RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ny helg, nye rør. :)
    Faen ta rør! Men med rørtrinn i oppsettet har selv jeg måtte bite i det sure eplet, krype til korset og lete etter den fjerde kvartetten med perfekte rør til mitt phonotrinn. Oppgaven gjøres ikke lettere med at disse må balansere nøye og i tillegg settes på riktig sted for max utbytte. Faen ta rør!


    Portabel lyd vil ta over for oss stillesittende dinosaurer..
    Er ikke sikker. Ungdommen og de som skal rekrutteres driver med portabelt som et nødvendig onde.

    Var knapt en kjeft som ikke hadde musikk på øra når jeg vokste opp, noen av dem avanserte til dunkedunk i bil for så å sette opp noe fornuftig i stuen når de fikk egen stue.

    Sønnen min kommer mer enn gjerne ned nå han hører noe han liker fra grotta, men gidder ikke konkurrere med gubben og fylle sitt trange rom med stereo. Da blir det enklere for ham å blaste favorittene gjennom klokker på øra.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er riktig som RoDa og HC sier.
    "MyFi", kan Karmana ta copyright på.👍

    Jeg er helt enig med Lagga.
    Jeg mener også at det er et godt ord.
    Jeg synes det forteller at det er ditt anlegg og lyd som er riktig for deg. Det er flere skribenter i seriøs audiopresse som i større grad enn tidligere preker dette, for det har vist seg umulig å finne en universell fasit på hva som er "best" .
    Slik jeg tolker det, ligger det under at det man sjøl synes er morsomt, naturlig, bevegende osv er viktig. At anlegget er tilpasset musikken en spiller sjøl, bolig og sosial situasjon betyr mer enn hvordan det måler.
    Er man fornøyd med sin MyFi, kan man i større grad konsentrere seg om musikken.
    Sånn er det hvertfall for meg.

    Et genialt ord altså. I rekken av årets ord kåret av Språkrådet, finner vi bl.a. ; Koronaen (2020), Klimabrøl (2019) , SakteTV (2013) , Det grønne skiftet (2015), kvardagsintegrering (2016) osv.
    MyFi burde nok også vært inne der i 2021, om det ikke hadde hatt såpass snevert nedslagsfelt. 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg trodde My-Fi var et etablert begrep. Jeg har i hvertfall sett det rundt omkring på internet en stund. F.eks her: https://www.soundstagesolo.com/index.php/features/189-why-myfi-aint-hifi

    Uansett er My-Fi et mye bedre begrep enn Hi-Fi for det de fleste bedriver.
    Du, vis meg en, jeg gjentar 1, som ikke har lagt til grunn egen preferanse ifht hobbyen? Hvor seleksjon kun er gitt lyd og lyd alene? Om denne personen finnes så spiller ikke anlegget musikk, men er optimalisert for sinustoner!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Myfi faller vel under hifi og er ingen motsetning? De fleste her prøver å strekke strikken litt lenger enn gjennomsnittet og det gir rom for litt individualitet. Har besøkt mange entusiaster og føler at samtlige mestrer hifi biten på hver sin måte.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    My-Fi, er ikke det bare en lek med ord og betegnelser. Pleide å bruke betegnelsen ‘anlegget mitt’ er ikke det det samme?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Myfi faller vel under hifi og er ingen motsetning? De fleste her prøver å strekke strikken litt lenger enn gjennomsnittet og det gir rom for litt individualitet. Har besøkt mange entusiaster og føler at samtlige mestrer hifi biten på hver sin måte.
    Jeg tror faktisk det kan være fornuftig å ha et bevisst forhold til myfi og hifi. Jeg opplever ofte på HFS diskusjoner hvor en sauser dette sammen og tror man diskuterer det samme. Det blir da lett rørete når den ene egentlig mener hvilken lyd han foretrekker, mens den andre søker sitt nirvana gjennom en puristisk tilnærming mot hifi.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det blir da lett rørete når den ene egentlig mener hvilken lyd han foretrekker, mens den andre søker sitt nirvana gjennom en puristisk tilnærming mot hifi.
    Sludder! Hva er en puristisk tilnærming? Prøve å få anlegget til å gjengi spekteret sånn noenlunde homogent, fremfor å søke etter og perfeksjonere visse enkeltbetoninger? Like jævli en preferanse/myfi!

    Sitter igjen med inntrykk av at du tror at noen bare forholder seg som roboter til hifi. Vel, riktignok mistenker jeg at noen her inne ikke har et anlegg og kun har et bilde i hodet om hvordan det bør settes sammen. Disse fremstår kanskje som roboter med visse puristiske dragninger. 😁 Men alle de som har presentert og invitert har absolutt et subjektivt forhold til hifi, uansett hvor glatte kurver de fremlegger.

    Kanskje jeg igjen slår inn en åpen dør eller kanskje du bør uttrykke deg bedre?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sludder! Hva er en puristisk tilnærming? Prøve å få anlegget til å gjengi spekteret sånn noenlunde homogent, fremfor å søke etter og perfeksjonere visse enkeltbetoninger? Like jævli en preferanse/myfi!

    Sitter igjen med inntrykk av at du tror at noen bare forholder seg som roboter til hifi. Vel, riktignok mistenker jeg at noen her inne ikke har et anlegg og kun har et bilde i hodet om hvordan det bør settes sammen. Disse fremstår kanskje som roboter med visse puristiske dragninger. 😁 Men alle de som har presentert og invitert har absolutt et subjektivt forhold til hifi, uansett hvor glatte kurver de fremlegger.

    Kanskje jeg igjen slår inn en åpen dør eller kanskje du bør uttrykke deg bedre?
    Synes egentlig det er hyggelig at norske heterofile menn drar hjem til andre heterofile menn for å "kjenne" på kurvene....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Nåh-nåh-nåh. Det er fredag, det er lov å like lyden i lytterommet, og det er lov å påpeke noen detaljer uten at man trenger å gå med bananer. Ro gemyttene litt, det jo snart helg, litt god mat utover kvelden kanskje og litt god musikk og et glass øl.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nåh-nåh-nåh. Det er fredag, det er lov å like lyden i lytterommet, og det er lov å påpeke noen detaljer. Ro gemyttene litt, det jo snart helg, litt god mat utover kvelden kanskje og litt god musikk og et glass øl.
    Ingen gemytter, bare litt tendensiøs famling... 🥰
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spennende at RoDas tråd blir nedslagsfelt for diskusjonen. Venter på at kurvene dukker opp!

    Siden det virker som det allerede er copyright på begrepet MyFi , så håper jeg på å kapre HisFi.

    HisFi: når du totalt blindt og forsvarsløst gir blaffen i dine egne preferanser, behov, lyster, intellekt og hengir deg til en annens mening/definisjon på hvordan lydgjengivelsen, også musikkgjengivelsen, må være - ofte backet opp av noen kurver og grafer som vedkommende viser deg.


    Det får være godt nok enn så lenge. Kom gjerne med innspill før jeg sender den inn til Norsk Språkråd!

    Edit: innlegget redigeres fortløpende i et forsøk på å finpusse definisjonen før innsending. Takker for forståelsen.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Spennende at RoDas tråd blir nedslagsfelt for diskusjonen. Venter på at kurvene dukker opp!

    Siden det virker som det allerede er copyright på begrepet Myfi , så håper jeg på å kapre HisFi.

    HisFi: når du totalt blind og forsvarsløst gir blaffen i dine egne preferanser, behov, lyster, intellekt og hengir deg til en annens mening/definisjon på hva hvordan lydgjengivelsen, også musikkgjengivelsen, må være - ofte backet opp av noen kurver og grafer. som vedkommende har målt seg til.


    Det får være godt nok enn så lenge. Kom gjerne med innspill før jeg sender den inn til Norsk Språkråd!
    Fantastisk! 😂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sludder! Hva er en puristisk tilnærming? Prøve å få anlegget til å gjengi spekteret sånn noenlunde homogent, fremfor å søke etter og perfeksjonere visse enkeltbetoninger? Like jævli en preferanse/myfi!

    Sitter igjen med inntrykk av at du tror at noen bare forholder seg som roboter til hifi. Vel, riktignok mistenker jeg at noen her inne ikke har et anlegg og kun har et bilde i hodet om hvordan det bør settes sammen. Disse fremstår kanskje som roboter med visse puristiske dragninger. 😁 Men alle de som har presentert og invitert har absolutt et subjektivt forhold til hifi, uansett hvor glatte kurver de fremlegger.

    Kanskje jeg igjen slår inn en åpen dør eller kanskje du bør uttrykke deg bedre?
    Jeg bør nok helt sikkert uttrykke meg bedre......for deg :giggle: Selv tror jeg hifi er en utopi man bare kan strekke seg mot, men noen er nok nærmere enn andre, mens noen, som meg, er fornøyd å bevege seg mot en lyd de selv finner tiltalende. Dette er kun semantiske ytterpunkter, og i virkeligheten tror jeg de fleste har en lyd som ikke er så langt fra hverandre enten man driver med det ene eller andre. Jeg synes mange sauser dette sammen når de diskuterer lyd på HFS. Meg om det.
    Jeg har da aldri insinuert at noen forholder seg som roboter til hifi. Vås! Jeg er helt sikker på at de som benytter målinger har ualminnelig bedre forutsetninger til å oppnå god lyd, sammenlignet med meg som kun forholder meg til ørene. På den annen side er ikke dette en pissekonkurranse for meg. Min tilnærming er kun at det skal være hyggelig for MEG!
    Hvis myfi ikke gir mening for deg. Be my guest! En semantisk onani rundt dette finner jeg totalt uinteressant :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg trodde My-Fi var et etablert begrep. Jeg har i hvertfall sett det rundt omkring på internet en stund. F.eks her: https://www.soundstagesolo.com/index.php/features/189-why-myfi-aint-hifi
    Oi, jeg må si jeg ble noe overrasket over stemningsskiftet som kom etter dette innlegget! :poop:

    Jeg linket kun til artikkelen som en "til info" om at begrepet er såpass godt kjent fra før at det sogar er skrevet hele artikler om det. Jeg leste ikke en gang artikkelen! Basert på reaksjonene til enkelte her så måtte jeg dra gjennom artikkelen og den er åpenbart skrevet på en svært polariserende måte av en som må ha stått opp med beina på feil side av senga. Det var absolutt ikke meningen å dra inn nok en meningsløs hi-fi filosofisk debatt i Rodas hyggetråd!

    Ha en fin helg folkens! 🍻
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare arti med mange innlegg, mer annonsørinntekter til meg 😅 :D :D

    Skal lese artikkelen du linket til @marsboer (y)
    Det forsonende og unnskyldende i min forståelse av MyFi er at skuldrene er nede og jeg er fullstendig klar over at mitt oppsett ikke prøver å svare på at lyden i lyttesofaen er en korrekt reproduksjon av det som ligger i rillene eller datafilen.
    .....og at det er sånn jeg vil ha det.

    For usannsynlig mange år siden satt jeg og et par kamerater tett sammen i en sofa i kjelleren hos en hifiklubb og hørte på musikk på et anlegg.
    Vi snakket sammen og syntes det låt litt hardt og skapt. I samme øyeblikk spratt hifiredaktør Håvard frem, tilsynelatende fra intet, og spurte på en opplevd noe fremfus måte om hvordan vi kunne vite at det ikke var innspillingen som låt sånn. Vi satt musestille og ventet til han forsvant av seg selv.
    Nowadays styrer jeg unna komponenter som låter dritbra på superinnspillingene og fra vondt til jævli på de øvrige 98,34346% av innspillingene.
    MyFi for meg er at jeg kan velge den musikken jeg vil høre på, uten å måtte plages av innspillingskvaliteten.

    mvh

    IMG_4515.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ofte er anleggene med "sjel" det som sitter hardest igjen i minnet.
    Eller egentlig de "sjelfulle" egenskapene i anleggene.
    Kan hende er de målemessig lett å avsløre som avvik fra den korrekte gjengivelse.
    Men jeg opplever at det ikke er like lett å gjenskape som å måle ;)

    Kunne innholdet i min Icon Audio BA3 vært erstattet med en DSP som lager rørlyd og litt batterier som får rørene til å gløde?
    Mulig, men jeg velger å tvile litt på det.

    Ryggejogg i dag igjen. Fint i naturen.
    Før @Powerpoint ryker en sikring er det sikkert greit å nevne at bildet er fra menneskers herjinger som kalles landbruk.
    På stien inn og ut av skogen :D
    IMG_4544.jpg



    Dukker opp minner på snapchat.
    4 år siden dette. Kjenner på savnet når jeg ser bilder av henne.
    (hunden ikke høyttaleren)
    IMG_4542.jpg


    @HCS er god på skråblikk og refleksjoner angående livet her inne på HFS.
    For å komme med en selv, så har jeg fortsatt til gode å møte en av dere som ikke føles som en kamerat tvert.
    Hobbyen vår er såpass sær at fellesskapet er sterkt. En hobby som det er godt å møtes rundt.
    Kjenner på at jeg savner å dra med kameraet rundt og besøke folk.
    Noe jeg ønsker meg å kunne gjøre igjen når denne pandemien en gang gir seg.
    Alt håp er ikke ute når stavekontrollen vil erstatte pandemien med niendemann 😅

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hjertelig velkommen skal du være min venn. En litt lengre turné, hvor en besøkte ulike kjekke folk over en litt lenger periode kunne vært trivelig. Det er i fellesskap med flere at enheten er nærmest... Enheten og kjærligheten til musikk, teknikk, dippedutter men mest av alt, gode vennskap basert på hvem er, ikke hva en har...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hjertelig velkommen skal du være min venn. En litt lengre turné, hvor en besøkte ulike kjekke folk over en litt lenger periode kunne vært trivelig. Det er i fellesskap med flere at enheten er nærmest... Enheten og kjærligheten til musikk, teknikk, dippedutter men mest av alt, gode vennskap basert på hvem er, ikke hva en har...
    Takk :) Og i lige måde.
    Enig, det er kanskje noe med mennesketypen som har denne hobbyen.
    Måtte svelge unna en klump her. Kom til å tenke på JanR.
    Tror aldri jeg har møtt noen som i så stor grad utstråler en behagelig følelse av å være velkommen og godtatt.
    Fantastisk fyr. Trist å tenke på at han er borte.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå ble det litt klissent her merker jeg. :sick:

    Men rart du ikke har sagt hei til meg en gang @_RoDa_ , naboer som vi er. Dynaudioaper også... Vel, da gjør jeg det. Hei!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nå ble det litt klissent her merker jeg. :sick:

    Men rart du ikke har sagt hei til meg en gang @_RoDa_ , naboer som vi er. Dynaudioaper også... Vel, da gjør jeg det. Hei!
    Klisne voksne menn 😅:D
    Hei :)
    Håper veldig gjerne å få tatt en tur til deg! Raske med meg @vipa som også har fått go-merket i hus. :cool:
    Kommer nok til å gjøre litt vondt å høre på eget anlegg en stund etter besøket, men det går over (y):unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har jo aldri hørt C1, så jeg kunne godt tenkt meg turen andre veien også. Bare kjøpe hazmat drakt. Hørt at dere norrafor er temmelig infiserte. 😁
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.554
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Klisne voksne menn 😅:D
    Hei :)
    Håper veldig gjerne å få tatt en tur til deg! Raske med meg @vipa som også har fått go-merket i hus. :cool:
    Kommer nok til å gjøre litt vondt å høre på eget anlegg en stund etter besøket, men det går over (y):unsure:
    Ja faen guttær, de hadde vært No... 😎
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Grotta er ihvertfall åpen og jeg er sjeldent blant folk, så dere får prekæs og planlegge, dere som er bestisser. Sitter som et tent lys og venter jeg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt musikk inn i helgen

    The Three
    Fikk den fra en hyggelig kollega.
    Fantastisk skive
    Audiofilerotisk innspilling også

    IMG_4526.jpg



    Litt humor at kvinnen som tok opp kampen mot kategorien kvinnelig artist ble svært så feminin og råsa på Regaen.
    Sånn går det med rød platematte og gjennomsiktig vinyl.
    Fin plate da
    IMG_4528.jpg


    Denne trenger ikke presentasjon.
    Er det likevel noe du ikke forstår, så vet både @Evo III og @Espen L mye og mangt (y)
    Lurer på når konserten jeg fortsatt har billetter til blir noe av. Skulle vært oktober 2020.
    Nærmeste vi kommer Pink Floyd nåtildags
    IMG_4532.jpg


    Agnes kan stemning.
    Ikke rart reklamefolk velger musikken hennes for å forsterke inntrykkene.
    IMG_4549.jpg


    IMG_4550.jpg




    Har ikke ennå sett filmen som hører til, men liker dette lydlandskapet fra sjefen.
    Tenk at karrieren hans nærmer seg 50 år!
    IMG_4553.jpg


    God helg!

    mvh


    IMG_4556.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn