RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje ender du opp med ren transistor HCS?.....og angrer etter en stund.:oops:
    Been there..
    Nå har jeg rør i pre. Det føles helt ok. Har vært på rør-bytte, tune med rør osv siden 2001,greit med litt pause nå :). Og pre trenger rør, 6922,verste møkkarøret som finnes ifht pris på NOS osv.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Liker presise beskrivelser av lytteinntrykk, RoDa, og du leverer ekte varer. Ingen overraskelser der, altså. Heller ikke overraskende at nat responderer med å foreslå RCA. Jeg støtter den fullt ut. På mitt utstyr gir RCA 6SN7GTB black plates fra sent 50-tall godt fundament, dynamisk overskudd og nydelig innsikt helt uten hardhet. Heldigvis greie i pris og tilgjengelighet. Pose og sekk i forhold til det du etterlyser, tror jeg, også i forhold til det både du Fosse ikke er så begeistret for.

    Jeg har ikke erfaring med din forsterker og bør derfor trå varsomt her, men stoler på nat.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.731
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nerdetirsdag i lockdown


    Etter å ha spilt med de originale rørene i forsterkeren siden nerdelørdag tenkte jeg at det er på tide å bli ordentlig kjent flere av de "nye" rørene.

    Neste rør ut, 12BH7.
    Electro-Harmonix originalt.
    Måtte jo google for å skrive det riktig, og snublet oppi nettsiden.
    Er det samme fabrikken som produserer alle disse merkene?

    NOSene er disse:
    Levert fra audiomix
    Annen logo på rørene enn på bildene, mine ser sånn ut:

    IMG_3768.jpg



    Rullelåtene ble disse.
    aaSkjermbilde.JPG


    Strangest Thing er som de obervante ser fra The War On Drugs sitt album A Deeper Understanding.

    Satte inn NOSene på mandag og snudde på metoden fra sist.
    Lytte på NOSene, bytte og lytte på EHene, bytte tilbake til NOSene og lytte igjen.
    Ren synsing. Med rør og vinyl er det lov.
    Ikke repeterbart, farget av tidligere inntrykk, dagsform, og gudvethva. Men synsing er gøy det også.
    Da disse ble satt inn i jula så var det ohh, her var det da fylde og bass, men så ble det inntrykket borte når 6SN7 ble satt inn.

    EH
    Detaljert, oppleves som lydbildet er tettere på.
    Ikke like fyldig, og ikke like luftig bass.
    Er hardere og strammere i bassen, oppleves slankere og kanskje mer presist.
    Detaljer som applaus kommer mer fram, mer snert i trommer.
    Lyden er mer "på", mer i fleisen. Men det går ikke i metning når det skjer mye, til tross for frempå presentasjon.
    Bra med sting i lyden, men er betydelig lettere i bassen.
    Tynnere lyd, og et lydbilde hvor elementene i det oppleves oppstykket.

    NOS
    Veldig mye fyldigere lydbilde. Bassen ligger som en tung buldring nederst.
    Det er behageligere, soft presentasjon i forhold til EH.
    Det er mer kropp på instrumentene og på stemmer, mer fylde i stemmene.
    Det er bra trøkk, og det er kraft i bassen.
    Lydbildet er litt tilbaketrukket og detaljene stikker ikke like mye ut som med EH.
    Det er et tett sammenhengende lydbilde, som gjør at det oppleves som det fylles ut mellom detaljene.
    Ikke like "på" som EH, og mer fokus på helhet enn detaljer.

    Etterord
    Jeg liker Raytheon best.
    Først og fremst grunnet fyldigheten og tyngden. Det er sånn jeg vil ha det.
    Det gir meg mer stemning og jeg merker at fokuset på "testing" lettest drifter vekk når NOSene er i soklene.
    Jeg synes ikke dette handler om kvalitetsforskjeller, men klangforskjeller.
    Klang kan gjøre at noe fremheves og noe drukner, men jeg opplever det ikke som bedre eller dårligere.
    Det kan hende det finnes helt utrolige rør som gjør alt, og kanskje får jeg erfaring med noen sånne etterhvert.
    Moro på veien da.


    IMG_4099.jpg






    til neste gang, takk for oppmerksomheten
    mvh
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Liker presise beskrivelser av lytteinntrykk, RoDa, og du leverer ekte varer. Ingen overraskelser der, altså. Heller ikke overraskende at nat responderer med å foreslå RCA. Jeg støtter den fullt ut. På mitt utstyr gir RCA 6SN7GTB black plates fra sent 50-tall godt fundament, dynamisk overskudd og nydelig innsikt helt uten hardhet. Heldigvis greie i pris og tilgjengelighet. Pose og sekk i forhold til det du etterlyser, tror jeg, også i forhold til det både du Fosse ikke er så begeistret for.

    Jeg har ikke erfaring med din forsterker og bør derfor trå varsomt her, men stoler på nat.
    Også veldig god erfaring med RCA sine 6SN7GTB. Jevnt over gode på de fleste parametrer. Mangler litt (fersk) erfaring med andre typer RCA rør, så der kan jeg ikke tilføre så mye. Skal prøve å finne noen gamle notater.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.912
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl og LP, det må jo bli bra. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nesten så jeg savner fullt røroppsett igjen, men bare nesten :). På det " verste" glødet det i 23 rør på likt når alt var på. Uten ett feilslag. Men det kommer vel en tid.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.731
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare 16 rør her 😅
    Har lurt litt på å teste ECC88 i rørbufferet, men konstruktøren var tydelig på at de russiske 6N6 er overlegne.
    Så da er det fint vi har Jederlabben i Moss som ordner 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bare 16 rør her 😅
    Har lurt litt på å teste ECC88 i rørbufferet, men konstruktøren var tydelig på at de russiske 6N6 er overlegne.
    Så da er det fint vi har Jederlabben i Moss som ordner 👍
    Så det var du som skulle ha disse?
    Har bedt om fire selv også.
    Får de levert mandag. Så bytter vi litt.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare 16 rør her 😅
    Har lurt litt på å teste ECC88 i rørbufferet, men konstruktøren var tydelig på at de russiske 6N6 er overlegne.
    Så da er det fint vi har Jederlabben i Moss som ordner 👍
    Fine greier. 6N6 koster ikke penger ifht 6922, som har blitt latterlig dyrt for endel.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen 6922 liggende her fra mine tubedays. Et par er faktisk ubrukt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.912
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Pass dere så ikke russerne foretar et lite virusangrep.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.731
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ifølge David Shaw så er de "superior", de russerne. Så det får gå som det går...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.731
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    80 timer med Raytheon, så regner med hodet er greit justert inn på lyden med disse på 12BH7-plassen.
    På tide å gi psvanene en ny runde. :)
    Likte dem godt etter de første titalls timene med "høgg-lyd". Men tror kanskje hodet var for kraftig stilt inn på lyden fra den første tiden likevel.

    Etter 240 timer bør de i alle fall være ferdigjustert. Er vel type 10% av levetiden eller noe sånt? :unsure:

    Skjermbildemussikk.JPG

    Litt "test"musikk

    Dette ble ganske så overveldende og morsomt!
    Tror ikke jeg hadde alkohol i blodet eller andre ting som kan ha forsterket euforien.
    Lurer litt på om det er kombinasjonen med Rayhteon NOSene som bare klaffer noe inni hamperæva.
    Sorry på forhånd for blomsterspråk 😅

    Spilte gjennom med originalrørene fra EH.
    Ventet litt og byttet til psvane, og lot det stå til.

    Ole Paus
    Det låter nærmere, musikken kommer mer inn i rommet jeg sitter i.
    Deilig mye detaljer, men samtidig mykt på et vis, eller avslappet?
    Det skiller tingene som foregår fra hverandre og holder rede på høyt og lavt, detaljer inni detaljer.
    Det er dynamikk og det er dybde, og overhodet ikke skarpt!
    Bredde langt ut på sidene i rommet. «Folk her nede spør om jeg er frelst» Ja, du kan spørre du.
    Steven Wilson
    Det buldrer liksom i dypet (eller, jada, det er stativhøyttalere), oppleves som trykkbølger.
    Det er avslappet og samtidig trøkk.
    Er dette Q-sound? Stort lydbilde.
    Kari Bremnes
    Fy faen!
    Det er innpust, det er masse luft, det er vanvittig mye detaljer.
    Men det er detaljer som bare forsterker musikkopplevelsen og ikke trekker til seg oppmerksomhet.
    Dette gir et lite innblikk i hi-end som jeg ser det. Det er hi-end-sk, på en god måte. Musikalsk hi-end som lager følelser som bringer musikken inn i heimen. Hi-end-sk som dytter anlegget litt lengre mot virkeligheten.
    Lars Bremnes
    Lunt og varmt, som det skal låte av denne. Tar disse rørene tak i egenskapene til innspillingen og viser dem fram? Det er mye struktur i stemmen til broren til dronninga.
    Eefje de Visser
    Det er nyanser i bassen, det er luft og opplevelse av kraft og finesse samtidig. Sjonglør-rør!
    Det er fart og det er rolig, temposkift, denne mangesidigheten er så vanvittig gøy!

    IMG_7605.jpg


    Jeg påstår disse trenger tid for å låte som de skal.
    Jeg påstår at etter den tiden låter de overholdet ikke kantete, skarpt eller for kontrastkraftig.
    Jeg vet ikke om det er at Raytheon NOSene spiller sammen med dem som gjør det bra.
    Jeg vet, ennå, ikke hvordan de stiller seg mot NOSrør.
    Jeg tror det er greit å ta disse inntrykkene mine med en klype salt. :)

    Men jeg vet at de gir meg lyst å spille musikk, de får meg til å lengte etter neste stund foran anlegget, de får meg til å le høyt av fantastisk lydopplevelse og til å nesten gråte av fantastisk musikk med følelser.
    De gjør en fantastisk forsterker enda bedre og spruter litt liv inn i hobbyen.
    Arti!

    De blir stående, og får snart selskap av litt mer NOS på vei med posten. :)
    Med leverandører som Audiomix, Jederlabben og Mala er det mye moro å kunne finne på av rør-rulling.



    Til neste gang, mvh
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Artig lesing!
    Mine generelle inntrykk etter 15 år med rør-rulling:
    Electro Harmonix: kjedelig, grått og uinspirerende. Dette gjelder både 12au7, 12ax7, 6sn7, EL34 og kt88..
    Genalex Gold Lion: mine "go to" rør, varme, definisjon, glitter i toppen og fylde (12au7, 12ax7, 12at7, EL34 og KT88
    Shungyang Golden Dragon: oppløst, stort lydbilde, nøytralt og med et anstrøk av varme. (12ax7, EL34 og kt88)
    Psvane T2 serie: utmerkede rør, dynamikk og stort lydbilde!
    JAN GE nos 12au7: glasslyd med mikrofoni..
    RCA nos 6sn7: meget gode, solid grunntone
    Philips Miniwatt 12at7: åpent og stort lydbilde, masse detaljer rett i fleisen, ikke like gode nedover.. Mangler litt fylde for å være perfekte
    Mullard cv4003 og cv4004: utmerkede rør, balanserte og dynamisk, med litt varme. Stor scene.
    Sovtek 12ax7 LPS: meget godt rør til prisen. Som et Psvane T2 med mørkere klang. Mangler bare ørlite i toppen.
    Svetlana Winged C EL34: nøytrale og med god dynamikk, savner bare litt kjøtt på beinet i grunntonen..
    Brimar nos 12au7 (husker ikke betegnelsen) varme og analoge, veldig stor scene, men lavt gain og litt uinspirerende..
    Ellers liker jeg PreferredSeries fra Tubestore, de er laget hos Shungyang..
    Dine Cayin rør er selvsagt også kinesiske, fra den fabrikken 😉

    M
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.282
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke enig i at Brimar 12au7 betegnes som uinspirerende, Morten. I hvert fall låter de ikke slik hos meg. Jeg bruker nå Mullard cv4003, men bortsett fra disse er Brimar de beste jeg har. Mullard bruker jeg sammen med Gold Lion KT88. Med Svetlana 6550
    C-Wing synes jeg faktisk at Brimar passer bedre, da de bidrar til litt mer futt og fart.
    De spiller med litt mer snert, og er tightere i bassen enn Mullard. Litt mer i begge fløyer.
    Er litt mer "på" enn Mullard, men spiller likevel mot den varme sida. De er litt billigere enn Mullard. Vil tro at de passer veldig bra i anlegget m Dynaudio. Det gjør nok også Mullard i dine ører, RoDa. Dessverre ikke de billigste noen av dem. 😊
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Artig lesing!
    Mine generelle inntrykk etter 15 år med rør-rulling:
    Electro Harmonix: kjedelig, grått og uinspirerende. Dette gjelder både 12au7, 12ax7, 6sn7, EL34 og kt88..
    Genalex Gold Lion: mine "go to" rør, varme, definisjon, glitter i toppen og fylde (12au7, 12ax7, 12at7, EL34 og KT88
    Shungyang Golden Dragon: oppløst, stort lydbilde, nøytralt og med et anstrøk av varme. (12ax7, EL34 og kt88)
    Psvane T2 serie: utmerkede rør, dynamikk og stort lydbilde!
    JAN GE nos 12au7: glasslyd med mikrofoni..
    RCA nos 6sn7: meget gode, solid grunntone
    Philips Miniwatt 12at7: åpent og stort lydbilde, masse detaljer rett i fleisen, ikke like gode nedover.. Mangler litt fylde for å være perfekte
    Mullard cv4003 og cv4004: utmerkede rør, balanserte og dynamisk, med litt varme. Stor scene.
    Sovtek 12ax7 LPS: meget godt rør til prisen. Som et Psvane T2 med mørkere klang. Mangler bare ørlite i toppen.
    Svetlana Winged C EL34: nøytrale og med god dynamikk, savner bare litt kjøtt på beinet i grunntonen..
    Brimar nos 12au7 (husker ikke betegnelsen) varme og analoge, veldig stor scene, men lavt gain og litt uinspirerende..
    Ellers liker jeg PreferredSeries fra Tubestore, de er laget hos Shungyang..
    Dine Cayin rør er selvsagt også kinesiske, fra den fabrikken 😉

    M
    Cayin bruker shungyang som hovedleverandør av rør. Dessverre så oppsto det en brann på den gamle Shungyang fabriken før den nye fabrikken sto klar. Så det har blitt litt periodisk mangel på Shungyang rør. Nå hadde Cayin noen tusen KT88, EL34, 845 på lager, så det ble ingen mangel på dem. Men en del smårør måtte dem gå ut å få tak i ifra andre fabrikanter til Shungyang sin nye fabrikk er oppe å går igjen.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke enig i at Brimar 12au7 betegnes som uinspirerende, Morten. I hvert fall låter de ikke slik hos meg. Jeg bruker nå Mullard cv4003, men bortsett fra disse er Brimar de beste jeg har. Mullard bruker jeg sammen med Gold Lion KT88. Med Svetlana 6550
    C-Wing synes jeg faktisk at Brimar passer bedre, da de bidrar til litt mer futt og fart.
    De spiller med litt mer snert, og er tightere i bassen enn Mullard. Litt mer i begge fløyer.
    Er litt mer "på" enn Mullard, men spiller likevel mot den varme sida. De er litt billigere enn Mullard. Vil tro at de passer veldig bra i anlegget m Dynaudio. Det gjør nok også Mullard i dine ører, RoDa. Dessverre ikke de billigste noen av dem. 😊
    Nei, syns det var merkelig jeg også..
    Men igjen, disse er kjøpt privat som "ubetydelig brukt"..
    Som Forrest Gump sa; "you never know what you get.. " :)

    M
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mange 12AU7-varianter fra Mullard, og kvaliteten varierer fra bra til super. Prisene samsvarer i forbløffende grad med kvalitet, som likevel er den mest kostnadseffektive oppgraderingen av egnet lydutstyr. Etter min forstand, erfaring og opplevelse, vel å merke, med mine ører i mitt anlegg og lytterom.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Oi, dette var en hyggelig tråd, som har gått meg hus forbi! Henger meg på herfra og ser frem til fortsettelsen (y) :D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.731
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for innspill i tråden!
    Fra tidligere har jeg en meget god opplevelse med Mullard CV4004.
    Så kanskje jeg skal den veien en gang til, en gang :)


    For å ikke tørne i disse hjemmekontortider må det litt luft i hodet av og til.
    Fint å se hvor forskjellig naturen er med og uten snøen på. :cool:

    000000001 div.jpg


    Surrer litt med stereobenken også, litt mindre forskjell her enn i naturen :D

    platers.jpg

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    ^ Landskapsbilder med trær er uslåelig! Måtte lete (mye) lenger for å finne forskjellen i de to hifibildene 😁
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.731
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har bare bygd en liten stofframme for å se om jeg fikk den til å passe. Litt treverk og høyttalerstoff.
    Da virker fjernkontrollen gjennom ;)
    Trenger ikke subwooferkrøkke med orntli høyttalere @bluesbreaker :whistle::D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.282
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har bare bygd en liten stofframme for å se om jeg fikk den til å passe. Litt treverk og høyttalerstoff.
    Da virker fjernkontrollen gjennom ;)
    Trenger ikke subwooferkrøkke med orntli høyttalere @bluesbreaker :whistle::D
    Nei, skjønte det, men lurte litt på hva som var bakom. Det kunne jo være at du hadde funnet på noe lurt. 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    ;)
    For å ikke tørne i disse hjemmekontortider må det litt luft i hodet av og til.
    Fint å se hvor forskjellig naturen er med og uten snøen på. :cool:

    Vis vedlegget 696121

    mvh
    Ehhhh...altså RoDa, dette er ikke naturen, men et sterkt modifisert kulturlandskap = jordbruksarealer ;)
    Men lufta er fri for alle
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hobbyen er uten tvil dynamisk for de fleste av oss. Hadde noen sagt for 10 år siden at du skulle rulle rør, hadde jeg ikke helt hatt trua på det. Såklart kan "dynamikken" gå over i "mani", slik undertegnede føler at det har fungert for meg i perioder... Så har en vært heldig å få teste ut diverse. At du skulle bli en rør-nisse enn meg hadde jeg aldri trodd, og våre eventyr er ikke ferdig enda 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn