RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Lars.N

Gjest
    Ventilasjon på diskanten ?

Fin størrelse på dem tipper Mor hadde blitt glad hvis jeg kom hjem med noe så smått .

Mvh

Lars

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er en sånn Nautilus-pipe som skal sørge for at ingen refleksjoner fra baksiden av diskantelementet skal gjøre skade, men dø i synden i pipa. Ser kult ut med klæddn på toppen synes jeg, kona synes den er fæl .... :-X

Vedlegg

• 88.3 KB Visninger: 484

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Diskanten er imponerende i måten den helt umerkelig skjøtes på mellomtonen og gjør lite av seg oppover.
    Mer tilstede enn den på Confidence C1, men likevel ikke fremtredende eller snakk om "diskantlyd" i toppen.

Men vel så imponerende er den lille gule under! :eek:

Vedlegg

• 129.4 KB Visninger: 493

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sammen med pustehullet under strekker de rekkevidden, og ikke minst punchen, dit det ikke skulle være mulig for en så liten boks.
    Fanden i nøtta 8)

Vedlegg

• 142.7 KB Visninger: 480

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har trua på de der, selv om jeg aldri har hørt dem.
    likte matrix, hata den første nautilus.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Er oppskriften for holografi, bredde, dybde og innsyn det der!

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Nå har ikke jeg hørt verken 805 matrix eller 805 Nautilus, men det kan likevel høres ut som om det B&W gjorde ved å flytte diskantpipa nærmere kanten og gjøre filteret enklere har fungert. Jeg måtte lete litt for å finne ut hvor 805s trives i rommet mitt, men nå sitter det så det er rent magisk.
    Matrix gruser Nautilus any day. (Jepp, har fått fiender av det utsagnet tidligere også.) Matrix 805 er en musikkformidler; Nautilus 805 er en lydformidler. Nautilus er mye penere; det er det ikke tvil om!

Om de gjør at båten din flyter så er jeg glad på dine vegne :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kim skrev:
    Matrix gruser Nautilus any day. (Jepp, har fått fiender av det utsagnet tidligere også.) Matrix 805 er en musikkformidler; Nautilus 805 er en lydformidler. Nautilus er mye penere; det er det ikke tvil om!

Har som sagt ikke hørt noen av de to, og den jeg har - 805s - skal visstnok være forskjellig fra 805 Nautilus, sies det.

Men at den er lekker, det er jeg enig i! 8)

Vedlegg

• 124.9 KB Visninger: 489

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Angrer på at jeg solgte mine matrix 805 (ja myyye bedre enn nautilus).. Var vel en luring her på forumet som kjøpte de HT av meg ;-)

Hvordan 805s er aner jeg ikke. Tror den er enda bedre.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, det begynner å bli noen år siden det Bambadoo! ;D
    Tror han har de fortsatt. :)

Nå begynner 805s-ene å ta av her, så dette begynner å ligne på et godt høyttalerbytte.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Kim skrev:

Har som sagt ikke hørt noen av de to, og den jeg har - 805s - skal visstnok være forskjellig fra 805 Nautilus, sies det.

Men at den er lekker, det er jeg enig i! 8)
    Jeg må arrestere meg selv; jeg har ikke hørt "s" versjonen. For alt jeg vet ruler den! Jeg håper det, for jeg elsker designet. Men jeg ble så skuffet av de første nautilusmodellene at jeg, rett og slett, avskrev B&W. Det etter å ha vært en lang og tro eier av Matrix 805 og beundrer av 802. (Matrix 802 er fantastisk!)
    Da jeg eide Matrix 805 så drømte jeg om at den skulle komme i et nytt og pent design. Det gjorde den. Bare så jævlig synd at lyden ble kastet ut med badevannet.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    bambadoo skrev:
    Angrer på at jeg solgte mine matrix 805 (ja myyye bedre enn nautilus).. Var vel en luring her på forumet som kjøpte de HT av meg ;-)
    Sikkert samme fxxn som kjøpte mine. Lucky bastard!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gratulerer med nye høyttalere Roda! Nautilusdesignet har alltid tiltalt meg, det er noe macho, men likevel feminint over det.

Synes det er interessant at en så erfaren hifilytter som deg trenger å "spille inn" ørene for å like høyttaleren. ( eller er det kun plassering og tuning)

Ikke bry deg om horngutta, de har bare glemt hvor tett på den lille høyttaleren din kommer på høyttalereriggene. ;) ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Fuglen, fisken og krokodillen diskuterte hvor de skulle feriere. Fuglen sa; "Jeg kan fly, mamma kan fly og pappa kan fly, så det blir nok en flytur". Fisken sa; "Jeg kan svømme, mamma kan svømme og pappa kan svømme, så det blir nok en svømmetur". "Hva med deg?", spurte de krokodillen, og den svarte; "Jeg er stor i kjeften, mamma er stor i kjeften og pappa er stor i kjeften, så det blir vel en tur til finnmark"

No pun intended som en sa... ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Gratulerer med nye høyttalere Roda! Nautilusdesignet har alltid tiltalt meg, det er noe macho, men likevel feminint over det.

Synes det er interessant at en så erfaren hifilytter som deg trenger å "spille inn" ørene for å like høyttaleren. ( eller er det kun plassering og tuning)

Ikke bry deg om horngutta, de har bare glemt hvor tett på den lille høyttaleren din kommer på høyttalereriggene. ;) ;D
    Takker :)

Ja, dette var en uvanlig opplevelse. Kommer tilbake til hva jeg tror har skjedd med hodet/ørene ....

Horngutta tror at størst er verst, og de har jo rett. Men det kan være mye moro i små løsninger også. ;)

Leker godt sammen med SAM disse 805s

Vedlegg

• 145.6 KB Visninger: 397

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    1

At de er dritlekre hersker det ingen tvil om, og at de er lydmessig bedre enn 805 nautilus er nok alle som har hørt begge enige om!

Destiny.. :)

M

musicus

Gjest
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:

Takker :)

Ja, dette var en uvanlig opplevelse. Kommer tilbake til hva jeg tror har skjedd med hodet/ørene ....

Horngutta tror at størst er verst, og de har jo rett. Men det kan være mye moro i små løsninger også. ;)

Leker godt sammen med SAM disse 805s
    Tøft grep du har tatt på lydfronten Rolf, å satse på kvalitet fremfor kvantitet!!

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.265
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En samling nydelige bilder av 805s du har her RoDa :)
    Fotokunsten er og forblir hos deg ;)
    Jeg vil nok si, som musicus sier her, at jeg syns du satser riktig og bevisst på høy kvalitet og mindre kvantitet.
    Hvorfor skal vi alle "blåse sweetspot" en meter bakover i rommet for å kunne imponere ::)

Jeg har visst skrevet på min profil et sted:

....Jeg søker et oppsettet som formidler musikken detaljert og luftig i toppen. Naturlig nærhet og dynamikk i mellomtonen og med en kjapp og fokusert bass. Liker veldig godt anlegg som har en klar filosofi om at matchende komponenter har en felles styrke. Men som er enkle og ukompliserte. Liker et rent design og god byggkvalitet.
    Jeg trives når musikk gjengis med "no loss of fine detail" på normale lyttenivåer....

Gratulerer RoDa, nydelige 805s :)

gismo

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker Destiny, musicus og gismo.
    Håper du rekker en tur innom neste gang du er i Norge, musicus!

Litt tanker om denne endringen min...

Store omveltninger på kort tid…

Da jeg fikk CM9 inn i lytterommet første gang ble jeg bergtatt av morolyden som øste ut av dem. All musikk ble jevnt presentert og – selv om det nok var litt nedgradering i oppløsning på de aller beste innspillingene – så var det meget fornøyelig på det alle meste av musikk. Stram bass, svelger unna mye effekt og låter høvelig snilt hele veien oppover selv når det er høyt. Kanskje litt for snilt/mørkt, og flere har rapportert om dette. Jeg selv har ikke vært plaget av det, tvert imot. At de glatter over litt har ikke vært noen stor bekymring all den tid de låter ekte og medrivende på det aller meste av musikk. Noen unoter har de hatt i mitt rom, til dels skingrende lyd på piano og litt presset/trang/nasal lyd på veldig høye lydnivåer. Men jeg har slått meg til ro med at sånn er det bare i (det lite optimale) rommet mitt og jeg får uansett ikke bedre – eller flottere – høyttalere til den prisen…

Når jeg leser omtalen min fra den gang så var jeg tydeligvis meget fornøyd med CM9, og de ER gode høyttalere! Spørsmålet er bare om andre høyttalere som dekker over et mindre aktivt frekvensområde kan ha kvaliteter som går utenpå CM9…
    Oppløsningsmessig ligger de kun kort avstand bak Dynaudio Focus 140 og med sin litt mer livate presentasjon i toppen så låter CM9 minst like ”live”. At de lett kunne fortelle meg om forskjellene på Marantz SA-11S1 og Rega DAC viser også at de har god oppløsning. At jeg har levd med dem i 20 måneder viser både at de låter bra, men også kanskje at jeg har klart å skru av hifinervene i en periode… Bedre med lagom på alt enn dritbra på litt?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dårlige kamerater?

Etter å ha kommet hjem fra Rubyred sitt anlegg til mitt eget begynte nok uroen å melde seg litt.. Jeg skulle prøve etter beste evne å være negativ til lyden hos han, men strøk med glans. (Rubyred liker konstruktiv kritikk, så det var ikke for å være ufin at jeg skulle være kritisk, mer på oppfordring fra han.) For etter å ha kommet hjem til eget anlegg ble det tydelig at her manglet det saker. Urk.
    Anlegget mitt var langt unna å kunne presentere den samme atmosfæren i opptaket som Rubyred sitt, her hjemme var det masse detaljer som lager helheten som ble borte på veien fra NAS-disk til øre…

Om det var dette – eller om det var gamle drømmer – som lå i bakhodet da jeg brått bestemte meg for å satse på salg og kjøp er jeg ikke sikker på. Men tanker og håp om bedre oppløsning og presisjon var bestemt innblandet. Audionet SAM V2 elsker jeg jo, og Squeezebox + Rega DAC liker jeg jo minst like godt som SA-11. Så da var det bare en ting igjen, den tingen som vi aller fleste er enige om gjør størst forskjell i et anlegg. (Det er ikke kabler, bare så det er sagt..)

Her serveres det kun kald kalkun så salg og kjøp ble gjort på samme dag. Helgardering er for feiginger. Etter kaffe, hyggelig prat og litt musikk hos selgeren var det hjem for å bli overbevist.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kalde kalkunbein i vranghalsen!

Førsteinntrykkene etter oppkobling var et gedigent rom og en oppløsning som var til de grader mye bedre, samt at lyden fullstendig slapp kassene. Jeg hadde et håp om å få til disse tassene uten subwoofer i tillegg, men førsteinntrykket i små måte var heller skuffende, endringen i mengde bass var alt for påtagelig. Urk, igjen. Samtidig var denne nyvunne oppløsningen overveldende og uvant, lyden holdt på å stjele musikken fra meg! Gikk så langt som å melde interesse for et par Vienna Mozart på børsen ..
    Men først jobbe litt mer med 805s-ene, var det ikke noen som snakket om spredning og vinkling?

Originalstativer er et must på disse, det meste annet ødelegger utseendet

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    Stativene ser bra ut - men mine Monitor Audio studio stands er mye bedre lell ;D

Jobb masse med plassering - og du treffer spikern til slutt - men om det allikevel er rett HT er vel usikkert ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    Stativene ser bra ut - men mine Monitor Audio studio stands er mye bedre lell ;D
    Har ennå ikke møtt en fra hornarrogansen som ikke bruker enhver anledning til å fortelle at hans er best.... :D :D :D

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    Har ennå ikke møtt en fra hornarrogansen som ikke bruker enhver anledning til å fortelle at hans er best.... :D :D :D
    Ser ikke noe grunn til at jeg skal skille meg ut ..... ;D

Men mine stativer er det ;D ;D ;D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:
    Du brukte ordet "horn" og "best" i samme setning....

;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.165
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    emokid skrev:
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:

;)
    Mmm, har lært av hornarrogansen. ;D

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    emokid skrev:
    RoDa skrev:
    jan#jan skrev:

;)
    Mmm, har lært av hornarrogansen. ;D
    Pøøh - det har du ikke ... da hadde du ikke hatt B&W ;D ;D ;D

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    RoDa bør sjekke ut brukten nå, hvis han liker blå... ;)

P "the poet"

J

J.J

Gjest
    ;D ;D

Kall det hva du vil .... Roda bør høre på velmente råd her uansett Ref: peter

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe..I rekke av Nord-Norske historier til ære for verten av tråden....

" En mann var på sesjon og legen skulle se han uten klær. Legen sier: - Nå, du er jøde. Du er omskåret! Mannen: - Nei...jeg er nordlenning, og det er alminnelig slitasje! "

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn