|
Takker FMG!FMG skrev:Takker for tipset RoDa!
Bestilte den direkte etter å ha lest dette. Angrer ikke på det! 8)
Får da gi et tips tilbake, ei i samme gate:
![]()
K. D: Lang: Hymns of the 49th parallel
Ei plate uten svake punkter, og Joni Mitchells "A case of you" er bare STOR!
mvh
Finn M
Takker, ja vi har sofa også i de dype skoger ;DJanR skrev:Det der så f*n ikke galt ut Rolf
På tide å ta en tur til utkant norge skjønner jeg
/jan
E du VERKELIG kaffetørst så...... 8)kaap skrev:Grattis med ny (hifi)møbel! Så unektelig lik i design som sofan som står her også, som tilfeldigvis er kjøpt på skeidar.
Skulle gjerne gjort som JanR å planlagt en tur innom, men det blir litt langt å "svinge innom på kaffe".. men hvem vet...
mvh
Du mildeStorebror skrev:Skeidar ja, betalte 900,- for den på lagersalget.
R
Gratulerer med SVENSK struts Rolf!Storebror skrev:Glemte jo komponenten jeg kjøpte på Arken-messa.......
Ekte vare må vite!!
Det krevde litt balansering, men bildet er ekte.Grumpy skrev:Si meg, er det fæika bilde Rolf, eller har du vært så heldig å få fatt på stand-up modellen; All by Myself MkVIIII?
Jøss, med den produktopplysningen forstod jeg raskt hvorfor pinnen var mer enn 13 cm....Storebror skrev:Det krevde litt balansering, men bildet er ekte.Grumpy skrev:Si meg, er det fæika bilde Rolf, eller har du vært så heldig å få fatt på stand-up modellen; All by Myself MkVIIII?
Se kjære, den står av seg selv! 8)
HowdyMbare skrev:Jeg har vært på besøk hos RoDa. Capsule Review (for de av dere som ikke gidder å lese mer enn den første setninga).: "Sånn kan et veldig godt hi-fi anlegg låte!"![]()
Et mer detaljert synspunkt: jeg syns anlegget hans spiller utrolig flott, rett og slett. Det er ingenting som stikker seg ut i noen retning, verken negativt eller positivt. Det er, i mine ører, rett og slett et jækla bra anlegg - de begrensingene jeg hører er naturlige, imho, gitt størrelsen på HT bl.a., som betyr at f.eks. den aller dypeste bassen mangler, at lydbildet er noe begrenset i størrelse m.m. Men det blir litt som å kritisere hodetelefoner for ikke å gjøre ordentlig lydbilde - de var aldri ment for det, så kritikken er pr. def. meningsløs.
Derfor blir det litt rart å skulle si så mye mer - alt jeg kunne ønsket at var i et godt anlegg, er der. Utklinging, kropp, detaljer, oppløsning o.s.v. Videre syns jeg det er musikalsk, framfor "hi-fi". Det får foten til å gå og det kan spille både høyt og lavt volummessig sett uten at det virker som om noe vesentlig info går tapt.
Helt klart! Jeg tok en liten lytt vel hjemme igjen, og det spiller heeeelt annerledes når det gjelder lydbilde. Her sitter jeg og ser på mens jeg jeg kan "ta på" artistene, de er mer materialisert og tydelig opptegnet. Men at det er mer kompakt/tydelig avgrenset/ fokusert er helt tydelig.Det som i min verden er mer spennende er sammenligningen med mitt eget anlegg og hvor likt det er på mange parametre - jeg tror ikke verken jeg eller han har mer detaljer, utklinging, oppløsning, slike hi-fi parametre. Det anlegget mitt har som hans ikke har er større lydbilde (dog et noe annerledes ett), mer luft og hurtighet.
Kanskje den biten med lydbildet var den som fascinerte meg mest: anlegget til RoDa var litt som å få tegnet opp studioet eller hva det nå var de spilte inn musikken i. Det var klare grenser for hvor lyden begynte og sluttet, hvis det er mulig å si det sånn - en annen måte å si det på er at anlegget tegner opp lydbildet sine ytterkanter veldig tydelig. Samtidig har han ikke den størrelsen på utøvere som jeg har i anlegget mitt - men anlegget mitt er mer en "wall-of-sound" enn hans - grensene for lydbildet er vanskeligere å definere hos meg, imho.
Det samme merker jeg i anlegg som er lettere og mer flytende. Tingene tar ikke sats før de kommer, mer bare "er" der. Dette henger ofte sammen med graden av fysisk tilstedeværelse i lydbildet. Her hjemme kan jeg i større grad enn på andre slike "lettere" anlegg se/ peke på/ føle artisten tilstede i rommet med meg. Mitt kan oppleves mer baktungt og som Mbare skriver, tregere.En annen ting jeg merket var at anlegget mitt er hurtigere - RoDa beskrev lyden hjemme hos meg (i en kort lytt før han dro hjem igjen) som at det ikke hørtes ut som om lyden "startet" - den bare skjer. Jeg skjønner godt hva han mener, jeg merker at jeg på mange kassehøyttalere blir sittende å føle at ting er litt "tregt" - følelsen er som om en 35mm film (kinofilm) går på 23 bilder i sek i stedet for 24 - det er omtrent umulig å se det, men det er en følelse av at noe henger etter.
Spot on!! Og takkDog: anlegget til RoDa er i mine ører veldig balansert og harmonisk, om jeg skal bruke et sånt begrep. Det er rett og slett musikk og det er lite som står i veien mellom meg og musikken, noe som igjen gjør at det blir lett (vil jeg tro) å sitte i timesvis å bare lytte.
Takk for hyggelig besøk!Takk for lytten, kaffen og kjeksen!![]()
Velkomment og spennende!Mbare skrev:Noen flere refleksjoner om anlegget ditt "as time goes by" og etter at anlegget mitt gjorde noen sprang i ulike retninger.
Smart trekk 8)Jeg tok med meg noen plater til deg, de fleste av de er plater jeg selv bruker som referanser, delvis fordi jeg kjenner platene ut og inn og syns de er fantastiske, men også fordi de er rimelig avslørende på ulike parametre.
Det var en "tett/full" plate ja.... Heftig plate med masse action i lydbildet på en gang. Hadde gjort seg med mindre bass og et mer lettbent anlegg for å henge med på det reisen der. Helt klart at anlegget ikke viste seg fra sin beste side på den skiva, fint at jeg ikke spiller slikt til hverdagsDen plata jeg tok med som jeg har hørt færrest anlegg klare å gjengi på en vettig måte er Femi Kuti "Fight to Win" (afro-beat plata). Det er ei låt der jeg hører på for å bl.a. ta oppløsning, plassering m.m. Greia med den låta er at, på gode anlegg, så hører du helt klart at det er flere perkusjonister som trommer i vei, bassister, kordamer, blåsere og annet. Men plata og låta er avhengig av at anlegget er hurtig og oppløst så det holder. Hvis ikke så blir det fort en slags graut, hvor ulike deler av lydbildet er løsrevet og dukker opp litt sånn her og der og uten særlig kropp og definisjon.
Den låta syns jeg anlegget ditt sleit med - noe jeg hadde regna med også. I min verden tror jeg den låta er veldig vanskelig å få til for stativHT med to elementer. Dog var det ikke hardt, spisst eller på andre måter "dårlig". Det var bare tydelig at all den trommingene o.a. ble litt for mye å klare å gjengi tydelig.
Tja, vet ikke helt om det er det samme som jeg legger i skala. Jeg kunne tenkt meg anlegget litt større i lyden, type innføring av en vellykket sub rullet inn under hovedhøyttalerne. Høyde i lydbildet er ikke noe jeg legger veldig merke til, men hører at mitt spiller høyt oppover veggen det også.Den kanskje største forskjellen mellom mitt og ditt anlegg, slik jeg hører det nå, gjelder størrelse og skala. Som jeg sa, tonalt, oppløsning m.m. hørte jeg ikke mye forskjell. Men det er fascinerende hvordan anlegget mitt bruker høyden på en helt annen måte enn jeg hører hos mange andre anlegg, ditt inklusive.
Berømte smak og behag 8) Jeg er nesten litt skremt over hvor lite opptatt jeg har blitt av lydbilde som sådan, jeg har dreid til å høre mer på "selve lyden".Jeg mener å kunne detektere at trommissen på mange opptakk "sitter", d.v.s. at lyden kommer fra et lavere punkt enn vokalisten (som jeg antar da står). Om det er placebo? Aner ikke, men effekten er besnærende. Hos deg var lydbildet mer tydelig definert i bredde, høyde, dybde enn hos meg - men er det bedre å ha det slik enn å ha en wall-of-sound med musikerne "i" rommet (og slik jeg opplever det, hvor musikerne har normal størrelse)? Ikke vet jeg.
Er ikke enig i det "lave". Anlegget mitt har et sortnivå, og en støyterskel som er laangt nede. Hvor stort spennet blir avhenger av volumet og da maksvolum på innspillingen. Jeg hørte klart etterpå at vi kunne spilt høyere, tildels mye høyere på det stykket du spilte der, men jeg turte ikke mere da jeg ikke kjenner innspillingen.En annen forskjell, som er hørbar f.eks. på LvBs 5. symfoni som jeg hadde med meg, er opplevelsen av dynamikk. Her tenker jeg på den følelsen av at musikken ikke treffer noe tak, den kan bare vokse og vokse og vokse og vokse - samtidig som den kan være kjempelav. Her opplevde jeg, som jeg vel nevnte for deg, at anlegget ditt er litt mindre høyt og lavt enn mitt. Samtidig: jeg spiller vesentlig høyere enn det du gjør hjemme hos deg og jeg vil tro at det også spiller inn.
Det har ikke for vane å kollapse, nærmest dessverre...... Det sier ikke stopp før elementene bunner, intet forvarsel. Derfor jeg er litt behersket med voluknotten på ukjent musikk.Mbare skrev:Jeg ble tenkende på ang. den plata at noe av det jeg også hørte i anlegget ditt, f.eks. med LvB 5. symfoni var at lydbildet ikke kollapset selv når de reiv avgårde som verst (i.e. overgangen fra 3. til 4. sats).
Har tro på det selv også, men er tungrodd når det gjelder implementering av sub. Det skal være kun add-on til det regjerende anlegget.Jeg tror anlegget ditt hadde vært utrolig spennende å hørt med en god sub som kunne fylt inn på bunnen. Ut i fra de målingene du framla i en tråd her og det jeg har hørt, tror jeg det ville vært rimelig enkelt å fått det til, sånn teknisk sett. Og det hadde vært gøy å hørt hva noe sånt hadde gjort med lyden, jeg har aldri hørt et godt anlegg med en bra integrert sub.
Du spiller høyt ja, men det er som du nevner interessant om det er slik det føles eller faktisk måler.....Lydvolum, ja. Jeg opplever i hvert fall at jeg spiller høyere hjemme enn vi gjorde hos deg. Det hadde vært gøy å kunne målt med dB å sett om det faktisk stemmer - eller om det er andre ting som spiller inn i min opplevelse av at jeg spiller høyere. Men jeg har hørt kommentarer fra folk som Andreas og brodern om at det jeg definerer som normalt lyttevolum for min del er temmelig høyt. Så hvem vet? Har du en dB-måler?
Oki, måtte teste litt i kveld og det er oppetter veggen her hjemme. For eksempel spor 8 på live fra Bremnes.Når det gjelder illusjonen av høyde i anlegget, føler jeg et behov for å presisere meg selv, evt. korrigere meg selv: jeg tror ikke jeg hørte spesifikt etter det hos deg og jeg tror heller ikke jeg hørte på noen plater hvor jeg ville ha enkelt klart å høre det. Så se det mer som en kommentar om hvordan ting høres ut hjemme hos meg enn noe annet.
Hehe, var nok enda dødere og svartere i tysssnaden i gamlerommet som var med dempet og lukket.Også enig i at det muligens er å ta for hardt i å si at lavt ikke er "lavt" hos deg, hvis du skjønner hva jeg mener.
Regner med vi tanker på samme karen, fikk en mail fra han for en tid tilbake. Lurte på om "vi" ville ha en demo/teste litt av vareutvalget hansStorebror skrev:Det er jo en importør i traktene med både spennende lettdrevne høyttalere og flotte rørforsterkere i stallen.
Har forsåvidt snakket med han om det også, på tide å bestille inn til omtale kanskje? 8)
Storebror har i tillegg til to yngre søstre også kjærring og tre unger.JanR skrev:Kanskje Storebror vil huse en demo ?
Mye å syte forStorebror skrev:Storebror har i tillegg til to yngre søstre også kjærring og tre unger.JanR skrev:Kanskje Storebror vil huse en demo ?
Storebror har liten mulighet til slikt.![]()
Holder å hive ut noen ungerrolfozzy skrev:Hvis JanR kaster ut kjerring og spisestuemøbler er det plass hos han.
Lillebror må enten bruke prevensjon eller slutte å pule... 8)JanR skrev:Lillebror har kjerring og ett sted mellom 6-8 unger ;D
/jan
Når JanR skriver "et sted mellom 6-8" - er nok det siste det tryggeste........ ;DLudo skrev:Lillebror må enten bruke prevensjon eller slutte å pule... 8)JanR skrev:Lillebror har kjerring og ett sted mellom 6-8 unger ;D
/jan
Her er det jo interessant hva Mbare sier om eget anlegg i gammel kåk kontra ny kåk?Andreas skrev:Veldig moro å følge diskusjonene deres om Rodas kontra Mbares anlegg, spesielt siden jeg kjenner Mbares anlegg såpass bra. Har ikke hørt den nye løsningen med dac/passiv pre, men høytalerne er jo det virkelig spesielle med hans anlegg.
Selv om 5-tommerne i 1SC er de råeste 5-tommerne jeg har hørt, så er det fortsatt et lite sprang opp til min favorittstørrelse på stativhøyttalerbass.Og her må jeg bare advare deg, Roda. Å gå for mye på besøk til Mbare er skummelt. Lyden fra MGene vil jeg si vokser innpå en over tid og små, trege og puslete bokshøytalere blir ikke det helt samme å komme hjem til (Da snakker jeg om mine ProAc 1sc;D).
Even better than the real thing ;DNå skryter jo Mbare av anlegget ditt og det er artig å høre om det gjennom en "anmelder" jeg kjenner godt, og når det beskrives relativt til et annet anlegg jeg kjenner blir det også lettter å forestille seg hvordan det låter.
Hehe, det må bli en dag kjærringa er borte. Eller så må han kle på Maggie før de kommer 8)Det må jo være "a piz of cake" å ta med MGene hjem til deg for å prøve. De veier jo knapt nok noe som helst. Jepp, det vil jeg gjerne lese en HFS-reportasje om.
Vet ikke om han har vanlig line-out på rakk-dac-pre-en sin?Gjerne også om en shoot-out mlm din og Mbares signalkilder.
Lett som en plett, beskrivelse av apparatusen er sendt som artikkel til FidelityHugh skrev:Fine målinger! Er det mye arbeid bak slikt?