, men ikke like lettvint som med andre forsterkere. Denne krever tilvenning og at man høer inn i innspillingene.
    Direkte fra Unison Research Secondo og til denne SAM V2, så låt den kjedeligere og ikke like spretten i lyden.
    Nå etter å ha lært forsterkeren å kjenne så er den bedre på alt, nettopp fordi den har mindre egenlyd og farge i gjengivelsen.

Høyttalerne kjenner jeg at jeg vil utfordre litt, ikke fordi jeg nødvendigvis tror de blir vippet så lett av stativene, men for å plassere dem enda tydeligere i forhold til likeprisede konkurrenter.
    (Tips om høyttalere til 15-30k jeg bør teste ut, gulvstående som stativer, mottas med takk på pm)
    Spendor, JmLab/Focal, WLM er merker jeg har latt tankene vandre rundt. Kanskje en sving innom Focus 220 for å sjekke ut forskjeller?
    Må jo bli ferdig å spille inn soffan også...... :-X

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Skal du begynne å bli fornøyd, nå? Det kan vi ikke ha noe av! Jakten må fortsette, ellers vil jo aldri hi-fi produsentene tjene penger... :)

Stativ-HT. Hm. Hva med Coincident sine stativHT? Brodern har et par sånne som jeg syns hører fortreffelig ut. Rørmat er de også, så hvis de danker ut Dynaudio kan du plutselig variere mye mer i forsterkere. Integrert 300B f.eks... :) Hva med B&W? Er ikke 805 og 705 priset litt i de kategoriene? Harbeth kanskje? Triangle har jeg forsåvidt tro på. SystemAudio sin S2K eller hva pokker den het - har såvidt hørt den på Soundgarden i Tromsø og det hørtes overraskende flott ut, spør du meg. Pen er den også. ProAc? Monitor Audio? Nok å ta av, skjønner jeg.

S

Storebror

Gjest
    Jeg tenker også på høyttaler-forsterker kombinasjoner for å gi enkelte høyttalere rettferdighet.
    Det er jo en importør i traktene med både spennende lettdrevne høyttalere og flotte rørforsterkere i stallen.
    Har forsåvidt snakket med han om det også, på tide å bestille inn til omtale kanskje? 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Storebror skrev:
    Det er jo en importør i traktene med både spennende lettdrevne høyttalere og flotte rørforsterkere i stallen.
    Har forsåvidt snakket med han om det også, på tide å bestille inn til omtale kanskje? 8)
    Regner med vi tanker på samme karen, fikk en mail fra han for en tid tilbake. Lurte på om "vi" ville ha en demo/teste litt av vareutvalget hans :)

Skal få snakket me'n på messa. Kanskje Storebror vil huse en demo ?

/jan

S

Storebror

Gjest
    JanR skrev:
    Kanskje Storebror vil huse en demo ?
    Storebror har i tillegg til to yngre søstre også kjærring og tre unger.
    Storebror har liten mulighet til slikt. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Storebror skrev:
    JanR skrev:
    Kanskje Storebror vil huse en demo ?
    Storebror har i tillegg til to yngre søstre også kjærring og tre unger.
    Storebror har liten mulighet til slikt. ;)
    Mye å syte for ;)

Lillebror har kjerring og ett sted mellom 6-8 unger ;D

Nuvel, vi skal vel finne på noe. Mbare har vel plass nok 8)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Hvis JanR kaster ut kjerring og spisestuemøbler er det plass hos han.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Hvis JanR kaster ut kjerring og spisestuemøbler er det plass hos han.
    Holder å hive ut noen unger :eek: :D
    Skal nok klare å få ordnet til noe.

Beklager OT...

/jan

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    JanR skrev:
    Lillebror har kjerring og ett sted mellom 6-8 unger ;D
    /jan
    Lillebror må enten bruke prevensjon eller slutte å pule... 8)
    Når JanR skriver "et sted mellom 6-8" - er nok det siste det tryggeste........ ;D

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Veldig moro å følge diskusjonene deres om Rodas kontra Mbares anlegg, spesielt siden jeg kjenner Mbares anlegg såpass bra. Har ikke hørt den nye løsningen med dac/passiv pre, men høytalerne er jo det virkelig spesielle med hans anlegg. Og her må jeg bare advare deg, Roda. Å gå for mye på besøk til Mbare er skummelt. Lyden fra MGene vil jeg si vokser innpå en over tid og små, trege og puslete bokshøytalere blir ikke det helt samme å komme hjem til (Da snakker jeg om mine ProAc 1sc;D). Nå skryter jo Mbare av anlegget ditt og det er artig å høre om det gjennom en "anmelder" jeg kjenner godt, og når det beskrives relativt til et annet anlegg jeg kjenner blir det også lettter å forestille seg hvordan det låter.

Det må jo være "a piz of cake" å ta med MGene hjem til deg for å prøve. De veier jo knapt nok noe som helst. Jepp, det vil jeg gjerne lese en HFS-reportasje om. Gjerne også om en shoot-out mlm din og Mbares signalkilder.

S

Storebror

Gjest
    Andreas skrev:
    Veldig moro å følge diskusjonene deres om Rodas kontra Mbares anlegg, spesielt siden jeg kjenner Mbares anlegg såpass bra. Har ikke hørt den nye løsningen med dac/passiv pre, men høytalerne er jo det virkelig spesielle med hans anlegg.
    Her er det jo interessant hva Mbare sier om eget anlegg i gammel kåk kontra ny kåk?

Og her må jeg bare advare deg, Roda. Å gå for mye på besøk til Mbare er skummelt. Lyden fra MGene vil jeg si vokser innpå en over tid og små, trege og puslete bokshøytalere blir ikke det helt samme å komme hjem til (Da snakker jeg om mine ProAc 1sc;D).
    Selv om 5-tommerne i 1SC er de råeste 5-tommerne jeg har hørt, så er det fortsatt et lite sprang opp til min favorittstørrelse på stativhøyttalerbass.
    Hører folk sier det om MG og slikt, at det vokser på en. Er spent på hvordan det blir ved andre gangs lytt, etter at sjokket grunnet annerledes har gitt seg.
    Din egen løsning er meget interessant og spesiell, burde ikke funke godt sånn på papiret? Liker 1SC godt selv, har hatt et par på besøk i gamlerommet.

Nå skryter jo Mbare av anlegget ditt og det er artig å høre om det gjennom en "anmelder" jeg kjenner godt, og når det beskrives relativt til et annet anlegg jeg kjenner blir det også lettter å forestille seg hvordan det låter.
    Even better than the real thing ;D
    Mbare er nok litt snill også, det er to planeter disse to anleggene. Ikke tror jeg de snurrer rundt samme sol heller... :D
    Gleder meg til å ta inn mer av MGs etterhvert!

Det må jo være "a piz of cake" å ta med MGene hjem til deg for å prøve. De veier jo knapt nok noe som helst. Jepp, det vil jeg gjerne lese en HFS-reportasje om.
    Hehe, det må bli en dag kjærringa er borte. Eller så må han kle på Maggie før de kommer 8) :eek:

Gjerne også om en shoot-out mlm din og Mbares signalkilder.
    Vet ikke om han har vanlig line-out på rakk-dac-pre-en sin?
    Kunne vært interessant det ja.

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har vanlig line-out også, det er bl.a. den jeg bruker når jeg ser film (fordi dvd-spilleren min tydeliigvis sender ut et eller annet dolby-signal på digital ut når den får en dvd i skuffa?). Så det er fullt mulig å teste spilleren din i anlegget mitt, noe som jo hadde vært gøy. :)

Og det å ta med maggiene til Storebror hadde vært gøy, ja. Kanskje han også snart ser lyset og går for Maggies? :D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    Aner jeg en partypukkel rundt 60 Hz?

S

Storebror

Gjest
    Hugh skrev:
    Fine målinger! Er det mye arbeid bak slikt?
    Lett som en plett, beskrivelse av apparatusen er sendt som artikkel til Fidelity ;)

Jeg tar hjemmebesøk også, hint hint :D

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn