RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Dyre rack er for de med små annlegg fryktelig mye pæng!

Pokker, jeg må ha to jeg....

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Erland skrev:
    Dyre rack er for de med små annlegg fryktelig mye pæng!

Pokker, jeg må ha to jeg....
    Hehe, løp og kjøp.
    Må komme ned etter erfaringene så langt, men skal gå langt i å mene at dette er verdt pengene!

K

kbwh

Gjest
    Godt å ha deg tilbake med velkjent nick, RoDa. JauDå var kult, men men. Fint er det, det nye racket ditt. Passer Audioneten kjempebra (så nå blir det vel snart mer Audionet tenker jeg).

En løs tanke: Det er vel ikke umulig at du også hører forskjeller også fordi rackene reflekterer lyden ulikt?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Valentino skrev:
    En løs tanke: Det er vel ikke umulig at du også hører forskjeller også fordi rackene reflekterer lyden ulikt?
    Mer audionet er spennende, men koster også penger....

De løse tankene har jeg også, men det er vanskelig å relatere det lydmessige jeg opplever ( ;)) til det.......

R

K

kbwh

Gjest
    Ikke sant? Poenget mitt er at rackets fysiske dimensjoner kanskje også bidrar til de gode opplevelsene...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Whatever floats your boat, er det ikke det det heter? ;) :D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    En morsom bieffekt av Pagode-racket er at nå synes jeg ikke Eichmann Topperne gjør noe merkbart.
    Det blir mer "uryddig" med dem faktisk!

I det andre racket var Topperne Toppers!
    Voodoo er det nok, men alle besøkende ble utsatt for et av-på med Topper og det var ikke mye tvil.

Selv synes jeg Oves (Audiofoni) demonstrasjon oppå skilletrafoen er en killer ;D

K

kbwh

Gjest
    Om voodoo ikke virker er det dokka som ikke likner. Det har Cohen sunget.

Fortelle nå svk hvor Rockwoolplatene skal være.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Det har vært litt lite kabelprat her, så det er på tide med et bilde.
    Kabelbukker, kabler, rack og basstraps. (De med godt syn skimter også en høyttalerklassiker)

Rackdetaljer og kabelbukker:

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Innfestingen til alustolpene med kontramutter skrudd på plass:

Detalj av øverste hylleplan:

Originalspikes og tabletter, samt medfølgende verktøy.
    I dette tilfellet er spikes byttet ut med alt-i-ett variant fra Soundcare.

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det der ser skikkelig lekkert ut! Flotte bilder RoDa :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Valentino skrev:
    Fortelle nå svk hvor Rockwoolplatene skal være.
    I alle de punktene på vegger og tak hvor du kan se en høyttaler hvis du plasserer et speil der. 8)
    Dette er en del av barnelærdom innen hifi, isn't it? Yes it is, Rockwool :D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med nydelig rack RoDa. Virkelig forskjønnende! Og nydelige bilder av herlighetene som alltid :) Du vet ikke tilfeldigvis om produsenten lager 2,5m lange rack i ca 50cm høyde.... Neppe :p

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    gut_man skrev:
    Du vet ikke tilfeldigvis om produsenten lager 2,5m lange rack i ca 50cm høyde.... Neppe :p
    Takker for skryt folkens.

Joda, gut. De har noe i den duren.
    Dette f.eks?

Vedlegg

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    lært meg en ting ang. rack:
    Jo mere lydmessig glede du har av det jo verre er det å kvitte seg med det! ;D

DIY-rack nr. 1: 8stk lecca-blokker 3 MDF-plater og 2 betongheller = +200kg
    DIY-rack nr. 2: benk på 115x55x50 i Heltre eik + noe MDF = 55kg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.987
    Torget vurderinger
    27
    Pene saker dette RoDa, bare å gratulere, nå må du bare få fyllt opp den øverste hylla med en skikkelig platespiller.....

K

kbwh

Gjest

Dette skulle jeg klart å overleve synet av i stuen hos meg, men jeg måtte nok begrense meg til tre moduler og flytte LP-ene annetsteds, hvilket ikke ville være så praktisk.

Grammofon, RoDa? Jeg foreslår en SOTA Cosmos. Sleng på en SME V og en DV XV-1s. Suppler med RIAAen til Audionet, og Santhanshaugen Dynavectorklubb setter opp telt i hagen din.
    Er det ikke fint at vi hjelper deg med å holde gjeldsbyrden konstant stigende?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Svært pent Roda.

Er det for tidlig å si noe om de lydmessige forandringene?

Ser at ett strømfilter hadde passet bra på den ene tomme hyllen... ;)
    Hvilket kamera er det du tar de flotte bildene med?

MVH Johnny

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker gutter.
    Vinyl ja.......
    Jeg synes steget er for stort foreløpig. Kjøpe en ny kilde uten å ha noe å spille på den, det er litt bakvendt tykkjer eg. :)

Men snubler jeg over en bunke brukte LP-er så kanskje...?

Endringene vil bli beskrevet ja, johnnygrandis.
    Skal bare drøvtygge dem litt før jeg slipper dem ut. ;)

Mens jeg venter så har jeg mekket litt Pagode i dag.... 8)

EDIT: Bildene blir tatt med et Canon EOS-350D m/ standard kitlinse.

B

break_out

Gjest
    Fint rack du har fått deg, og ja en vinylspiller må nok på plass ;).

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Jeg har gått og tenkt på å mekke litt på racket jeg kjøpte.
    I dag fikk jeg plutselig ånden over meg da jeg så at aluprofilene var bøyde!!! :eek:

Det viste seg under demontering at profilene bare sto i spenn og rettet seg da spennet løsnet, puhhhh.
    Disse Hjemmekino-skribentene er sterke i klypa. :D

Av med alle hyller og racket er tomt:

Med rompa i været og klart til justering av Soundcare spikes.
    Det fulgte med originale spikes, men praktisk nok var de byttet til Soundcare.

Undersiden av nederste hylle.
    Kraftigere enn de andre hyllene, og tåler også dobbel vekt denne.
    Ellers samme prinsipp på hyllen.

Ferdig på plass er det greit å sjekke at greiene er i vater.

Spikes-skruene som fester hyllene til aluprofilene er lange for å sørge for god innfesting og stabilitet.

Dette lille verktøyet brukes til å stramme skruene og kontramutterne.

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hyllene ble snudd for å skjule eventuelle små skavanker.
    Jeg passet på å få logo på fremsiden. 8)

Hyllene består av rammeverk, som de oppadvendte spikes er montert på.
    Disse spikes passer inn i fordypninger i selve hyllene.
    Hyllene er også fiksert med skruer, men disse har skumgummipakninger slik at overføringer skjer gjennom spikes og ikke skruer.

Jeg festet hyllene ved å skru spikesene ut mot aluprofilens små hull med håndmakt.
    Sjekket så at det var samme moment i alle hull ( ;)) på feelingen og festet kontramuttere.

Håpet var å finne det beste forhold mellom feste og vibrasjonsoverføring.
    Hva jeg opplevde etterpå, med noe større ro og flyt over gjengivelsen tyder på at jeg klarte det.
    (Sikkert godt hjulpet av feelgood, men what the heck...) :D ;D

På tide å driste seg til å si noe om lyden snart.......?

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Well then!

Hvor skal man starte?
    Jo, jeg må vel plassere meg i rackskeptiker-gruppen.
    Har lest alle Vidar P's kommentarer om viktigheten av dette, og at det er et poeng å "draine" komponentene for de interne og luftbårne vibrasjoner såvel som de som kommer fra underlaget.
    Men jeg kan ikke si å ha lagt noe vekt på dette selv, i alle fall ikke med mitt tunge bjørkerack..... ::)
    Skal innrømme jeg hadde tenkt på å skaffe noen dempeplater fra Audio Optimum eller Base eller noe slikt etterhvert.
    Men så kom dette Pagoderacket på brukt'en og kaap vippet meg over i kjøpeposisjon.... :D ;)

Jeg er inne på tanken om at den fysiske forskjellen (dimensjoner) på disse to rackene kan ha innvirkning, og at forandringen kan oppfattes som en forbedring. Det er også noe av grunnen til at jeg har latt inntrykkene synke inn før jeg nå forteller om hva dette har gjort med lyden fra anlegget mitt.

Må bare legge til at min humring etter å ha lest om hifi+ som beskriver kabler og rack som fundamentet du bygger anlegget ditt på, ikke nå er like hørbar...... ;D

Jeg er ikke lenger i rackskeptiker-gruppen.

stillhet
    Det første jeg hører med anlegget plassert på dette racket er stillheten.... :D
    - stillheten som det svarte bakteppet uten uro og støy.
    - stillheten som det beskrivende mellom hver tone som nå har tredd ut av støyens skjul.
    - stillheten som gir ro og rom for hver tone til å spille.
    - stillheten som gjør musikken mer levende og dynamisk fordi spranget blir større mellom sort og sterkt.

det triller og det flyter
    Ola Gjeilo's vakre plate Stone Rose og i særdeleshet låten North Country II var tilfeldgivis en av de første låtene jeg lyttet til.
    Her er det påfallende hvor lett pianotonene triller ut av dette sorte bakteppet, hvor naturlig flytende musikken er uten bremser og "oppstartsproblemer".
    Det samme går igjen på andre låter, bremsene er borte, tregheten i oppstartsøyeblikket er borte og det er en naturlig ubesværethet over det hele.
    om.s sitt favorittuttrykk LIQUID er i aller høyeste grad passende på denne effekten racket gir.

resssonanser og plassering
    Racket har også fjernet noen forstyrrende resonanser og artefakter i lydbildet, med det resultat at lydbildets innhold nå fremstår mer presist og med mer nøyaktig plassering. Generelt er lydbildet blitt lettere å tolke for å forstå hva som skjer.
    Disse faktorene gjør sitt til at man senker skuldrene og det blir naturlig å spille litt høyere, mer om det etterpå.

avkledd
    Med denne åpenbaringen, vindusvasken og støvfjerningen er det ikke fritt for at forskjellene mellom innspillinger blir forstørret. Kan ikke arrestere racket for å fortelle meg at noen innspillinger er dårligere enn andre, det er kun et resultat av større gjennomsiktighet.

klang, bang og bass
    Klangen virker nokså uforandret, selv om totalinntrykket er en smule slankere grunnet informasjon i toppen og økt preisisjon og definisjon totalt sett, så bidrar den økte roen og svartheten til at det allikevel er en opplevelse av naturlig varme og fyldig instrumentklang. Riktig er nok ordet jeg leter etter. ;)
    Smekket, smellet og trøkket er påfallende tilstede, også hele veien ned til bassen. Den kjappe, flytende og plutselige effekten er tilstede også i den nederste bassen jeg får i mitt lytterom, noe som gir en opplevelse av større krefter i bassen og mer basskapable høyttalere. Bassen har fått et usannsynlig løft med dette racket, større definisjon, mer trøkk som følge av dette, mer pust,luft og frigjort gjengivelse. Moro, helsikes moro!

aillt!
    Denne oppstykkingsvarianten er egentlig ganske utfordrende, for det man har mest lyst å snakke om er totalopplevelsen av musikk etter rackets inntog.
    Det kommer et løft, og en endring, på linje med komponentbytter og noe jeg nå etter å ha opplevd det ikke vil være foruten.

Jeg vil strekke det så langt å si at du ikke får full utnyttelse av komponentene dine før de er befridd fra luftbårne, interne og fysisk påførte vibrasjoner.
    Om Pagode er veien å gå? Joda, du kan sikkert finne på noe dummere enn det valget vil jeg påstå...... 8)

Litt merkelig ja
    Etter Finite Elemente Pagode Signatur's inntog i anlegget mitt har volumkontrollen havnet på et annet sted.
    Jeg spiller nå konsekvent 3-5dB høyere enn med det andre racket.
    Hvorfor?
    Det virker som om den økte roen, det økte svartnivået, fraværet av støy og den økte presisjonen nå gjør at jeg finner mitt behagelighetsnivå på et høyere lydtrykk enn tildigere. Fascinerende!!

Dett var dett!! Gal jeg?? Ja kanskje, men de gærne har det godt!! ;D ;D ;D

Mvh
    Rolf

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.702
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Morro sammendrag. Godt at du ble fornøyd.....
    Vi kan danne "gal, men lykkelig gjengen" ;D (men tør ikke vise bilder av min siste "test noe rart og hør hva som skjer" prosjekt)

mvh Kai

O

om.s

Gjest
    Kult RoDa, dette gjör det ikke mindre interessant å speide etter to Pagode rack (2 & 3 hyllers) ;D ;D ;D.....

mvh

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Du er definitivt splitter pine gal. ;D

Men her på sentralen er du i det minste i godt selskap.

L

Ludo

Gjest
    Utrolig god beskrivelse av hvordan du opplever forandringen. Veldig artig at det går an å ta oppsettet ditt enda et steg videre, det låt jo meget godt sist jeg hørte på det. Dette er et av de få anleggene som står seg uansett prisklasse! Meget bra!

R

Rojoh

Gjest
    Du har nok havnet i den fæle placebo-spralen. Først har du en innbillet positiv respons grunnet utseende og pris + salgsprat = du tror det er blitt mindre støy/forvrengning, og skrur opp lyden. Når du skrur opp lyden, så låter det enda bedre, og du er i bakevja. Du må nok nivåmatche racket, er jeg redd. Eller enda bedre: Hvis du får racket til å se jæv... dumt og idiotisk ut, og det låter dårligere; da vet du at det er placeboeffekten. Ta f.eks. å kle det inn i julepapir og pynt med kuler og glitterremser. Ja, topp det med juletrelys også. Hvis det fortsatt låter like bra, da kan du slå deg til ro med et godt rack. ...eehh... :-\

Mvh. Johan

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Rojoh skrev:
    placebo-spiralen
    Virker den som prevensjon? ;D

Vurderer å samle på drittbleiene til guttungen og legge dem på racket.
    Låter det dritt da, så ER det placebo!!!!! :eek:

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Vurderer å samle på drittbleiene til guttungen og legge dem på racket.
    Låter det dritt da, så ER det placebo!!!!! :eek:
    Kunne vært interessant med en testrapport på dette.. :p

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Alldeles nydeleg rack, Rolf. Gratulerer!

Mitt favorittrack (mhp utseende, har aldri "hørt" det). Svart kler rommet og komponentane godt.

Godt å høyra at deformasjonen av T-profilane kun var elastisk (ikkje plastisk).

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Bra det ikke bare er jeg som er gal da. ;)

I og med at jeg hører noe av det samme som Roda hører.....med mitt rackbytte.
    Spesielt det med å lytte på høyere volum bet jeg meg merke i.

Godt forklart Roda.

MVH Johnny

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker Johnny!
    Føles godt å være gal sammen med noen ;D 8)

For å sette det på spissen....

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Nå har strømkablene vært på besøk i et annet anlegg........ DÆVEN!! :eek:

............... ;)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.275
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    RoDa skrev:
    ...............
    Jeg føler et lite behov for utdyping her... ::) ;D
    Ja, nå har vi sittet oppe hele natten og ventet på nye bilder - kommer det noe snart eller kan vi gå å legge oss ;)

K

kbwh

Gjest
    Jeg gleder meg også til å se bilder av hvordan nettkablene låter i det andre anlegget. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn