RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk til alle for gratulasjoner :)
    Er ikke så mye å gratulere for mener nå jeg, har solgt og kjøpt et par høyttalere for å prøve ut en gammel drøm bare.

lassemann skrev:
    Det spørs jo hva man er ute etter ;) Er det oppløsning, bredde og rom (3D) man søker er vel dette valget en innertier vil jeg tro.. Får RoDa integrert en god sub her kan jo dette gå riktig så bra..
    Hm... ::)
    Oppløsning er vi vel ute etter alle mann?
    Du virker ikke overvettes positiv til valget, dårlige erfaringer med 805s?
    Sub kan være suksess eller katastrofe med disse mistenker jeg, får lære dem å kjenne uten sub først.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Husk bare å henge opp meisebollene til vinteren!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Spennende det her. Jeg har hørt 805s ved et par anledninger og jeg vurderer dem som svært gode. Ser fram til første lytteinntrykk. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.798
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Takk til alle for gratulasjoner :)
    Er ikke så mye å gratulere for mener nå jeg, har solgt og kjøpt et par høyttalere for å prøve ut en gammel drøm bare.

lassemann skrev:
    Det spørs jo hva man er ute etter ;) Er det oppløsning, bredde og rom (3D) man søker er vel dette valget en innertier vil jeg tro.. Får RoDa integrert en god sub her kan jo dette gå riktig så bra..
    Hm... ::)
    Oppløsning er vi vel ute etter alle mann?
    Du virker ikke overvettes positiv til valget, dårlige erfaringer med 805s?
    Sub kan være suksess eller katastrofe med disse mistenker jeg, får lære dem å kjenne uten sub først.
    Tror nok du misforstår meg - bare positivt ment herfra :) 805 har også vært min drøm i mange år. Har tilgode å høre den riktignok..

mvh
    lassemann

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    lassemann skrev:
    Tror nok du misforstår meg - bare positivt ment herfra :) 805 har også vært min drøm i mange år. Har tilgode å høre den riktignok..

mvh
    lassemann
    Takker. Ble litt stuss hvis du ikke hadde likt den, for dette tror jeg er i rett gate. ;)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Virkelig flotte høyttalere du har nå gitt. Ordet detaljer er allerede blitt brukt, kan oppleves som en god rus :-X, håper det er til det positive, for ofte kan det føre til kompromisser og bivirkninger også. Skal du høre på pop/rock/blues, så må du nok fylle på med sub for å oppnå den realistiske morofaktor-rusen du hadde med CM9 :)
    Har lest at 805 + god sub kan låte bedre enn 802/803, så da er jo veien allerede ferdig måkt 8)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    1

Bowersen er vel bare et skritt på vei til C1 ;)

Destiny.. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    C1 er selveste drømmen, Destiny. Angrer litt på at jeg ikke bare flesket til og kjøpte de med en gang dengang...
    Men i stua mi, og med plasseringa mi, så måtte nok de hatt sub også... :-X Kanskje

Det er kanskje hva jeg begynner å mistenke med 805s og.... ::)
    Er veldig happy med å ha byttet tilbake til to-veis, men kanskje jeg må vurdere to-veis som rekker til gulvet....?
    Kribler litt etter å koble inn sub-en på B&Wene nå, men skal gjøre meg selv tjenesten å bli vant til dem uten sub først. ;)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Er det ikke noe som heter bass-narkomani, tro? Vi får se hvordan du håndterer en cold turkey, RoDa ;D

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    1

Har selv lekt litt med tanken på disse.

Destiny.. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vienna, Spendor, Dynaudio, Tannoy, ProAc, Sonus Faber, ...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    C1 er selveste drømmen, Destiny. Angrer litt på at jeg ikke bare flesket til og kjøpte de med en gang dengang...
    Men i stua mi, og med plasseringa mi, så måtte nok de hatt sub også... :-X Kanskje

Det er kanskje hva jeg begynner å mistenke med 805s og.... ::)
    Er veldig happy med å ha byttet tilbake til to-veis, men kanskje jeg må vurdere to-veis som rekker til gulvet....?
    Kribler litt etter å koble inn sub-en på B&Wene nå, men skal gjøre meg selv tjenesten å bli vant til dem uten sub først. ;)
    Du kan jo strekke deg til 2,5 veis men enda helt ned til gulvet da RoDa ;D ;D

C

Cyber

Gjest
    Er ikke 2.5 veis like greit også, så slipper du kanskje subben? .5-veien er vel bare et element som føyer seg inn nedover i frekvens?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ja, Gismo. Sitara er som en voksen stativhøyttaler. I det rette oppsettet briljerer den med presisjon, både i bredde og dybde. Uvanlig godt skyv i de for å være utstyrt med så små elementer.

Vel, en gratulasjon er på sin plass Roda med innkjøpet av flotte høyttalere.

Ps. Lån hjem en Rega brio R som du kan skrive 3-4 setninger om i magasinet du skriver for i ny og ne. Ville ikke overrasket meg om du ville likt den i kombinasjon med rega dacen. Det er en potent rakker.

Thomas

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HCS skrev:
    Bomkjøp Roda ? :'(
    Langt fra, spiller og koser meg litt for mye....
    Begynner å krype under huden gjør de og.
    Spørsmålet er bare om jeg skal gå den veien + sub eller forsøke med noen småfeite gulvstående.
    Til samme pris blir det veldig mye et spørsmål om kvantitet kontra kvalitet.

805s-ene gjør noen ting som jeg savnet litt hos CM9erne, spørsmålet er om jeg kan finne (noe av) det samme i gulvstående til samme pris....?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Angst & angersvetten er allerede påtagelig...

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    HCS skrev:
    Bomkjøp Roda ? :'(
    Langt fra, spiller og koser meg litt for mye....
    Begynner å krype under huden gjør de og.
    Spørsmålet er bare om jeg skal gå den veien + sub eller forsøke med noen småfeite gulvstående.
    Til samme pris blir det veldig mye et spørsmål om kvantitet kontra kvalitet.

805s-ene gjør noen ting som jeg savnet litt hos CM9erne, spørsmålet er om jeg kan finne (noe av) det samme i gulvstående til samme pris....?
    Tror du ikke at mellomtone og diskant av samme kvalitet stort sett finnes i større gulvstående i høyere prisklasser? B&W med samme bestykning pluss et basselement, f.eks.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis du ønsker Roda og du skulle befinne deg i Grenlandsområdet, kan du sikkert få med deg sitarane mine med deg hjem en ukes tid.
    Med tanke på at de burde matche din elektronikk særdeles godt.

J

J.J

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Hvis du ønsker Roda og du skulle befinne deg i Grenlandsområdet, kan du sikkert få med deg sitarane mine med deg hjem en ukes tid.
    Med tanke på at de burde matche din elektronikk særdeles godt.

Og du kan få låne mine Heresy ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har noe Trio-greier stående.. - bare å hente!

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarte ikke å holde kjeft. :)
    I mitt rom fungerer 2-veis fugleholker mye bedre enn mine Avalon Evolution 2.5 veis. Nå har jeg delt på 3000Hz som gjør mellomtonen til en fryd. På akustisk musikk og jazz som jeg hører mye på er subber helt unødvendig. På programmert musikk og musikk som er litt tøffere i trynet er det jo bare å slå på sub-forsterkeren.

2.5 veis - jeg har en følelse av at man plasserer delefrekvensen på det tredje elementet på bafflerefleksjonen, som ikke er godt nok. Det gir en framheving gjerne i vokalområdet på et lite område som på enkelte innspillinger er pyton å høre på.

Min våte drøm er en 2-veis (diy) som nesten når ned til gulvet. Men det er i så fall litt fram i tid.

IKKE LA DEG MOBBE! ;) Vi små hjulbeinte må stå sammen! Men jeg er da ikke hjulbeint!

Sonny

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Tror du ikke at mellomtone og diskant av samme kvalitet stort sett finnes i større gulvstående i høyere prisklasser? B&W med samme bestykning pluss et basselement, f.eks.
    Selvfølgelig! Alt blir bedre om du betaler mer. ;D
    Poenget er å forsøke og slå systemet uten å punge ut mer.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.798
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Toveis som går til gulvet og er enkle å bygge, og som RoDa likte godt ;) ;)

Må ikke forveksles med orginale ProAc response 2.5. Disse låter mye bedre etter mine ører, har sammenliknet.. Sikkert feil og mangler med disse og, men MUSIKK spiller de ;)

mvh
    lassemann

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    Selvfølgelig! Alt blir bedre om du betaler mer. ;D
    Poenget er å forsøke og slå systemet uten å punge ut mer.
    Skjønner jo det. Jeg synes du burde prøve disse en stund til før du bytter. Evt. supplere med en sub når du har lært lyden å kjenne.

Idéen til Lassemann om DIY er ikke dum, for da får du kvalitetstid med de nye høyttalerne mens du bygger, og kan bestemme deg når alt er ferdig.

Hadde det vært meg som satt på et par med såpass gode stativhøyttalere, hadde jeg prøvd hva som skjedde ved å supplere med en eller to gode subber nedover. ...Men jeg er sikker på at det ikke er noen hast.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er egentlig fordelen med å måtte ha sub i tillegg liksom ? Er det ikke best og mest homognet om høytaleren spiller nok bass i seg selv ? Om en ikke skal begynne å søle med delefiltre, flytting av sub rundt i stua mm...

At en ikke hører en sub som spiller under 40hz er forøvrig bare tull... Skal en ha sub må en iallefall ha to, en er bare en frustrasjonskilde... :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Dazed skrev:
    HCS skrev:
    Hva er egentlig fordelen med å måtte ha sub i tillegg liksom ?
    Er det noen som sier det er en fordel i seg selv?
    Så du sier det er en ulempe å evt måtte supplere med sub ?
    Mulig jeg misforsto deg, men det var det vel du som sa:

Er det ikke best og mest homognet om høytaleren spiller nok bass i seg selv ? Om en ikke skal begynne å søle med delefiltre, flytting av sub rundt i stua mm...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nå begynner disse småtassene å vokse på meg, og vise seg fra sine beste sider.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tilbud om lån av høyttalere og tips om andre saker som fungerer. :)
    Litt av formålet med byttet var ikke bare å få bedre lydkvalitet og komme "hjem" til stativhøyttalere, men også se om det er mulig å leve uten subwoofer.
    Dette ble en satans stor endring fra CM9, en nullstilling og renvaskede ører måtte til for å kunne høre hva disse 805s egentlig er. :eek:

Snart på tide å ta av kalotten og melde gammelt nytt, to-veis ruler og stativhøyttalere med stive små kasser kan være faen så moro!
    For ikke å glemme enkle delefilter!

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nå har ikke jeg hørt verken 805 matrix eller 805 Nautilus, men det kan likevel høres ut som om det B&W gjorde ved å flytte diskantpipa nærmere kanten og gjøre filteret enklere har fungert. Jeg måtte lete litt for å finne ut hvor 805s trives i rommet mitt, men nå sitter det så det er rent magisk.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn