RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Dette er jo bildeavdelingen, så da er det bare å legge ut flere bilder?

Som sagt er jeg meget fornøyd med mine basstraps ala rørskåler fra Rockwool.

Har ikke målt effekten av disse, og slike målinger må skje i tidsdomenet for å få et bilde av hva som skjer.
    Det lydmessige er i alle fall til å ta og føle på, effekten er ikke til å ta feil av.
    Bassen strammes opp betraktelig og får nå karakter i forhold til innspillingen, ikke en-tone type bass som er lik uansett hvordan plata låter......
    Konturer, definisjon og smekk/trøkk blir bedre. Usannsynlig mye moro for få kroner utlegg.
    Du kan oppgradere mye på høyttalersiden uten å få endringer som dette. ;)
    Mine traps står i hjørnene (og på midten av frontvegg) og der skal de få lov å bli stående. 8)

Som kanskje noen ser, så er det som i racket også bjørk endeplater på trapsene.
    Gir et helhetlig inntrykk sammen med racket der i front, og treverket kom mye mer til sin rett etter at furuen ble tildekket av Lady Interiør i farge Skagen. :D

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    røra litt........

Med muligheten til litt tuberolling i Secondo så ble det innkjøp av 12AX7 / E83CC.

Fra venstre mot høyre:
    - Electro Harmonix originale rør
    - Golden Dragon, en velkommen oppgradering fra originalrørene. Bedre definisjon og et snepp opp på fokus.
    - Krem rør fra Mullard M8137, koster flesk og gir fet lyd ;D Har bare spilt ca 250 timer på disse og teller på fingrene om jeg skal selge dem.

Her påtredd Hal-O demperinger og på plass i Secondo.

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Noen flere opplysninger om høyttalerstativene.

SOLIDSTEEL SS-6

Nederst mot underlaget er det sylskarpe spikes.
    Skrur man ut disse kan søylene sandfylles, noe jeg har gjort, men cheezus for en tålmodighetsprøve!

Øverst finner man kulene som topplaten hviler på.
    Det er tre kuler og midt på topplaten en alusylinder med gummipakninger som holder det hele på plass.

LINK til produsenten.
    LINK til teknisk info. Mine stativer har 19cm topplater, uten at jeg vet hvorfor.

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    En gammel tass jeg har hatt på lån leeeeeenge, som dras frem i ny og ne for litt kos.
    Herlig stemmegjengivelse på denne!

AUDIOMASTER LS3/5a

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    The devil is in the details. Herlige detaljbilder RoDa! På grensen til sensuelle noen av disse formene.. ;)

Mvh

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.604
    Har vært på besøk i Rolfs lille hule. Koselig..intimt.. ;) Ganske imponerende at Rolf har fått til en så homogen og sammenhengende lyd, rommet tatt i betraktning. Det spilte musikk på en meget overbevisende måte. Og dette var med den gamle forsterkeren.
    Jeg ønsker Rolf lykke til videre i musikkens og HiFiens forunderlige verden.

Espen.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takk for kommentarer Espen. :)

Med SAM har det hele tatt et knepp nærmere dine (og samtidig mine) preferanser.
    Du får stikke innom ved neste anledning, selv kommer jeg opp til påske og regner med jeg får høre på spillenytt? ;)

For å ta noen flere historiebilder:

Sony XA-50 har kommet i hus, her sammen med Doxa 70B og Ming Da MC-7R.
    HFLS-1 var fortsatt med, kabler LMC, Dikemark og Silspeak.

Her er vi tett på dagens status, bortsett fra fargen.
    om.s var innom i denne tiden, og det virker som han likte det han hørte Mr. Audionet. 8)

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Litt mer info om og bilder av racket.

Konstruktørenes signatur 8)

Racket er i bunn og grunn basert på TNT Flexytable, plater med gjengestenger mellom.
    Det er justert slik at platene hviler på gummipakningene og ikke på avstandsstykkene.

Hyllene er ca 30mm tykke, men ved hjelp av skrå'en virker det ikke så massivt.

Det ble virkelig en særegen touch med avstandsstykkene i mahogny med sine kanelurer. 8)

Tre føtter foran og to bak gir en luftig bakende :D

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Litt teknobabbel om SAM V2:

Output power
    2 * 110 Watts into 8 ohms
    2 * 200 Watts into 4 ohms

Frequency range
    0 - 500.000 Hz (- 3 dB)

Damping factor
    > 1000 at 100 Hz

Channel separation
    > 90 dB at 1 kHz

THD + N
    < -100 dB at 1 kHz 35 Watts into 2 ohms

Harmonic distortion
    k2 typ. -100 dB
    k3 typ. -120 dB

Signal to noise ratio
    > 112 dB at 10Veff

Input impedance
    10 kohms, 150 pF

Inputs
    6 pair RCA line, gold-plated, one pair usable as phono input for MM / MC (optional)
    2 RCA digital, 75 ohms, gold-plated (optional)

Outputs
    1 stereo loudspeaker terminal, gold-plated, for left and right loudspeaker signal
    1 pair RCA variable, gold-plated (preamplifier output)
    1 pair RCA fixed, gold-plated (monitor output)
    1 jack plug for headphone

Mains
    120 V or 230 V, 50...60 Hz

Power dissipation
    5 W Stand by, max. 600 W

Dimensions
    430 mm * 110 mm * 360 mm (W * H * D)

Weight
    16 kg

Finish Front
    aluminum, black anodized, white printing
    or aluminum nature, anodized, black printing
    Display: Red or Blue

Cover and sides Chassis
    brushed aluminum, black anodized
    sheet-steel, black varnished

Options
    - intelligent remote commander
    - phono module for MM / MC
    - D/A-converter module

Rumpen:

Innvollene:

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Og så litt teknobabbel om høyttalerne:

DYNAUDIO FOCUS 140

Beskrivelse:
    To-veis bassrefleks stativhøyttaler
    Elementer:
    1.1 tommers softdome diskant
    6.5 tommers bass/mellomtone
    Delefrekvens:
    2.4kHz, første ordens
    Frekvensgang:
    41Hz - 25kHz
    Impedanse:
    4 Ohm
    Følsomhet:
    86dB @ 2.83v / 1m
    Dimensjoner H * B * D mm:
    350 * 203 * 295
    Vekt:
    8.5 kg pr stk
    Finishvalg:
    Lønn, Kirsebær, Rosewood, Sort Ask

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Lilleramma plassert inni bokhylle rett bak lytteposisjon:

Skal se om jeg ikke får til å ta noen bilder av andre enden av lytterommet i sin helhet.

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    RoDa skrev:
    Her er vi tett på dagens status, bortsett fra fargen.
    om.s var innom i denne tiden, og det virker som han likte det han hørte Mr. Audionet. 8)
    Jo takk for sist, og takk for en meget meget god tråd, det var en sjelsettende musikkopplevelse , og jeg föjer meg inn i Espen R sine beskrivelser, noe av det mest musikalske jeg har hört, uansett pris...

Artig sak den SAMén, den satte meg på "Audionet toget" da min davärende BAT VK 300X SE, var på service i USA, en makelös synergi med mine Wilson-Benesch Discovery´s, gjorde at det ble min vei "...og slik går nå dagene..." ;D ;D....

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takk for overstrømmende skryt om.s, det varmer :)

Liten oppdatering:
    From the US of A kom i dag en kamerat til Les Paul, nå blir det symmetri oppå basstrapsene også. 8)

Det har vært lite bilder fra baksiden av rommet, men nå har jeg ryddet litt ;D
    Vi sniker oss inn døra:

Fra innsiden ser døra slik ut:

Bak en av høyttalerne, pekende mot sweetspot:

Til slutt et bilde som viser avstand fra bakvegg til høyttalere:

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Stilig! Det ser ut som et utrolig effektivt musikkreproduksjonsrom, og ganske så hyggelig også.

De to siste bildene er et ordentlig "howto" for utnyttelsen av et lite rom til musikknytelse.

O

OivindJ

Gjest
    RoDa skrev:
    ..., nå blir det symmetri oppå basstrapsene også. 8)
    Hehe, get a real one. ;)

Spiller garantert "fuzz" bedre enn referanse anlegget. :)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Artig å sjå resultatet av litt nye kameravinklar, Rolf!

Meget fornuftig og strategisk plassert inventar her ja, tydeleg at det er lite som er overlatt til tilfeldighetene. Ser mycket innbydande ut, her er musikken i høgsetet.

Tippar det blir eindel kvalitetstimar her ila ei veke.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Endelig fikk jeg se bilde av hvor du har plasser lilleramma!!! Tok sin tid gitt.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Fy fader RoDa! Det rommet ditt ble utrolig bra etter at du malte det. Ikke til å kjenne igjen ;D
    Rammene rundt god lyd er viktige de også vettu.

Litt OT, men hvilke farve er det du har brukt? Ser i allefall veldig bra ut på bildene...

Torsen

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Hvor stort er rommet? 3*5 eller noe slikt. Det er utrolig gjennomført og gir håp til flere som ikke disponere ubrukte ballsaler i huset, men kanskje kan rydde litt plass her eller der.

Mvh
    Sniff

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Litt OT, men hvilke farve er det du har brukt? Ser i allefall veldig bra ut på bildene...
    Synes jeg så at det var Jotun sin farge Skagen tidligere i tråden...

(men taket RoDa..det skulle vært malt det også.... ;) )

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig, RoDa. Riktig koselig så det også ut til å være :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Torsen skrev:
    Ser ut som huntonittplater Royal med fargen cafe latte....

Ellers utrolig fint oppsett dette RoDa. Supre bilder også...hvilken linse bruker du på close up...?

Mvh
    OMF

K

kbwh

Gjest
    OMF skrev:
    Ser ut som huntonittplater Royal med fargen cafe latte....
    Det er det som er dritt med malt førstesorterings furupanel. Folk tror det er plater fra Hunton.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Virkelig enn innbydende musikkhule RoDa. Eksempel til inspirasjon og etterfølgelse. Og nydelige bilder, som vanlig. :)

Mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker for alle vennlige kommentarer, dette synes jeg er moro.
    Gøy å dele av seg når det er slike tilbakemeldinger å få! :)

Svarer noen av innleggene fra #56 og utover.

Valentino: Akkurat det har vært min tanke, en liten "how to". Om ikke fasit så i alle fall et bra eksempel.
    Små rom er ikke gunstige for godlyden, men med noen tiltak kan det bli vel så bra som høyttalere innestengt blant tvapparater og puttet inn i hjørnene i stua.
    Har veldig sansen for din variant, da jeg ikke tror jeg noen gang kommer til å trives langt vekke fra høyttalerne. Måten du gjør det på eliminerer jo rommets påvirkning. Et eksempel til etterfølgelse den gangen jeg eventuelt flytter.

joaredge: Jeg liker det jeg også! :D Har du veiene om Moss, så kom gjerne innom på litt kaffe og en lytt.

Takker LydKarl, jo det er noen koselige timer her inne. Med tre barn og en stue som ikke er bra plassert (ift soverom) ville det vært svært begrensende for meg og musikken. Her spilles det musikk, så er det åpent for andre aktiviteter i stua. Barna liker også å være i dette rommet.
    Det er et "lunt" rom og akustikken gjør det behagelig å oppholde seg der.

Vær glad det var lilleramma, Andreas, og ikke litjekarn du fikk se bilde av! :D

Takk Torsen! Jo, det ble et helt annet rom med fargen. Åpnet seg opp også og virker større tross meget små mål.

Fargene er Jotuns "Skagen" på veggene og "Kritt" på gulvlister og Dør/karmer/lister.
    Er ikke så stor forskjell på dem, men Skagen er roligere og grå, mens Kritt går nesten litt i blått.

Vapor & Valentino: Jo, tenke på å male eller 'hvitte' taket. Men den hyggelige gamle mannen som bygde dette rommet da han bodde her (var bod tidligere) satte opp et tau (eller heter det rep?) som taklist. Dette ville jeg beholde for å minne meg om den gamle mannen, pluss at det er litt mer spennende enn vanlige lister. Tauet har en slik farge at det ville skille seg veldig ut i forhold til taket, derfor beholdt jeg taket 'in natura' som passer på utseendet som taket har (paneltype og presisjon (dvs mangel på) på utført snekkerjobb).
    Nå er hele rommet, bortsett fra taket og tauet, i lyse farger. Da passer det ganske bra med det litt mørke taket.

Takk MaHa og OMF.

Linsen er den samme til alle bilder, 18-55 kitlinsen som følger med Canon EOS-350D. Ikke noe fancy mao. ;)

Ikke sant Valientino? Min gamle bestefar forstår ikke hvorfor man skal male furupanel........ Selv synes jeg det er veldig fint.

Her fra et annet rom som ble pusset opp i kåken: (ækte pannel her au)

Takker toref. Moro at noen finner dette inspirerende! :)

EDIT: Glemte Sniff: Rommet er usle 2,80m x 3,40m, så langt fra ballsal ja.... ;D
    Men det fungerer faktisk bra til tross for mikro-dimensjoner. 8)

Vedlegg

• 34.2 KB Visninger: 988

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    RoDa skrev:
    Vær glad det var lilleramma, Andreas, og ikke litjekarn du fikk se bilde av! :D
    Godt å høre at det enda e mye "nordlending" igjen i dæ, der nede i Moss.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    I min søken etter cd-rack som er lignende Bohus sine 'Joker' (som nå selvfølgelig har gått ut...) snublet jeg innom Møbelringen og fant et par små nødløsninger så lenge.
    Litt plass, samt litt diffusjon tenkte nå jeg. 8)

Plassert litt hulter til bulter på bakveggen.

Grunnet plassmangel har jeg ikke fått satt kaffekoppen på 'P' som normalt når jeg har besøk og overlater sweetspot til gjesten.
    Men nå etter ommøblering har jeg kaffeplassering i siste del av 'L'. :)

Mye ledig plass på andre sida også.
    Som det vises er jeg ikke av typen som vil ha kvantitet i samlingen, men søker å kjøpe plater som jeg kommer til å spille istedet for støvsamlere.

Dagens spørsmål:

- Hvor ville dere satt disse? (Ja, jeg alfabetiserer på artist)

Vedlegg

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.191
    Prøvar å følge Finn Bjelke sitt system (nemd i Fidelity) men det er likevel enkelte cd'ar som er vanskelege..eg ville gjort dette:
    Buena Vista Social Club - arkivert under B.
    Common Thread: Songs of the Eagles - arkivert i lag med eventuelle cd'ar med Eagles (og det same med dei andre "tribute" platene, i lag med aktuell artist).
    30 years' Fidelity - denne har eg sjøl arkivert på T (30) men tek i mot tips på alternativ plassering.

B

break_out

Gjest
    Takker for respons i tråden min :). Jeg har vært innom din også og sett at du har et supert lytterom selv, og med mer fokus på lydforbedrende tilltak. På det området har jeg enda endel igjen, selv om jeg er en nærfeltslytter så skal jeg gjøre tiltak.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    jmolnes skrev:
    Prøvar å følge Finn Bjelke sitt system (nemd i Fidelity) men det er likevel enkelte cd'ar som er vanskelege..eg ville gjort dette:
    Common Thread: Songs of the Eagles - arkivert i lag med eventuelle cd'ar med Eagles (og det same med dei andre "tribute" platene, i lag med aktuell artist).
    30 years' Fidelity - denne har eg sjøl arkivert på T (30) men tek i mot tips på alternativ plassering.
    Vi er bra på linje.
    Selv hadde jeg Buena... på 'B' til tross for at det er en Ry Cooder plate.
    Common Thread hadde jeg på 'E' fordi jeg ser det som en slags Eagles plate.
    30 years' hadde jeg ikke peil på, men går nå for ditt forslag. Takker ;)
    En hildringstime setter jeg på 'B' av samme grunn som Eagles tribute'n.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    break_out skrev:
    Takker for respons i tråden min :). Jeg har vært innom din også og sett at du har et supert lytterom selv, og med mer fokus på lydforbedrende tilltak. På det området har jeg enda endel igjen, selv om jeg er en nærfeltslytter så skal jeg gjøre tiltak.
    Takker. :)
    Ja, lyttekroken din ser helt topp ut! Du får være forsiktig med tiltakene slik at du beholder stilen.
    Nearfield is the only field :D ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Nå er det litt 'tomt' her........
    Har lagt ut det som er av bilder og beskrivelser, nå må jeg skru opp flere av komponentene for å finne nytt å ta bilde av.. ;D

Rockebamsen til eldstejenta sitter godt på midterste basstrap'en og har fått låne lille-Fender'n

Har slitt litt med en ny plate, som nesten alle mener er helt topp.
    Men nå begynner det å løsne og den har startet og feste seg i topplokket.
    Spor 4 er foreløpig høydare.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.402
    Torget vurderinger
    34
    RoDa skrev:
    jmolnes skrev:
    Vi er bra på linje.
    Selv hadde jeg Buena... på 'B' til tross for at det er en Ry Cooder plate.
    Common Thread hadde jeg på 'E' fordi jeg ser det som en slags Eagles plate.
    30 years' hadde jeg ikke peil på, men går nå for ditt forslag. Takker ;)
    En hildringstime setter jeg på 'B' av samme grunn som Eagles tribute'n.
    Jeg har alle samleplater o.l. arkivert for seg, og da alfabetisk i forhold til tittel.

Ergo ville Eagles-saken stått under C for Common Thread, En Hildringstime under E etc.

Buena Vista Social Club er filmmusikk, og har også sin egen kategori her hjemme, og da er det tittelen på filmen som gjelder, dvs. B i dette tilfelle.

Roy

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Alfabetisering er for feiginger ;D ;D ;D ;D

Håvard

K

kbwh

Gjest
    Jeg får noia av slike klassiske plater der det både er flere komponister og forskjellige utøvere. Vurderer å ringe Finn Bjelke hver gang, men har endt opp med en rusk og rask-avdeling katalogisert etter første bokstav på plateryggen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn