RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Siden han SAM var ute av racket så var det greit å løfte på lokket og myse på innholdet.

1-IMG_3244_edited-1.jpg

Ikke akkurat SET, men ikke flust av MOSFET på utgangen heller.
    Her en av dem.

1-IMG_3240_edited-1.jpg

Til sammen er det fire stykker på kjøleribba.
    En pr halvperiode pr kanal.

2-IMG_3239_edited-1.jpg

Fra disse fire som ligger ved frontplaten så flettes ferdigforsterket signal bakover til WBTene som er montert på bakplata.
    Og det blir lyd.

3-IMG_3242_edited-1.jpg

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei gismo :)

Jo, takk, det funker med både olabukser og Vienna.
    SAM og Rega (x1) har vært på berget en tur og hilst på Naim. ;)

Vis vedlegget 267751

mvh
    Jøss.....har`n fått vært ute å lufta litt på sommer`n RoDa :D
    Det trur jeg kanskje han SAM kunne ha godt av, for han står vel lenka fast i racket med strøm i rompa 24/7 :confused:
    Naim?.....ser itte noe Naim je da men:rolleyes:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 267780

mvh
    Je har da sånne je åsså RoDa, like mange pr. periode pr. kanal;)
    Men hos mæ ser du "pipa med kjøeribber" stekke opp fra "taket" på utsia:cool:

einstein-absolute-tune-kt1.jpg

Og itte er det en "lang fletta krøttersti" fram til WBT`ene heller:cool::cool:

Flotte bilder du tar av SAM`en syns je:)
    gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 267780

mvh
    Je har da sånne je åsså RoDa, like mange pr. periode pr. kanal;)
    Men hos mæ ser du "pipa med kjøeribber" stekke opp fra "taket" på utsia:cool:

Vis vedlegget 267791

Og itte er det en "lang fletta krøttersti" fram til WBT`ene heller:cool::cool:

Flotte bilder du tar av SAM`en syns je:)
    gismo

Ser ut som du har fire pr kanal, gismo, og da er det to kæll som må svinge i takt pr halvperiode. ;)
    Kan jo være at de er samstemte sia de er tyskere, men jeg liker å tro færre er bedre. Helst skal det være klasse A og bare en som tar jobben, men da må vi til med mindre effekt og lettdrevne høyttalere. Før du vet ordet av det så dilter vi i ræva på han HCS, og det kan vi ikke ha noe av! :D

"Krøtterstien" er etter sigende av noe sølv og noe fine greier, så da er vi dekket opp på kabelsia. Som du vet så er snakkisen med strømkabler at det er den første meteren vekk fra utstyret som er viktig, ikke at det er siste metern etter mange kilometer med rævakabel fra kraftselskapet. ;)
    Da blir det sånn på are sia også, sånn at denne første krøtterstien er viktigst og resten av strekket til høyttalerne så rekker det med olabuksekabler. Billigst sånn. ;D

Men tullprat til sia så kan vi hoppe over til et nytt bilde.
    Dette er hele signalsia av SAMen.

1-IMG_3238_edited-1.jpg

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    På venstresida er det strømmen som rår. Her ligger det en liten smultring bak frontplaten. ;)

1-IMG_3235_edited-1.jpg

Hele strømdelen, og her er den store forskjellen at det er flere og mindre kondensatorer i strømforsyningen.
    V2 hadde to stk type ølboks liggende mot bakveggen. Det sies at disse åtte stk kan levere mer og raskere ved behov enn de gamle to.

1-IMG_3237_edited-1.jpg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hele innmaten.
    Legg merke til en sak, det er dempeputer på alle kondensatorer og mellom de åtte i strømforsyningen.
    Sånn var det ikke på gamleSAM. Skal sitte der for å dempe vibrasjoner, visstnok. Om de kun demper audiofilia nervosa eller om de faktisk gjør noe for seg lydmessig? Aner ikke! :)

1-IMG_3236_edited-1.jpg

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tysk bakside. Grei orden. Er ikke så happy for høyttalerkontaktene tett sammen, men ser jo at grunnet utlegget på innsida så er det naturlig.
    Seks innganger hvorav en balansert (nytt på G2) og en som kan konverteres til platespillerinngang ved å plugge inn RIAAkort på innsida.
    Pre-out, rec-out (brukbar til f.eks ekstern hodetelefonforsterker), Audionet link til bruk for å knytte sammen flere komponenter fra Audionet og en hodetelefonutgang som jeg ennå ikke har fått testet. Var helt ok den som var på gamleSAM.

