RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg både A-B lyttet og litt lengre lyttet og har et aldri så lite inntrykk å komme med angående BJC.
    Siden dette er kablene for de som ikke bryr seg om kabler så er det kanskje ikke så rart det ikke finnes mye å lese om lyden av disse? ::)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Da har jeg både A-B lyttet og litt lengre lyttet og har et aldri så lite inntrykk å komme med angående BJC.
    Siden dette er kablene for de som ikke bryr seg om kabler så er det kanskje ikke så rart det ikke finnes mye å lese om lyden av disse? ::)
    Hørte du noen forskjell, da?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Ta det etter barnetv ;D

/jan

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance Audio Cable

Ja, så har jeg prøvd dongerikablene jeg også.
    Det har vært så mye positiv omtale av og blest rundt disse at jeg ble fristet til å prøve.
    Når det ikke koster mer så er det i alle fall ikke noe å tenke på. :)

LC-1 er standard signalkabel for audio. De sier at skjerming og kapasitans er det viktigste for en kabel og at kontaktene er en kritisk del av enhver kabel. For mer detaljer se her: http://www.bluejeanscable.com/store/audio/LC1-design-notes.htm

Dette er uvanlig mye (teknisk) informasjon og åpenhet angående kabler til bransjen å være. Sånn sett skiller BJC seg ut allerede før de har fått prøve seg i anlegget. 8)

Pluggene skal være byttet fra Canare til Taversoe, det står fortsatt Canare (Japan) på hettene bak pluggene.
    Men det står Taversoe på selve pluggene.
    Pluggene fortjener noen ord, de fungerer faktisk meget bra! Når du trer dem inn så kjenner du et knepp på siste biten og pluggene sitter betryggende godt fast. Lettvint og samtidig tight. Litt mer tungvint med WBT skrupluggene på mine Whistler Coanda.

Det samme gjelder selve kabelen og utformingen på den. Føyelig og nøytral, kan bestilles i den lengden du ønsker og i sort eller hvit.
    Et gjennomført brukervennlig produkt!!

Grunnen til at jeg bestilte meg en signalkabel var først og fremst for å sjekke ut dette merket, og med en liten plan i bakhodet om å bytte ut hele kabelhurven og kanskje samtidig litt lange høyttalerkabler for å kunne teste ut rack-på-siden løsningen. 8)

Jeg koblet inn kabelen og spilte med den i en liten periode før jeg begynte å bytte litt frem og tilbake i kortere og lengre perioder.
    For å være helt ærlig så festet inntrykket seg temmelig raskt, og det holder seg fortsatt. En liten opplevelse gjorde, for meg, at jeg fikk en bekreftelse på mine inntrykk.
    Det har ikke vært noen blindtesting, så ta det for hva det er verdt. Dette er også kun inntrykk relatert til mine egne kabler, så det er kanskje ikke så mye verdt uansett. ;)

Selv om jeg mener å høre forskjell på kabler, så klarer jeg ikke å identifisere meg med de som mener det er en komponent på linje med forsterkere og høyttalere. Så store er ikke forskjellene i min verden.
    Hører jeg forskjell på BJC og Coanda? Ja.
    Er BJC noe nytt og bedre? Nei, dessverre.
    Er forskjellene verdt pengene? Det blir helt opp til hver enkelt å bestemme. For meg er valget enkelt siden jeg har begge.

Som alle andre kabler jeg har hatt i oppsettet gjør heller ikke BJC noe "feil". Den bare mangler noe.
    For å gjøre det enkelt så mener jeg at BJC mangler detaljer, kall det gjerne oppløsning. Der Coanda klarer å fortelle meg mer om innholdet i opptakene, detaljer i bassen, plutseligheten og ekspansjonen på ting som skjer i lydbildet er BJC mer lukket og "forenklet" i spillestilen.

Mens jeg forsøkte å spille litt på BJC og så litt på Coanda fikk jeg en liten aha-opplevelse. Jeg hørte på Dylan LeBlanc og satte meg ned for å nyte denne plata. Tror at jeg innbilte meg at jeg spilte med Coanda innkoblet. Men så fikk jeg ikke dette helt til å stemme og syntes det manglet noe i musikken, det låt litt lukket og tamt i forhold til hva jeg forventet. Så fikk jeg se coandaene ligge oppå hyllen.....

Mvh
    Rolf

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.862
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flott og grei test/sjekk om at vi fortsatt kan høre visse forskjeller ennå Rolf ;D
    Og har vel som deg erfart disse grunnleggende mangler som disse og tilsvarende kabler har. Ikke noen velformulert utredning fra meg, men de mangler noe på alt ;)
    Men jeg er fortsatt der at disse mangler blir værre og værre å sette ord/navn på da prisen stiger og for min del så har jeg nådd mitt prisleie med mine nåværende Coanda. Hver liten detalj over Coanda sitt nivå koster mer enn hva jeg ønsker å betale og hva mine ører (i min alder) klarer å registrere ;)
    Så sett Coandaene på plass der de skal sitte og lev lykkelig med dem Rolf ;D

;) gismo

M

musicus

Gjest
    Interessant lesning R, jeg gjorde også en slik sammenligning for noen år siden, hjemme mekka diy kabler mot mine daværende Cardas Golden Reference, det var marginelle forskjeller, men har man først vandt seg til å leve med de forskjellene, merkes det når de er borte.
    Jeg beholdt mine CGR til tross for at jeg ønsket meg noen lapper tilovers til andre prosjekt :)

Cardas er jo relativt rimelige mot mye andra sykt prisede kabler, mer som en kommentar til linken over..

mvh

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    "....nå bliiiir det brååå-ååååk!!"
    *popcorn? Anyone??*

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    914
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Coanda er en meget god kabel, vi får håpe Whistler snart lanserer den etterlengtede høyttalerkabelen også!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig enig, gismo og musicus.
    Det er egentlig små forskjeller og derfor for mange ubetydelig siden det er mer å hente på akustikk, høyttalerplassering og andre slike "makro"-forskjeller. Men for meg blir det slik at mister jeg dette "ubetydelige" på veien mellom kilden og forsterkeren så kan det ikke gjenskapes senere i områdene for de store forskjeller uansett. ;)
    Når anlegget står på sitt faste sted og alle komponentene er de samme, og jeg da kan få mer musikk ved å bytte en kabel så er valget lett.
    Men det blir som Oblivion kontra Coanda, noen ganger er det for mye kroner å betale for små endringer. Den gangen verken passet spillestilen inn eller anlegget mitt klarte å avsløre eventuell høyere oppløsning, så da ble 15 tusen en alt for høy utgift å forsvare. Bedre å bruke pengene på platespiller da. ;D

Forventer ingen storm her inne i min egen tråd, Ansepe74, og uansett så er jeg fornøyd med denne kabelen til prisen og vel så det. Det er jo mengder av forklaringer på hva jeg hørte, eller trodde jeg hørte... ;) Skjermingen på BJC kan enten kvele noe av musikken, eller det er den dårlige skjermingen på Coanda som gir støy som høres ut som detaljer. Jeg hørte bare små forskjeller og hadde jeg ABX-et så kunne de blitt borte. Forskjellene ble mindre ved hyppige a-b bytter så kan hver enkelt få tolke det slik man vil. ;)

Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på de høyttalerkablene fra BJC, så vi får se......

R

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    RoDa skrev:
    Jeg hørte på Dylan LeBlanc og satte meg ned for å nyte denne plata. Mvh
    Rolf
    Må tipse om Justin Townes Earle siste om du liker LeBlanc. Litt det samme, men ikke så søødme.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.574
    Torget vurderinger
    10
    Takk for lytteseansen søndag :)

Det låter åpent og detaljert uten slitsomme ssser. Det første jeg spurte om var om du hadde trøbbel med bassen. Det er nok jeg selv som har det på 10m2. I et så stort rom som du har slipper du brumlebass. Etter et minutt eller to hadde jeg stilt inn ørene mine og ved nærmere ettertanke låt det veldig bra uten noen unoter av noe slag. Det er uten tvil fordel med størrelse på rommet (stakkars meg).

Når vi gikk over til vinyl knitret det bitte litt, det wowet og flutret men ganskje kjapt så kom det sedvanlige hakesleppet etterfulgt av et bredt glis og latter. Forskjellen på CD og vinyl er like åpenbar hos deg som hos meg. Det låter varmere, fyldigere i mellomtonen og mer dynamisk. Man får lyst til å spille plater og slutte å diskutere hifi.

Kabel testen overfor en skeptiker som meg ble vel ikke helt vellykket. Synes det låt bra av begge kablene. Mulig at utklingningene av cymbalene var litt tydeligere med anakonda kabelen? Det var i såfall marginalt. Hvis vinyl kontra CD gjør 10% med musikken så gjør dyr kabel kontra lakrislisse 0,5% med musikken. (nå blir det hvertfall bråk). Jeg var hos shaunv og hørte på AN/E kit4, foret med AN elektronikk laaaangt opp i nummerrekken med jalla bilstereo signalkabel til 300B monoblokkene og en gul tv kabel av lakrislisse fra drivverk til dac. Ikke noe i veien med oppløsningen eller artikulasjonen der i gården. Han sa "spiller ikke anlegget bra på lakris spiller det ikke bra på en dyr kabel heller"

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Heisann!
    Selv takk for besøket og handelen :)

Hehe, ble litt satt ut av spørsmålet om bassen. Er ikke så veldig opptatt av det og synes det fungerer ok. Er jo forsiktig med nivået på sub-en og deler den lavt. Med høyttalerne et stykke ut på gulvet, et stykke fra sideveggene og med lang avstand til veggen bak sofaen så er ikke romresonanser det jeg tenker mest på... Det er vel et sånt greit anlegg som ikke står for mye i veien for musikken og da er jeg temmelig happy. Selv om det er laangt unna de virkelig gode anleggene. Det koster ca en halv million, sånn er det bare. ;D

Det skal nok litt vinylfetisj til for å bare høre fordelene med vinylen. Men at det formatet har noe virkelig levende ved seg er helt klart. Selv synes jeg det er litt gi og ta og spiller begge formater med glede. Innspillingene har mye å si. Terry Evans og Hans Theessink sin visions fikk være et eksempel på hvor bra (type varmt og fyldig) det kan gjøres på CD også. ;)

Jeg synes det er en braksuksess når en kabelskeptiker må innrømme at han hører litt forskjeller. :D :D
    Fra spøk til revolver så er nok dette slik som med mange forskjeller innen hifi, det kommer an på hva man legger vekt på og fokuserer på i lyden. For meg er det slik at når jeg først har 'tatt' forskjellen på to kabler og synes den ene gir meg mer av musikken så får jeg ut fra det vurdere hva jeg er villig til å betale for.
    Jeg er også av oppfatningen at et anlegg som låter gråstein med lakris neppe låter gull bare ved å bytte kabler, har til gode å høre så store kabelforskjeller.

Mvh
    Rolf

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.574
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Selv synes jeg det er litt gi og ta og spiller begge formater med glede. Innspillingene har mye å si. Terry Evans og Hans Theessink sin visions fikk være et eksempel på hvor bra (type varmt og fyldig) det kan gjøres på CD også. ;)
    Enig. Det viser vel at halve gleden med vinyl skyldes at det er utrolig mange dårlige CD masteringer. Jeg bare grubler på hvor bra Theessink vil låte på vinyl ;D Kanskje det blir for mye av det gode ::)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe! Hørt ved vinylavspilling: "Nei altså, dette låter bare FOR bra!!" ;D ;D ;D
    I morgen spiller de to herrene på Stopp Pressen i Oslo, sikkert bra lyd der og. ;)

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Andreas skrev:
    RoDa skrev:
    Jeg hørte på Dylan LeBlanc og satte meg ned for å nyte denne plata. Mvh
    Rolf
    Må tipse om Justin Townes Earle siste om du liker LeBlanc. Litt det samme, men ikke så søødme.
    Takker, skal sjekke det ut. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Av diverse grunner har jeg spilt litt de siste dagene med andre høyttalerkabler enn normalt.
    Ikke viktig hvilket merke det er, men fornuftige kabler til vettuge priser. (ca tusenlappen for 2,5m sett tror jeg)

Så i kveld koblet jeg tilbake til mine egne Harmonic Technology Pro9+.
    Blir like overrasket hver gang, disse kablene bor det så mye i at jeg tar meg i å mistenke dem for å tilføre/farge lyden.
    Men hvor skulle liksom det ekstra komme fra? Synsingen går på at de slipper mer gjennom.
    Med Pro9+erne oppkoblet låter det kraftigere, større (både i presentasjon og lydbilde), frodigere, punchy, mer levende og feitere enn med de fornuftige. De fornuftige flater på mange måter ut lyden.

Vetta faen hvorfor det er sånn, eller hvorfor det er så forskjellig hvor viktig vi synes dette er. Gir nå mest beng, egentlig, og lar HarmTechene være innkoblet og kjenne roen senke seg. 8)

Har ikke sett de brukt på en stund, men regner med de er å finne for en 3-4-5 tusen for paret på brukten?
    Anbefales herfra i alle fall. Farget eller ei, fargen passer meg. :D

R

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.862
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Synsingen går på at de slipper mer gjennom.
    Med Pro9+erne oppkoblet låter det kraftigere, større (både i presentasjon og lydbilde), frodigere, punchy, mer levende og feitere enn med de fornuftige.

..... og lar HarmTechene være innkoblet og kjenne roen senke seg. 8)

R
    Kjenner kablene dine fra før RoDa og du beskriver godt hvordan disse oppleves ;)
    Synsinga de om at de "slipper mere igjennom" har grobunn i virligheten gjeldende disse og flere andre gode kabler.
    Jeg opplever dine kabler som nøytrale men meget gode. Da tenker jeg at disse ikke skilter med noen spesiell god/dårlig egenskap som stikker seg ut, men er gode over hele fjøla.

Så som du så flott konkluderer med, la disse sitte mellom SAM og B&W, da er freden tilstede ;D ;D

gismo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.574
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sjarmeres mer av frodig og punchy enn detaljert og oppløst :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Var da en boksekamp på TV i kveld da - landskamp......
    Og frodig var vel å ta i i så henseende - om jeg tenker meg om.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Damer som denger hverandre er tøffe saker!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Damer som denger hverandre er tøffe saker!
    Ja, ikke noe for de av oss som er dvaske stillesittende HFS`ere i allefall....hadde lett fått en på lanken - i beste fall.
    (nå ble det vel liiitt mye OT- beklager R.I.)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HCS skrev:
    hel skrev:
    Det er hva en kaller "feisty" lyd det hel.. Og helt enig .. :)..
    Feisty på Wiki....

"Tenacious, energetic, spunky"

Hmm.. Spunky var interessant....

Spunky på Wiki....

"Stained with semen"

Lyden full av sæd, med andre ord..... :-X

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoDa skrev:
    HCS skrev:
    hel skrev:
    Det er hva en kaller "feisty" lyd det hel.. Og helt enig .. :)..
    Feisty på Wiki....

"Tenacious, energetic, spunky"

Hmm.. Spunky var interessant....

Spunky på Wiki....

"Stained with semen"

Lyden full av sæd, med andre ord..... :-X
    Måtte en nordlending for å finne den vinklingen der ja.. ;).. Energetic er vel mer det som er tenkt... Om dette har noen sammenheng med "lyden" av sæd vites ikke, men det har vel og noe med omsatt energi til "masse" å gjøre... :eek:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så ble det litt vinyl i dag også......
    Traff en kjentmann på messa på St.Croix i Fredrikstad, og her om dagen fikk jeg mail fra han om jeg ikke ville bla i kassene.... ;D

Dermed kunne jeg smilende brette disse ut på gulvet 8)

Det var masse i kassene fortsatt, spesielt mye 70-talls. Interesserte kan finne ut av om det er noe å kjøpe på Folkets Hus i Oslo nå til helgen. ;)

Mvh
    Rolf

Vedlegg

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Her har du fått deg mye snacks Roda ;D

Nå har du noen timer med god musikknyting ;) Nyt i vei...

Destiny.. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Din snik :D

Mye morro der.
    Litt spent på lyden Dire Straits skiva, den jeg har er ikke mye å rope hurra for lydmessig.

/jan

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, ikke sniking dette JanR. :p ;D

Hvilken av DS-skivene?

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:

Hvilken av DS-skivene?

R
    ;D

Alchemy skiva.
    Mulig jeg har ei ræva pressing, sjekke hva det er etterpå.

/jan

S

Stereo_Mono

Gjest
    Destiny skrev:
    Her har du fått deg mye snacks Roda ;D

Nå har du noen timer med god musikknyting ;) Nyt i vei...

Dæven Destiny, skulle trodd du hadde gjort brekk hjemme hos meg ;D Har jo alle de.
    Liker DS Love over Gold veldig godt på vinyl, men som du opplever er Alchemy ikke helt 100%

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    RoDa skrev:

Hvilken av DS-skivene?

R
    ;D

Alchemy skiva.
    Mulig jeg har ei ræva pressing, sjekke hva det er etterpå.

/jan
    Jeg må tilstå at dette er Alchemy-skive nr 2 her hjemme... Klarte ikke å dy meg og må nok selge den ene... :-X

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Alltid kjekt med litt dobbelt, iaf av bra skiver :)

Du fant mange bra der ser jeg. Veldig mange ;)

/jan

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Dæven Destiny, skulle trodd du hadde gjort brekk hjemme hos meg ;D Har jo alle de.
    Liker DS Love over Gold veldig godt på vinyl, men som du opplever er Alchemy ikke helt 100%
    Er nok ikke Destiny som har disse. ;) (Eller kanskje han har noen av dem..)
    Fin musikksmak du, digiman ;D

Love over Gold er herlig, har to utgaver av både den og Alchemy. Skal sjekke litt ut frem og tilbake der tenkte jeg.

Hørte ltt på Stings Nothing Like The Sun nå, og Fleetwood Mac sin Tango in the Night. Sattan så bra lyd det var på de, spesielt Sting-skiva. Ble helt satt ut her og glemte helt at jeg hadde lovt kjærringa å støvsuge huset..... :eek:

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    Du fant mange bra der ser jeg. Veldig mange ;)
    /jan
    Jo, takk. Ble da litt. Når det ikke koster mer enn 25,- for stykket så ble jeg fristet ;D

R

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    333
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok en del av dem
    på vinyl jeg også Roda ;)

Er enig i at digiman har god musikksmak da :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Destiny skrev:
    Jeg har nok en del av dem på vinyl jeg også Roda ;)

Er enig i at digiman har god musikksmak da :)

Da henger jeg med her ;D
    RoDa, Enig at Tango in the Night er en knall skive. Den låter skikklig friskt. Nesten litt sprutt ut av høytallere, men samtidig aldri for skarpt heller ;) Må innrømme at jeg mangeler den Sting skiva...

Akkk! Nå savner jeg ihvertfall en PU her hjemme :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn