Well then!
Hvor skal man starte?
Jo, jeg må vel plassere meg i rackskeptiker-gruppen.
Har lest alle Vidar P's kommentarer om viktigheten av dette, og at det er et poeng å "draine" komponentene for de interne og luftbårne vibrasjoner såvel som de som kommer fra underlaget.
Men jeg kan ikke si å ha lagt noe vekt på dette selv, i alle fall ikke med mitt tunge bjørkerack..... :

Skal innrømme jeg hadde tenkt på å skaffe noen dempeplater fra Audio Optimum eller Base eller noe slikt etterhvert.
Men så kom dette Pagoderacket på brukt'en og kaap vippet meg over i kjøpeposisjon....
Jeg er inne på tanken om at den fysiske forskjellen (dimensjoner) på disse to rackene kan ha innvirkning, og at forandringen kan oppfattes som en forbedring. Det er også noe av grunnen til at jeg har latt inntrykkene synke inn før jeg nå forteller om hva dette har gjort med lyden fra anlegget mitt.
Må bare legge til at min humring etter å ha lest om hifi+ som beskriver kabler og rack som fundamentet du bygger anlegget ditt på, ikke nå er like hørbar...... ;D
Jeg er ikke lenger i rackskeptiker-gruppen.
stillhet
Det første jeg hører med anlegget plassert på dette racket er stillheten....

- stillheten som det svarte bakteppet uten uro og støy.
- stillheten som det beskrivende mellom hver tone som nå har tredd ut av støyens skjul.
- stillheten som gir ro og rom for hver tone til å spille.
- stillheten som gjør musikken mer levende og dynamisk fordi spranget blir større mellom sort og sterkt.
det triller og det flyter
Ola Gjeilo's vakre plate Stone Rose og i særdeleshet låten North Country II var tilfeldgivis en av de første låtene jeg lyttet til.
Her er det påfallende hvor lett pianotonene triller ut av dette sorte bakteppet, hvor naturlig flytende musikken er uten bremser og "oppstartsproblemer".
Det samme går igjen på andre låter, bremsene er borte, tregheten i oppstartsøyeblikket er borte og det er en naturlig ubesværethet over det hele.
om.s sitt favorittuttrykk LIQUID er i aller høyeste grad passende på denne effekten racket gir.
resssonanser og plassering
Racket har også fjernet noen forstyrrende resonanser og artefakter i lydbildet, med det resultat at lydbildets innhold nå fremstår mer presist og med mer nøyaktig plassering. Generelt er lydbildet blitt lettere å tolke for å forstå hva som skjer.
Disse faktorene gjør sitt til at man senker skuldrene og det blir naturlig å spille litt høyere, mer om det etterpå.
avkledd
Med denne åpenbaringen, vindusvasken og støvfjerningen er det ikke fritt for at forskjellene mellom innspillinger blir forstørret. Kan ikke arrestere racket for å fortelle meg at noen innspillinger er dårligere enn andre, det er kun et resultat av større gjennomsiktighet.
klang, bang og bass
Klangen virker nokså uforandret, selv om totalinntrykket er en smule slankere grunnet informasjon i toppen og økt preisisjon og definisjon totalt sett, så bidrar den økte roen og svartheten til at det allikevel er en opplevelse av naturlig varme og fyldig instrumentklang. Riktig er nok ordet jeg leter etter.

Smekket, smellet og trøkket er påfallende tilstede, også hele veien ned til bassen. Den kjappe, flytende og plutselige effekten er tilstede også i den nederste bassen jeg får i mitt lytterom, noe som gir en opplevelse av større krefter i bassen og mer basskapable høyttalere. Bassen har fått et usannsynlig løft med dette racket, større definisjon, mer trøkk som følge av dette, mer pust,luft og frigjort gjengivelse. Moro, helsikes moro!
aillt!
Denne oppstykkingsvarianten er egentlig ganske utfordrende, for det man har mest lyst å snakke om er totalopplevelsen av musikk etter rackets inntog.
Det kommer et løft, og en endring, på linje med komponentbytter og noe jeg nå etter å ha opplevd det ikke vil være foruten.
Jeg vil strekke det så langt å si at du ikke får full utnyttelse av komponentene dine før de er befridd fra luftbårne, interne og fysisk påførte vibrasjoner.
Om Pagode er veien å gå? Joda, du kan sikkert finne på noe dummere enn det valget vil jeg påstå...... 8)
Litt merkelig ja
Etter Finite Elemente Pagode Signatur's inntog i anlegget mitt har volumkontrollen havnet på et annet sted.
Jeg spiller nå konsekvent 3-5dB høyere enn med det andre racket.
Hvorfor?
Det virker som om den økte roen, det økte svartnivået, fraværet av støy og den økte presisjonen nå gjør at jeg finner mitt behagelighetsnivå på et høyere lydtrykk enn tildigere. Fascinerende!!
Dett var dett!! Gal jeg?? Ja kanskje, men de gærne har det godt!! ;D ;D ;D
Mvh
Rolf