1-IMG_3254_edited-1.jpg

Inngangene av god kvalitet og med litt bling som seg hør og bør på RCAkontakter. 8)

2-IMG_3256_edited-1.jpg

Høyttalerkontaktene er fortsatt fra WBT, men bedre enn på gamleSAM. Disse er det lett å fjerne plastkappen på (selvsagt gjort det) og det er veldig bra "bitt" i dem sånn at sveisespadene fra Blue Jeans sitter godt.

3-IMG_3257_edited-1.jpg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Foppall i dag? En interesse jeg aldri fikk....

Hadde ikke hørt mye om han Todd Terje heller, men sammen med Bryan Ferry er han gull.

mvh

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Hele innmaten.
    Legg merke til en sak, det er dempeputer på alle kondensatorer og mellom de åtte i strømforsyningen.
    Sånn var det ikke på gamleSAM. Skal sitte der for å dempe vibrasjoner, visstnok. Om de kun demper audiofilia nervosa eller om de faktisk gjør noe for seg lydmessig? Aner ikke! :)

Vis vedlegget 267887

mvh
    Ryddig kar på innsiden han derre SAM gitt. Jeg fikk et hyggelig møte me'n noen kveldstimer og må si han utstrålte samme ryddighet både lydmessig og eksteriørmessig. Rett og slett en meget bra forsterker!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehehe, du Roda du Roda.. Så tungdrevne høyttalere og push pull forsterkere er det beste en kan få ? Tja, det er mange veier til Rom sier nå jeg bare.. :cool:.. Og å ha folk diltende etter seg høres mest skummelt ut.. :rolleyes:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, jeg skrev vel noe sånt som at helst skal det være klasse A og bare en som tar jobben.
    Min egen smak og lytteerfaring sier at det ikke blir bedre enn veldig lettdrevet aka horn og veldig lite effekt aka single ended rør.
    Det er de anleggene som gir meg mest, men det er også mange gode anlegg med transistorer og kassehøyttalere. Synes jeg. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt enig med deg. Og det finnes transer med x faktor, det skal sies. For min egen del er et eksempel på dette gamle Jeff Rowland model 2. Vakker front, kun 2x 70 watt. Men hvilket nærvær..

SAM virker å ha noen kvaliteter som er lett å like. Og jeg innbiller meg at du har en god synergi imot Vienna. Og pent er oppsettet ditt. Det er det ikke alle lettdrevne høyttalere som er...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Helt enig med deg. Og det finnes transer med x faktor, det skal sies. For min egen del er et eksempel på dette gamle Jeff Rowland model 2. Vakker front, kun 2x 70 watt. Men hvilket nærvær..

SAM virker å ha noen kvaliteter som er lett å like. Og jeg innbiller meg at du har en god synergi imot Vienna. Og pent er oppsettet ditt. Det er det ikke alle lettdrevne høyttalere som er...
    Skal vel itte blande mæ kanskje...., men kloke ord fra begge to her, det er sååå mange gode anlegg fra nesten alle "leirer" om man får det til å "synge";)
    RoDa sitt har je hørt og det "synger", men det har nettopp å gjøre med synergien som han har truffet og rommet han bruker og selvfølgelig en smaksak:D
    Jeg vet i alle fall ikke om at det finnes en riktig og gjengs facit på hva som "isolert sett" er det beste anlegget:cool::rolleyes:

gismo

M

musicus

Gjest

Jeg vet i alle fall ikke om at det finnes en riktig og gjengs facit på hva som "isolert sett" er det beste anlegget:cool::rolleyes:

gismo
    Joda, her blander vi oss friskt! Jeg vet om det beste anlegget, for meg! hehe det står i Göteborg, og så vet jeg om en som har ett oppi skauen ett sted, og ett på nesten Gjövik, og for ikke glemme ett litt utenfor Moss, vi kan da väre så ubeskjedne at vi synes selv vi har det vi liker best ifht våre prioriteringer og forutsetninger! bare sånn litt fra sidelinjen ;)

mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hva er egentlig "best" ? Tipper at om noen hadde satt hvilke ting jeg hører på idag for 5 år siden så hadde jeg ikke trodd eller visst om tingene. Hobbyen er , slik jeg ser det, erfaringsbasert. En tar med seg litt ifra besøk, messer , butikker ...Og kanskje aller helst TROR egner seg, blander det sammen og er en heldig får en noe som er særegent ens eget oppsett . Forståelsen av hva som er riktig er , heldigvis, så subjektiv at en kan virkelig kose seg. Med det beste, nå...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For meg handler det mye om å finne de riktige feilene i gjengivelsen, de feilene som gjør det helt rett. For meg ;)

Det blir så lite jazz og klassisk her hjemme at det blir perlesvin om anlegget skal være det riktigste riktige, det mest fidelity. Da heller litt eget krydder.

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Regn og sol om hverandre i dag, hvor har sommern blitt av?

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hjemme igjen hos anlegget etter 14 dager i utlendighet. Suger litt på karamellen. Sen kveldslytting, eller morralytting etter tur med hunden? Vinyl, lokalFLAC eller WiMP HiFi, hva skal være første deilige drypp etter så langt fravær? To uker med WiMP offline i normalkvalitet - ikke HiFi - og med Sennheiser PX-100 og Koss PortaPro, da blir anlegget helt vanvittig vellydende. Selvsagt regner jeg med at figuren som forestiller en bouzoukispillende gresk prest gjør sitt som akustikkforbedrende tiltak. Har funnet noen bilder av hornhøyttalere og vacuumrør på nettet som jeg har på PCen og kan se på samtidig som jeg lytter. Hmm... :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hjemme igjen hos anlegget etter 14 dager i utlendighet. Suger litt på karamellen. Sen kveldslytting, eller morralytting etter tur med hunden? Vinyl, lokalFLAC eller WiMP HiFi, hva skal være første deilige drypp etter så langt fravær? To uker med WiMP offline i normalkvalitet - ikke HiFi - og med Sennheiser PX-100 og Koss PortaPro, da blir anlegget helt vanvittig vellydende. Selvsagt regner jeg med at figuren som forestiller en bouzoukispillende gresk prest gjør sitt som akustikkforbedrende tiltak. Har funnet noen bilder av hornhøyttalere og vacuumrør på nettet som jeg har på PCen og kan se på samtidig som jeg lytter. Hmm... :)
    ​Heaven!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vælkømmin hemmat RoDa, det er deg væl unnt at du får høre litt på ditt meget velsillende anlegg, og da mener je uansett kilde, sjøl om je selv har en favoritt hjemme hos dæ;):cool:

gismo

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En sykkeltur senere, sånn at blodomløpet er i gang i ørene. Innlagt ØLstopp hos en kjenning for å inspirere lyttenervene. Litt The Delines Colfax, litt Passenger Whispers, litt Band of Horses Acoustic at the Rhyman, litt Ray LaMontagne God Willin' & the Creek Don't Rise og litt Dylan LeBlanc Paupers Field.
    So FLAC so good.
    Det som er fint med fravær er å høre anlegget på nytt med fremmede ører, en mulighet å høre anlegget som besøkende gjør. Det tar ikke lang tid før lyden igjen er vante saker, men i de første låtene er det en sjanse til å høre anlegget uten det innebygde tilvenningen som sitter i hodet til daglig.
    Bassen tiltrekker seg oppmerksomhet, det låter passe tungt - spesielt mtp størrelsen på kassene - noe som gir godt fundament til musikken.
    Lyden generelt er tett, fett og passe laidback. Det er moro å gjenoppdage effekter som tilstedeværelse, lyder som oppstår i rommet og nærvær i stemmene til kjente artister. Så litt Cohen på vinyl og verden er igjen deilig helsvart.

Sommerens lesestoff var Greg Milner sin Perfecting Sound Forever.
    En reise vel verdt å lese, likte denne meget godt og synes vel egentlig den er obligatorisk lesing for alle oss her inne.
    Om den har endret min måte å høre musikken på? Vet ikke, men mange tanker og herlige vinkler i den boka!

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En sykkeltur senere, sånn at blodomløpet er i gang i ørene. Innlagt ØLstopp hos en kjenning for å inspirere lyttenervene. Litt The Delines Colfax, litt Passenger Whispers, litt Band of Horses Acoustic at the Rhyman, litt Ray LaMontagne God Willin' & the Creek Don't Rise og litt Dylan LeBlanc Paupers Field.
    So FLAC so good.
    Det som er fint med fravær er å høre anlegget på nytt med fremmede ører, en mulighet å høre anlegget som besøkende gjør. Det tar ikke lang tid før lyden igjen er vante saker, men i de første låtene er det en sjanse til å høre anlegget uten det innebygde tilvenningen som sitter i hodet til daglig.
    Bassen tiltrekker seg oppmerksomhet, det låter passe tungt - spesielt mtp størrelsen på kassene - noe som gir godt fundament til musikken.
    Lyden generelt er tett, fett og passe laidback. Det er moro å gjenoppdage effekter som tilstedeværelse, lyder som oppstår i rommet og nærvær i stemmene til kjente artister. Så litt Cohen på vinyl og verden er igjen deilig helsvart.

En reise vel verdt å lese, likte denne meget godt og synes vel egentlig den er obligatorisk lesing for alle oss her inne.
    Om den har endret min måte å høre musikken på? Vet ikke, men mange tanker og herlige vinkler i den boka!

mvh
    Et meget godt poeng RoDa, derfor er besøk hos andre (som dette nesten blir) veldig nyttig, ikke for å høre at andre sine anlegg er dritt eller spiller skit bra, men får å ta med seg inntrykk og tanker hjem til eget anlegg/lyttrom.....;):rolleyes:

gismo

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa - Vælkømmin hematt!

Garantert artigste ferieboka for Henne og meg i år - denne snublet vi over i Bergen:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

BB

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tur med hunden. Omelett med greske solmodne tomater. Kaffekopp. Nøtteskål. Jonathan Wilson synger at Her Hair is Growing Long. Hm. Må vel lade min egen frisør Hr Braun sånn at ikke mitt vokser langt det og.

Ikke var det San Fransisco Days, men late Kardamili days. Men Chris Isaak funket der også.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    So FLAC so good.

mvh
    Digger det RoDa! Du innehar favorittilnærmingen min for tida.
    Takk for tips om bok, skal leses. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Syngedame ala gismo på en fredag ;)

mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor mange plater har du nå Roda? Lenge siden du fikk ei Norah Jones plate av meg.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, ja det har økt litt. Er på ca 400 totalt. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.568
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

mvh
    Dette var vel i gismo-land RoDa😀
    likte dette, takk for tips!
    Sitter på hytta i Trysil med god lyd på iPaden, her er nydelig kveldsol som blinker i trysilelva😊
    Har med yngste datter svidrsønn og lille Lucas (barnebarn) så her er hyttekos😉

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Plukket opp denne karen i tråden til musicus, husker ikke hvem som tipset om han.
    Men kult er det :)

M

musicus

Gjest

mvh

Kathleen har man da ett forhold til, tror det er tre album i hylla med damen, riktignok en stund siden jeg har gitt henne spilletid...

[video=youtube;3uX0ng43tI8]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3uX0ng43tI8[/video]

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det er sånn, sånn ca:

1-bilde 1 (1).JPG

Så bruker alle (eller de aller fleste?) studioer meter på meter med ikkeaudiofile kabler hele veien frem til musikk på boks.
    Hvis vi mener at kabler har en betydning og at f.eks NordOst Odin hele veien fra mic til musikk på boks ville beholdt signalet mer intakt, så er det litt trist, eller?
    Da betyr det kanskje at det som ligger på musikk på boks ikke har alt som gitaren hadde å komme med? Snufs.

Men det er kanskje en løsning på det.
    Det kan virke som de riktige kablene mellom musikk på boks og høyttalere kan gjenskape det som ble tapt fra gitar til musikk på boks?
    Sånn at lyden fra høyttalerne låter mer ekte enn hva det som finnes i musikk på boks skulle tilsi?

1-bilde 2.JPG

Det fantastiske og mystiske er jo da hvordan kablene vet hva som skal gjenskapes? Evig eies kun det tapte.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig i den der Roda...Men tror du det er kabler som faktisk ikke får med seg det som er spilt inn ? Eller er det kabler som endrer signalet så det høres bedre ut, evt ikke høres ut ? ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er store spørsmål, HCS, store spørsmål.
    Hvor er det virkeligheten forsvinner?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn